بخشی از مقاله

بیماری های مادرزادی


بسياري از بيماري‌هاي مادرزادي قلبي در كودكان بدون علائم باليني شديد هستند
به گفته متخصصان، بسياري از بيماري‌هاي مادرزادي قلبي علائم باليني شديد ندارند،بنابراين والدين نبايد منتظر علائم کلينيکي شديد در کودکان خود باشند و در صورت مشاهده هر گونه علائم خاص بايد کودک را سريعا به پزشک متخصص ارجاع دهند.


دکتر رويا عيسي تفرشي متخصص قلب کودکان با بيان اين مطلب گفت: متاسفانه بسياري از بيماري‌هاي شديد قلبي علائم باليني شديد ندارند لذا ممکن است والدين به علائم ايجاد شده در کودک اهميت لازم را ندهند.
وي در ادامه تصريح کرد: بيماري مادرزادي قلبي لزوما با تنگي نفس و کبودي شديد (سيانوز) همراه نيست بلکه در بسياري مواقع بيماري قلبي، تنها با گزارش علائم مشکوکي که پدر ومادر از کودک خود به پزشک مي دهند، تشخيص داده مي شود.


دکتر تفرشي با اشاره به اين که در بسياري از موارد به علت ناتواني از بيان بيماري توسط کودک، والدين مشکلات کودک را شرايط جسماني طبيعي او قلمداد کرده و اقدام درماني لازم را برايش انجام نمي‌دهند، افزود: بسياري از بيماري‌هاي مادرزادي قلبي، علائم ضعيف تا شديدي دارند که با زمان تغيير مي کند و گاهي اوقات اين علائم وقتي شديد مي شوند که زمان از دست رفته است و ديگر نمي توان درمان لازم را براي بيمار اعمال كرد.


وي در اين خصوص مشاهده علائم فيزيکي از جمله تغيير در تعداد نفس‌هاي کودک و کبودي (سيانوز) آن را مهم ارزيابي کرده و افزود: تشخيص ديرهنگام در اين مورد موجب از دست رفتن زمان جهت درمان لازم براي کودک خواهد شد

شیوع بیماری مادرزادی قلب در مبتلایان به شکاف کام یا لب(چاپ درمجله دانشگاه علوم پزشکی تهران )
۲- هیپراوریسمی در بیماریهای مادرزادی قلب(چاپ در در مجله دانشگاه علوم پزشکی تهران)
۳- توراکوتومی لترال در جراحیDSA (ارائه به مجله انجمن قلب)


۴- تاثیر سن جراحی بر حجم های ریوی در F0T (ارائه در کنگره بین المللی قلب وعروق سال ۸۵)
۵- اپیدمیولوﮊی ودو یافته جالب در بیماران سندرم داون ومبتلا به بیماری مادرزادی قلب(ارائه در کنگره بین المللی قلب وعروق سال ۸۵)
۶- اپیدمیولوﮊی بیماریهای مادرزادی قلب در ایران (ارائه در کنگره بین المللی قلب وعروق سال ۸۵)
۷- پیش آگهی و مورتالیتی شانت گورتکس(ارائه در کنگره بین المللی قلب وعروق سال ۸۵)


۸- عود دربیماری کاوازاکی(ارائه در کنگره بین المللی کودکان(سال ۸۰ )
٩-بررسی وضعیت روانی معتادان درمراکز درمانی خود معرف(ارائه در کنگره روان پزشکی ایران در سال۷۶ )
۱۰-بررسي عملكرد قلب در بيماران تالاسمي(ارائه در کنگره نارسائي قلب وعروق اسفند ۸۵)

ب) نگارش و آموزش:

۱- نماهاي آنزيو گرافیک در بیماریهای مادرزادی قلب
۲-راهنمای ورزش در بیماران مبتلا به بیماری مادرزادی قلب
۳- آموزش و مراقبتECAP (با تائید گروهS P E بیمارستان رجائی)


۴- سوفل های قلبی در بیماریهای مادرزادی قلب(آموزشی برای رزیدنت های اطفال)
۵- مراقبت در بیماران مبتلا به بیماری مادرزادی قلب(چاپ انبوه در بیمارستان رجائی)
۶- راهنمای تغذیه درشیر خواران مبتلا به بیماری مادرزادی قلب (جهت والدین)
۷- داروهاو غذا های تداخل کننده با آزمایش T P (جهت والدین و بخش های بیمارستان رجائی )
۸- اسباب بازی و کودکان (چاپ انبوه در بیمارستان امام خمینی خمین)


٩- رشد وتکامل در کودکان(چاپ انبوه در بیمارستان امام خمینی خمین)
۱۰- مشاوره اورزانس در قلب (آموزشی برای رزیدنت های اطفال مرکز طبی کودکان)
۱۱- بیش فعالی در کودکان (چاپ انبوه در بیمارستان امام خمینی خمین)
۱۲- تب وتشنج در کودکان ( چاپ انبوه در بیمارستان امام خمینی خمین)
پیشگیری ازآندوکاردیت در بیماریهای مادرزادی قلب (چاپ انبوه در بیمارستان رجائی)-۱۳


گردش منظم خون دربدن به وسیله انقباض عضله قلب انجام می گیرد وازاین طریق به همراه خون واکسیژن ومواد غذایی والکترولیتها وهورمونها به سلولهای بدن رسانده می شوند. بدین وسیله اعمال بدن تنظیم می شوند. خون مواد زائد حاصل ازفعالیتهای متابولیکی مانند دی اکسید کربن را نیزحمل می کند. بیماریهای قلبی ممکن است پس ازتولد به وجود آمده یا مادرزادی باشند. روشها وتجهیزات ویژه ای مانند الکتروکاردیوگرافی واکوکاردیوگرافی ورادیوگرافی وگوشی مخصوص می توانند به طوردقیق فعالیت طبیعی ونیزانواع بیماریهای قلبی را مشخص نمایند. علائم بیماریهای قلبی شامل سرفه کردن وکوتاه شدن تنفس ورخوت وبی حالی وضعف واتساع حفره شکمی ومتورم شدن دست وپا می باشند. اگرسگ دچارحملات غش می شود وازرشد طبیعی بازمانده وفعالیت بدنی حیوان کاهش یافته است ویا اگرلثه هایش آبی وتیره شده بهتراست ازدامپزشک کمک بخواهید.

نارسایی احتقانی قلب (Congestive Heart Failure)
نارسایی قلب وقتی پیش می آید که قلب نتواند خون اکسیژن داررا به بدن برساند. واژه احتقانی اشاره به وضعیت غیرطبیعی دارد که حجم زیادی ازمایع به دلیل نارسایی قلبی درخارج سیاهرگها انباشته شود(مثلا درریه). وقتی که چنین حالتی رخ داد سگ شروع به سرفه میکند وتنفسش کوتاه می شود. درحین انجام تمرینات ورزشی زود خسته شده وشکم به دلیل تجمع مایع(آسیت) متسع می گردد. اگربیماری نارسایی احتقانی قلب تشخیص داده شود به وسیله داروهای موثربرقدرت وسرعت انقباض ماهیچه قلب درمان می شود. درمانهای صحیح سبب افزایش ظرفیت عروقی ودفع مایع تجمع یافته دربدن ازطریق ادرارمی شود. تغذیه با غذاهای کم نمک موجب کاهش تجمع مایعات دربدن می شود.

بیماری کرم قلب(Heartworm Disease)
عوارض این بیماری ناشی ازکرمهایی است که درحفره های قلب زندگی می کنند. همانطورکه درفصل دوم به آن اشاره کردیم میکروفیلراین کرم ازطریق پشه ناقل وارد سیستم خون رسانی بدن می شود. کرمهای بالغ به حفره های قلبی وعروق ریوی مهاجرت می نمایند. هنگامی که طولشان به سی سانتیمترمی رسد موجب انسداد جریان خون شده به عروق ریوی آسیب می رسانند. دراین حالت قلب به راحتی نمی تواند خون را به ریه بفرستد. درشکل پیشرفته بیماری شاهد نارسایی قلبی وتخریب شدید بافت ریه خواهیم بود. بیماری کرم قلب به کمک داروهایی ازسنیک دارقابل درمان است. برای کشتن کرم بالغ دراین بیماران استراحت طولانی توصیه می شود. برای پیشگیری بهتراست درفصول گرم سال علاوه برمبارزه با پشه ناقل داروهای لازم به مصرف حیوان برسند.

تحلیل رفتن عضله قلبی (Cardiomyopathy)
کاردیومیوپاتی بیماری نژادهای بزرگ وقوی هیکل می باشد که معمولا درسنین 1تا 6سالگی مشاهده می شود. دراین حالت عضله قلب ضعیف شده به تدریج تحلیل می رود. جریان خون آن کند می شود ودرنهایت باعث بیماری نارسایی احتقانی قلب می گردد. قلب بسیاربزرگ شده زمینه برای نامنظم شدن ضربان قلب آماده می شود. حتی بعضی ازضربانها قدرت به جریان انداختن خون را درعروق ندارند. علائم بیماری شامل کوفتگی. خستگی. سرفه. اتساع حفره شکمی. کاهش وزن. متورم شدن پاها وگاهی غش کردن است. درمان موقتی است وفقط طول عمررا افزایش می دهد. چون تغییراتی که درماهیچه قلب ایجاد می شود بازگشت پذیرنیست.

بیماری مزمن دریچه ای درتوله ها((Chronic Valvular Disease
دریچه های قلبی توله ها بسیارظریف می باشد وبه طورناگهانی ودقیق بازوبسته می شوند وجریان خون را درقلب تنظیم می کنند. شکل متداول بیماریهای قلبی بیماری مزمن دریچه ای است. این حالت وقتی پیش می آید که دریچه های قطورشده کاملا بسته نشوند واجازه دهند خون ازآنها نشت کند. این وضعیت سبب می گردد ازقدرت قلب درپمپاژ کردن خون کاسته شده نارسایی قلبی پیشرفت نماید. علائم این نارسایی عبارتنداز: سرفه. تنفس صدادار. سختی درنفس کشیدن وبی خوابی شبانه. دامپزشک با گوش دادن به صدای قلب صدای غیرطبیعی ناشی ازعارضه فوق را تشخیص می دهد.

بیماریهای مادرزادی قلب (Congenital Heart Diseases)
بیماریهای مادرزادی قلب مشکلاتی هستند که درکارکرد قلب خلل وارد می کنند. این عارضه اززمان تولد وجود دارد. ولی فقط موقعی متوجه آن می شوید که توله را نزد دامپزشک ببرید. اوصداهای غیرطبیعی قلب را تشخیص می دهد. گاهی اوقات بیماری فقط مدت کوتاهی بعد ازتولد حضوردارد وبعد برطرف می شود. درادامه تعدادی ازبیماریهای فوق معرفی می گردند.
یکی شکل ازبیماری مادرزادی قلب وجود مجرای نابجایی بین سرخرگ آئورت وششی است. این مجرا قبل ازتولد موجود است وکمی بعد ازتولد مسدود می شود. این مجرا موجب ارتباط سرخرگ ششی وآئورت می شود درنتیجه وقتی این مجرا بسته نشده باشد خون اکسیژن داربه ریه ها بازپس زده می شود وبافتهای سایرنقاط بدن ازاکسیژن کمتری بهره خواهند برد. اگربه صدای قلب گوش دهید مورمورممتدی را خواهید شنید. درمان آن فقط عمل جراحی است.

شکاف بین بطنها:این عارضه دربعضی ازتوله های تازه متولد شده دیده می شود. این عارضه مشتمل بروجود شکافهای باریک وکوچکی دردیواره ماهیچه ای که دوحفره بطنی قلب را ازهم جدا می کنند می باشد. اندازه شکاف دربیماران مختلف متغیراست. درمان این عارضه هم به کمک عمل جراحی صورت می گیرد. ازدیگربیماریهای مادرزادی انسداد دریچه ششی می باشد که راه خروج خون ازبطن راست را مسدود می کند. بیماری فوق به استنوزپولمونیک معروف است. این نقص باعث افزایش فشاروارد برقلب ونارسایی قلب می شود. بعضی ازاشکال انسداد(استنوز) به کمک عمل جراحی بهبود می یابند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید