بخشی از مقاله

خلاصه طرح :
در این طرح به بررسی تولید خودکار پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و ... پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ، بازدید از واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و ... از جمله عناوین موجود در این فصل

میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد .

فصل اول


کلیات


مقدمه :
يك نوع قلم ساچمه اي مجهز به مايع نوشتاري با گرانروي ديناميك بيشتر از ١٠٠٠ ميلي پاسكال ثانيه (mpa.s) و ( (cp 1000در 2+- 23 سلسيوس

قلم ساچمه اي :
قلم با سيستم تغذيه مايع نوشتاري شامل نوك ساچمه اي قابل چرخش كه بصورت قلم و يا مغزي كاربرد دارد .

روان نويس :


قلمي ساچمه اي مجهز به مايع نوشتاري با حداكثر گران روي ديناميك ١٠٠٠ ميلي پاسكال ثانيه يا (1000 cp) در 2+- 23 سلسيوس

خودكار شامل دو بدنه بشرح ذيل مي باشد:
الف- بدنه خودكار ساده
اين بدنه بطور ساده و داراي كلاهي است كه معمولا گيره اي بوده و براي نهادن در جيب تعبيه شده و همچنين بدنه به انتهاي ته قلم خودكار ختم مي شود. قلم خودكار ساده به علت راحتي و سهولت بيشتر مورد مصرف استفاده كنندگان در دنيا قرار گرفته است.

ب- بدنه خودكار با دكمه فشاري
اين سيستم بدنه در اصطلاح عام، به خودكار اتوماتيك معروف است كه توسط دگمه اي، سر خودكار را براي نوشتن بيرون مي آورد.


جنس لوله بايد از فلز زنگ نزن، پلاستيك و يا تركيبي از فلز با پلاستيك ساخته شود و ساخت لوله قلم بايد از نظر كيفيت قابل قبول باشد . اين لوله نبايد در هيچ شرايطي زنگ بزند و يا در طول مدت استفاده عيبي پيدا كند. قسمتهاي چسبيده شده و پيچ شده بايد طوري بهم متصل شوند كه با لوله محكم شوند و از هم جدا نشوند. لوله بايد در برابر رطوبت و جوهر خودكار غير قابل نفوذ باشد. لوله نبايد ترك بردارد، بشكند و تاب بردارد و يا جوهر ميان آن طوري باشد كه به ديواره لوله چسبيده، سخت و سفت شود.


گوي خودكار بايد از فلز زنگ نزن ساخته شود و متناسب با پايه باشد . همچنين گوي بايد از كربور تنگستن يا ماده اي كه از نظر ويژگيها مشابه آن باشد و اكسيد نگردد، ساخته شود و در زمان استفاده سائيده نشود و تغييرشكل ندهد.
بدنه خودكار بايد به اندازه كافي محكم باشد، بطوريكه در طول زمان استفاده ترك بر ندارد و نشكند و داراي سوراخي باشد كه فشار هوا را براي جوهررساني تامين نمايد و اين سوراخ نبايد در طول زمان استفاده در هيچ شرايطي پوشيده شود . بهترين نوع خودكار از نظر ظاهر، خودكاري است كه ميزان مصرف جوهر را در يدكي شفاف نشان بدهد .جوهر بايد همگن بوده و در طول زمان جوهر

گيري سخت و سفت نشود . جوهر نبايد بدبو بوده و رنگ آن بايد آبي، قرمز، سبز و يا مشكي باشد . جوهر نبايد داراي مواد سمي بوده و اثر آن روي كاغذ بيشتر از حد معمولي نباشد. خودكار كه محصول مورد نظر در اين طرح مي باشد، از گروه محصولاتي است كه داراي مصارف اداري بوده و عموما جهت نگارش مورد استفاده قرار مي گيرد.


در جوامع مختلف بخصوص در جوامعي كه داراي قشر تحصيل كرده يا محصل باشد، ميزان مصرف انواع خودكار بسيار زياد مي باشد.

خودكارهاي عادي موجود در كشور معمولا در سه نوع عمده مدل بيك، مدل اوژن و مدل ركسي يافت مي شوند كه اجزاي هر يك به شرح ذيل مي باشد:

الف - مدل بيك شامل:
- لوله خارجي بيرنگ يا رنگي
- توئي
- ساچمه و نوك فلزي


- نوك پلاستيكي
- درپوش
- پلاستيك انتهاي لوله
- جوهر

 

ب - مدل اوژن )استارلت(
- لوله خارجي پلاستيكي
- ساچمه و نوك فلزي
- در پوش


- جوهر

ج- مدل ركسي
- لوله خارجي شكننده
- ساچمه و نوك فلزي
- تويي
- پلاستيك انتهاي لوله
- درپوش


- جوهر
به غير از ساچمه و نوك فلزي خودكار، بقيه اجزاي خودكار از پلاستيك مي باشد. تماس نوشتني خودكار با كاغذ توسط يك گو ي فلزي انجام گرفته كه با گردش خود، جوهر چرب و مخصوصي را بر روي كاغذ انتقال مي دهد . اين جوهر در مخزني بنام تيوب )لوله( قرار دارد و پس از عبور از پايه گوي، به گوي منتقل شده و برروي كاغذ مي نشيند.


به مجموعه سوار شده گوي، پايه، لوله، مخزن و جوهر و يدكي قلم، خو دكار گفته مي شود . يدكي مذكور در محفظه هايي قرار مي گيرد كه به آن بدنه خودكار مي گويند. خودكار بيك كه معمولا داراي بدنه شفاف است از نوع خودكارهاي ياد شده است ولي خودكار مدل اوژن داراي چنين سيستمي نبوده و فقط داراي يك بدنه است كه كار تيوب را نيز انجام مي دهد. در خودكار مدل اوژن ميزان جوهر بيشتري مصرف مي شود ولي در مقابل بعل

ت تعداد قطعات كمتر مصرفي، ساخت خودكار فرآيند توليد كمتري را طي مي نمايد.
دوام خودكار در انبارها – تحت شرايط انبارهاي عادي، در صورتيكه خودكارهاي آبي، قرمز، سبز ٢٤ ماه و دوام خودكارهاي مشكي ١٢ ماه از تاريخ ساختن خواهد بود. خودكار بطور كلي داراي مشخصات جدول زير مي باشد.

نام کامل طرح و محل اجرای آن :
تولید خودکار

محل اجرا :

 


مشخصات متقاضیان :
نام نام خانوادگی مدرک تحصیلی تلفن


دلایل انتخاب طرح :
خودكار را بحق مي توان يكي از عجيب ترين اختراعات قرن بيستم دانست ، اختراعي كه تحولي را خودكار ايجاد كرد. با نگاهي گذرا به تاريخ ابزارهاي نوشتن مي توان اهميت نوشتن عظيم در روند

بهتر درك كرد. اولين ابزارهاي نوشتن را چيني ها در هزاره اول قبل از ميلاد مسيح مورد استفاده قرار دادند. پس از آن در فاصله سال هاي ٥٠٠ تا ٣٠٠ قبل از ميلاد، مصريان باستان انواع ديگري از قلم را اختراع كردند . تا سال ٦٠٠ ميلادي، ابزارهاي نوشتن تغيير چنداني نداشتند. در فاصله بين سال هاي ٦٠٠ تا ١٨٠٠ ميلادي، بود كه از پر غاز ساخته مي شد، به گونه اي كه در آغاز قرن

نوزدهم، قلم پر ، رايج ترين شكل قلم تحرير پرورش دهندگان غاز در روسيه سالانه ٢٧ ميليون پر غاز به انگلستان صادر مي كردند در اواسط قرن نوزدهم با اختراع و رواج استفاده از خودنويس، استفاده از قلم پر به فراموشي سپرده شد. تصور ساخت خودكارهاي امروزي در سال ١٩١٦ از سوي فردي به نام رايزبرگ ارايه شد. اما خبرنگار مجارستاني، لازلو جوزف بيرو بود نيز سازمان هوانوردي Biro كه نخستين خودكار امروزي را توليد كرد. اولين مشتري بزرگ خودكارهاي سلطنتي انگلستان بود.

وضعیت و میزان اشتغالزایی :
تعداد اشتغالزایی این طرح 27 نفر میباشد .


تاریخچه و سابقه مختصر طرح :
نام و کد محصولات
خودكار طبق كدبنديISIC با شماره ٣٦٩٩١١٣١ مشخص شده است. شماره تعرفه گمرکی طبق بررسي هاي به عمل آمده واردات و صادرات انواع خودكار تحت تعرفه هاي ذيل صورت مي پذيرد:
- تعرفه گمركي ٩٦٠٨١٠١٠ تحت عنوان " قلم نوك ساچمه اي با جوهر خميري(خودكار(
- تعرفه گمركي ٩٦٠٨١٠٢٠ تحت عنوان " قلم نوك ساچمه اي با جوهر مايع)روان نويس(


- تعرفه گمركي ٩٦٠٨٣٩١٠ تحت عنوان " ساير قلمها با جوهر مايع )روا ن نويس نوك غلطكي (
- تعرفه گمركي ٩٦٠٨٣٩٩٠ تحت عنوان " ساير قلمها,خودنويس, قلم استيلرگرا ن بجز قلم رسامي با مرکب هندي و بجز با جوهر مايع )روا ن نويس (

شرایط واردات
طبق قوانين و مقررات واردات جمهوري اسلامي ايران، كالاهاي وارداتي به سه گروه زير تقسيم بندي مي شوند:
كالاي مجاز: كالايي است كه ورود آن با رعايت ضوابط نياز به كسب مجوز ندارد.


كالاي مشروط: كالايي است كه ورود آن با كسب مجوز امكان پذير است.
كالاي ممنوع : كالايي است كه ورود آن به موجب شرع مقدس اسلام (به اعتبار خريد و فروش يا مصرف) و يا به موجب قانون ممنوع گردد.
در رابطه با محصول اين طرح، خودكار جزء گروه اول اين دسته بندي قرار دارد و با رعايت ضوابط مشكلي به لحاظ واردات آن در حال حاضر وجود ندارد.
هر كالايي كه وارد كشور مي شود بسته به ماهيت آن محصول داراي مقررات و ضوابط خاص خود مي باشد و تعرفه هاي گمركي براي حمايت از توليد كنندگان و مصرف كنندگان داخلي براي محصولات مختلف متفاوت مي باشد . در اين رابطه چنانچه يك محصول وضعيت توليد كنندگان داخلي را به مخاطره بياندازد مسلما حقوق گمركي آن محصول بالا خواهد بود و بر عكس چنانچه محصولي به هر دليلي در كشور توليد نشود يا اينكه نياز كشور از توليد آن محصول بيشتر باشد به علت جلوگيري از مسائل تورم تا حد ممكن از حقوق گمركي آن محصول كاسته شده است. با توجه به كد تعرفه اين محصول، حقوق گمركي آن در حال حاضر ١٥ درصد مي باشد.

 

بررسی و ارائه استاندارد
١ تحت عنوان مصارف عمومي، ويژگيها و روشهاي آزمون - استاندارد ملي خودكار طي شماره ٧٧٨١ خودكار ارائه گرديده است.
- مقاومت در مقابل تأثیرات شیمیائی شامل آب
- مقاومت در برابر آب
- قابليت رويت يك خط نوشته شده برروي يك كاغذ ويژه آزمون پس از غوطه ور شدن در آب مقطر براي يك دوره زماني معين
- مقاومت در برابر اتانول
- قابليت رويت يك خط نوشته شده بر رو ي

يك كاغذ ويژه آزمون پس از غوطه ور شدن در محلول اتانول براي يك دوره زماني معين
- مقاومت در برابر اسید کلریدریک
- قابليت رويت يك خط نوشته شده برروي يك كاغذ ويژه آزمون پس ازغوطه ور شدن در محلول اسيد كلريدريك براي يك دوره زماني مشخص .
- مقاومت در برابر هیدروکسید آمونیوم


- قابليت رويت يك خط نوشته شده برروي يك كاغذ ويژه آزمون پس ازغوطه ور شدن در محلول هيدروكسيد آمونيم براي يك دوره زماني مشخص .
- مقاومت در مقابل بیرنگ شدن
- قابليت رويت يك خط نوشته شده برروي يك كاغذ ويژه آزمون پس از آغشته شدن به محلول سفيد كننده براي يك دوره زماني مشخص.
- مقاومت در برابر پاك شدن


- قابليت يك خط نوشتاري با روان نويس برروي يك كاغذ ويژه آزمون در مقابل پاك شدن بوسيله يك مداد پاك كن مناسب.
- مقاومت در برابر نور
- قابل رويت بودن يك خط نوشتاري روي يك كاغذ ويژه آزمون پس از قرار گرفتن در معرض نور معين طي يك دوره زماني مشخص
سایر عوامل


- نفوذ پذیري
وضعيتي كه در آن مايع نوشتاري از كاغذ ويژه آزمون نفوذ كرده باشد به طوريكه در پشت كاغذ خط نوشته شده ظاهر گردد.

- مدت زمان خشک شدن
مدت زمان مورد نياز براي خط كشيده شده روي كاغذ ويژه ازمون كه در آن مدت، خط پخش نشود.

- تکثیرپذیري


توانائي تكثير يك خط نوشته شده بوسيله دستگاه فتوكپي

- زمان ماندگاري
حداقل زمان نگهداري روان نويس ، كه از زمان تاريخ ساخت محاسبه ميگرددكه طي آن قلم و مغزي مورد استفاده قرار نگرفته و بتواند ويژگيهاي خود را حفظ نمايد .

- زمان ماندگاري قلم در شرایط بدون درپوش
مدت زمانيكه يك روان نويس استفاده نشده ، بتواند قابليت نوشتن خود را بدون در پوش ودرحالت افقي حفظ نمايد.

- سرعت نوشتن
سرعت ايجاد خط

- نیروي اعمال شده
نيرويي كه به نوك روان نويس جهت ايجاد خط اعمال ميگردد.

زاویه نوشتاري
زاويه اي است كه محور طولي روان نويس با سطح صفحه نوشتاري تشكيل ميدهد.

کشورهاي عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول
از آنجائيكه امكانات و سطح تكنولوژي براي تهيه اين محصول در بسياري از كشورها موجود است، بنابراين نياز به خريد تكنولوژي نمي باشد و كشورهاي متعددي از جمله كشورهاي چين و تركيه و كشورهاي حوزه خليج فارس از جمله توليدكننده و مصرف كننده اين محصول ميباشند. در حال حاضر معروف ترين توليدكننده خودكار جهان، شركت BIC است. اين شركت شهرت خود را مديون توليد كالاهاي يك بار مصرف همچون خودكار، فندك، تيغ، ريش تراش و ... است . خودكارهاي توليدي اين

شركت، ارزان ترين و پرمصرف ترين خودكارهاي جهان هستند . در كنار Bic شركت هاي متعدد ديگري وجود دارند كه خودكارهاي مختلفي با اشكال، اندازه ها و رنگ هاي متفاوت توليد مي كنند که A.T. Cross co و Gillette co از آن جمله هستند. از ديگر شركت هاي بزرگ اين صنعت مي توان به Staedtler وBerol ،Hunt ، Sanford اشاره کرد.
شرایط صادرات
با توجه به تعرفه گمركي اين محصول، سود گمركي براي اين محصول ٤ درصد مي باشد.

بررسی عرضه و تقاضا
بررسی ظرفیت بهره برداري و روند تولید


بررسی امکانات تولید داخلی
در اين قسمت به ترتيب به بررسي واحدهاي تولي د كننده خودكار، ميزان توليد داخل محصول، بررسي امكانات توليد فعلي و آتي محصول و در نهايت به برآورد توليد آتي محصول پرداخته مي شود.

لیست تولید کنندگان داخلی
بر طبق تحقيقات و بررسي هاي به عمل آمده از آمار وزارت صنايع و معادن، ظرفيت اسمي و تعداد واحدهاي توليدكننده خودكار در جدول ذيل ارائه گرديده است.

واحدهاي تولیدکننده خودکار

 

بررسی امکانات تولید فعلی و آتی محصول
مطابق بررسي هاي صورت گرفته از بخش صدور مجوزهاي وزارت صنايع و معادن طر حهاي در دست اجراي خودكار به شرح جدول زير مي باشد:

مشاهده مي شود كه طي سال هاي آتي ١٦٤٥ تن خودكار به ظرفيت فعلي افزوده خواهد شد.
میزان تولید در پنج سال گذشته

بررسی وضعیت طرح هاي جدید و طرح هاي توسعه در دست اجرا
علاوه بر واحدهاي فعال طرح هاي در دست اجرا و توسعه اي نيز در سال هاي آتي به بهره برداري خواهند رسيد. بر اساس پيشرفت فيزيكي اين واحدها زمان راه اندازي آنها تخمين زده شده است و نتايج آن در جدول زير امده است.
بر اساس آمار مندرج در لوح فشرده وزارت صنايع و معادن تعداد ١٨ واحد صنعتي با پيشرفت بيش از ٤٠ درصد در دست احداث مي باشد که ظرفيت اسمي و درصد پيشرفت هر يک از واحدها بشرح جدول زير ميباشد.


تاريخ بهره برداري از طرح هاي با پيشرفت بيش از ٨٠ درصد تا پايان سال ١٣٨٨ ، بين ٦٠ تا ٨٠ درصد در سال ١٣٨٩ و واحدهاي بين ٤٠ تا ٦٠ درصد در سال ١٣٩٠ فرض شده است . درصد استفاده از ظرفيت طرحهاي در دست اجرا براي سال اول ٨٠ درصد و به ترتيب در سالهاي آتي ٩٠ و ١٠٠ درصد در نظر گرفته شده است . بدين ترتيب ظرفيت طرح هاي در دست اجرا طي سال هاي آتي طبق جدول زير برآورد شده است.

بر اساس نتايج جداول بالا روند توليد انواع خودكار در طي سالهاي آتي بشرح جدول زير ميباشد

بنابراين توليد واقعي واحدها در سال ١٣٨٦ حدود ١٠٧ ميليون عدد خودكار برآورد ميگردد كه اين ميزان با توجه به بهره برداري رسيدن واحدهاي در دست اجراء به حدود ٢٤٠ ميليون عدد خودكار در سال ١٣٩٠ خواهد رسيد.


بررسی روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم تا نیمه اول سال 85
بنابراين آمار واردات خودكار تحت تعرفه هاي زير طي سال هاي اخير به شرح زير مي باشد:

مشاهده مي شود كه طي سال هاي اخير سالانه حدود ١٦٨٥ تن انواع خودكار تحت سه كد تعرفه فوق الذكر به كشور وارد شده است

بررسی روند مصرف از آغاز برنامه


بررسی تقاضاي مصرف خودکار بر اساس واحدهاي مصرف کننده
جهت برآورد تقاضاي بازار براي خودكار، بايد تخميني بر تعداد واحدهايي كه احتمال مي رود از خودكار استفاده نمايند، زده شود . در ادامه با استفاده از سالنامه آماري ١٣٨٥ منتشره از سوي مركز آمار ايران، اين كار صورت گرفته است:
الف- تعداد دانش آموزان آموزشگاهها و كلاسهاي سطوح مختلف تحصيلي آموزش و پرورش در سال ١٣٨٦ بر حسب سالنامه مذكور حدود ١٥ ميليون نفر مي باشد . حال با توجه به اينكه هر دانش آموز -١٣٨٥ بطور متوسط ١٣ عدد از انواع خودكار در سال مصرف مي نمايد، تعداد خودكار مصرفي توسط اين گروه از مصرف كنندگان حدود ١٩٥ ميليون عدد خودكار خواهد بود.
ب- تعداد كارمندان آموزشي و دفتري، آموزشگاه و كلاس وزارت آموزش و پرورش در سال تحصيلي ١٣٨٦ معادل ٩١٧ هزار نفر مي باشد، و با توجه به اينكه هر كارمند بطور متوسط ٩ عدد از انواع -١٣٨٥ خودكار در سال مصرف مي نمايد، تعداد خودك ار مصرفي توسط اين گروه از مصرف كنندگان معادل ٨ ميليون عدد خودكار خواهد بود.
علاوه بر نيازهاي فوق ، نيازهاي متفرقه زيادي جهت مصرفهاي گوناگون مانند مغازه ه ا، شركت هاي خصوصي و ... وجود دارد كه درصد زيادي از مصارف كل كشور را به خود اختصاص مي دهد.
در اينجا با توجه به آمارگيريهاي مختلف و استفاده از نظر كارشناسان، ميزان نياز اين بخش ازمصرف كنندگان را معادل ٦٠ % از جمع آمار ارائه شده فوق برآورد مي نماييم. بنابراين جمع نياز ساليانه كل كشور در سال ١٣٨٥ از فرمول زير محاسبه مي گردد:
٣٦١ ميليون عدد = ٢٢٦ ميليون عدد * ١.٦
حال به در نظر گرفتن نرخ رشد ساليانه جمعيت معادل ١.٦٢%، پيش بيني نياز ساليانه در سال ١٣٩٠ معادل ٣٩٠ ميليون عدد خواهد بود.

بررسی کالاي جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول


از انواع خودنويس و قلم را ميتوان بعنوان كالاي جايگزين خودكار استفاده نمود.


مجوز های قانونی :
تعریف: جواز تاسیس مجوزی است که جهت احداث ساختمان و تاسیسات بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه تولید بخش سازمان صنایع صادر میگردد.

مراحل صدور جواز تاسیس :
1- پذيرش درخواست متقاضی صدور جواز تأسيس فعاليتهای صنعتی و تكميل پرونده توسط مديريت سازمان سازمان صنایع شهرستان .


2- بررسی پرونده از نظر مدارك و تطبيق با مصاديق والويتهای سرمايه گذاری در واحد صدور مجوز مديريت سازمان صنایع .
3- تكميل پرسشنامه جواز تاسيس ( فرم شماره يك ) توسط متقاضی .
4- ارسال پرونده منضم به فرم شماره يك به اداره مربوطه بمنظور بررسی ، اصلاح و تائيد فرم پرسشنامه جواز تاسيس با استفاده از اطلاعات طرحهای موجود ، طرحهای تيپ و تجربيات كارشناسی و ارجاع پرونده به مديريت .
5- ارجاع پرونده توسط مديريت به واحد صدور مجوز جهت مراحل صدور جواز تأسيس .

شرايط عمومي متقاضيان ( اعم از اشخاص حقيقي يا حقوقي ) دريافت جواز تاسيس
1- اشخاص حقيقی
- تابعيت دولت جمهوری اسلامی ايران
- حداقل سن 18 سال تمام
- دارا بودن كارت پايان خدمت يا معافيت دائم
2- اشخاص حقوقی
- اساسنامه ( مرتبط با نوع فعاليت )
- ارائه آگهی تاسيس و آگهی آخرين تغييرات در روزنامه رسمی كشور

مدارك مورد نياز:
1- ارائه درخواست كتبی به مديريت سازمان سازمان صنایع شهرستان.


2- اصل شناسنامه وتصوير تمام صفحات آن
3- تصوير پايان خدمت يا معافيت خدمت سربازی
4- تصوير مدرك تحصيلی و سوابق كاری مرتبط با درخواست
5- يك قطعه عكس از هريك از شركاء
6- تكميل فرم درخواست موافقت با ارائه طرح صنايع تبديلی و تكميلی
7- پوشه فنردار
8- درصورت داشتن شركت ، ارائه اساسنامه ، آگهی تاسيس و روزنامه ، مرتبط با فعاليت مورد درخواست

اصلاحیه جواز تاسیس :


1- ارسال درخواست متقاضی توسط سازمان سازمان صنایع شهرستان (متقاضی) به مدیریت و ارجاع به واحد صدور مجوز.
2- دبیرخانه در مورد تغییرات مدیریت ضمن بررسی اصلاحیه صادر و به اطلاع اداره تخصصی میرساند.
3- دبیرخانه در موردی که نیاز به کارشناسی تخصصی دارد درخواست را به اداره تخصصی جهت بررسی و اعلام نظر ارجاع می دهد.
4- اداره تخصصی پس از بررسی وتائید به دبیرخانه صدور مجوز ارجاع میدهد.
5- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید مدیر اقدام به صدور اصلاحیه جواز تاسیس نموده و رونوشت آنرا به بخشهای ذیربط ارسال می نماید.

تعریف:
پروانه بهره برداری مجوزی است که پس از اتمام عملیات ساختمان و تاسیسات جهت فعالیت بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش سازمان صنایع صادر می گردد.

صدور پروانه بهره برداری :
1- تکمیل فرم درخواست پروانه بهره برداری توسط متقاضی و تائید و ارسال آن توسط سازمان صنایع شهرستان به مدیریت.
2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.
3- تائید رئیس اداره تخصصی و ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز.
4- اخذ استعلام از ادارات ذیربط.


5- تهیه پیش نویس پروانه بهره برداری و تائید مدیریت.
6- صدور پروانه بهره برداری و ارسال رونوشت به بخشهای ذیربط.

مراحل صدور توسعه طرح :
1- تکمیل فرم درخواست توسعه طرح توسط شهرستان (متقاضی) و ارسال به مدیریت.
2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بررسی و اظهار نظر و بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی ) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.
3- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید ادارات تخصصی در کمسیون بررسی طرحها مطرح

می نماید و در صورت عدم تایید کمسیون به شهرستان و متقاضی اعلام مینماید و در صورت تایید از ادارات ذیربط استعلام می نماید.
4- ارجاع به اداره تخصصی جهت بررسی طرح توسعه.
5- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت صدور موافقت با توسعه طرح پس از تایید مدیر.
6- ارسال رونوشت به بخشهای و ادارات تخصصی و سازمانهای ذیربط.

فصل دوم
روش انجام کار


جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :
ابتکار و نوآوری در کلیه رشته ها می تواند عامل پیشرفت و توسعه قرار گیرد در بخش تولید محصولات فرفورژه نیز که بازار رقابتی بسیار شدیدی دارد استفاده از ایده های نو و نوآوری و خلاقیت می تواند به عامل موفقیت تبدیل شود ، متد های نوین تبلیغاتی یکی از عوامل پیشرفت و توسعه اقتصادی در کشور های صاحب سبک در صنعت میباشد ، الگوبرداری از این روشها برای معرفی کالا و محصولات می تواند به عنوان یک ایده نو مورد استقیال قرار گیرد .

مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار :

پیشنهاد منطقه مناسب براي اجراي طرح
در يك مطالعه جامع، بررسي و انتخاب محل مناسب جهت اجراي طرح، به نحوي كه اجراي پروژه از جهت فني امكان پذير و هم از جهات اقتصادي باصرفه باشد، كاملاً ضروري و اجتناب ناپذير است. ممكن است به دليل محدوديت هاي موجود انتخاب محلي كه از جميع جهات مناسب باشد ميسر نگردد اما بايد سعي نمود با توجه به عوامل مؤثر، مناس بترين محل جهت احداث واحد، تعيين گردد.

در اين زمينه عوامل مختلفي نظير بازار، ملاحظات فني، امكانات زيربنايي و ... در تصميم گيري جهت تعيين محل احداث طرح بسيار مهم بوده و بايد مدنظر قرار گيرند. لذا در ادامه اين عوامل مورد بررسي قرار مي گيرد. مهمترين عوامل دخيل در برآورد محل استقرار يك طرح عبارتند از:

الف) نزدیکی به منابع تأمین مواد اولیه:
سهولت دسترسي و قيمت مناسب مواد اوليه براي يك طرح توليدي از عمده موارد تأثيرگذار در

قيمت محصول نهايي است. هزينه حمل و نقل مواد اوليه خصوصاً در مواردي كه شرايط ويژه اي مورد نياز باشد

ب ) نزدیکی به بازار مصرف داخلی:
دسترسي به بازار فروش محصول و بررسي عوامل مؤثر در عرضه هر چه آسان تر آن، از ديگر فاكتورهايي است كه اثر مستقيم بر سوددهي آينده طرح دارد.


ج) نزدیکی به بازار صادرات و مبادي مربوطه براي صدور محصول :
با توجه به آنكه صادرات خودكار از الويت برخوردار نمي باشد بنابراين با در نظر گرفتن اين مساله احداث واحد در بنادر صادراتي از الويت برخورار نيست.

د ) وجود امکانات زیربنایی مناسب :
وجود امكانات زيربنايي در منطقه احداث طرح از عوامل مؤثر در جذب بهتر نيروهاي متخصص و كاهش هزينه خدمات به حساب مي آيد.
دسترسي به آب قابل شرب، وجود شبكه برق شهري و پس تهاي برق فشار قوي، وجود دانشگاه و مراكز تربيت نيروهاي متخصص، امكان بهره گيري از راه هاي دريايي، هوايي و زميني و نيز دسترسي به شبكه توزيع گاز از جمله امكانات زيربنايي به حساب مي آيند كه وجود آنها در منطقه احداث طرح به نحو مؤثري در كاهش هزينه ها دخيل مي باشد.
با توجه به مشخصه هاي فني و نيز ظرفيت طرح توليد شهرك هاي صنعتي اطراف شهرهاي بزرگ از الويت برخوردار مي باشند.
با جمع بندي شاخص هاي فوق، محل استقرار طرح ترجيحاً مي بايست در شهرك هاي صنعتي اطراف شهرهاي بزرگ كشور باشد.

 


بررسی روند صادرات محصول از آغاز برنامه سوم تا نیمه اول سال 85 و امکان توسعه آن
بنابراين آمار صادرات تعرفه هاي ذيل طي سال هاي اخير به شرح زير مي باشد:

مشاهده مي شود كه طي سال هاي اخير، ميزان صادرات خودكار اندك بوده است.

بررسی نیاز به محصول با اولویت صادرات تا پایان برنامه چهارم
مسلماً در صورت توليد اين محصول در كشور و ارتقاي كيفيت توليد، روند صادرات آن حالت صعودي پيدا خواهد نمود.

بررسی اجمالی تکنولوژي
از آنجاييكه فر أيند توليد خودكار بصورت مونتاژ كردن مي باشد، لذا اختلاف چنداني در توليد هر نوع خودكار موجود نمي باشد. در بررسي مراحل ساخت خودكار بايد گفت كه در مرحله اول ساخت نوك خودكار شروع شده كه اين عمل توسط ماشين تراش روتوري PM-20 صورت مي گيرد.
در اين مرحله يك كارگر ساده مسئوليت ساخت نوك خودكار را به عهده دارد . پس از اين مرحله ساخت تيوپ اصلي توسط ماشين TLC-2000 شروع مي شود. اين مرحله نيز توسط يك كارگر عملياتي انجام مي شود.
سپس ساخت درپوش خودكار توسط ماشين، تزريق شده و در انتها مرحله مونتاز كامل و تزريق جوهر توسط دستگاه مونتاز شروع مي شود.
پس از اتمام كليه مراحل ساخت، مرحله بسته بندي صورت مي گيرد . لازم به ذكر است كه مرحله ساخت نوك تعيين كننده ساعت شيفت مي باشد.
طبق كاتالوگ سازنده، حداكثر ظرفيت نوك توليدي ٣٥ عدد در دقيقه
ظرفيت توليد خودكار با ٢% ضايعات احتمالي در سال: ١٢٧٥٠٠٠٠

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید