بخشی از مقاله

بیان مسئله: زنبور عسل از جمله حشره هایی است؛ که از دیرباز به دلیل تولید عسل مورد توجه بشر بوده است. زنبورهای یک کندو شامل سه نوع ملکه و زنبور نر و رنبور کارگر هستند. ملکه و کارگرها از تخم های لقاح شده22 کروموزومی و نرها از تخم های غیر لقاح شده ی 11 کروموزومی ایجاد شده اند. که هریک وظایف خاصی دارند. عوامل و دالیل زیادی وجود دارد؛ که با افزایش و کاهش تخم گذاری ملکه در ارتباط است. که از این جمله میتوان به سن ملکه وجمعیت زنبوران پرستار، تغدیه مناسب و نقش ویتامین ث اشاره کرد.

بیماری ها و آفات و برخی ویروس ها، زندگی زنبورها را تهدید می کنند که از این جمله می توان به فلوبرد آمریکایی و نوزما و ... اشاره کرد. عسل از قرن ها پیش هم به عنوان غذا و هم به عنوان دارو مورد استفاده بشر قرار گرفته است. از سایر فرآورده های دیگر زنبور عسل زهر زنبور، موم، نان گرده، بره موم و... می توان نام برد. امروزه ثابت شده است زهر زنبورعسل کاربردهای بسیار زیادی در علم پزشکی ودرمان بیماری ها دارد ازجمله درمان بیماریهای: آرتریت-بیماریهای سیستم عصبی و مرکزی و محیطی، بیماریهای سیستمگردش خون و قلب و تقویت سیستم ایمنی و... دارد.

هدف پژوهش: هدف از این پژوهش مرور کلی چرخه حیات زنبور عسل و کمک به شناخت بیماری های زنبور عسل است. روش و چگونگی انجام پژوهش: با استفاده از منابع علمی التین و چاپ شده این مقاله نوشته شده است.

یافته ها و نتیجه گیری: باتوجه به تحقیقات شناخت دقیق چرخه حیات زنبور عسل و عوامل تهدید کننده ی زندگی آنها می توان گام موثری در پرورش نسل برتر و کندو هایی با کیفت بیشتر و محصوالت باکیفیت برداشت.

مقدمه: در این مقاله با تحقیق و بررسی برخی کتب و مقاالت ، سعی بر آن شده است با معرفی زیست شناسی زنبور عسل ومحصوالت تولیدی آن ها،گامی در صدد شناخت هر چه بیشتر این حشرات و آشنایی با بیماریهایی که جان این موجودات را به خطر می اندازند و موجب خسارتهای جبران ناپدیری همه ساله به زنبورداران میشود برداشته شود. امیدوارم این مقاله سهم کوچکی را درباره شناخت زندگی اسرارآمیز این موجوداتایفا کرده باشد.و در آینده با تحقیقات و مطالعات بیشتر از ایجاد بیماری ها در کندو ها جلوگیری کرده و با بررسی بیوشیمیایی محصوالت تولیدی زنبورها گام موثری در درمان برخی بیماری ها داشته باشیم.

رده بندی         

زنبور عسل از شاخهی بند پایان است. از ردهی حشرهها است و از 30راسته، تشکیل شده است.یکی از این راسته ها بال غشاییان است.در این راسته 15خانواده قرار دارد که یکی از آن اپونیده یا زنبورهاست. باال خانوادهی اپونیده خود از چندین خانواده تشکیل شده است.که یکی از آن ها خانواده اپیده است.که 3زیر خانواده دارد، زنبورهای بامبل/زنبورهای بدون نیش وزنبورهای عسل. دارای رقص جهت یابی یانعل اسبی شکل.]1[

خصوصیات زنبور عسل:

از زمانی که در تاریخ ثبت شده است و احتماال بسیار طوالنیتر انسان را مجذوب کردهاند.زنبوران به خاطر عسل و موم به عنوان محصوالت طبیعی از مدتها پیش مورد اهمیت قرار دارند؛در هرکندوتعداد زیادی زنبور عسل60الی70 هزار بهسر می برند هر کندو تعداد زیادی زنبور عسل 60 الی 70 هزار به سر می برند که به آنها کلونی گفته می شود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید