بخشی از مقاله

 

خلاصه طرح :
در این طرح به بررسی تولید دستکش چرمی پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و ... پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ، بازدید از واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد .


فصل اول
کلیات


1- 1 مقدمه :
اصطلاحاً به تمامی فرآورده هایی که از چرم ساخته می شود مصنوعات چرمی گفته می شود که طیف وسیعی از محصولات را تشکیل می دهد . امروزه از چرم در ساختن انواع کیف ، پوشاک ، تسمه های صنعتی ، کفش ، کمربند ، جاکلیدی ، وسایل تزئینی و دستکش هاس معمولی و ایمنی استفاده می شود . بنا به شرایط اقتصادی و ویژگی های فرهنگی و مذهبی هر منطقه از پوست گوساله ، گوسفند ، بز ، مار و ... برای تولید فرآورده های چرمی استفاده می شود .


به منظور شناخت انواع مصنوعات چرمی و به خصوص دستکش های چرمی که در این طرح مورد نظر است ، لازم است ویژگی ها و مشخصات فنی آن مورد بررسی قرار گیرد و این بررسی شامل معرفی محصول ، طبقه بندی ، معرفی استاندارد ملی و جهانی و شماره تعرفه های گمرگی و شرایط ورود کالا می باشد . علاوه بر آن بررسی امکانات فروش محصول ، عوامل موثر بر قیمت فروش و ارزیابی پارامترهای اقتصادی واحدهای تولید دستکش از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که به صورت مفصل تر در این فصل مورد بررسی قرار می گیرد .
در این طرح ، دستکش چرمی تهیه شده از چرم طبیعی مورد بررسی قرار گرفته است .

 

تاریخچه چرم و مصنوعات چرمی
استفاده از پوست حیوانات توسط انسان قدمت چندین هزار ساله دارد و در اثر مرور زمان با انجام یکسری عملیات بر روی پوست و انعطاف پذیر شدن آن ، چرمی حاصل می گردید که می توان آن را چرم خام نامید .
از زمانی که انسان اولیه برای محافظت از پاهای خود در مقابل سنگ و خار و خاشاک ، تکه پوستی سخت به دور آن پیچید و یا زمانی که پی برد می توان آب را در مشک نگه داری کرد ، به مرور زمان دانش استفاده از چرم فزونی یافت . با فزونی یافتن دانش بشر ، قبایل اولیه به ساختن چادر ، بستر ، زیرانداز ، زره ، افسار و کفش از چرم اقدام نمودند ، همچنین از چرم برای ساختن زه کمان ، سپر ، بستن سرنیزه ، استفاده می گردید . اشیاء پیدا شده در مصر که از ساخت آنها بیش از 3500 سال می گذرد ، گواه این است که چرم با طلا و عاج های

قیمتی مزین شده و مورد استفاده درباریان آن زمان قرار می گرفته است . مصنوعات چرمی به عنوان یک هنر و یک صنعت دستی ، از ابتدای پیدایش بشر نیز مطرح بوده است . در هر حال با پیدایش تمدن های بشری در روم و چین و نیز توسعه علم بشر ، استفاده از کلاه های چرمی به عنوان قسمتی از ساز و برگ نظامی سربازان روم و نیز ساخت انواع روکش تختخواب و لباس چرمی با رنگ های متفاوت مرسوم گردید .


در قرن چهاردهم و پانزدهم میلادی در اروپا ، پوشاک متنوعی مانند نیم تنه ، شلوار و کفش با اشکال مختلف مورد توجه انسان ها قرار گرفت . در همین ایام چرم جهت جلد کتاب به مصرف می رسید .


با شروع انقلاب صنعتی و پیشرفت صنایع تولید چرم ، ساخت مصنوعات چرمی که عمدتاً شامل کفش و انوع کیف بود ، به صورت صنعتی مطرح گردید . بطوری که امروزه برای تهیه ی طرح های متنوع و زیبا از چرم حاصل از پوست مار ، مارمولک ، نهنگ ، سوسمار ، گوساله ، کروکدیل ، بز و گوسفند استفاده می نمایند . علی رغم این مطلب هنوز هم در کشورهای مختلف دنیا ، ساخت مصنوعات چرمی به صورت دستی انجام می گیرد که دلیل عمده آن ، ظرفیت محصولات چرمی دست دوز می باشد .


امروزه بسیاری از مصنوعات چرمی ، حالت تزئینی بخود گرفته اند و از چرم در ساختن انواع جاسوئیچی ، جلد دفترچه تلفن ، بند ساعت مچی و آلبوم تمبر استفاده می گردد . مصنوعات چرمی در تمامی کشورهای دنیا ساخته می شوند ، ولی کشورهایی که به دلیل موقعیت جغرافیایی و فرهنگی در این زمینه فعالیت بیشتری دارند ، کشورهای آسیایی و به خصوص هند و پاکستان و برخی کشورهای اروپایی مثل ایتالیا می باشد .

1 – 2 نام کامل طرح و محل اجرای آن :
تولید دستکش چرمی

محل اجرا :


1 – 3 – مشخصات متقاضیان :
نام نام خانوادگی مدرک تحصیلی تلفن

1 – 6 - وضعیت و میزان اشتغالزایی :
تعداد اشتغالزایی این طرح 30 نفر میباشد .
مجوز های قانونی :
تعریف: جواز تاسیس مجوزی است که جهت احداث ساختمان ، تاسیسات و نصب ماشین آلات بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی (زراعی ، باغی ، شیلاتی ، دام و طیور، جنگل و مرتع) صادر میگردد.

مراحل صدور جواز تاسیس :
1- پذيرش درخواست متقاضی صدور جواز تأسيس فعاليتهای صنعتی و تكميل پرونده توسط مديريت جهاد كشاورزی شهرستان و يا مديريت صنايع كشاورزی و روستائی استان .
2- بررسی پرونده از نظر مدارك و تطبيق با مصاديق والويتهای سرمايه گذاری در واحد صدور مجوز مديريت صنايع كشاورزی و روستائی .
3- تكميل پرسشنامه جواز تاسيس ( فرم شماره يك ) توسط متقاضی


4- ارسال پرونده منضم به فرم شماره يك به اداره مربوطه بمنظور بررسی ، اصلاح و تائيد فرم پرسشنامه جواز تاسيس با استفاده از اطلاعات طرحهای موجود ، طرحهای تيپ و تجربيات كارشناسی و ارجاع پرونده به مديريت .


5- ارجاع پرونده توسط مديريت به واحد صدور مجوز جهت مراحل صدور جواز تأسيس .

شرايط عمومي متقاضيان ( اعم از اشخاص حقيقي يا حقوقي ) دريافت جواز تاسيس
1- اشخاص حقيقی
- تابعيت دولت جمهوری اسلامی ايران
- حداقل سن 18 سال تمام
- دارا بودن كارت پايان خدمت يا معافيت دائم

 

2- اشخاص حقوقی
- اساسنامه ( مرتبط با نوع فعاليت )
- ارائه آگهی تاسيس و آگهی آخرين تغييرات در روزنامه رسمی كشور

مدارك مورد نياز:
1- ارائه درخواست كتبی به مديريت جهاد كشاورزی شهرستان يا مديريت صنايع كشاورزی و روستايی استان.
2- اصل شناسنامه وتصوير تمام صفحات آن
3- تصوير پايان خدمت يا معافيت خدمت سربازی
4- تصوير مدرك تحصيلی و سوابق كاری مرتبط با درخواست
5- يك قطعه عكس از هريك از شركاء
6- تكميل فرم درخواست موافقت با ارائه طرح صنايع تبديلی و تكميلی
7- پوشه فنردار
8- درصورت داشتن شركت ، ارائه اساسنامه ، آگهی تاسيس و روزنامه ، مرتبط با فعاليت مورد درخواست
اصلاحیه جواز تاسیس :


1- ارسال درخواست متقاضی توسط جهاد کشاورزی شهرستان (متقاضی) به مدیریت و ارجاع به واحد صدور مجوز.
2- دبیرخانه در مورد تغییرات مدیریت ضمن بررسی اصلاحیه صادر و به اطلاع اداره تخصصی میرساند.
3- دبیرخانه در موردی که نیاز به کارشناسی تخصصی دارد درخواست را به اداره تخصصی جهت بررسی و اعلام نظر ارجاع می دهد.
4- اداره تخصصی پس از بررسی وتائید به دبیرخانه صدور مجوز ارجاع میدهد.


5- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید مدیر اقدام به صدور اصلاحیه جواز تاسیس نموده و رونوشت آنرا به بخشهای ذیربط ارسال می نماید.

تعریف:
پروانه بهره برداری مجوزی است که پس از اتمام عملیات ساختمان و تاسیسات و نصب ماشین آلات جهت تولید بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی وسایر صنایع روستایی صادر می گردد.

صدور پروانه بهره برداری :
1- تکمیل فرم درخواست پروانه بهره برداری توسط متقاضی و تائید و ارسال آن توسط جهاد کشاورزی شهرستان به مدیریت.
2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی و کارشناس نواحی صنعتی و کارشناس تولید) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.
3- تائید رئیس اداره تخصصی و ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز.
4- اخذ استعلام از ادارات ذیربط.


5- تهیه پیش نویس پروانه بهره برداری و تائید مدیریت.
6- صدور پروانه بهره برداری و ارسال رونوشت به بخشهای ذیربط.

مراحل صدور توسعه طرح :
1- تکمیل فرم درخواست توسعه طرح توسط شهرستان (متقاضی) و ارسال به مدیریت.
2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بررسی و اظهار نظر و بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی و کارشناس تولید) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.
3- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید ادارات تخصصی در کمسیون بررسی طرحها مطرح می نماید و در صورت عدم تایید کمسیون به شهرستان و متقاضی اعلام مینماید و در صورت تایید از ادارات ذیربط استعلام می نماید.


4- ارجاع به اداره تخصصی جهت بررسی طرح توسعه.
5- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت صدور موافقت با توسعه طرح پس از تایید مدیر.
6- ارسال رونوشت به بخشهای و ادارات تخصصی و سازمانهای ذیربط.


فصل دوم
روش انجام کار

گزارش مختصر بازدید از واحد ها تولیدی با خدماتی مرتبط با موضوع پروژه :
بازدید از کارخانه تولید دستکش چرمی
براساس هماهنگی های بعمل آمده در بازدید از کارخانه تولید دستکش چرمی به بررسی سیستم ها و دستگاهها و ماشین آلات موجود در کارخانه پرداختیم و سیستم مدیریت و روش های تامین مواد اولیه را در کارخانه مورد ارزیابی قرار دادیم ،

جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :
ابتکار و نوآوری در کلیه رشته ها می تواند عامل پیشرفت و توسعه قرار گیرد در بخش صنعت و در تولید دستکش چرمی استفاده از ایده های نو و نوآوری و خلاقیت می تواند به عامل موفقیت تبدیل شود ، طراحی های گرافیکی تبلیغاتی یکی از عوامل پیشرفت و توسعه اقتصادی در کشور های صاحب سبک در صنعت میباشد ، الگوبرداری از این روشها برای معرفی کالا و محصولات می تواند به عنوان یک ایده نو مورد استقیال قرار گیرد .


فهرست تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز و برآورد قیمت آنها :

مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار (ارقام به میلیون ریال) :

روشهای بازاریابی و تبلیغات جهت ( جهت فروش کالا )
در زمینه تولید دستکش چرمی می توان از روش های مختلف بازاریابی استفاده نمود ، تبلیغات تلویزیونی ، استفاده از بنر های و تیزر های تبلیغاتی ، استفاده از چاپ پوستر های تبلیغاتی و ارائه روش های تبلیغاتی دیگر برای جذب بازار فروش جزئی و استفاده از روش فرد به فرد برای فروش کلی محصولات در بازار داخلی .

فصل سوم
امور مالی طرح

جدول 1 لیست استانداردهای مرتبط با دستکش های چرمی

جدول 2 آمار صادرات جهانی دستکش چرمی در کشورهای مختلف جهان در 2001 (تن)

جدول 3 واحدهای فعال تولید دستکش چرمی

جدول 4 طرح های در دست اجرای تولید دستکش چرمی


جدول 5 میزان و ارزش واردات دستکش چرمی در پنج سال اخیر

جدول 6 جمع بندی بازار داخلی دستکش چرمی

جدول 7 میزان و ارزش صادرات دستکش چرمی در پنج سال اخیر

جدول 8 آمار واردات جهانی دستکش چرمی در کشورهای مختلف جهان در 2001 (تن)

ادامه جدول 8

ادامه جدول 8

جدول 9 امکان کسب بازار صادراتی دستکش چرمی براساس واردات 2001


جدول 10 جمع بندی نهایی بازار دستکش چرمی

شکل 1 اجزاء تشکیل دهنده دستکش معمولی

جدول 11 نوع عملیات لازم و زمان تولید برای دستکش معمولی

جدول 12 نوع عملیات لازم جهت تولید و مونتاژ دستکش های مخصوص رانندگی

جدول 13 انواع دستکش های جوشکاری

شکل 2 دستکش چرمی ایمنی

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید