بخشی از مقاله

پروژه کارآفرینی تاسیس آتلیه عکاسی

1- 1 مقدمه :
عکاسی به فرایند ثبت تصاویر به وسیله دریافت و ثبت نور برروی یک سطح حساس به نور (نگاتیو (فیلم) یا سنسور الکترونیکی) گفته می‌شود. الگوهای نوری بازتابیده شده یا ساطع شده از اشیا بر روی سطح حساس به نور (هالوژن نقره یا سنسور)تأثیر می‌گذارد و باعث ثبت تصاویر می‌گردد.[۱]
عکاسی دارای سه ویژگی علمی، صنعتی (اقتصادی) و هنری است. عکاسی به عنوان یک پدیده علمی تولد یافت و به شکل یک صنعت گسترش یافت و همچنین جنبه‌های هنری نیز در آن ظهور کرد.[۲]

1 – 2 نام کامل طرح و محل اجرای آن :
تاسیس آتلیه عکاسی

محل اجزا :


1 – 3 – مشخصات متقاضیان :

آدرس :

1 – 4 – دلایل انتخاب طرح :
علاقه به فعالیت های هنری و بخصوص علاقه به کار عکاسی که در واقع ثبت و آرشیو لحظات و خاطرات است بعنوان دلیل اصلی در گرایش به انتخاب این طرح توسط اینجانب نقش داشته است .

1 – 5 میزان مفید بودن طرح برای جامعه :
این طرح یک طرح خدماتی است که دارای اشتغالزایی 10 الی 15 نفر و سوددهی مناسب میباشد و انجام خدمات و فعالیت متمایز می تواند طرح را به عنوان یک طرح کارآمد مطرح نماید

1 – 6 - وضعیت و میزان اشتغالزایی :
تعداد اشتغالزایی این طرح 11 نفر میباشد .

تاریخچه و سابقه مختصر طرح :
پیدایش عکاسی به اتاق تاریک بر می‌گردد. در حقیقت اتاق تاریک منجر به پیدایش عکاسی و دوربین عکاسی شد. اتاق تاریک عبارت از اتاقی است بی هیچ پنجره. هیچ نوری به آن راه ندارد مگر از طریق روزنه‌ای که بر یکی از دیوارهای اتاق تعبیه شده. تصاویر یا چشم‌اندازهای روبروی روزنه به صورت وارونه بر دیوار روبرویش بازتاب می‌یافت. بعضاً نگارگران از تصاویر بازتاب یافته به عنوان الگوی نقاشی‌شان استفاده می‌کردند.
بعدها این اتاق تاریک در ابعاد کوچک‌تر تبدیل شد به دوربین عکاسی. یعنی در برابر روزنه‌ای که وجود داشت ماده حساس به نور قرار می‌دادند تا تصاویر بازتابش یافته ثبت و ضبط شوند. در روند تکاملی دوربین، از عدسی و لنز در جایی که روزنه قرار داشت استفاده شد. مواد حساس به نور به فیلم‌های عکاسی امروزین تبدیل شدند که در انواع سیاه و سفید و رنگی (نگاتیو) و اسلاید (پوزتیو) موجود است. نگاتیوها طی فرآیند دیگری در آزمایشگاه (لابراتوار) به عکس تبدیل می‌شوند.در ابتدا از آمونیوم دی‌کرومات برای مواد حساس استفاده می‌شد ولی بعد به نیترات نقره تغییر یافت. این روند ادامه یافت تا با پیدایش دوربین دیجیتال از حسگرهای حساس به نور به جای فیلم استفاده شد و دوربین‌های دیجیتال گسترش چشمگیری یافت اما فیلم‌های عکاسی هنوز جایگاه خود را دارند.
با پدید آمدن مکروفتوگرافی (به ویژه عکاسی هوایی) و میکروفتوگرافی (عکاسی ذره‌بینی) دید تازه‌ای به بافت‌های اثر ایجاد شد که پیش از این انسان بدان دسترسی نداشت[۳].
صدور پروانه بهره برداری :
1- تکمیل فرم درخواست پروانه بهره برداری توسط متقاضی و تائید و ارسال آن توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان به مدیریت.
2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی و کارشناس نواحی صنعتی و کارشناس تولید) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.
3- تائید رئیس اداره تخصصی و ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز.
4- اخذ استعلام از ادارات ذیربط.
5- تهیه پیش نویس پروانه بهره برداری و تائید مدیریت.
6- صدور پروانه بهره برداری و ارسال رونوشت به بخشهای ذیربط.

مراحل صدور توسعه طرح :
1- تکمیل فرم درخواست توسعه طرح توسط شهرستان (متقاضی) و ارسال به مدیریت.
2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بررسی و اظهار نظر و بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی و کارشناس تولید) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.
3- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید ادارات تخصصی در کمسیون بررسی طرحها مطرح می نماید و در صورت عدم تایید کمسیون به شهرستان و متقاضی اعلام مینماید و در صورت تایید از ادارات ذیربط استعلام می نماید.
4- ارجاع به اداره تخصصی جهت بررسی طرح توسعه.
5- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت صدور موافقت با توسعه طرح پس از تایید مدیر.
6- ارسال رونوشت به بخشهای و ادارات تخصصی و سازمانهای ذیربط.



تعریف:
کارت شناسایی مجوزی است که به واحدهای کوچک که از قبل تاسیس گردیده و در حال تولید و بهره برداری می باشند اما هیچگونه مجوزی ندارند و دارای شرایط مناسب می باشد داده می شوند.

مراحل صدور کارت شناسایی :
1- تکمیل فرم درخواست کارت شناسایی توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان و ارسال به مدیریت.
2- ارجاع به دبیر خانه صدور مجوز و بررسی مدارک و سوابق فعالیت کارگاه و انطباق با مصادیق و ارجاع به اداره تخصصی.
*بازدید کارشناس تخصصی از کارگاه موجود و بررسی قابلیت آن جهت صدور مجوز و تکمیل فرم بررسی کارشناسی و ارجاع به دبیرخانه.
3- دبیرخانه صدور مجوز نسبت به اخذ استعلام از ادارات ذیربط با توجه به نوع فعالیت کارگاه اقدام مینماید.
4- دبیرخانه صدور مجوز پس از تایید مدیریت کارت شناسایی صادر مینماید.

استفاده‌های عکاسی
عکاسی موارد استفاده بسیار زیادی دارد.از جمله میتوان به عکاسی خبری، علمی، تفریحی و ثبت خاطرات و مستند سازی اشاره کرد.تا در پزشکی و هوا فضا و ...

عکاسی در ایران
۳ سال پس از پیدایش عکاسی این هنر-صنعت در دسامبر ۱۸۴۲ به ایران وارد شد. ناصر الدین شاه به این فن علاقه فراوانی داشت و خود نیز عکاسی می‌کرد. آلبومخانه کاخ گلستان تعداد بسیاری از عکسهای بسیار قدیمی ایران را در خود دارد.[۴]

عکاسان پیش کسوت ایران
• مسیو ژول ریشار
• شاهزاده ملک قاسم میرزا
• مسیو کارلیان
• ناصرالدین شاه
• آقا رضاخان اقبال‌السلطنه
• ژوزف پاپازیان
• آنتوان سوریوگین
• هادی شفائیه

عکس دیجیتال
استفاده از دوربین دیجیتال در بین عکاسان آماتور و حرفه‌ای هر دو رواج یافته‌است. آماتورها به خاطر سهولت استفاده و کم شدن هزینه‌ها به دلیل عدم نیاز به فیلم از آن بهره می‌گیرند اما حرفه ای‌ها خصوصا خبرنگاران عکاس دلایل دیگری برای استفاده از دوربین دیجیتال دارند.سرعت عمل در انتقال تصاویر به رسانه‌ای که برای آن کار می‌کنند به دلیل حذف مراحل ظهور و چاپ و ادیت یا ویرایش سریع آن در رایانه از مهم‌ترین این دلایل است. درصد کمی از آماتورها هنوز از فیلم استفاده می‌کنند اما بسیاری از حرفه ای‌ها آن جا که نیاز به انتقال سریع تصاویر ندارند فیلم را ترجیح می‌دهند. به اعتقاد ایشان هنوز حسگرهای دیجیتال نمی‌تواند همهٔ کیفتی را که فیلم منتقل می‌کند عرضه کنند و نقایصی در این خصوص وجود دارد. اما با تحول سریع و چشمگیری که در عرصه دیجیتال شاهدیم این فاصله به سرعت رو به کاهش است .


عکاسی دیجیتال
عكاسی ديجيتال (digital photographic) ،در اين نوع عكاسی، بجای ثبت تصوير بر روی فيلم حساس به نور، تصوير توسط يك تراشه حساس به نور، به نام سنسور تصوير يا حسگر تصوير، بصورت نقاطی رنگی كه به نام پيكسل شناخته می‌شود، درون يك فايل ذخيره می شود. به دوربينی كه بر اين اساس كار می‌كند، دوربين ديجيتال گفته می‌شود. خروجی دوربين ديجيتال فايل تصوير است كه بصورت قالبهای استاندارد فايل‌های تصويری و بيشتر به قالب JPEG می‌باشد. ضمنا در دوربين‌های پيشرفته‌تر، خروجی دوربين‌های ديجيتال، بصورت اطلاعات خام و پردازش نشده سنسور نيز در دسترس می‌باشد كه به نام فايل RAW معروف است. كاربر می تواند بعدا به دلخواه خود پردازش‌های لازم را با دقت و كيفيت بهتری در كامپيوتر روی فايلهای خام انجام دهد.
جا به جایی صنعت تصویر نگاری از عکاسی مبتنی بر فیلم های شیمیایی به عکاسی مبتنی بر نیمه هادی های سیلیکونی دلایل گریز ناپذیری دارد. در دنیای عکاسی دیجیتال هزینه های تهیه فیلم خام و ظهور عکس به صفر می رسد. کل فرآیند شکار صحنه تا انتشار عکس می تواند به سرعت طی شود. همه چیز به صورت دیجیتال اتفتق می افتد. با فشار یک دکمه کوچک عکس گرفته می شود و چند ثانیه بعد می توانید عکس را بر روی صفحه نمایش دوربین ببینید یا بلافاصله بر روی کامپیوتر بفرستید و در عرض چند دقیقه می توانید هر نوع ویرایش لازم را توسط نرم افزار بر روی آن اعمال کنید و نتیجه را برای چاپ روی کاغذ و یا انتشار در اینترنت آماده نمایید. در این دوربین ها تصویر توسط یک سنسور گرفته می شود. سلول های این عنصر بصورت ردیف ها و ستون هایی از سنسورهای نقطه ای نور هستند که هرچه این تعداد بیشتر و فشرده تر باشد، تصویر دارای دقت بالاتری می شود.

اختراع دوربین کداک
در سال 1887 ایستمن دوربین کداک را نوآوری کرد که در آن یک فیلم پلاستیکی (نیترات سلولز) آغشته به امولسیون ژلاتینی به کار گرفته شده و با آن فیلم می‌توانستند یک صد عکس بگیرند. اما اشکال این کار در آن بود که فیلم را همراه با دوربین می‌بایست به مرکزی که مراحل ظهور و ثبوت عکس در آنجا انجام می‌گرفت، بفرستند. از آن زمان به بعد بود که فن عکاسی وارد مرحله نوینی شد.

مراحل ظهور فیلم
با توجه به اینکه هالیدهای نقره تنها مواد حساس در مقابل نور می‌باشند، از این رو منحصرا از آنها به عنوان تولید کننده موثر تصویر استفاده می‌شود. یک فوتون تنها در برخورد با دانه‌های هالید نقره یک بسته با حداقل چهار اتم نقره تولید می‌کند. میزان این تاثیر در مجاورت یک معرف احیا کننده مناسب (ظاهرکننده) می‌تواند میلیونها بار افزایش یابد. هرچه تعداد اتمهای نقره دریک دانه بیشتر باشد، سرعت واکنش مواد شیمیایی فیلم در تماس با ظاهر کننده‌ها بیشتر می‌شود. این واکنش‌ها در واقع ، احیای یون نقره است. عواملی مانند دما ، غلظت ظاهر کننده ، PH و مجموعه تعداد هسته‌ها در هر دانه ، زمینه ظهور و میزان نقره آزاد ، در امولسیون فیلم نقش دارند.

فصل دوم
روش انجام کار


گزارش مختصر بازدید از واحد ها تولیدی با خدماتی مرتبط با موضوع پروژه :
بازدید از آتلیه عکاسی فوژان :
در باز دید از آتلیه فوژان به بررسی وضعیت آتلیه از جهات مختلف پرداختیم و آن را از دیدگاههای مختلف مورد بررسی قرار دادیم ، با ماشین آلات و سیستم های چاپ و نحوه تهیه مواد اولیه و فعالیت های ویژه هر نوع از خدمات آشنا شدم و به بررسی آنها پرداختیم ..

جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :
استفاده از ماشین آلات و دستگاههای نوین چاپ برای بهره مندی از ارائه خدمات با قیمت مناسب و همچنین استفاده از چندین نفر متخصص ویرایش و میکس تصویر برای ارائه خدمات در سطح بسیار بالا .

فهرست تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز و برآورد قیمت آنها :

فهرست مواد مصرفی مورد نیاز :


مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار :

توجیه اقتصادی محصول :

روشهای بازاریابی و تبلیغات جهت ( جهت فروش کالا )
در زمینه ارائه خدمات آتلیه می توان از روش های مختلف بازاریابی استفاده نمود ، تبلیغات تلویزیونی ، استفاده از بنر های و تیزر های تبلیغاتی ، استفاده از چاپ پوستر های تبلیغاتی و ارائه روش های تبلیغاتی دیگر برای جذب بازار فروش جزئی و استفاده از روش فرد به فرد برای فروش کلی محصولات در بازار داخلی .


فصل سوم
امور مالی طرح


زمین :

ساختمانها :

میزان سرمایه گذاری :

محاسبه هزینه ها :

محاسبه سود و زیان ویژه ( ارقام به میلیون ریال )


تاسیسات مورد نیاز :

وسایل نقلیه :

تاسیسات اداری :

هزینه های قبل از بهره برداری :

هزینه های ثابت طرح :


هزینه های جاری ( مواد اولیهو بسته بندی )
مواد اولیه :

حقوق و دستمزد پرسنل غیر تولیدی :

هزینه سوخت و انرژی :

استهلاک و تعمیر و نگهداری :

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید