بخشی از مقاله

*** این فایل شامل تعدادی فرمول می باشد و در سایت قابل نمایش نیست ***

مدل یکپارچه موجودي و بازرسی اقلام وارده همراه با ارزش زمانی پول

چکیده

کنترل تولید و موجودیها یکی از مسائل مهم در برنامهریزي تولید می باشد. بحث بازرسی در کنترل موجودي به شش حالت مختلف می تواند درنظر گرفته شود. دو حالت کلی وجود دارد: اقلام معیوب، جایگزین نشده و از سیستم موجودي حذف می شوند و یا دوباره کاري شده و به سیستم اضافه می شوند. در هر یک از دوحالت، سه سیاست بدون بازرسی، بازرسی 100% و بازرسیداردنمونه گیري وجود . در این مقاله ارزش زمانی پول در مدل موجودي و بازرسی گنجانده شده است. پس از وارد نمودن ارزش زمانی پول، الگوریتمی براي تعیین نوع سیاست بازرسی و مقدار سفارش اقتصادي ارائه شده است. تجزیه و تحلیل مثال هاي عددي نشان می دهد که در نظر گرفتن ارزش زمانی پول در تعیین مقدار سفارش اقتصادي و نوع سیاست بازرسی موجب کاهش هزینه هاي سیستم می شود و با توجه به نتایج، خطاي ناشی از عدم توجه به ارزش زمانی پول در این مساله، نشان دهنده اهمیت در نظر گرفتن ارزش زمانی پول در تعیین مقدار سفارش اقتصادي می باشد.

کلمات کلیدي: کنترل موجودي، سیاست بازرسی، ارزش زمانی پول

-1 پارامتر ها و فرضیات مدل

پارامتر هاي مورد نیاز جهت بیان مساله به صورت زیر می باشد:

D نرخ تقاضا، Q اندازه دسته، A هزینه سفارش، T طول سیکل، n اندازه نمونه، c تعداد معیوبهاي مجاز، h

هزینه نگهداري، Cd هزینه پذیرش یک واحد قطعه معیوب، Ci هزینه بازرسی، Cr هزینه دوباره کاري یک واحد قطعه معیوب، K کل هزینه و p نسبت معیوبها در یک دسته می باشد.

فرضیات مورد نظر به صورت زیر است: نرخ تقاضا ثابت و قطعی است. کمبود مجاز نمی باشد. نسبت معیوبها در دسته از توزیع مشخصی پیروي مینداردکند. بازرسی خطا . زمان بازرسی ناچیز است و در همان لحظه ورود کالا فرض می شود.

اقلام معیوب هم می توانند جایگزین شده و هم می توانند حذف شوند و اگر اقلام معیوب جایگزین شوند، در همان سیکل موجودي وارد سیستم می شوند.

-2 وارد نمودن ارزش زمانی پول در مدل

در ابتدا هزینه هاي مربوط به یک دوره بررسی می شود و هزینه هاي مربوط به هر دوره با نرخ بهره پیوسته به اول آن دوره منتقل می شود. بعد از آنکه هزینههاي مربوط به هر دوره به ابتداي آن دوره منتقل گشت، هزینه هاي منتقل شده به ابتداي هر دوره، با نرخ بهره پیوسته به اول افق زمانی منتقل می شوند و به این ترتیب ارزش فعلی کل هزینه ها براي n

 

دوره محاسبه می شود. هزینه کل براي هر 6 حالت به صورت زیر می باشد:

-1-2 اقلام معیوب جایگزین نمی شوند و بازرسی وجود ندارد:


-2-2 اقلام معیوب جایگزین نمی شوند و بازرسی 100% وجود دارد:

-2-3 اقلام معیوب جایگزین نمی شوند و بازرسی نمونه گیري وجود دارد:

نشان دهنده موجودي سیستم می باشد. مقدار سفارش دهی یعنی Q را از رابطه زیر بدست آید

-2-4 اقلام معیوب جایگزین می شوند و بازرسی وجود ندارد:


-2-5 اقلام معیوب جایگزین می شوند و بازرسی 100% وجود دارد:

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید