بخشی از مقاله


پیشگفتار
شكر و سپاس آفريدگاري را كه به انسان توان كشف روابط ضروري از حقايق هستي بخشيد. توانايي هرفرد در انجام امور فني كه همواره ترين خدمت به خلق بوده است زندگي را نشاط آور و غرورآفرين و بدو از وابستگي مي سازد.
و شكر و سپاس خداوندي كه به ما توان فكر كردن داده تا بتوانيم درباره عالم هستي فكر كنيم و نشانه ها و عظمت خداوند عزوجل پي ببريم. شكر خدائي را كه دنيايي با اين زيبايي و منظم و دقيق در اختيار ما انسانها قرار داده است و ما هم بايد بتوانيم كه شكرانه اين نعمتها را به جاي آوريم .


و شكر براي اينكه اين توانائي را در ما قرار داده تا بتوانيم ياد بگيريم و به ديگران ياد دهيم .

 سپاس فراوان 

مقدمه :
دنياي مخابرات، امروزه با سرعت چشمگيري در حال دگرگوني و گسترش است. كشور ما نيز به عنوان بخش كوچكي از دهكده جهاني، بايد با اين تغييرات سريع، هماهنگي و همراهي كند و طبعاً اين مساله هزينه هاي اجتناب ناپذيري را براي ما ايجاد ميكند. آنچه كه براي برنامهريزان مخابرات كشور در بلندمدت اهميت ويژه مييابد در نظر گرفتن قابليتهاي لازم براي توسعه شبكه مخابرات

كشور و آساني تطبيق آن براي ارائه سرويسهاي جديد است. بنابراين بايد به اين سئوال پاسخ دهيم كه در برنامهريزيهاي كوتاهمدت و بلندمدت براي طراحي شبكه مخابرات كشور، چه عواملي را بايد مدنظر قرار داد تا اين هزينه ها را به حداقل رساند
از بحث‌هاي مهم بخش‌هاي اقتصادي هر كشور بحث چگونگي ورود به بازارهاي جهاني و فعاليت

اني در كنار سازمان‌هاي بين‌المللي و منطقه‌اي فعال خواهند شد و به ارائه خدمات جديدي خواهند پرداخت. بهره‌برداران فعال در كشور براي حضور موفق در عرصه داخلي و بين‌المللي بايد براساس برنامه مدون با طراحي چشم‌اندازي جامع، اهدافي متناسب با مأموريت بخش و راهبردها و سياست‌هاي مناسب عمل كنند.برای اماده شدن ورود به بازارهای داخلی و حتی خارجی احتیاج به نیروهای جوان احساس می شود .بهترین وقت برای اموزش دیدن و علاقه پیدا کردن به مشاغل مراکز کاراموزی است که با مدتی هر چند کم کاراموزان هر چه بیشتر با بازار کار و یا نقطه ضعف و قوت خود اشنا می شوند.و در جهت رفع ضعف ها و ارتقای نقطه قوت های خود هر چه بیشتر می کوشند.

فصل اول : شركت مخابرات كردستان
چكيده و معرفي واحد كارآموزي
تاريخچه مخابرات ايران
در اول ژانویه 1869 میلادی ایران به عضویت اتحادیه بین المللی تلگراف در آمد. در سال 1235 اداره تلگراف به وزارت تبدیل و « علیقلی خان مخبرالدوله » نخستین وزیر تلگراف شد. پس از جنگ جهانی اول و پدید آمدن سیستم های جدیدتر و سریعتر ارتبایطی، مثل تلگراف بی سیم، دولت انگلیس در بهمن 1310رشته ای تلگراف را که در تملک خود می دانست به دولت ایران واگذار کرد. در فاصله سال های 1280 تا 1285 هجری شمسی پنج امتیاز ایجاد تلفن به اشخاص حقیقی ایرانی برای مناطق تبریز، مشهد، گیلان و ارومیه داده شد که پنجمین و مهم ترین آن امتیازی بود

که در سال 1282 هجری شمشی به وساطت « میرزا علی اصغر خان اتابک » به « دوست محمد خان معیرالممالک » واگذار شد، که غیر از چهار نقطه پیش گفته، تمام کشور را در بر می گرفت.
در سال 1285 تلفن بین شهری تهران- قلهک و تهران- تجریش ( پایتخت کشور ) شروع به کار کرد. سی سال بعد این ارتباط بین 24 شهر برقرار شده بود.
عصر ارتباطات و مخابرات بی سیم از سال 1303 در ایران آغاز شد. نیاز به امکان تماس دائم با

جهان باعث شد که وزارت جنگ آن زمان یک دستگاه فرستنده موج بلند 20 کیلوواتی برای تهران و شش دستگاه موج بلند 4 کیلوواتی برای تبریز، کرمان، کرمانشاه و خرمهر به شوروی سفارش دهد. ایجاد خطوط ارتباطی ماکروویو به دلیل کاربردهای گسترده اش در خدمات ارتباطی بین شهری و بین المللی در سال 1345 و ارتباط آن از طریق شبکه 3800 کیلومتری بین آنکارا، تهران و کراچی برقرار شد. شبکه ماکروویو کشور نیز از سال 1351فعالیت خود را آغار کرد. بالاخره با گشایش اولین ایستگاه زمینی در اسدآباد همدان در سال 1348 ایران وارد عصر نوین ارتباطات و مخابرات یعنی عصر ماهواره شد.
ایستگاه زمینی ماهواره اسدآباد از طریق دو مدار همزمانی ( ارتفاع حدود 36000 کیلومتری زمین ) که یکی بر روی اقیانوس اطلس و دیگری اقیانوس هند قرار دارد ارتباط تلفنی، تلفکس و ... مشترکین را با سراسر دنیا برقرار می ساخت.
در سال 1350 اولین خط تلفن خودکار بین تهران، اصفهان و شیراز برقرار شد و بتدریج سایر مراکز استان ها و شهرستان ها نیز با استفاده از سیستم های خودکار با هم تماس گرفتند. لازم به ذکر است که این سیستم ها اغلب آنالوگ بودند تا اینکه در سال 1363 سیستم دیجیتال وارد شبکه مخابراتی شد و مرکز تلفن دانشگاه اولین مرکزی بود که به این سیستم مجهز گردید. در پی این اقدامات، توسعه سیستم دیجیتال روند سریع تری به خود گرفت بنحوی که در سال 1368 استفاده از سیستم دیجیتال عملیاتی شد و دومین مرکز دیجیتالرنیز در سال 1369 راه اندازی گردید.
سازمان¬های امروزی در جهت جهانی شدن رقابت می-کنند که این رقابت در سطوح بسیار

متنوعی دنبال می¬گردد. بازارهای رقابت جهانی و سازمان¬ها به یافتن راه¬حل¬های کاری بهتری با ساختارهای انعطاف¬پذیر و قابل اطمینان نیاز دارند. بسیاری از زیرساخت¬های سازمانی و تشکیلاتی توسط سیستم-های اطلاعاتی( که فرآیندهای کاری را بطور مستقیم و یا غیرمستقیم در جهت رشد و ابقاء سازمان پشتیبانی می¬کنند) توانمندتر شده-اند. با اداره موثر این فرآیندها، از طریق کاهش هزینه، افزایش تولید و بهبود سرویس¬دهی مشتریان مزایای رقابتی می¬توا

ند حاصل شود.
سیستم¬ها حول تفکر برنامه¬های کاربردی پیش¬ساخته تکامل یافته¬اند. فروشندگان، برنامه¬های کاربردی را برای هر بخش خاص از صنایع تولید كرده و سازمان¬ها نیز مطابق با نیازهایشان آنها را خریداری می¬کنند. در این برنامه¬های کاربردی مدل¬های گردش کار جاسازی شده¬اند. همچنین برنامه¬های کاربردی آماده، بمنظور برخی انعطاف-پذیری¬ها در پیکربندی و شکل¬دهی فرآیندهای کاری، پارامتری شده¬اند. هر یک از برنامه¬های کاربردی در بردارنده¬ی داده¬ها و اطلاعاتی می¬باشند که بواسطه آنها فرآیندهای سازمانی را کنترل می-نمایند. به

منظور بایگانی بهتر یا بعبارت دیگر متناسب شدن با سازمان¬های اجرایی، غالباً برنامه¬های کاربردی نیاز دارند با تنظیم و بکارگذاری هزاران پارامتر، در خور سازمان¬های مورد نظر باشند. در سیستم¬های ERP معمولاً مدل گردش کار در نرم¬افزار برنامه¬ی کاربردی جاسازی می¬

شود. برای مثال جریان فروش کالا در یک واحد تجاری از زمان ورود سفارش توسط مشتری تا رسیدگی به درخواست وی و تحویل کالا توسط یک نرم افزار بشرح نمودار زیر کنترل می¬شود.

پس از تلفن همراه، اينترنت پررونق‌ترين بخش در آسيا است. بر پايه ي تازه‌ترين آمار‌ها، آسيا به

لطف برخورداري از بالنده‌ترين جمعيت كاربران اينترنتي در جهان، توانسته است خود را از اثرات ركو

د اقتصادي جهان رها كند و به رشاينترنت قوي‌ترين موتور رشد آسيا در سال‌هاي اخير بوده است. آسيا با رشد ساليانه‌ي 20 درصدي بازار اينترنت، از اين لحاظ در جهان همتا ندارد و تا اوايل سال 2004 با 250 ميليون نفر كاربر اينترنت بيشترين كاربران اينترنت جهان را داراست. پيش‌بيني مي‌شود كه شمار كاربران اينترنت آسيا تا پايان سال جاري ميلادي به 300 ميليون نفر برسد و ارزش بازار آن نيز بالغ بر 270 ميليارد دلار شود. رشد خدمات IP، خدمات فراخ باند و ورود خدمات نسل آينده به بازار از جمله عوامل رشد بازار اينترنت در آسيا بوده است.
چين با جمعيت فراوان و اقتصاد بالنده‌اش و ژاپن با نوآوري‌هاي‌اش در زمينه‌ي خدمات داراي ارزش افزوده، به روند رشد در آسيا كمك كرده‌اند.
اما خدمات اينترنت در ايران چنان كمكي به رشد اينترنت در آسيا نكرده است و در واقع ضريب نفوذ رايانه‌هاي شخصي در ايران چنان از كشور‌هاي پيشرفته‌ي آسيا كم‌تر است كه بايد براي افزايش آن تدبيري انديشيد. در واقع ضريب نفوذ رايانه‌‌هاي شخصي در مقايسه با تلويزيون بسيار ناچيز است و حتي در مقايسه با ضريب نفوذ تلفن (ثابت+ همراه) نيز وضع مطلوبي ندارد.
پايين بودن ضريب نفوذ رايانه‌ي شخصي نيز پايين بودن كاربرد اينترنت رادرپي دارد و سبب شده است كه ايران از بسياري از كشور‌هاي در حال توسعه عقب باشد. البته بالا بودن هزينه‌ي اينترنت در مقايسه با ساير كشور‌هاي جهان نيز بي‌تأثير نيست و درواقع بايد از هزينه‌هاي اينترنت كاست تا در استطاعت شمار بيشتري از مردم باشد.
خدمات فراخ باند مي‌تواند به افزايش ضريب نفوذ IP كمك كند و بايد در بهره‌برداري از آن شتاب كرد. يكي از عوامل مهم در اين زمينه تسريع در كار شركت‌هايي است كه مي‌خواهند خدمات DSL عرضه كنند. سازمان تنظيم مقررات مخابراتي هم مي‌تواند در جهت كمك به چنين بهره‌برداراني سريع‌تر عمل كند.
يكي از بحث‌هاي مهم بخش‌هاي اقتصادي هر كشور بحث چگونگي ورود به بازارهاي جهاني و فعاليت فرامرزي است. در بخش مخابرات با توجه به گسترده شدن سطح ارائه خدمات، بهره‌برداران جهاني در كنار سازمان‌هاي بين‌المللي و منطقه‌اي فعال خواهند شد و به ارائه خدمات جديدي

خواهند پرداخت. بهره‌برداران فعال در كشور براي حضور موفق در عرصه داخلي و بين‌المللي بايد براساس برنامه مدون با طراحي چشم‌اندازي جامع، اهدافي متناسب با مأموريت بخش و راهبردها و سياست‌هاي مناسب عمل كنند.
تحقق اهداف موقعيت رقابتي شركت افزايش مي‌يابد و به جايگاه قوي‌تر و مناسب‌تري دست خواهد يافت. همان طور كه ذكر شد براي محقق شدن اهداف، بايد استراتژي‌هاي مناسبي اتخاذ شود.

نقش كليدي راهبرد‌ها و سياست‌ها در هر برنامه، دادن جهت و سمت و سوي واحد به برنامه است. به عبارت ديگر راهبرد و سياست‌ها، جهت و مسير حركت يك نظام اقتصادي را تحت تاثير قرار مي‌دهد اما به تنهايي ضامن حركت نظام اقتصادي در مسير برنامه نخواهد بود بلكه بايد براي آنها برنامه‌هاي عملياتي مدون داشت. سياست‌ها و استراتژي‌ها چارچوب برنامه را با مجزاكردن كردن تصميم‌هاي عملياتي تجهيز مي‌كنند و هر چه سياست‌ها با دقت بيشتري تنظيم شده باشند به همان اندازه چارچوب برنامه‌ سازگار و كارآ خواهد بود.
راهبرد در واقع تعهدي است كه برعهده گرفته مي‌شود تا يكسري اعمال به ترتيب انجام شود و به عبارتي راهبرد يك شركت يك برنامه مديريتي براي محكم كردن موقعيت رقابتي آن شركت و جلب رضايت مشتريان، رقابت موفقيت‌آميز براي دستيابي به اهداف سازماني است. با توجه به رويدادهاي غيرقابل پيش‌بيني، رقابت شديد، تاخيرهاي زياد و يا هزينه‌هاي غيرمنتظره، وجود يك راهبرد خوب باعث ايجاد موقعيت مناسب در بازار و سازمان نيرومند براي ايجاد يك عملكرد موفقيت‌آميز شود.
وظايف مديران براي انجام موفقيت‌آميز فعاليت‌ها، بيان ديدگاه و مأموريت، برنامه‌ريزي، هدايت كردن، كاربردي و اجرايي كردن و انجام دادن و ارزيابي و اصلاح كردن است.
يك شركت مخابراتي چشم‌انداز خود را "اطمينان از استانداردسازي هماهنگ، مؤثر، قابل اجرا و كارآمد خدمات مخابراتي دولتي" تعريف كرد لذا براي دستيابي به اين چشم‌انداز يكي از اهداف خود را ترويج توسعه و تنوع فناوري ارتباطات انتخاب كرد و براي رسيدن به اين هدف رهبرد‌هاي بالا بردن سطح آگاهي عمومي در مورد بخش‌هاي الكترونيكي دولتي، انجام بررسي‌هاي دوره‌اي راجع به خدمات ارائه شده، تحريك سرمايه‌گذاري خصوصي به منظور كاهش هزينه‌هاي دستيابي مردم و حفظ و ادامه فناوري اطلاعات جامع و سامانه‌‌هاي مخابرات را اتخاذ نمود و براي هدف ديگر خود يعني استفاده از فناوري اطلاعات براي بيشتر شدن كارآيي دولت در مسئوليت‌ها و هزينه نمودن

استراتژي‌هاي ارزيابي و عملكرد گسترش و افزايش خدمات مخابراتي را به عنوان راهبرد تعيين نمود.
يك شركت مخابراتي ديگر "رشد و گسترش در هر زمان" كه بنيان و اساسي است براي افزيش مشتركين، تجديد ساختار مقرراتي و تكامل تدريجي خدمات شبكه در زمان‌هاي مناسب را چشم‌ خود معرفي نمود و مأموريت شركت را فعاليت براساس رفع نيازهاي مكالماتي مردم و ارائه خدمات بهينه، پويا و در سطح جهاني براي جامعه قرار داد، با توجه به چشم‌انداز و مأموريت شركت اهداف زير را طراحي كرد:
- نو‌سازي مديريت
- ارزيابي رضايت مشتركين
- كاهش درصد بدحساب‌ها (شامل بدهي‌هايي كه ادارات و سازمان‌هاي دولتي دارند)
- تفكر رقابت و مشتري مداري
- رهبري، مديريت، توسعه و تعيين خط‌مشي‌ها براي توسعه زيربناي شبكه مخابراتي


- معرفي خدمات پيشرفته درخواست شده توسط مشتركين عمده
- تشكيل گروهي ويژه براي خدمات پس از فروش
- افزايش ضريب نفوذ تلفن
- كاهش درصد مكالمات ناموفق
با توجه به اينكه داشتن چشم‌انداز و به تبع آن اهداف و راهبرد‌هاي مشخص، پايه و اساس برنامه را تشكيل مي‌دهد تمام كشورهايي كه داراي برنامه‌هاي ميان‌مدت و بلندمدت هستند ابتدا بايد چشم‌انداز خود را به صورت كلي و جزئي تعريف كرده باشند.
در ايران نيز طي يكي دو سال اخير توجه خاصي به اين مهم شده است و سعي شده براي تدوين برنامه چهارم توسعه ابتدا چشم‌انداز كشور و سپس چشم‌انداز بخش‌ها تدوين گردد.
در بخش مخابرات چشم‌انداز را دسترسي آحاد جامعه به خدمات پايه ارتباطي قرار داده‌اند. اما براي دستيابي به اين چشم‌انداز در بخش مخابرات مشكلاتي وجود دارد كه مي‌توان به انحصار دولتي، عدم وجود واحد تنظيم مقررات، نداشتن قانون مشخصي براي حمايت از مشتريان خدمات مخابراتي، عدم حمايت لازم از سرمايه‌گذاري‌هاي بخش خصوصي، پاسخگو نبودن قوانين موجود براي سرمايه‌گذاري بخش‌هاي خصوصي، شفاف نبودن نوع روابط ميان شركت‌هاي مخابرات استاني و مخابرات ايران، عدم به كارگيري خدمات مشاوره‌اي در پروژه‌ها، مشخص نبودن محدوده دخالت ساير نهادها و دستگاه‌ها، ساختار ضعيف و ناكارآمد اداري، شفاف نبودن و مشخص نبودن قوانين ارتباطات متقابل بين شبكه‌اي اشاره كرد.
براي برطرف نمودن مشكلاتي از جمله موارد فوق و دستيابي به چشم‌انداز ترسيم شده راهبرد‌ها و سياست‌هاي خاصي بايد اتخاذ شود كه به طور نمونه مواردي همچون ايجاد واحد تنظيم مقررات، كاهش انحصار و گسترش رقابت در بحث‌هاي بهره‌برداري، تشويق بخش خصوصي به سرمايه‌گذاري و ارائه خدمات، تنظيم و تصويب قانون جامع مخابراتي كشور كه تضمين كننده تحولات فناوري و ساختاري باشد، پيشنهاد شده است.
به نظر مي‌رسد هنوز هم بعد از چند تجربه‌ برنامه‌نويسي، فرآيند برنامه‌ريزي به درستي طي نمي‌شود و از برخي از مراحل به صورت گذرا عبور مي‌شود. همان طور كه ذكر شد در برنامه‌ريزي ابتدا بايد چشم‌انداز تعيين شود و سپس مأموريت، اهداف و راهبردها بيان شود و در نهايت برنامه مدون شود اما صرفاً بيان چشم‌انداز و ارائه يكسري توصيه سياسي اگر در قالب يك برنامه مشخص و مدون نباشد اثر مناسبي نخواهند داشت.


حسابداری هزينه:
مراحل انجام هزینه در شركت مخابرات به شرح زیر می باشد:
1- درخواست خرید برای کالا یا خدمات مورد نیاز
2- براورد تقریبی هزینه ها
3- تشخیص با تصویب ضرورت هزینه ها (اجازه خرج)
4- تآمین اعتبار
5- تعهد
6- تسجیل یا ممیزی اسناد هزینه
7- حواله یا مورد پرداخت در وجه ذینفع
8- درخواست وجه جهت پرداخت به دادن و یا رد تنخوا گردان
9- تنظیم سند هزینه پرداخت
( 1) – درخواست خرید برای کالا یا خدمات مورد نیاز:
درخواست خرید ورقه ای است که به وسیله واحدهای اجرائی شركت مخابرات تنظیم و پس از امضاء رئیس قسمت زیربط جهت تهیه و تدارک به واحد تدارکات یا کارپرداز ارجا

ع می گردد0 برآورد میزان کالا یا کار مورد احتیاج به عهده واحد درخواست کننده است و میزان آن باید در برگه در خواست درج شود در صورتی که برآورد میزان کالا یا کار مورد نیاز جنبه فنی داشته باشد که واحد درخواست کننده راسآ قادر به تعیین آن نباشد باید از سایر واحدها و افراد فنی برای انجام براورد مذکور کمک بگیرد و تعداد و همچنین مقدار آن را در ستون مربوطه یادداشت نماید0برگه معمولا در سه برگ صادر می گردد یک نسخه از آن در اداره درخواست کننده نگه داری می شود و سایر نسخ آن به کارپرداز ارسال می گردد0

(2)- برآ ورد تقریبی هزینه ها:


واحد تدارکات و پردازش درخواست های واصله از قسمتهای مختلف شركت مخابرات را مورد برسی دقیق قرار داده در صورت موجود بودن مواد و ملزومات درخواست در انبار از طریق انبار و با صدور حواله آن را تحویل و رسید دریافت می دارد در غیر این صورت با براورد و درج قیمت تقریبی هزینه در ستون مربوط مراطب را جهت تصویب شركت مخابرات یا کسی که از طرف مخابرات اختیار تشخیص ضرورت هزینه را دارد ارسال می نماید0 در مواردیکه میزان تقریبی هزینه مبحم و نا مشخص نباشد و اعتبارات بودجه نیز تکافو کند نیازی به براورد تقریبی هزینه در مورد کارهای ساختمانی و تاسیساتی باید همرا با برآورد میزان کالا با کار انجام شده و توسط واحد درخواست کننده تعیین شود در سایر موارد برآورد تقریبی هزینه ها به عهده کار پرداز است0


مسئله خرید تدارکات مسئله ساده ای نیست بلکه مامور خرید کاملا باید از مقررات مربوط به معاملات شركت مخابرات و دیگر مقررات آگاهی و شناخت کامل داشته باشد0
(3)—تشخیص ضرورت هزینه:
همان طوریکه قبلا نیز اشاره شد میزان و مقدار مواد و ملزومات مورد نیاز به وسیله اداره درخواست کننده در برگه درخواست تعیین و به واحد تدارکات یا کار پرداز ارجاء میگردد اداره تدارکات یا کار پردازی هزینه تقریبی اعلام مندرج در برگ درخواست را برآورد و جهت تصویب یا تشخیص ضرورت هزینه نزد رئیس شعبه یا کسیکه از طرف رئیس بنیاد این اختیار تفویذ شده است ارسال می گردد طبق ماده 17 قانون محاسبات عمومی مصوب 1366 تشخیص عبارت است از تعیین و انتخاب کالا و خدمات و سایر پرداختها که تحصیل یا انجام آنها برای نیل به اجرای برنامه های دستگاهای اجرائی ضروری است0 لذا مقام تصویب کننده با توجه به تعریف فوق ذیل آن را با قید تاریخ امضاءو برگ درخواست را جهت اقدام قانونی به کار پردازی آماده خواهند نمود0
(4)—تامین اعتبار:
پس از کسب مجوز لازم و صدور اجازه خروج برگ درخواست خرید شماره با قید تاریخ جهت تامین اعتبار به اداره اعتبارات ارجاء می گردد ماده 18 قانون محاسبات عمومی تامین اعتبار را چنین بیان می دارد تامین اعتبار عبارت است از اختصاص دادن تمام یا قسمتی از اعتبار مصوب برای هزینه ها0
(5)_ تعهد:
عبارت است از الزاماتی که برعهده دولت ناشی از:
1- تحویل کالا یا انجام دادن خدمت0
2- اجرای قراردادهائی که با رعایت قوانین و مقررات منعقد می شود0
3- احکام صادر شده از مراجع قانونی و ذیحساب در مورد اموال غیر منقول سند مالکیت0
در مورد اموال منقول صدور قبض انبار و یا صورتجلسه تحویل و تحول مالکیت بنیاد را محرزمی نماید و برگ گواهی انجام کار از طرف اشخاص ذیصلاح در ایجاد تعهد قابل استناد است0
(6)_ تسجیل
تسجیل عبارت است از تعیین میزان بدهی قابل پرداخت به موجب اسناد مثبته_ اسناد مثبته اسناد و مدارکی را گویند که لزوم پرداخت وجه را تایید کند این اسناد باید به وسیله ممیز بنیاد مورد رسیدگی کافی قرار گرفته و امضاء و مهر گردد به موجب ماده 79 قانون مصوب بنیاد کلیه پرداخت های بودجه مصوبه با اسناد مثبت و با رعایت مقررات ائین نامه مالی به عمل خواهد آمد در موقع رسیدگی یا حسابرسی قبل از پرداخت می بایست برخی از نکات را مورد نظر قرار داد:
الف – پرداخت های بنیاد باید به موجب اسناد ثبت انجام و قبل از پرداخت اسناد مورد رسیدگی قرار گیرد
ب – مامور رسیدگی زیر نظر حسابدار یا امور مالی بنیاد بوده و مکلف است قبل از صدور حواله اسناد هزینه را از لحاض وجود اعتبار و رعایت مقررات مخابرات گواهی و امضاء نماید0
ج – مامور رسیدگی مکلف است حداکثر ظرف 24 ساعت اسناد ارائه شده را رسیدگی و امضاء

نماید0
(7)_ حواله:
حواله عبارت است از سندی که از طرف ذیحساب شبکه در وجه ذی نفع صادر می شود صدور حواله پس از طی مراحل تشخیص و تامین اعتبار و تعهد و تسجیل به عمل خواهد آمد حواله دارای دو فرم است این فرم در دو نسخه و دو رنگ مختلف صادر می شود یک نسخه آن ضمیمه درخواست وجه و نسخه دوم ضمیمه سند هزینه خواهد شد0


(8)_ درخواست وجه:
کلیه درآمد شركت مخابرات به حساب بانکی واریز و کلیه کلیه پرداخت می بایست از طریق حساب بانکی هزینه انجام گردد لذا به منظور پرداخت حواله های صادره بنا به تقاضای امور مالی و تصویب رئیس شركت مخابرات معادل مبلغ حواله صادره از حساب بانک درآمد برداشت و به حساب بانکی هزینه واریز می گردد که در آن صورت عملیات مالی ثبت آن در دفاتر به عمل می آید درخواست وجه سندی است که ذیحساب برای پرداخت حواله های صادر شده از محل اعتبارات بودجه عمومی دولت به عهده خزانه در وجه وزارت خانه یا موسسه مربوط صادر می کند
(9)پرداخت:
پرداخت آخرین مرحله از مراحل نه گانه می باشد که در ازای انجام کار یا ایجاد تعهد یا به عنوان کمک وآعانه و یا تحت هر عنوان دیگر از محل اعتبارات بودجه مصوب بنیاد پانزده خرداد در حق ذینفع از طریق تنخواه گردان یا بانک و یا در موارد بسیار استثنائی از طریق صندوق پرداخت می گردد0
نمونه وظايف و مسئوليتهای هر يک از واحد های حسابداری:
عامل ذیحساب
1- نظارت و مراقبت بر تنظیم حساب ماهانه و کنترل و ارسال آن با اسناد و مدارک مربوط به آن مراجعه ذیحساب و همچنین مراقبت در حسن اجرای بودجه برنامهای
2- مراقبت در وصول درامدها برابر مقررات و پرداخت مخارج در حدود اعتبارات مصوب با رعایت کامل قوانین مربوط
3- اجرای قرارها و داد نامه های صادره از دیوان محاسبات یا سایر مراجعه دیگر
4- رفع نقص اسناد و صورت حساب وام خواهی شده
5- تهیه صورت تفریع بودجه کامل مورد عمل حوزه ذیحسابی و ارسال آن به مراجعه ذیربط
6- تنظیم و ارسال صورت مجالس تحویل و تحول در موقع تغییر سمت با رعایت مقررات جهت استخضارمقام مافوق
7- اداره امور واحد ذیحسابی و ارائه راهنمائی های لازم به کارکنان تحت سرپرستی

مسئول حسابداری:
1- ثبت اقلام از روی برگهای محاسباتی در دفتر صدور برگه و انتقال آنها به دفاتر روزنامه معین اعتبارات و تعهدات و دفتر کل
2- تهیه و تنظیم لیست حقوق و اعلامیه * چک برگهای محاسباتی و کنترل حسابهای مربوط به منظور رفع اختلاف
3- رسیدگی به فیش پرداختها و علل حسابها و اسناد و مدارک مربوط از نظر رعایت و اجرای قانون و مقررات مالی
4- انجام امور مربوط به تشخیص و تعیین سر فصل حساب تراز عملیات تهیه و تنظیم حساب رسیدگی و اظهار نظر و اقدام در مورد مسائل و پرونده های مشکل مالی و حسابداری


5- ماهانه در موئد مقرر و امضاء آنها
6- راهنمائی و کنترل کار حسابداران و تقسیم کار بین آنها و برسی صورت حسابهای تنظیم شده
7- تهیه و تنظیم پیش نویسی دستورات و فرمهای مهاسباتی گزارشهای لازم و بودجه تفصیلی
8- نظارت و مراقبت در حسن اجرائی بودجه برنامه *جریان امورو واحد یا واحدهای تحت سرپرستی* اتخاذ و ارائه راهنمائی های لازم به منظور بالا بردن سطح معلومات کارکنان واحد یا واحد های تابع در جحت بهبود امور جاری
9- شرکت در کمیسیون های مربوط


10- همکاری در تهیه نامه ها بخش نامه ها
11- مطالعه قوانین بودجه و سایر قوانین و مقررات مالی و اظهار نظر در مورد نهوه اجرای آنها
بازنشستگان و موظفین:
تعریف بازنشته : برابر بند ماده 124 ق10 ک. وضع مستخدمی است که طبق قانون به موجب حکم رسمی مراجعه صلاحیتدار از حقوق باز نشستگی استفاده می کند

تعریف وظیفه بگیر(موظفین ) : برابر بند ماده 124 ق10 ک. وضع مستخدمی است که طبق مفاد مواد 79 و 80 قادر به کار کردن نبوده و از حقوق وظیفه در این قانون استفاده می کند علاوه بر بند مذبور به وراث قانونی طبقه اول مستخدمی رسمی یا بازنشستگی مشمول قانون مذکور نیز موظف و یا وظیفه بگیر یا مستمر بگیر می گویند0
سازمان بازنشستگی کشور:
این سازمان در اجرای ماده 70 ق 10 ک در سال 1354 ایجاد گردیده و کلیه امور مربوط به بازنشستگان و موظفین مشمول قانون استخدام کشوری در آن متمرکز شده است در واقع سازمان مذبور مرجع رسمی دریافت و پرداخت حقوق بازنشستگان و موظفین و رسیدگی به امور آنها می باشد0
منابع مالی سازمان:


به منظور پرداخت حقوق بازنشستگان و موظفین و منابع مایل سازمان از دو محل تامین می گردد
1- در اجرای ماده 71 ق 10 ک. دستگاه های اجرائی مشمول قانون مذبور می کند هر ماه نه درصد از جمع حقوق و مزایا ی مستمر کارکنان رسمی خود را کسر و بابت سهم مستخدمین به صندوق بازنشستگی کشور بپردازد
2- در اجرای ماده 71 ق 10 ک. دستگاه های اجرائی مشمول قانون مذبور مکلفند علاوه بر کسور بند یک هر ماه مبلغی معادل 9 درصد حقوق مستخدمین رسمی خود را به صندوق باز نش

ستگی کشور بپردازند0

فرم درخواست خريد کالا :
شركت مخابرات شامل قسمتهای مختلفی همانند آموزشکده امور مشترکین ، خدمات فنی ، خدمات عمومی واتفاقات است که هر یک از این بخشها در صورت برخورد با مشکل کمبود مواد ووسایل مورد نیاز در طی یک نامه کتبی وسایل مورد نیاز خود را درخواست کرده وآن را به قسمت انبار وتدارکات تحویل میدهند انبار هم آنها را در یک فرم درخواست خرید کالا به ترتیب نوشته وپس از بررسی آن از نظر تکمیل وصحیح بودن ان را بر اورد ( بر حسب ریال ) کرده وان را جهت تامین اعتبار به قسمت حسابداری میفرستد .
در صورتی که اعتبار وجود نداشته باشد فرم به واحد متقاضی برگشت داده میشود وموارد اصلاحی نیز در آن قید میگردد.
اما در صورت وجود اعتبار تامین اعتبارصورت گرفته وبه امضای قسمت حسابداری رسیده وبه قسم انبار وتدارکات برگشت داده انبار نیز بر اساس آئین نامه معاملات وتحویل کالا به انبار طی یک قرارداد با یکی از شرکتهایا فروشنده ها وسایل ولوازم مورد نیاز خریداری میگردد در صورتی که مبلغ قرار داد بیشتر از 2000000 ریال باشد از استعلام بها استفاده میگردد که فرم استعلام بها برای عده ای از فروشنده فرستاده میشود ( در واقع مناقصه صورت گرفته است وپس از آن وسایل ولوازم خریداری همراه فاکتور آنها به انبار ارسال میگردد.
فرم رسید موقت :
فرم رسید موقت هر چهار نسخه شامل نسخه سفید ( حسابداری ) آبی ( بایگانی انبار ) نسخه قرمز (تدارکات انبار وقرار دادها) نسخه زرد ( تحویل دهنده ) صادر میشود وبا توجه به اطلاعات موجود در خواست خرید که قبلاٌ تکمیل شده وفاکتور فروش تکمیل میگردد.
ابتدا باید نام شهرستان ، تاریخ تکمیل، شماره ، رسید موقت ، شماره درخواست خرید ، شمراه صورت تطبیق وشمراه قرار داد / استعلام در صورت وجود نوشته شود پس از ان اقلام نوشته شده در درخواست خرید را به ترتیب در آن مینویسیم .
وبا دعوت از کارشناسان فنی از کالاها بازدید به عمل آید تا در مواردی که کالا یا مواد که کالا کسری ویا نقص ( یا آسیب دیدگی پیدا کرده باشد ) با حضور نماینده بیمه طی صورت ج

لسه اعلام شود.
باید نام ونشانی سازنده یا فروشنده ، نام ونام خانوادگی تحویل دهنده ، با امضا ، نام ونام خانوادگی تحویل گیرنده ( انبار دار ) با امضا ، نام ونام خانوادگی راننده خودرو ) نام بنگاه ، باربری ، نوع خودرو ، شماره خودرو ، شماره بارنامه ، تاریخ وام داشته باشد .


وپس از تایید کالا از نظر دقت آن با برگ درخواست خرید تحویل انبار داده میشود وقبض انبار صادر میشود ودر غیر این صورت کالا به فروشنده برگشت داده میشود .
وپس از ان صورت تطبیق در سه نسخه صادر میشود.
فرم درخواست تطبیق مشخصات کالا :
در صورت تطبیق کالا ابتدا باید شماره سفارش یا قرار داد ، شماره ریبد موقت انبار ونام فروشنده نوشته شود .سپس تمامی مواردی را که در برگ درخواست خرید ورسید موقت نوشته شده باید در صورت تطبیق به ترتیب درج شود .
زمانی که کالا خریداری شده وارد انبار میشود انبار دار کالاها را مورد بازید فنی قرار میدهد تا اطمینان حاصل شود کالای رسیده به انبار یا قرار داد خرید مطابقت دارد واگر کارشناسان هم آن را تایید کردند انبار دار فرم قبض انبار صادر میشود.
ولی در صورت که کالاها با قرارداد خرید مطابقت نداشته باشد وتایید نمیشود کالا برگشت داده میشود وفرم کالای موجودی صادر میشود.
فرم صورت تطبیق مشخصات کالا در سه برگ تهیه میشود که برگ اول به کمیسیون خرید ، برگ دوم برای بایگانی انبار ، برگ سوم به طرف قرار داد ارسال میگردد.
فرم کالای موجودی
زمانی که کالای وارد شده به انبار با قرارداد خرید مطابقت نداشته باشد واز نظر فنی تایید شده باشد فرم کالای موجودی صادر میشود.
ابتدا باید شماره وتاریخ فرم، شماره سفارش خرید ، نام وآدرس فروشنده ، شماره وتاریخ

رسید موقت در فرم باید درج شود.
سپس مشخصات کالای برگشتی که به ترتیب در فرم صورت تطبیق مشخص نشده اند در فرم کالای موجودی هم نوشته میشوند واین کالاها به وسیله برگ خروج کالا از انبار فروشنده کالا برگشت داده خواهد شد ودلایل برگشت کالاها هم ذکر میشود.

 


در صورتی که حجم کالا برگشتی زیاد باشد واز ماشین برای حمل آن استفاده شده باید تاریخ ، شماره بارنامه ، ونام باربری در قسمت پایین فرم قید گردد.
درپایان کار به امضای انبار دار وکارشناس فیزیکی کالا میرسد .
فرم کالای موجودی در دو نسخه تهیه میشود نسخه زرد در قسمت انبار ونسخه سفید در قسمت تدارکات بایگانی میگردد.
فرم سند خرید
سند خرید مربوط به درخواست خرید است وهمراه هر درخواست خرید یک سند خری است که دارای تاریخ ، شماره ومبلغ است .
ومدارک وپیوست آن میشود .
شماره استعلام نهاده : برای خرید از ان استفاده میشود ویک مناقصه است.
صورت جلسه کمیسیون خرید وشماره آن : که برای خریدهای بزرگ وعهده ومعاملات عظیم استفاده میشود.
رسید موقت وشماره آن : قسمت انبار وشماره آن ، قسمت انبار وشماره ان ، شماره قرار داد، فاکتور فروش وشماره آن وصورت تطبیق مشخصات کالا وشماره آن
فرم تعیین انبار :
فرم قبض انبار تا رسیدن ورود کالا به انبار صادر میشود وبه صورت کامپیوتری است.
که ابتدا باید که انبار ، تاریخ رسید ، حساب تفصیلی ، شماره رسید ، نوع

رسید ، حواله ارسالی ، شماره قرار داد ، شماره درخواست خرید ونام فروشنده در آن درج میشود.
وسپس نوع کالا وتعداد ومبلغ هر عدد از آن وکل مبلغ هم در پایین آن به ریال نوشته میشود .
وباید در پایان به امضای تنظیم کننده ، انبار دار ، حسابداری وامضای مجاز که فردی است که اجازه آن را صادر میکند میرسد که در اداره برق بانه مسؤل تنظیم کننده وحسابداری انبار هر دو یک فرد است .


که در چهار نسخه تکمیل میگردد نسخه اول سفید برای حسابداری مالی ، نسخه دوم آبی تیره برای حسابدرای انبار ، نسخه سوم صورتی برای انبار ونسخه چهارم سبز روشن برای کنترل دستور کارها صادر میگردد.
کارت انبار :
ابتدا باید که جغرافیایی ، شماره صفحه ، شماره کد شاسایی کالا ، نام شهرستان ، تاریخ نام واحد ومشخصات کالا در آن درج میشود.
بعد ازاین که کالا وارد انبار شد وقبض انبار تکمیل گردید برای هر یک از کالاهای وارده کارت انبار صادر میشود که کارت انبار به دو قسمت تقسیم میشود.
قسمت وارده:
در قسمت وارده کالا تاریخ ، شماره قبض انبار کالا وتعداد یا مقدار وارده به انبار به ترتیب نوشته میشود.
قسمت صادره :


زمانی که کالا از انبار خارج میشود در این قسمت باید درج شود که به ترتیب باید شماره حواله انبار ، تعداد یا مقادیر صادره کالا در آخر مقدار یا موجودی که از کالا صادره در انبار باقی مانده نوشته شود که کنترل موجودی با درخواست خرید کالا وخرید به موقع ارتباط دارد .
در پایان جمع کالای وارده وصادره نوشته میشود.


کارت قفسه :
خرید کالا در انبار کارت قفسه مخصوص خود را دارد که دارای مشخصات زیر است شماره کد جغرافیای ، شماره کاردکس نگهداری کالا ، شماره انبار که کالا در ان قرار داد شماره قفسه یا طبقه ای که کالا بر روی آن است .شماره شناسایی کالا که مربوط به اداره برق است ویک شماره قرار دادی است وشرح ومشخصات در مورد کالا بر روی کارت قفسه قید شده است .
کارت قفسه بیشتر در انبار های بزرگ ووسیع که کالاهای متنوع وزیادی وجود دارد استفاد میشود واین کارت در اختیار انبار ومسؤل انبار است .
مزیت استفاده از این کارت این است که به وسیله کارت قفسه میتوان در کمترین زمانی کالا را پیدا کرد واز اتلاف زمان جلوگیری کرد.
در زمان تغییر ساختار انبار در پایان هر سال کارت قفسه جدید برای هر کالا صادر میگردد.
در قسمت بالای فرم شماره دستور کار ف شماره وتاریخ درخواست کالا ومحل مصرف کالا نوشته میشود.هم چنین شرح ومشخصاتی درباره کالای مورد نیاز ، تع داد موجودی کالا در انبار ، کد شناسایی کالا وواحد یا مقدار درخواست شده کالا به ترتیب در فرم قید شود .


در صورتی که کالای درخواست شده در انبار موجود باشد فرم حواله انبار صادر میشود وبه وسیله فرم خروج کالا کالا از انبار خارج میشود.
در صورتی که کالا یا وسایل مورد نیاز در انبار موجود نباشد درخواست خرید کالا مربوط به ان صادر میگردد طی مراحلی که قبلاٌ توضیح داده شد کالا وارد انبار میشود در قسمت پایین فرم قید میگردد.
سپس توسط واحد متقاضی وتصویب کننده که قبلاٌ اجازه امضاء به انبار دارد (شده باشد )امضا میشود.


فرم حواله انبار :
فرم حواله انبار که اکنون در اداره آموزش و پرورش به صورت کامپیوتری است به شرح زیر است که ابتدا باید اطلاعاتی مانند : کد انبار ، تاریخ حواله ، شماره حواله ، نوع حواله ، وضعیت حواله ، کد مرکز هزینه وواحد متقاضی در آن قید شود .
پس از آن که درخواست کالا در مرحله قبل صادر شد انبار دار مجاز بهتحویل کالا شده مقدار آن را در حواله انبار نوشته وحواله انبار صادر میگردد وسپس طیبرگ خروج کالا کالای صادره از انبار خارج میگردد ضمناٌ کالای صادره باید در کارت ، کارت انبار نوشته شود .
در برگ حواله انبار اطلاعاتی از قبیل کد شناسایی کالا ، شرح ومشخصاتی در مورد کالا ، واحد یا مقیاس آن کالا ، مقدار درخواستی کالای صادره ، مقدار صادره کالا ، قیمت یک واحد قیمت کل وجمع کل کالای صادره به عدد وحروف نوشته شود.


سپس باید به امضای تنظیم کننده ، انبار دار ، حسابداری انبار ، تحویل گیرنده وامضای مجاز بخش برسد .
فرم حواله انبار در چهار نسخه نسخه سفید برای حسابداری مالی ، نسخه دوم آبی تیره برای حسابداری انبار ، نسخه سوم صورتی برای انبار ونسخه چهارم سبز روشن برای کنترل دستور کارها .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید