بخشی از مقاله

*** این فایل شامل تعدادی فرمول می باشد و در سایت قابل نمایش نیست ***

عمليات جوشکاري درزريل و تاثير آن در فرآيند تعمير و نگهداري خطوط ريلي
خلاصه
در هنگام عمليات ريل گذاري خطوط راه آهن ،اتصال يک ريل به ريل بعدي به دو روش ، استفاده از صفحه هاي اتصالي با پيچ و مهره و جوشکاري درز ريل انجام مي گيرد که بسته به امکانات موجود و سرعت عمل در احداث خطوط از يکي از اين دو روش استفاده مي شود . تجربه نشان داده که جوشکاري درز ريل نسبت به استفاده از صفحات اتصالي ، اصولي تر و در دراز مدت اقتصادي تر مي باشد . بطور کلي جوشکاري درز ريل به دو روش دستي و ماشيني انجام مي شود . در اين راستا نيروي انساني مجرب ، ماشين آلات تخصصي، مصالح اختصاصي و علي الخصوص زمان انجام عمليات ، مورد توجه خاص مي باشد. در اين مقاله ضمن معرفي عمليات جوشکاري درز ريل و روشهاي انجام اين عمليات ، به بررسي مقايسه روشهاي جوشکاري موجود در راه آهن ايران وتاثير آن بر فرآيند تعمير و نگهداري خطوط ريلي مي پردازيم .
کلمات کليدي:راه آهن ،جوشکاري درز ريل ، تعميرونگهداري،جوش ترميت


مقدمه
اين در اواخر قرن نوزدهم و اوايل قرن بيستم ميلادي ، در آلمان پروفسور گلد اشميت (Goldschmidt) توليد فلز هاي سنگين را از اکسيدهايشان تحت تاثير آلومينيوم کشف نمود . با اين کشف و روش بهره گيري از آن و با پيشرفتي که در اين زمينه حاصل شد ، اين جوشکاري تحت عنوان "جوشکاري ترميت " نامگذاري شد . روش مزبور براي اولين بار در سال ١٩١٠ در آلمان به اجرا در آمد [١]. بعد از حصول نتيجه و موفقيت آن اين نوع جوشکاري در ديگر کشورهاي جهان نيز مورد استفاده قرار گرفت . راه آهن ايران براي اولين بار جوشکاري به روش ترميت را از ناحيه لرستان آغاز نمود . با توجه به زمانبر بودن اين روش و معايب ديگر آن ، پس از گذشت چند سال و با پيشرفت تکنولوژي ، ماشين آلات مخصوص جوشکاري توليد و مورد استفاده قرار گرفت . امروزه جوشکاري درز ريل با استفاده از تکنيک هاي مختلف صنعت حمل و نقل ريلي و با توجه به امتيازات خاصي که نسبت به صفحات اتصالي با پيچ و مهره دارد ، در کليه خطوط ريلي جهان پذيرفته شده است .
تعريف فرايند جوشکاري
مفهوم جوشکاري بيانگر جوش دادن يا يکي کردن دو تکه فلز هم نوع توسط گرما دادن مي باشد . محلهاي اتصال دو تکه فلز در وضعيتي مايع يا خميري شکل ، به صورت يک اتصال محکم و ثابت در مي آيند . جوش دادن دو سر ريل به صورت خميري ، تحت فشار صورت مي پذيرد و از سري جوشهاي پرسي محسوب مي شود ، در حالي که در جوشکاري مايعي (ذوب کردني) ، مايع مورد نظر در محل جوش ريخته مي شود . در راه آهن جمهوري اسلامي ايران سه روش جوشکاري به شرح زير مورد استفاده قرار مي گرد[٢]:
- جوشکاري به روش آلومينوترميت (مواد اضافي)
- جوشکاري گازي
- جوشکاري بصورت قوس الکتريکي
از اين سه روش ، دو روش اول بصورت دستي و روش سوم بصورت ماشيني انجام مي گرد .
جوشکاري ماشيني ماشين جوش الکتريکي
جوشکاري به روش سنتي و در بعضي مواقع استفاده از ترميت علي رغم مزاياي زياد ، داراي معايبي از قبيل : شکستگي محل جوش ، افتادگي جوش ، لهيدگي جوش و غيره مي باشد. به همين دليل راه آهن هاي پيشرفته دنيا به استفاده از روش جوشکاري از نوع مقاومت الکتريکي روي آورده اند ، چرا که در اين روش مواد زائد خارجي وجود ندارد و صرفا با استفاده از آلياژ به کار رفته در ريل ها ، دو ريل مورد نظر به هم جوش مي شوند که طبعا در اين روش تعداد شکستگي ها نيز کاهش خواهد يافت . اين ماشين در کنار تکنيک هاي روان ، آسان و با کيفيت از فاکتور توجيه اقتصادي نيز برخوردار مي باشد ، بطوريکه امروزه تکنولوژي اين دستگاه در راه آهن هاي پيشرفته دنيا ثبت و مورد استفاده قرار گرفته است .

شکل (١)-نحوه کار ماشين جوش الکتريکي
ترتيب عمليات جوشکاري با ماشين
فرآيند جوشکاري با گرفتن در دو جفت فک هاي تماس گيرنده با ريل شروع مي شود . تماس فک ها با ريل ، قطبهاي تماس ، کاهش زياد مقاومت در برابر جريان عبوري و همچنين ضريب هدايت بالا ، از عوامل عبور جريان و توليد گرماي مورد نياز مي باشد . مراحل کار در مدت عمليات جوشکاري
١- گرفتن ريلها توسط فک هاي دستگاه و هم مرکز کردن آنها
٢- دستور شروع براي مراحل اتوماتيک
٣- گرم کردن سر دو ريل
٤- قوس الکتريکي و انجام آن در پنج مرحله ( سرعت قوس الکتريکي روي ريل از ٠,٢٥ ميليمتر بر ثانيه شروع مي شود تا نزديک انتهاي عمليات که به ١٠ ميليمتر بر ثانيه مي رسد )
٥- عمل پرس ( فاصله ي عمل پرس تا ١٥ ميليمتر قابل تنظيم است )
٦- عمل برش مواد زائد جوش (که تمام جوانب محل جوش را شامل مي شود)
٧-آزاد کردن ريلها و اتمام مراحل جوشکاري
مدت زمان جوشکاري با ماشين بسته به نوع ماشين آلات مورد استفاده از ١٣٠ تا ١٨٠ ثانيه مي باشد .
موارد ثبت شده توسط ماشين جوشکاري
ماشين جوشکاري به سه کانال ثبات مجهز شده است و عمليات انجام شده ي زير را ثبت مي کند :
-جريان ( آمپراژ ) جوشکاري
-نيروي اعمال شده به دو ريل تحت عمليات جوشکاري
-ميزان جابجايي دو ريل در زمان جوشکاري
جوشکاري دستي
همانطور که در بخش تعريف فرايند جوشکاري بيان شد جوشکاري دستي به دو روش آلومينوترميت (مود اضافي) و روش جوشکاري گازي انجام مي گيرد که در اين بخش ، روش اول يعني آلومينوترميت مفصلا مورد بررسي قرار گرفته و تصاوير مربوط به مراحل انجام آن آورده شده است .
جوشکاري به روش آلومينوترميت (مواد اضافي)
جوشکاري ترميت به مجموعه فرآيندهايي گفته مي شود که در آن جوش ازفلز مذابي که توسط يک کنش شيميايي بشدت گرمازا بوجود آمده است ، تشکيل مي شود. اين نوع جوشکاري بيشتر شبيه به ريخته گري بوده و دور دو قطعه اي که بايد به هم جوش داده شوند يک قالب قرار دارد که فلز مذاب ناشي از اين واکنش شيميايي به اين قالب هدايت شده و پس از سرد شدن فلز مذاب داخل قالب جوش شکل مي گيرد.
واکنش شيميايي يا ترميت معمولا بين اکسيد يک فلز ( معمولا آهن يا مس ) و فلز احيا کننده مانند آلومينيوم انجام مي شود . براي انجام واکنش از يک پودر که به سرعت محترق شده به عنوان چاشني استفاده مي شود که گرماي لازم براي شروع واکنش را فراهم مي آورد .
چند نمونه از واکنش هاي مورد استفاده در اين نوع جوشکاري [٢]:

ترميت مورد استفاده در صنعت
-ترميت ساده : شامل مخلوط پودر هاي اکسيد آهن و آلومينيوم
-ترميت فولاد کم کربن : شامل ترميت ساده به اضافه پودر فولاد کم کربن يا حتي مقداري پودر منگنز

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید