بخشی از مقاله

چکیده: چارچوب های فلز-آلی - MOFs - مواد کریستالی متشکل از یون های فلزی و یا خوشه های فلزی هستند که توسط اتصال دهنده های آلی به عم متصل می باشند. چارچوب های فلز-آلی مبتنی بر فلز مس، [Cu3 - btc - 2 - H2O - 3]n با ساختار متخلخل که به عنوان HKUST-1 یا همان MOF-199 شناخته میشود، از واکنش 1و3و-5 بنزن تری کربوکسیلیک اسید و نمک نیترات مس در حضور حلال DMF، اتانول و آب با روش حلال گرمایی در دمای 85 درجه سانتیگراد در اتوکلاو به مدت 24 تهیه میشود. این کریستال توسط تکنیک های FT-IR، Powder X-ray diffraction - PXRD - مورد بررسی قرار گرفت. MOF-199 به عنوان کاتالیزور اسیدی مورد بررسی قرار گرفت. به منظور درک پتانسیل کاتالیزوری این ترکیب واکنش 2و-6کلرو بنزآلدئید با پیرولیدین و واکنش خود تراکمی کتون ها مورد بررسی قرار گرفت و اثر دما، حلال و غلظت کاتالیزور بررسی شد.

مقدمه
چارچوب های فلز-آلی - MOFs - مواد کریستالی متشکل از یون های فلزی و یا خوشه های فلزی هستند که توسط اتصال دهنده های آلی به هم متصل می باشند. MOFs توجه زیادی را در سال های اخیر با توجه به مساحت سطح قابل دسترس و تخلخل پایدارشان، به خود جلب کرده اند. این مواد پتانسیل عالی را در زمینه های ذخیره سازی و جداسازی گازها، سنسورها و کاربردهای کاتالیزوری از خود نشان میدهند.

MOFs با دارا بودن حفرات تنظیم پذیر از نظر اندازه ، در محدوده ترکیبات بدون حفره و مزومتخلخل ها و با توجه به طول اتصال دهنده های آلی بین زدولیت ها و مزومتخلخل های سیلیکا قرار میگیرند. این تخلخل در MOFs موجب ایجاد سطوح درونی نسبتا بزرگی میشوند که موجب تسهیل فعالیت کاتالیزوری آن می شود. [Cu3 - BTC - 2 - H2O - 3]n حاوی حفره های بزرگی با قطر دهانه 6 آنگستروم می باشد.

مولکول های آب کئوردینه شده در ساختار کمپلکس در اثر حرارت به راحتی خارج می شوند و با این عمل سایت های خالی از مس - II - باقی می گذارند. این جایگاه های خالی مس - II - می توانند به عنوان اسید لوئیس عمل کرده و میتواند واکنش های آلی مختلف را کاتالیز نماید. [Cu3 - BTC - 2 - H2O - 3]n یک پلیمر کئوردیناسی فلزی با اسکلت بندی فوق العاده متخلخل و باز می باشد. این پلیمر کریستال هایی با ساختار مکعبی با مرکز وجوه پر تشکیل می دهد که حاوی یک سیستم سه بعدی متقاطع از خلل و فرج های بزرگ مربعی شکل با ابعاد 9×9 آنگستروم می باشد.

کنترل ابعاد، یکی از مهم ترین چالش ها در زمینه سنتز پلیمرهای کئوردیناسیونی فلز می باشد. در مورد مس و 1و3و-5بنزن تری کربوکسیلیک اسید پلیمرهای باز زنجیره یک بعدی [Cu3 - btc - 2 - H2O - 3]n از محلول های الکلی و یون های مس و BTC در دمای اتاق حاصل میشود. پایین بودن بعد یا یک بعدی بودن پلیمر در نتیجه لیگاند با 3 گروه آب در هر ساختار هرم مربعی یون Cu2+ ایجاد می شود.

بخش تجربی

در این تحقیق، MOF-199 از واکنش 0/438 گرم، 1/81 میلی مول نمک مس - II - نیترات و 0/236 گرم، 1/12 میلی مول 1و3و-5بنزن تری کربوکسیلیک اسید با 3 میلی لیتر DMF و 4 میلی لیتر اتانول حل شد و با روش حلال گرمایی - solvothermal - در دمای 85 درجه سانتیگراد درون اتوکلاو به مدت 24 ساعت قرار گرفت. سپس رسوب اصلی توسط حلال DMF سه بار و هر بار با 8 میلی لیتر شستشو و سانتریفوژ شد، مجددا توسط حلال دوم اتانول 3 بار و هر بار با 8 میلی لیتر شستشو و سانتریفوژ شد و به وسیله خلأ خشک گردید و کریستال های با رنگ ارغوانی تیره حاصل گردید.کریستال مورد نظر توسط روش های FT-IR و XRD شناسایی و مشخص شد - شکل 1 و. -

نتایج و بحث

برای بررسی خواص کاتالیزوری این ترکیب - Cu-BTC - به عنوان یک کاتالیزگر ناهمگن و مؤثر برای کاتالیز واکنش جفت شدن اکسایشی 2و-6دی کلروبنزآلدهید و پیرولیدین - Pyrrolidine - انجام شد. برای این منظور مقدار 0/175 از 2و-6دی کلروبنزآلدهید و 0/246 از پیرولیدین در 4 میلی لیتر از حلال تولوئن به مدت 120 دقیقه در دمای 80 درجه سانتگراد رفلاکس شد. بعد از تمام شدن واکنش کاتالیزور به وسیله فیلتر کردن و شستشو با دی کلرومتان از محلول جدا شد.

داده های XRD نشان میدهد که کاتالیزگر استفاده شده و کاتالزور تازه تهیه شد. ولی ساختار بلورین خود را از دست نداده است. مطالعات اولیه تأثیر غلظت کاتالیزور، دما، نوع حلال را بر پیشرفت واکنش اکسایش-افزایشی در دمای اتاق اشاره داد. با تغییر حلال از حلال های قطبی به سمت حلال ناقطبی بازده واکنش بالاتر می رود. واکنش در حضور 3، 5، 7 مول درصد از کاتالیزور انجام شد. با بهره گیری از مقدار 7 مول درصد از کاتالیزور میزان تبدیلات واکنش و تولید محصول افزایش یافت.

منابع

طیف FT-IRواکنش یک

واکنش دوم :واکنش خودتراکمی سیکلو هگزانون در حضور کاتالیزور همگن مس کلرید و کاتالیزور ناهمگن Mof-199انجام شد .مشاهده شده در حضور کاتالیزور ناهمگن بازده و درصد محصول بیشتر است .

نتیجه گیری

به طور خلاصه، ترکیب فلز- آلی MOF-199 به وسیله روش حلال گرمایی سنتز شد و به کمک روش های FT-IR ، PXRD شناسایی و مشخص شد. برای نشان دادن خاصیت کاتابیزوری ناهمگن آن در واکنش جفت شدن افزایش-اکسایش آمین ها و آلدئیدها مورد بررسی قرار گرفت. شرایط بهینه برای انجام این واکنش در غلظت 7 درصد مول از Cu-BTC و دمای 80 درجه سانتیگراد در حلال تولوئن به دست آمد. مانند سایر کاتالیزگرهای ناهمگن، اسکلت فلز-آلی مس امکان جداسازی آسان تر پس از انجام واکنش فراهم میکند که قابلیت بازیافت بهتری نسبت به کاتالیزور همگن دارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید