بخشی از مقاله

خلاصه مقاله: سابقه وهدف :

رشد روز افزون جمعیت جهان، مصارف گوناگون آب را افزایش می دهد که منجر به کاهش کمیت آن، و توسعه شهر نشینی موجب افزایش تخلیه فاضلاب ها و پساب های مختلف به آبهای سطحی شده که منجر به کاهش کیفیت آن می گردد. یکی از مناسبترین روشها برای حذف آلاینده ها از آبهای طبیعی، استفاده از ساختارهای تالابی می باشد.هدف: هدف از این مطالعه ارزیابی توان تصفیه فاضلاب های خانگی توسط تالاب مرزون آباد است که در کنار شهر بابل واقع شده و متاثر از آب روستاهای متعدد بوده که آثار چشمگیری بر کشاورزی و محیط زیست منطقه دارد.

مواد وروشها :

در این مطالعه تحلیلی، در کل 12 نمونه در محلهای ورودی و خروجی آن، در دو فصل کم باران و پر باران برداشته شد. نمونه ها از نظر نوع و تعداد باکتریها و پارامتر های فیزیکی و شیمیایی مانند درجه حرارت، کدورت ، نیترات ، آمونیاک ، فسفات ، BOD5 , COD , EC , PH مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج با استفاده از نرم افزار آماری SPSS تحلیل گردیدند.

یافته ها: بین میانگین ورودیها و خروجیها در پارامترهای کدورت، BOD5 , CODاختلاف آماری معنی داری با ./.28 ، 0/.28 و P = ./.27به ترتیب مشاهده گردیده است. تعداد باکتریها در ورودیها بیش از 10 5/100ml بوده اما در خروجیها به تعداد 15 /100 ml رسیده است.

واژه های کلیدی : تصفیه طبیعی، فاضلاب خانگی، آب بندان، مرزون آباد.

نتیجه گیری :با توجه به یافته های بدست آمده از این مطالعه، تالاب مورد تحقیق، توانایی تصفیه فاضلاب های خانگی را دارد.

مقدمه:

رشد روز افزون جمعیت جهان، مصارف گوناگون آب را افزایش می دهد که منجر به کاهش کمیت آن می شود و از طرف دیگر توسعه شهر نشینی موجب افزایش فعالیت های صنعتی و کشاورزی، تخلیه فاضلاب ها و پساب های مختلف به منابع پذیرنده آبهای سطحی شده که منجر به کاهش کیفیت آن می گردد - . - 1محققین در تلاشن د تا راه حل هایی ارزانتر و سازگارتر با محیط زیست برای حذف آلاینده ها از آب های طبیعی بیابند. تحقیقات در دو دهه اخیر نشان داده است که ساختار های تالابی یکی از مناسب ترین روش ها برای این منظور است. تالابها با روش های مختلف فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی می توانند به شکل موثری غلظت انواع آلاینده های شیمیایی و باکتری های بیماری زا را کاهش دهند - . - 2

طبق تعریف کنوانسیون رامسر، تالاب - Wetland - به مناطق مردابی، آبگیر، توربزار - پیت زار - آبی بصورت طبیعی، مصنوعی، دائم یا موقت با آب ساکن یا جاری، شیرین، لب شور یا شور مشتمل بر آندسته از آبهای دریایی که عمق آب در کشند پایین از 6 متر تجاوز نکند، گفته می شود - . - 3تالاب ها ازنظر تصفیه فاضلاب به دو نوع طبیعی و مصنوعی طبقه بندی می شوند. قدمت تالابهای طبیعی به قدمت زمین می رسد. اما نوع مصنوعی آن اولین بار در سال 1950 توسط دکتر کیت سیدل در آلمان غربی برای تصفیه فاضلاب ارائه گردید - . - 4 اکنون سیستمهای طبیعی بعلت عدم نیاز به انرژی و کارآیی بالا در حذف آلاینده ها مورد توجه و علاقه جدی کشورهای پیشرفته و محققین قرار گرفته اند - 4و. - 5 طی مطالعه ای در سال 1381 بر روی تالاب انزلی، کاهش قابل توجه آلاینده ها توسط این تالاب مشاهده شده است - . - 1

همچنین در مطالعه Jeng - چاپ شده در سال - 2005 بر روی یک تالاب طبیعی واقع در لوئیزیانای امریکا مشاهده شد که در خروجی تالاب مقادیر NH4 و TKN و فسفر کاهش یافته و غلظت مواد مغذی در آن بیش از حدود پایه بوده است - - 6 و Molleda طی مطالعه ای در یک سیستم تالابی مصنوعی مشاهده نمود، که این نوع تالاب ها، قابلیت کاهش باکتریهای کلی فرم را به میزان %99/9دارند - . - 7تا کنون 117 تالاب ثبت شده در جهان وجود دارد که 22 تالاب آن در ایران می باشد - . - 8استفاده از تالابهای طبیعی در کشور ما، بخصوص در استان مازندران، گلستان و گیلان برای مصارف غیر تصفیه فاضلاب، قدمتی دیرینه دارد. آب بندان ها، از جمله تالاب های مصنوعی هستند - با کارکرد یک تالاب طبیعی - ، که عمدتا به منظور ذخیره آب برای مقاصد کشاورزی ساخته شده اند ولی بیشتر آنها بسیاری از کارکردهای طبیعی یک تالاب، از جمله تصفیه آب را دارا می باشند.

در مشاهدات Montreuil در سال 2006 در فرانسه، میزان غلظت No3 - N در مکانهایی از تالاب که که بعنوان دشتهای کشاورزی استفاده می شوند تا %30 کاهش یافته است - - 9، همچنین تحقیق - 2006 - Sigua، مبین نقش مهم تالاب در غنی شدن خاک علاوه بر تصفیه فاضلاب می باشد - . - 10بیش از 650 تالاب، همراه با اکوسیستم گیاهی قوی در مازندران وجود دارد - . - 5 با توجه به تعداد نسبتآ چشمگیر تالابها و عدم انجام مطالعه ای در زمینه توان تصفیه آنها در این منطقه، به منظور مدیریت کارآمدتر اکوسیستم هایی از این دست، مصمم گردیدیم به بررسی تصفیه طبیعی فاضلاب های خانگی توسط این آب بندان، که از نظر وسعت، تنوع زیستی و منطقه جغرافیایی با اهمیت می باشد، بپردازیم.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید