بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

كاهش وزن و هزينه ساخت سازه‌ها و افزایش سرعت اجرا، همراه با بهينه‌كردن رفتار ثقلي و لرزه‌اي آنها، همواره مد نظر مهندسين بوده است و از آنجا كه يكي از مهمترين اجزاي ساختمان براي رسيدن به اهداف مذكور، سقف‌ها مي‌باشند، تحقيقات و مطالعات بسياري در مراكز علمي و دانشگاهي صورت گرفته است تا با افزايش صلبيت درون صفحه‌اي سقف‌ها و سبك‌سازي سقف‌ها، موجبات كاهش نيروي زلزله و اقتصادي شدن ابعاد تير و ستونها و بهينه‌ شدن رفتار كلي ساختمان فراهم گردد.

بدين‌ منظور، مجموعه حاضر در مورد بررسي رفتار انواع سقف‌هاي سبک معمول در كشور و سيستم‌هاي جديد سقف می‌باشد.

اسلاید 2 :

این نوع سقف امروزه یکی از متداول‌ترین سقف‌های اجرایی در کارگاه‌های ساختمانی است. این سقف عایق بسیار خوبی در برابر صدا و حرارت می‌باشد.

اسلاید 3 :

1) تیرچه

2) بلوک

3) میلگرد حرارتی

4) میلگردهای ممان منفی

5) میلگردهای محل بازشوها

6) میلگردهای آویز سقف کاذب

7) بیم (ریپ) عرضی

اسلاید 4 :

  • تیرچه عضو پیش‌ساخته‌ای است متشکل از بتن و فولاد که در دو نوع تیرچه پیش‌ساخته و تیرچه خرپایی تولید می‌شود.
  • تیرچه‌ها در دو مرحله تحت اثر نیرو قرار می‌گیرند:
  • مرحله اول: در هنگام حمل و نقل تیرچه‌ها و اجرای سقف.
  • مرحله‌دوم: پس‌از خودگیری بتن سقف و جمع‌آوری شمع‌ها می‌باشد.

اسلاید 5 :

تیرچه پیش‌ساخته خرپایی، ازخرپای فولادی و پاشنه بتنی تشکیل می‌شود. قالب بتن پاشنه فلزی بوده و در صورت استفاده از قالب دایمی‌(فوندوله)، آن را تیرچه خرپایی کفشکدار می‌گویند.

اسلاید 6 :

برای ایجاد پیش‌تنیدگی در بتن تیرچه، معمولا از چند رشته سیم فولادی به قطر 5 میلیمتر، با مقاومت نهایی 17500 تا 19000 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع، استفاده می‌شود. سیم‌ها قبل از بتن ریزی، تا 65٪ مقاومت نهایی خود کشیده می‌شوند. پس از بتن ریزی و به دست آوردن مقاومت کافی در بتن، و ایجاد پیوستگی مناسب بین فولاد و بتن، به آرامی‌رها می‌شوند تا تیرچه تحت تنش فشاری قرار گیرد. پوشش بتنی روی سیم‌های فولادی، در کلیه جهات، حداقل 20 میلیمتر است و فاصله دو سیم مجاور از هم به حدی است که بزرگترین دانه سنگی بتن، به آسانی بتواند از لابلای آن‌ها جا به جا شود. محل استقرار سیم‌ها طوری انتخاب می‌شوند که تنش فشاری در قسمت زیرین تیرچه، بیشتر از تنش قسمت بالایی آن باشد.

اسلاید 7 :

تیرچه‌های پیش تنیده، معمولا فاقد آرماتورهای عرضی می‌باشند. ولی در بعضی از انواع آن، برای تقویت مقاومت برشی دو انتهای تیر، میلگردهای عرضی مطابق شکل زیر در داخل بتن تیرچه کار گذاشته می‌شوند، تا علاوه بر تقویت برشی تیرچه، گیره‌های لازم را برای حمل و نقل تیرچه‌هاتأمین کنند.

اسلاید 8 :

این دال‌ها در واقع همان تیرچه‌ها هستند که برای تأمین سطحی صاف در زیر سقف و حذف نازک‌کاری، اجرای هرچه بیشتر کار در تراز سطح زمین، تأمین حداکثر نظارت بر کیفیت و کاهش زمان نصب و اجرا، پاشنه‌های بتنی آن‌ها به طور پهن و به هم چسبیده، ساخته شده است. ضخامت دال‌های نیم پیش ساخته، مانند پاشنه تیرچه‌ها، در حدود 4 الی 5/5 سانتیمتر است. عرض دال‌ها، با توجه به تجهیزات موجود برای نصب، و عرض سقف مورد پوشش تأیین می‌شود. طول دال‌ها نیز بر اساس محدودیت‌های مربوط به تیرچه‌ها، تعیین می‌گردد. ابن نوع دال‌ها، در عرض‌های 1/20 تا 2/40 متر تولید می‌شوند.

اسلاید 9 :

این نوع دال‌ها برای دهانه‌های مختلف، به راحتی قابل اجرا هستند. در صورتی که ضخامت سقف بیش از 12 سانتیمتر باشد، با استفاده از بلوک‌های توخالی U شکل، که به طور معکوس روی سقف قرار داده می‌شوند، می‌توان وزن سقف را کاهش داد و در مصرف بتن صرفه‌جویی کرد. دال‌های نیم پیش ساخته، مانند تیرچه‌ها در دو نوع خرپایی و پیش تنیده مانند شکل‌های زیر تولید می‌شوند.

اسلاید 10 :

از بلوک به عنوان قالب دایمی‌برای قالب بندی گونه‌های جان تیر T و همچنین قالب زیرین بتن پوششی در جا، استفاده می‌شود. قسمت زیرین بلوک، برای تامین سطح صافی برای انجام نازک‌کاری و لبه‌های داخلی بلوک، برای تقویت ایستایی مقطع بلوک، تعبیه می‌شود. مقاومت بلوک‌ها در محاسبات ایستایی سقف، منظور نمی‌شود و همواره به عنوان قالب‌های دایمی‌و مصالح پرکننده محسوب می‌شوند. با این وجود این بلوک‌ها باید قادر به تحمل ضربه‌های ناشی از حمل و نقل متعارف و نیروهای ناشی از عبور و مرور در زمان بتن‌ریزی باشند.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید