بخشی از مقاله

طرح اكتشاف سنگ لاشه و مالون هوس

مقدمه :
معادن يكي از مهمترين بخشهاي اقتصادي در جذب و تامين نيروي انساني به شمار مي آيد و نيز در مواردي كه معدن با ذخيره و عيار خوب در نقاط پرجمعيت باشد. به آساني مي توان نيروي انسان لازم را از محل تامين نمود از طرفي استقلال اقتصادي و رسيدن به مرحله خودكفايي صنعتي انجام پذير نخواهد بود. مگر آنكه بيشترين توجه را به صنعت و معدن معطوف داشته و از فعاليت هاي بي دريغ قانونگذار و مسئوليت محترم وزارت صنايع و معادن برخوردار گردد تا هر چه زودتر و با بهترين وضعيت ممكن چرخهاي صنايع ديگر را به گردش درآورند.

به طور كلي نقش معادن در زيربناي اقتصادي كشور را در چهار محور اصلي مي توان مورد بررسي قرار داد:

1- رسيدن به استقلال اقتصادي و رشد و توسعه صنايع مختلف 

2- شكوفايي بخشها ديگر اقتصادي
3- جذب و تامين نيروي انساني
4- افزايش درآمد سرانه كشور

در راستاي اين اهداف والا اينجانب بي بي حميده حسيني پيجويي هاي لازم را در محدوده مورد نظر را انجام داده و در پايان موافقت اصولي شماره 15800/4 مورخ 2/6/84 سازمان صنايع و معادن خراسان به نام اينجانب صادر گرديد.

مشخصات محدوده اكتشافي :
محدوده به صورت شش ضلعي BEFGHI و به مساحت كلي 5 كيلومتر مربع و زواياي داخلي 360 درجه مي باشد اين شش ضلعي به مبدا مركز آبادي فريمان واقع در نقشه 250000/1 تربت حيدريه كه فاصله آن تا راس A برابر ده كيلومتر مي باشد.

محل و موقعيت جغرافيايي و راههاي دسترسي :
محدوده در شمال شرق كشور در استان پهناور خراسان مي باشد اين محدوده در نقشه توپوگرافي 250000/1 تربت حيدريه و تحت نظارت پاسگاه نيروي انتظامي فريمان قرار دارد.
نزديكترين آبادي به اين محدوده روستاي هوس مي باشد آب و هواي منطقه سرد و خشك كوهستاني و حداكثر ميزان بارندگي در منطقه 250 ميليمتر در سال مي باشد همچنين پائين ترين درجه دما 15- درجه و بالاترين آن در تابستان درجه است بلندترين نقطه 1800 متر و پائين ترين نقطه 1500 متر از سطح درياهاي آزاد مي باشد. جهت دسترسي به ماده معدني ابتدا در مسير جاده فريمان به تربت حركت مي نمائيم و پس از رسيدن به كارخانه قند فريمان از سمت چپ جاده وارد راه خاكي روستاي هوس مي شويم و پس از طي 3 كيلومتر به روستاي هوس مي رسيم ماده معدني در فاصله 3 كيلومتري روستا قراردارد اين روستا داراي جمعيتي در حدود 30 خانوار است كه اكثراً به شغل كشاورزي و دامداري مشغول مي باشد.

در مجموع فاصله از فريمان تا معدن 15 كيلومتر مي باشد كه 9 كيلومتر آن آسفالت
مي باشد.

نوع ماده معدني و زمين شناسي منطقه :
ماده معدني مورد نظر سنگ لاشه و مالون ماسه سنگي مي باشد كه درصد سيليس آن بالا مي باشد اين سنگها تحت درجه فشار و حرارت سخت شده اند مجموعه مورد نظر در منطقه اي رسوبي به صورت مجموعه اي از سنگهاي مختلف با روند گسترش غربي شرقي ديده مي شوند سن كلي زمين شناسي در اين مجموعه ترياس مي باشد كه گاهاً فعاليتهاي جديد ‌آتشفشاني باعث به هم ريختگي بيشتر مواد معدني گرديده است در مجموعه فوق سنگهاي آندزيتي ماسه سنگها و سنگهاي آهكي (ماده معدني مورد نظر) و گاهاً

مجموعه هاي بازالتي و توف ديده مي شوند از نظر تكتونيكي منطقه نسبتاً فعال مي باشد و سيستم هاي گسلي به چشم مي خورند كه روند عمومي آنها شمال جنوب مي باشد و از نوع گسلهاي نرمال و تراست است فشارهاي تكتونيكي در حلول زمان باعث جابجايي و بهم ريختگي در مجموعه فوق گرديده است سنگ مورد نظر با توجه به رنگ آن و همچنين مقاومت كه به دليل سيليس بالا مي باشد به عنوان مالون و لاشه كاربرد دارد اين سنگها به عنوان سنگي مناسب جهت پك سازي و پي بناهاي مختلف در مناطق شهري و روستايي با توجه به قيمت و سختي و مقاومت آنها كاربرد فراواني دارند.

عمليات اكتشاف پيشنهادي :
1- جاده سازي: جهت دسترسي به ماده معدني 2 كيلومتر جاده سازي نياز مي باشد عمليات احداث اين مسير به صورت خاكبرداري و بغل بري و تسطيح راههاي موجود مي باشد كه توسط يك دستگاه لودر زنجيري امكان پذير است.

2- احداث پيشكار اكتشافي: جهت بررسي كيفيت و كميت سنگ و نمونه برداري جهت آزمايش احداث يك پيشكار به ابعاد 4×6×15 متر به صورت خاكبرداري و شكافتن سنگهاي موجود كه به صورت خورده شده مي باشد ضروري است.

3- انجام يك مورد آزمايش شيميايي و مكانيكي سنگ به صورت كامل

4- حمل سنگ جهت بازاريابي و تست كاربردي پس از اخذ مجو از سازمان صنايع و معادن خراسان

5- تهيه نقشه توپوگرافي 1000/1 از محدوده رخنمونهاي ماده معدني و تهيه پروفيل هاي لازم زمين شناسي

6- برآورد ذخيره و تهيه گزارش نهايي اكتشاف

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید