بخشی از مقاله


تاريخچه طراحي وب
تیم برنرز لی، مخترع وب، با برپایی یک سایت وب در اوت ۱۹۹۱، نام خود را به عنوان نخستین سازندهٔ وب در تاریخ نگاشت. او در نخستین وب‌سایتش، از اَبَرمتن و پیوندی برای ایمیل (پست الکترونیک) استفاده کرده بود.


در آغاز، سایتهای وب با کُدهای ساده «اچ‌تی‌ام‌ال» نوشته می‌شدند، گونه‌ای از زبان کُدنویسی که ساختار ساده‌ای به وب‌گاه‌ها می‌داد، شامل سرتیتر و پاراگراف، و توانایی پیوند دادن به صفحه‌های وب دیگر، با اَبَرمتن. در مقایسه با روش های دیگر، این راه تازه و متفاوتی بود که کاربران به سادگی می‌توانستند با یک مرورگر، صفحه‌های پیوند خورده را باز کنند.


با پیشرفت وب و هنر طراحی آن، زبان کُد نویسی اش، اَبَرمتن یا اچ‌تی‌ام‌ال، پیچیده‌تر و پرانعطاف‌تر شد. ابزاری مانند جدول‌ها که بیشتر برای نمایش نمودارهای داده‌ای بودند، بزودی مورد استفاده نادرست، برای چیدمان های پنهان در صفحه‌های وب قرار گرفتند. با پیدایش الگوهای آبشاری وب یا «CSS»، روش نادرست طراحی با جدول های پنهان در صفحه از گردونه خارج، و بجای آن استفاده مناسب از «CSS» جایگزین شد.


طراحی صفحات وب
اچ تی ام ال و طراحی صفحات وب :
يادگيری زبان HTML بسيار ساده است.در اين درسها ياد خواهيد گرفت که چگونه با کمک HTML صفحاتتان را ساخته و وب سايت شخصی فارسی و يا وبلاگتان را راه اندازی کنيد. مبنای اين دروس نسخه 4 استاندارد اچتمل بوده و نکته بسيار مهم اين نسخه جداسازی فرمت بندی و انتقال آن به style sheet ها ميباشد. لازم به توضيح است که که تاکيد دروس و مقالات اين راهنما بر فارسی نويسی مطابق استاندارد يونيکد بوده و اولين مجموعه دروس آموزشی ما شامل آموزش مقدماتی HTML بهمراه مثالهای متعدد فارسی نويسی خواهد بود. ادامه اين بخش به شرح سرفصل مطالب ارائه شده خواهد پرداخت:


سرفصل مطالب کلاس اچتمل مقدماتی :
مقدمه
در اين درس با ويژگيهای فايلهای اچتمل، اجزا تشکيل دهنده آن يعنی عناصر و تگ ها ( Elements & Tags ) و نحوه ايجاد يک فايل ساده و نمايش آن در صفحه مرورگرتان آشنا خواهيد شد.

HTML & WWW
در اين درس با مفاهيم وب ( تار عنکبوت جهانی يا World Wide Web ) ، اينترنت، مرورگرها و استانداردهای وب آشنا خواهيد شد. همچنين با تفاوتهای مرورگرهای وب ( Web Browsers ) و سرويس دهنده های وب ( Web Servers ) آشنا خواهيد شد.
• عناصر ( Elements )


يک متن و يا فايل اچتمل از عناصر يا element ها تشکيل ميشود و برای ايجاد عناصر از تگ ها يا tags استفاده ميشود. در اين فصل با عناصر و تگ ها آشنا خواهيد شد.
• تگ های اصلی ( Basic Tags )


تگ ها ( tags ) اجزا تشکيل دهنده عناصر يا elements های اچتمل هستند و يکی از بهترين روش های يادگيری اچتمل ديدن مثالها و تغيير آنها ميباشد. در اين فصل با تگ های پايه و مهم آشنا شده و با کمک اديتور اختصاصی ما و با امکانات فارسی نويسی آن به صورت آنلاين ميتوانيد به مطالعه و يادگيری مثالها بپردازيد.
• فــارسی نويسی
در اين درس با فارسی نويسی، فارسی سازی و استاندارد يونيکد و نحوه استفاده از اديتور آنلاين و فارسی اين سايت آشنا خواهيد شد.


• فرمت دهی ( Formatting )
وظيفه گروهی از تگ های اچتمل فرمت دهی و تعيين شکل نمايش متون ( مثلا توپر و bold بودن و يا ايتاليک بودن ) ميباشد و در اين درس با اين گروه ازتگهایformating آشنا خواهيد شد. همچنين ياد خواهيد گرفت که چگونه source يا اصل کدهای اچتمل يک صفحه يا page را ببينيد.

• نهادها ( Entities )
گروهي از نويسه های ( Character ) اچتمل مانند (<) و يا (>) دارای معنی خاصی ( مثلا نويسه < شروع يک تگ را نشان ميدهد. ) در استاندارد اچتمل بوده و برای نمايش آنها در صفحاتتان مستقيما قابل مصرف نميباشند. در اين فصل با اين نويسه ها آشنا شده و با کمک Character Entities چگونگی استفاده از اين گروه از نويسه ها را فرا خواهيد گرفت.
• پيوندها ( Links )
در اين درس با پيوندها ( Links ) ، شناسه های مرتبط مخصوصا href و نحوه به کار گيری آنها آشنا خواهيد شد.
• جداول ( Tables)
در اين درس با مفاهيم جدول ( Table ) ، رديف يا row ، سلولها يا خانه ها، مرز يا border در جداول و عناصر مرتبط مخصوصا TABLE ، TD , TR آشنا خواهيد شد.
• فريمها ( Frames )
در اين درس با مفاهيم فريم ( Frame ) و عناصر مربوطه مخصوصا Frame و Frameset آشنا خواهيد شد.
• فهرستها ( Lists )
اين درس شما را با نحوه نمايش فهرستها ( List ) ، انواع فهرستها و تگ های مربوطه آشنا خواهد ساخت.

• مثالهای اچتمل
با استفاده از دهها مثال موجود در اين سايت و با کمک اديتور HTML ما براحتی قادر به نوشتن کدهای HTML و ديدن نتايچ در مرورگرتان خواهيد بود، آزمايش کنيد!
• FAQ HTML
اين صفحه به بيشترين سؤالات پرسيده شده در مورد اچتمل ( Frequently Asked Questions ) و مخصوصا مشکلات مربوط به فارسی نويسی و پاسخهای آنها اختصاص دارد.
• فرمها ( Forms )


از طريق استفاده از تگ های فرم ( form ) قادر به دريافت اطلاعات از بازديدکنندگان صفحاتتان و يا تبادل اطلاعات بين صفحات مختلف خواهيد شد. با کمک اين گروه از تگ ها قادر به نمايش باکسهای ورود اطلاعات متن (text fields) ، چک باکسها (check-boxes) ، راديو باتونها (radio-buttons) و ... شده و همچنين امکان گذاشتن دکمه های ارسال (submit button) و يا حذف (reset) را خواهيد داشت. اين فصل با شرح تگ های form و input و ... به چگونگی ايجاد ارتباط با بازديدکنندگان و گرفتن اطلاعات از آنها خواهد پرداخت.
• تصاوير ( Images ) :در اين درس با عنصر img و چگونگی نمايش تصاوير و همچنين تنظيم محل آنها آشنا خواهيد شد.
• پس زمينه ( Background )


در اين درس با چگونگی نمايش تصاوير و يا تعيين رنگ پس زمينه آشنا خواهيد شد.
اهمیت رنگ در طراحی صفحات وب :
ما در هنگام صحبت با ديگران علاوه بر حرف زدن كارهاي ديگري نيز مانند خنديدن ، اشاره كردن ، نگاه كردن ، عصباني شدن و غيره انجام ميدهيم . تمام اين كار ها در ارتباط برقرار كردن ما با مخاطب تاثير دارد و گاهي بسياري از حرف ها را با چيزي غير از زبان بيان ميكنيم . يك صفحه وب نيز بايد بتواند علاوه بر انتقال مطالب ، احساس طراح وب آن صفحه را نيز بيان كند . اين كار را رنگ ها در طراحي وب انجام ميدهند . حس خشم ، محبت ، شادي و حتي اعتماد از طريق رنگ ها به بيننده منتقل ميشود .

رنگ ها و معاني آنها :

رنگ سبز و سفيد با هم تركيب مناسبي بوجود مي آورند . اما در ژاپن يك گل ميخك صد پر سفيد نشان مرگ است و در چين كلاه سبز به معناي خيانت يك زن به شوهرش معني ميدهد . كلاه سبز با ميخك سفيد نشان زيبايي براي لوگوي يك شركت نميتواند باشد . گرچه سبز رنگ آرامش بخش است ( بهمين دليل در بيمارستان ها استفاده ميشود ) و در ضمن رنگ سبز راحت تر از بقيه رنگ ها در چشم انسان آناليز ميشود . تركيب هاي گوناگون رنگ سبز معاني گوناگوني ميدهد . تركيب سبز و زرد كمترين طرفدار را بين بينندگان دارد .


قرمز براي افزايش فشار خون و سرعت ضربان قلب استفاده ميشود . افرادي كه در محيط قرمز كار ميكنند معمولا سريعتر كار ميكنند ، اما اشتباهاتشان در كار بيش از ديگران است . اين رنگ اميال دروني مثل اشتها ، بي قراري و تنش عصبي را افزايش ميدهد . ايجاد يك سايت با دو رنگ آبي كمرنگ و قرمز كمرنگ ايده بسيار ضعيفي است .رنگ قرمز ملايم طولاني ترين طول موج را داراست و آبي ملايم كوتاه ترين را . هنگام نگاه كردن انسان به اين دو رنگ ، لنز چشم براي تنظيم زوم تغيير اندازه ميدهد . اما چون فركانس هاي رنگي اين دو رنگ با هم خيلي تفاوت دارد باعث خستگي چشم و ايجاد سردرد براي بيننده ميشود .

سايت هايي كه از از سايه هاي گوناگون آبي يا رنگ آبي و سفيد استفاده ميكنند بيشتر از بقيه ، مردم پسند بنظر مي آيند . چرا ؟ آبي آرامش ، استواري ، اميد داشتن و دانايي و بخشندگي را عرضه ميدارد . مردم ذاتا به سايت هاي آبي رنگ سريعتر اعتماد ميكنند . متن هاي آبي رنگ بيشتر در ذهن مردم به ياد ميماند . تركيب آبي و سفيد و بنفش نجابت و اصالت را در ذهن انسان ميسازد .


خدا را شكر كه سايت هاي زرد رنگ زياد نيستند . با وجود اينكه رنگ زرد نشان از جمع شدگي و تمركز است ، اما بسيار سخت و مشكل در چشم آناليز ميشود . رنگ اطاق را زرد كنيد: نتيجه اين ميشود كه بچه ها گريه بيشتري ميكنند و بزرگتر ها سريعتر عصباني ميشوند. رنگ زرد يك رنگ حسي و چشم فريب است و استفاده آن در ميزان كم بسيار جذاب و خوش ديد خواهد بود .

بذار كمي درباره نارنجي حرف بزنيم ،نارنجي باعث ميشه كه اجناس گرون قيمت در نظر افراد مناسب و خوب جلوه كند . نارنجي روشن تر سخت تر در چشم ديده ميشود . و به عنوان متن ها و بك گراند صفحه پيشنهاد نميشود . مقدار كمي نارنجي كمرنگ ميتونه كمك كنه كه يه سايت شاد و دلچسب بسازيد .
عمل و عكس العمل :


رنگ روي حس ما و ادراك ما و عكس العمل ما تاثير ميگذارد . يك بيننده با آگاهي از سايتتان وارد سايت شما شده است ، حال شما بايد او را همچنان سر شوق نگه داريد .شما 8 الي 10 ثانيه وقت داريد تا او را از لحاظ بصري جذب كنيد . با استفاده از رنگ شما ميتوانيد حس خوش آمد گويي و راحتي و اعتماد را به بيننده منتقل كنيد . اگر شما گرافيك هاي يك سايت را تغيير دهيد در اصل زبان گفتگوي تصويري آن را عوض كرده ايد و بدين سان است كه عكس العمل متفاوتي از بازديدكننده سايت سر ميزند.
قرار دادن يك محصول كه با آب سر و كار دارد (مثل لباس شنا و ... ) در زمينه بنفش و نارنجي قدرت فروش آن را كاهش ميدهد . رنگ هاي بنفش و نارنجي بطور سريع با آب و طبيعت ارتباط ندارند و يك ادراك غلط به بيننده منتقل ميكنند . قرار دادن همان محصول در رنگ آبي يا سبز باعث افزايش جذابيت آن محصول ميشود .


سايت هايي كه اصطلاحا سايت هاي رنگين كماني هستند و از همه جور رنگ در هم استفاده كرده اند كمترين زمان بازديد توسط بيننده ها را دارند و بيننده خيلي سريع ازين سايت ها خارج ميشود . زيرا چشم براي ديدن رنگ هاي گوناگون زوم هاي گوناگوني ميكند و زود خسته ميشود . (سايت هايي كه رنگ سفيد در آنها غالب است و مقدار خيلي كمي از ديگر رنگ ها در آن در بخش هاي گوناگون ديده ميشود جزو اين دسته نميشوند ) . هر چه تعدد رنگ ها كم شود مدت زمان ماندن بازديد كننده در صفحه زياد ميشود . يك نكته در استفاده از رنگ هاي گوناگون اينه كه حداكثر از 5 رنگ استفاده كنيد و آنها را همگي از رنگ هاي گرم يا سرد استفاده كنيد و زمينه را سفيد بگذاريد . اين كار چشم ها را خسته نميكند و سايت هاي كودكان كه ميخواهند با استفاده از رنگ هاي گوناگون محيط شادي را ايجاد كنند اگر ازاين روش استفاده كنند فروش بهتري دارند .


رنگ هاي گرم و سرد :
رنگ هاي گرم تشكيل شده اند از : زرد ، نارنجي ، قهوه اي ، زرد-سبز و نارنجي- قرمز . يعني رنگ هايي كه با پاييز در تعامل هستند . بطور كلي رنگ هاي گرم گرايش به هيجان و تكاپو دارند . بسياري از مردم مقدار كم از اين رنگ ها را مي پسندند . بنفش و سبز رنگ هاي واسط هستند كه نه گرم و نه سردند و وابسته به ميزان رنگ قرمز يا زردي هستند كه در رابطه با رنگ آبي در آنها بكار رفته است . اگر رنگ آبي آن كم تر باشد بيشتر شبيه رنگ هاي گرم بنظر ميرسد .


رنگ هاي سرد عبارتند از : آبي ، سبز ، صورتي ها ، بنفش ها ، آبي-سبز ها ، سرخابي ها و آبي-قرمز ها . رنگ هايي كه بيشتر با بهار و تابستان در تعامل هستند . رنگ هاي سرد آرامش بخش هستند و محبوبيت بيشتري نزد مردم دارند . طراحي يك سايت با رنگ هاي گرم و سرد باعث گيج شدن بيننده ميشود و باعث ميشود سايت شلوغ و بي نظم و غير قابل اعتماد جلوه كند . طراحان سايت معمولا متوجه نميشوند كه تركيب رنگ هايشان گرم و سرد است . استفاده از چرخه رنگ ها مفيد است . دايره رنگ رنگ هاي اصلي ( آبي و قرمز و زرد) و رنگ هاي ثانويه ( نارنجي و سبز و بنفش) را نشان ميدهد . تركيب دو رنگ اصلي يك رنگ ثانويه ميسازد . تمامي رنگ ها از تركيب سياه و سفيد با رنگ هاي اصلي بوجود آمده اند .
اسکریپت چیست :
اسکریپت
زبان های اسکریپتی برای ارائه تحولات و ایجاد پویایی در صفحات وب ایجاد شدند . این زبان ها از روی زبان های برنامه نویسی ساخته شدند و بهمین دلیل دارای تشابه بسیاری با هم هستند . این زبان ها در اصل نمونه کوچک شده زبان های مادر خود هستند . تعدادی از فرمان ها و امکانات زبان های بزرگ در این زبان ها حذف شده اند . مثلا امکان نوشتن فایل یا پاک کردن فایل ها برروی سیستم کاربر مانند زبان های برنامه نویسی وجود ندارد . البته این زبان ها برای استفاده در زمینه کاری شبکه طراحی شده اند و حذف این دستورات علل خاصی ( از جمله بالا رفتن امنیت و ... ) داشته است .

VB Script
این زبان نمونه کوچک شده زبان VB است و کسانی که با ویژوال بیسیک کار کرده اند در یاد گیری این زبان بیشتر راه را پیموده اند و کافیست تفاوت های آن را با ویژوال بیسیک یاد گیرند . این زبان برای افزودن افکت به صفحات وب نیز کاربرد دارد . ولی کاربرد برتر آن در نوشتن برنامه های سمت سرور است که بر اساس تکنولوژی ASP صورت میگیرد . این زبان به عنوان زبان پیش فرض برای نوشتن صفحات ASP است . یاد گیری این زبان برای کسانی که تا کنون برنامه نویسی نکرده اند بسیار آسان است و شروع بسیار خوبی برای ورود به دنیای برنامه نویسی است .


JAVA Script
این زبان ساختاری شبیه زبان C دارد و بیشتر برای ایجاد افکت بر روی کامپیوتر کاربر استفاده میشود (Client-side) .احتمالا تا کنون سایت هایی را دیده اید که در آن کلمه خاصی دنبال موس میدود . یا هنگام وارد شدن به آن سایت مرورگر شما در صفحه ویندوزتان میلرزد . این قبیل کد ها که فقط روی سیستم کاربر اجرا میشوند و نیازی به پردازش توسط سرور ندارند را کد های سمت کاربر (کلاینت ساید) میگویند . البته این زبان نیز قابلیت های استفاده به صورت server-side را داراست . اما چون استفاده از زبان VBS آسانتر است معمولا از VBS برای

نوشتن برنامه های سرور-ساید استفاده میشود . یکی از تفاوت های این دو زبان در طرز نوشتن حروف است . در VBS تفاوتی ندارد که دستورات را با حروف کوچک یا بزرگ بنویسید ، اما در JavaScript اگر دستوری که با حروف کوچک است با حروف بزرگ بنویسید با Error در صفحات خود مواجه میشوید.برای دیدن قدرت زبان JavaScript میتوانید از سایت AnfyTeam دیدن کنید . این سایت همچنین امکان دانلود برنامه ای برای ساخت افکت های جاوا اسکریپت خود را در اختیارتان میگذارد .
Flash برای چه بوجود آمده ؟


نرم افزار Flash از شرکت Macromedia نرم افزاری است که شرکت ماکرومدیا به عنوان یک Solution یک راه حل در مرحله اول ایجاد کرد برای انتقال تصاویر Vector بر روی وب .
تصاویر Vector به چه معنی است ؟؟؟
دو نوع تصویر وجود دارد ، یکی تصاویر Pixel که در اصطلاح به آنها Raster هم گفته میشود و یکی دیگر تصاویر برداری یا Vector .
اوایل که اینترنت به وجود آمده بود سرعتهای Connection اینترنتی در حد سرعتهایی که هم اکنون ما در ایران از آن استفاده میکنیم هم نبود ، چه برسد به آن سرعتی که هم اکنون آمریکایی ها از آن استفاده میکنند . در آن زمان سرعتهای مودمهایی که معمول بود 9600 بیت در ثانیه بود بهد از آن به 14400 بیت در ثانیه تبدیل شد . 9600 یعنی در یک ثانیه 0.9 کیلوبایت میتوانست اطلاعات را Transfer کند . یعنی اگر قرار بود که تصویری ایجاد شود که این تصویر تبلیغات یک محصول قرار بود باشد و این تصویر 50 KB حجمش بود زمانی که لازم بود Data Transfer انجام بشه و تصویر ظاهر بشود در آن مودمها 55 ثانیه بود . در نتیجه انتقال اطلاعات در اینترنت بسیار بسیار کند اتفاق می افتاد . به همین دلیل بود که در HTML های ورژن 1 و 2 مرسوم نبود که از تصویر در سایت وب استفاده کنند و راحت تر بگویم اصلا Tag های مربوط به Image در آن زمان در زبان HTML وجود نداشت .


به تدریج که سرعتها افزایش پیدا کردند و سرعتها به 14400 و 28800 بیت در ثانیه رسیدند ، کم کم تصاویر Pixel در وب مطرح شدند و لی خوب یک چیزایی وجود داشت که هیچ الزامی پشتش نبود که این تصاویر بخواهد Pixel باشد مثلا آرم شرکت یا مثلا یک Title که قرار بود در بالای سایت قرار بگیرد و با یک فونت خاصی هم نمایش داده شود . اینها را اگر به یک شکلی میتوانستیم Vector انتقالشان دهیم خیلی خیلی سبکتر میشدند و در واقع یک صفحه وب هر چه حجمش کمتر باشد در اصطلاح به آن میگویند صفحه وب از لحاظ حجم بهینه است یا بهتره .


در یک نرم افزار گرافیک Vector اگر بخواهیم یک خط ترسیم کنیم ، نرم افزار گرافیک Vector برای ترسیم مختصات نقطه شروع و مختصات نقطه پایان را در خودش ذخیره میکند. یعنی 2 جفت عدد را یا بهتر بگم 4 تا دونه عدد را . ولی در نرم افزار گرافیک Pixel زمانی که بخواهیم یک خط بکشیم باید اطلاعات مربوط به تک تک این Pixel هایی که در روی خط قرار دارند بعلاوه تمام Pixel های دور آن را در خود ذخیره کند و هیچ فرمول ریاضی در این داستان نمیتواند دخالت کند و فقط میتوانیم در فرمتهای مختلف گرافیکی آنها را فشرده سازی کرد .
ولی در هر صورت حجم فایلهای Pixel اصلا قابل قیاس با فایلهای Vector نبود . دو شرکت آمدند و سعی کردند که این کار را انجام دهند ، یعنی آمدند یک قالب و یک روشی را پیدا کنند که فایلها را بتوانند به صورت Vector انتقال دهند. زیرا مرورگرها فقط فایلهای Pixel را میتوانند نمایش دهند .


یکی شرکت Adobe بود که آمد و یک چیزی اختراع کرد به نام SVG (Scalble Vector Graphic) و دیگری شرکت Macromedia بود که آمد و SWF (Shockwave Flash) را اختراع کرد .
پس هدف در مرحله اول انتقال تصاویر Vector بود به هدف سبک تر شدن حجم صفحات .


اما مرورگرهای وب به تدریج توانایی پخش این جریان را نداشتند در نتیجه یک چیزی به وجود آمد به نام Plugin که بر روی مرورگر دستگاه شخص نصب میشود که باعث میشود که آن گرافیک به نمایش در آید. مثلا Flash Player که از اینترنت دانلود میکنیم و یا از روی CD نصب میکنیم، همین نقش را به عهده دارد .
Flash به تدریج که تکامل پیدا کرد خیلی از داستانهای دیگری بود که به آن اضافه شد یعنی مثلا بحث انیمیشن در این برنامه مطرح شد – بحث موزیک در این برنامه مطرح شد – بحث برنامه نویسی در این برنامه مطرح شد .


تا قبل از این جریان که Flash انیمیشن را در خودش قرار بدهد میبایستی برای ساخت انیمیشن های اینترنتی از Gif Animation استفاده میشد که مشکلی که بود این بود که این قضیه باید فریم فریم ساخته میشد و مساله بعدی این بود که Gif Animation ها به صورت PIXEL بودند و Flash تصاویر Vector را به انیمیشن تبدیل میکند و این را هم باید بگویم که ساخت انیمیشن در Flash بسیار راحت تر از ساخت Gif Animation است .


امکان استفاده از موزیک در Flash یک امکان فوق العاده بود که یک استاندارد برای پخش موزیک در وب قرار دارد که این استاندارد MP3 بود .
با امکانات گرافیکی فوق العاده فلاش :
ماکرومدیا نسخه بتای فلش 8 را عرضه کرده و اینطور که پیداست تمامی جوانب بازار را میخواهد . هم گرافیک ، هم سرور ساید و هم player-side بودن .و امروز ویدئوی تحت وب را نیز میخواهد !


Player Side بودن :در نسخه فلش پلیر 8 تعدادی ماژول به برنامه اضافه شده که باعث میشود حجم فایل های swf به شدت کاهش یابد . این ماژول ها که اکثرا گرافیکی هستند کارهای خاصی را از جمله اعمال فیلتر های drop shadow, blur, glow, bevel, gradient bevel, and color adjustو مانند آن را در سمت کلاینت (یا همون(player بعهده میگیرند . بهمین دلیل هنگام طراحی نیازی به استفاده از چند عکس در لایه های گوناگون برای نشان دادن این گونه فیلتر ها نیست و با نوشتن چند خط کد نشان دادن فیلتر بلور روی عکس امکان پذیر میشود .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید