بخشی از مقاله

چکیده

امروزه عناصر تشکیل دهنده بتن از اجزاء اصلی آن یعنی سیمان، سنگدانه ها و آب، بسیار فراتر رفته و بنا به کاربردهایی که براي بتن در شرایط مختلف تعریف می گردد، مواد افزودنی، در طیف وسیعی مورد استفاده قرار می گیرند.

سوالات تحقیق:

شناخت دقیق تر از ویژگی ها و خواص مربوط به سنگدانه ها، سبب گردیده تا علاوه بر تولید مصالح سنگی بوسیله دستگاههاي پیشرفته، بتوان براي انواع بتن مورد سفارش، سنگدانه هاي مناسب تولید نمود. بدیهی است که شناخت کامل این مواد و تأثیر آنها بر خصوصیات فیزیکی، شیمیایی و همچنین رفتار بتن در شرایط گوناگون، امري لازم و ضروري است.

روش تحقیق:

ابــداع بــتن هــاي گونــاگون بــراي کــسب مقاومــت هــاي بــالا و همچنــین پایــائی و عمــر مفیــد مــوثر بــراي ســازه هــاي بــا اهمیــت (همچــون ســدها و راکتورهــا و مخــازن نگهدارنــده مــواد شــیمیایی و انــواع ســازه هــاي بلندمرتبــه مــسکونی، تجــاري و یــا پارکینــگ هــاي بــزرگ) باعــث شــده تــا در برخــی از عناصــر تــشکیل دهنــده بــتن، همچــون مــواد افزودنــی ســیمان، آزمایــشات و تحقیقــات وســیعی انجــام دادیــم و تلاشهاي در ساخت و تولید گونه هاي مختلف و مناسب آن براي شرایط محیطی متفاوت انجام دادیم.

نتیجه گیري:

در این تحقیق با توجه با توجه بررسی ها وآزمایشات متعدد بر روي نمونه هاي بتنی با درصد اختلات هاي مختلف به این نتایج رسیدیم که مواد شیمیایی کریستالی مقاومت بتن را بهبود بخشیده، هزینه هاي نگهداري را پایین آورده و دوره استفاده از بنا ر ا افزایش میدهند. این تاثیرات مخرب را می توان با استفاده از فناوري ضد آب کردن کریستالی دور کرده و پایایی و دوام ساختار بتنی را بهبود بخشیده و با این وسیله هزینه هاي نگهداري دردراز مدت را کاهش داد.

کلمات کلیدي: سازه هاي ساحلی، مواد شیمیایی ضد آب کریستالی، زایکوسیل، رزین اپوکسی، واکنش

.1مقدمه

بتن نمونه مناسبی براي توصیف یک ماده نفوذ پذیر و متخلخل است و آب به عنوان ویرانگر بزرگ (حلال و واسطه واکنش) مهمترین عامل نابودي مصالح ساختمانی به شمار می رود. منافذ و سوراخهاي داخلی بتن را تخلخل آن می نامند که به صورت درصدي از مجموع حجم کل ماده نشان داده می شود و نفوذ پذیري توانایی عبور آب در فشار بین منافذ ماده و مدت زمان نشت از منافذ می باشد. این خاصیت ها به کمک یکدیگر اجازه تشکیل مسیري براي انتقال آب به درون ماده را همراه با ایجاد شکافی که هنگام انقباض بوجود می آید، می دهد.

براي اینکه بتن را واترپروف کنیم باید از مواد مضاف دیگري که منافذ بتن را به صورت یکنواخت ، میکرونیزه و مسدود می کنند استفاده نمود. این مواد باید در واکنشهاي هیدراسیونی و در زمان ژل شدن و فرم گیري سیمان ، عامل تولید سیلیکات و کریستاله شدن آن در جدار منافذ باشند.

نفوذپذیري با یک مقدار مشخص مثل ضریب نفوذپذیري توضیح داده می شود و عموما به ضریب"دارسی" باز می گردد. نفوذپذیري آب در یک ترکیب بتنی شاخص خوبی براي سنجش کیفیت کارایی بتن است. ضریب " دارسی" کم نشان دهنده غیر قابل نفوذ بودن و کیفیتی بالا براي مصالح می باشد با اینکه بتن ماده ایبا نفوذپذیري نسبتا کم می باشد، اما براي دست یابی به بتن با کارایی هاي خاص نیاز به ضدآب کردن براي جلوگیري از نشت میان شکاف ها دارد.

شکل -1 بزرگ نمایی از یک ریز شکافت

بتن با وجود دانسیته (تراکم) معلوم یک ماده نفوذ پذیر و متخلخل است که می تواند با جذب آب و برخورد با مواد شیمیایی مضر نظیر دي اکسید کربن، مونواکسید کربن، کلراید ها و سولفات ها و دیگر ترکیبات آنها به سرعت آسیب می بیند.

1,2. اگر بخواهیم نفوذ پذیري بتن را کاهش دهیم باید عوامل زیر را تغییر بدهیم:

-1 عیار سیمان را افزایش دهیم که این امر باعث افزایش مقاومت فشاري نیز می گردد.

-2 مقدارآب اخطلاط را کاهش دهیم که این امر نیز باعث افزایش مقاومت فشاري می گردد. که مقدار اب مورد استفاده از فرمول E=0. 23C+e. U+e. V بدست می اید .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید