بخشی از مقاله

چکیده

نظر به پر هزینه وحجیم بودن پروژه های اکتشافی بایستی از الگوی مناسبی جهت شروع وتداوم فعالیتهای اکتشافی بهره گرفت. بکارگیری روش های مدیریت پروژه توسط مجریان طرح های اکتشاف باعث کاهش هزینه های اکتشافی ، اجتناب از پراکندگی و سردرگمی و اخذ تصمیم های صحیح در مراحل مختلف این پروژه ها خواهد گردید. مدیران یا سازمان های پروژه محور می توانند پروژه را به چند مرحله کهعمدتاً متوالی و گاهی همپوشان هستند،تقسیم کنند تا کنترل بهتری را به منظور ارتباط مناسب با فعالیت های مستمر سازمان مجری اعمال نمایند.

برای تهیه ی چرخه حیات هر پروژه بایستی پروژه را تا حد امکان به فعالیت های کوچک تقسیم وساختار شکست کار آن را تهیه نمود. معدن و صنایع وابسته آن یکی از مهم ترین عوامل توسعه ملی و اقتصاد هرکشوری می باشد که در صورت وجود سیاست های معدنی جامع و کاربردی قابل دسترسی خواهد بود. در صورت فقدان مدیریت مناسب، معدنکاری باعث بروز اثرات منفی فیزیکی و اجتماعی زیست محیطی می شود. با توجه به اهمیت پروژه های اکتشافی هنوز چنین ساختاری که دربرگیرنده تمامی اجزاء پروژه باشد در کشور ما ارایه نشده است.

در این مقاله سعی بر آن است که کلیه فعالیت هایی را که در طی فرآیند اکتشاف ذخایر زغال سنگی انجام میگیرد را معرفی و تا حد امکان به فعالیتهای کوچک تقسیم و ساختار شکست کار آن را تهیه کرد. همچنین پیشنهاد می گردد که برای سایر مواد معدنی نیز چنین ساختاری تهیه شود تا در برنامه ریزی اکتشافی آن ها مورد استفاده قرار گیرد.

-1 مقدمه

به دلیل وجود ذخایر عمده و قابل دسترس زغال سنگ در ایران، استخراج زغال سنگ همواره از اهمیت فوق العاده ای برخوردار ×بوده است. مراحل زغالی شدن، بخشی از دیاژنز و گاهی مرحله ای از دگرگونی محسوب می شود - شکل . - 1 گیاهان بعد از مرگ در سطح زمین، تحت تأثیر باکتری های هوازی به مواد آلی و×معدنی تجزیه می شوند. در صورتی که گیاهان در رسوبات نرم مدفون شوند و یا در محیط آب قرار گیرند، تجزیه آن ها تدریجی و در شرایط غیر هوازی صورت خواهد گرفت.

شکل-1مراحل تشکیل زغالسنگ

تقریبا از همه انواع زغال سنگها به منظور سوخت و تهیه زغال کک، صنعت فولاد و صنعت سیمان میتوان استفاده کرد - شکل. - 2 بیش از 80 درصد مصرف زغال سنگها برای تولید برق، بخار در صنایع، حمل و نقل یا سوخت و فرآیندهای متالوژی و ... بکار میروند. قسمت دیگر زغال سنگ نیز در فرآیند کربونیزاسیون برای تولید کک، گاز زغال سنگ، آمونیاک، قطران زغال سنگ و محصولات نفتی سبک مصرف میشود. علاوه بر این، مقادیر قابل توجهی از زغال سنگ به عنوان پُرکننده، رنگدانه، در تصفیه آب و ... مورد استفاده قرار میگیرد.

شکل -2 نمایش کاربرد برخی مواد معدنی از جمله زغالسنگ[1]

-2آلودگی صنعت زغالسنگ

با توجه به شرایط زمین شناسی تشکیل زغالسنگ و میزان ترکیبات همراه آن، زغالسنگ دارای انواع متنوعی بوده و از سوختهای دارای پتانسیل آلودگی بالا به شمار می رود. برای کاهش اثرات مخرب زیستمحیطی ناشی از مصرف زغالسنگ، زغال خام استخراج شده از معدن تحت عملیات فرآوری قرار گرفته و با حذف ترکیبهای همراه، زغالسنگ نسبتاً پاکی به عنوان سوخت تولید می گردد که دارای اثرات سوء زیستمحیطی کمتری می باشد.

از سوی دیگر بدنبال خارج سازی ترکیبهای مصر اعم از ترکیبهای معدنی و آلی از زغال در کارخانجات زغالشویی و فرآوری زغال، باطلهها و پسابهای چنین کارخانجاتی نیز باعث آلودگی محیط زیست می شوند. در چند سال اخیر معدنکاری و استخراج لای ههای زغال باعث توجه به اثرات زیستمحیطی این معدن کاری شده است . اگرچه این اثرات می تواند از دیدگاههای مختلف زیستمحیطی مثل قطع درختان، برهم زدن اکوسیستم جانوری و گیاهی، تخریب چشم انداز طبیعی و... مورد توجه قرار گیرد.

در شکل3 یک مورد از آلودگی های ایجاد شده در معادن کشور ایران آورده شده است. در مقاله مذکور دمپ های باطله معدن شاهرود و فرایند اکسیداسیون و لیچینگ را مورد بررسی قرار داده اند.

شکل-3آلودگی دمپ باطله معدن زغالسنگ شاهرود

به طور کلی آلودگی ناشی از زغالسنگ را می توان در سه گروه باطلههای جامد، پسابها و انتشار گاز خلاصه نمود که هر آلودگی صرف نظر از دسته بندی فوق می تواند اثرات زیستمحیطی خاصی را دارا باشد. در این مقاله مجالی برای توضیح آن نیست. در شکل زیر سعی بر آن شد نمایش کلیه مسیرهای احتمال آلودگی محیط های هوا، خاک و آب در صنعت زغالسنگ بطور اجمالی نشان داده شود

شکل-4 نمایش کلیه مسیرهای احتمال آلودگی محیط های هوا، خاک و آب در صنعت زغال سنگ

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید