بخشی از مقاله

چکیده

ارائه مراقبت ها و تداوم ارتباط با بیمار، قبل ، حین و بعد از درمان بسیار ضروري می باشد و در خصوص گردشگران سلامت باید گفت این پروسه قبل از سفر شروع و بعد از برگشت و انجام درمان وي ادامه می یابد لذا اتخاذ راهکار مناسب جهت پیگیري وضعیت بیمار در هر یک از این مراحل امري بدیهی می باشد. از سوي دیگر افزایش سطح دسترسی به ابزارهاي فناوري اطلاعات و توسعه زیرساخت هاي تحت وب، افق جدیدي را پیش روي مراکز درمانی و بیمارستان ها پدیدار نموده و علم پزشکی نیز از دستاوردهاي فناوري اطلاعات به سرعت و با همه امکانات بهره می گیرد تا اطلاعات مورد نیاز را در زمان و مکان مناسب در دسترس افراد فعال در این حوزه اعم از مددجو، درمانگر و... قرار دهد . براي ارائه صحیح آموزش الکترونیکی در حوزه علوم پزشکی به تجهیزات، زیر ساختها و استانداردها و مهارتهایی نیاز است که قبل از پرداختن به آموزش الکترونیکی باید مورد توجه مراکز درمانی و بیمارستان ها فعال در صنعت توریسم درمانی قرار گیرد . این زیر ساختها و استانداردها نقش اساسی در موفقیت اجراي آموزش الکترونیکی ایفا می کنند.

این مطالعه از نوع مروري بوده که به منظور گردآوري داده ها، از مقالات موجود در پایگاه تخصصی SID منتشر شده به دو زبان انگلیسی و فارسی و در محدوده زمانی 2000 تا 2016 استفاده شد و یافته ها حاکی از این است که پیگیري وضعیت گردشگرین سلامت در کشور مبدا در حال حاضر با چالش روبرو می باشد و اتخاذ راهکار مناسب علاوه بر اتمام روند درمان، موجب رضایتمندي و رونق اقتصادي کشور می گردد ضمنا این نتیجه نیز حاصل گردید که پیاده سازي صحیح فناوري اطلاعات در مراکز درمانی و بیمارستان ها و تبین جایگاه آن تکمیل روند درمان و در نهایت افزایش رضایت آنان را به دنبال دارد.

کلیدواژه: بیمارستان، سیستم مدیریت ارتباط با مشتري، فناوري اطلاعات،گردشگر سلامت، یادگیري الکترونیکی

-1 مقدمه

مسافرت به منظور درمان از کشورهاي توسعه یافته به کشورهاي کمتر توسعه یافته و درحال توسعه در سال هاي گذشته عمدتاً به علت هزینه هاي بالاي درمان و زمان انتظار طولانی در کشورهاي توسعه یافته در حال افزایش بوده است. صنعت گردشگري که به عنوان سومین صنعت جهان بعد از صنعت نفت و خودروسازي شناخته شده است و روز به روز در حال گسترش است. [1] کشور ایران نیز به سبب برخورداري از مراکز درمانی تخخصی و فوق تخصصی با تجهیزات پیشرفته و به روز ، پزشکان حاذق و بنام در سطح بین الملل و هزینه نسبتا پایین انجام پروسیجرهاي تشخیصی-درمانی یکی از مناطق مستعد جذب گردشگر سلامت در دنیا می باشد و اخیرا بیش از پیش مورد توجه این قشر از گردشگران کشورهاي مجاور قرار گرفته است.

با این حال لازم است فرایندهاي مربوط به این بیماران و کسب رضایت آنها مورد توجه مراکزي که پذیراي چنین افرادي که متقاضی دریافت خدمات تشخیصی و درمانی که نیازهاي مراقبتی بیمار را قبل از پذیرش، تشخیص و ارزیابی گردد و پس از درمان نیز مسئله پیگیري مراقبت بیمار وجود دارد. زیرا گردشگران سلامت معمولاً در طی یک یا دو هفته پس از فرایند جراحی یا درمان پزشکی بهطور کلی به کشور خود باز میگردند. [1] [2] یک بیمارستان داراي صلاحیت،سیاستهاي مناسبی را براي حمایت از گردشگران از طریق رعایت حقوق شان درباره اطلاعات مربوط به بیمار و فرایندهاي پزشکی ارائه شده خواهد داشت و از طریق ایجاد فرصت مشارکت، اشخاص را در تصمیمات درمانی مربوط به خودشان دخیل خواهد کرد. [3]

با این حال حتی اگر گردشگران سلامت فرایندهاي درمانیشان را در بیمارستانهاي معتبر بگذرانند، ممکن است با مشکلات پیگیري درمان در کشور خود مواجه شوند. بیماران ممکن است امکان برگشت - از نظر مالی - به کشور مقصد گردشگري جهت هر نوع پیگیري یا چک آپ لازم را نداشته باشند. لذا توانایی کسب رضایت گردشگران سلامت در این اماکن بینالمللی از بابت کیفیت و ایمنی، یکی از موانع بزرگ براي گردشگري سلامت در کشور ایران است. سیستم مدیریت ارتباط با مشتري فناوري بدیعی می باشد که فرایند دسترسی، توسعه و حفظ روابط مشتریان رابه صورت کاراتر و موثرتر تسهیل می کند. از دیدگاه تجاري، بیماران، مشتریان اصلی بیمارستان می باشند که خدمات مراقبت پزشکی را مستقیما و به صورت واقعی دریافت و ادراك می کنند. رضایتمندي مشتریان از خدمات بیمارستان ها نیز یکی از مهمترین شاخص هاي اثربخشی و کیفیت ارائه خدمات بخشهاي مختلف بیمارستانی می باشد در این پژوهش سعی شده است راهکارهاي فناوري اطلاعات در جهت پیگیري روند درمان گردشگران سلامت با رویکرد آموزش از راه دور در جهت استقرار سیستم مدیریت ارتباط با مشتري در مراکز درمانی ایران مورد بررسی قرار بگیرد. [4] از دیدگاه موضوع مورد بررسی در این پژوهش توجه مسئله آموزش بیمار پس از ترخیص ضروري است و با توجه به بعد مسافت ، اتخاذ راهکارهاي مناسب امري بدیهی است که دریچه را بر روي تاثیر بهره برداري از اجزاي فناوري اطلاعات می گشاید .

در ادامه ضمن تشریح برخی مفاهم مطروحه در این پژوهش و برخی از فعالیتهاي انجام شده در این زمینه در ایران پرداخته می شود و راهکارهاي فناوري اطلاعات در جهت پیگیري روند درمان گردشگران سلامت با رویکرد آموزش از راه دور را بیان و در انتها نیز پیشنهاداتی در این زمینه ارائه می گردد. تعریف پزشکی از راه دور استفاده از فناوريهاي ارتباط از راه دور جهت ایجاد ارتقاء یا تسریع خدمات سلامت را پزشکی از راه دور میگویند. این سیستم به وسیله بانکهاي اطلاعاتی، مرتبط ساختن مراکز درمانی و تیم درمان یا انتقال اطلاعات تشخیصی کار میکنم. در واقع پزشکی از راه دور به کاربردن ارتباطات الکترونیکی و فنĤوري ارتباطات از راه دور براي انجام و پشتیبانی خدماتی از قبیل مراقبتهاي بالینی از راه دور، آموزش و تعلیم دادن در زمینه هاي مرتبط به تندرستی به متخصصان و بیماران، توسعه بهداشت عمومی و اجراي مدیریت تندرستی است. پزشکی از راه دور یک اصطلاح جدید است که در استفاده از اطلاعات الکترونیک و تکنولوژيهاي ارتباطی براي فراهم آوردن خدمات و حمایت از مصرفکنندگان در زمانی که فاصلهاي بین دو گروه خدمات گیرنده و خدمات دهنده وجود داشته باشد تعریف میشود. [7]

در واقع امروزه دیگر مرز مشخصی میان علوم وجود ندارد. تخصص هاي فراوانی در حد فاصل علوم جاي گرفته اند که سلامت الکترونیک و پزشکی از راه دوراز جمله آنهاست. پیشینه استفاده از فنĤوري ارتباطات در فرایند درمان، به اواسط قرن هجدهم باز می گردد. انجمن پزشکی از راه دور بریتانیا، پزشکی از راه دور را چنین تعریف می کند: " ارائه خدمات درمانی در جایی که فاصله، فاکتور مهمی محسوب می شود، توسط متخصصان حرفه اي با استفاده از تکنولوژي اطلاعات و ارتباطات براي تبادل اطلاعات صحیح در زمینه تشخیص، درمان و پیشگیري بیماري ها و تحقیقات، با بهره گیري از جدید ترین دستاوردها در زمینه خدمات درمانی در راستاي تامین هر چه بیشتر سلامت افراد". همانگونه در دهه اخیر پیشرفت هاي زیادي در توسعه فناوري صورت گرفته، پزشکی از راه دور نیز به عنوان روشی براي مراقبت هاي پزشکی از راه دور که به وسیله ارتباطات رسانه اي مدرن دیجیتال حمایت می شود، انجام شده است. در کشورهاي بسیاري سیستم مراقبت هاي پزشکی بیش از پیش به بیمار نزدیک شده است.

تکامل تاریخی آموزش از راه دور تکامل تاریخی آموزش از راه دور در چهار مرحله اصلی روي داده است، که هر یک از آنها با شکل سازمانی خود از اصلی ترین شکل ارتباطات مشتق شده است. [8] -1 نظام هاي مکاتبه اي : که در پایان قرن نوزدهم ریشه دارند، وهنوز پر استفاده ترین شکل از آموزش از راه دور در کشور هاي کمتر توسعه یافته می باشند؛ بر اساس یک راهنماي مطالعه در قالب متنی اغلب همراه با اجزاء شنیداري و دیداري همچون نوار کاست و اسلاید بوده و تعامل در روش مکاتبه اي از طریق نامه ها و دیگر اسناد نوشتاري و چاپی تهیه شده است، که از طریق سیستم هاي پستی فرستاده می شوند. -2  نظام هاي آموزشی رادیو تلویزیونی: از فناوري هاي انتقالی متنوع بهره می گیرند- زمینی ، ماهواره اي و رادیو تلویزیو

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید