بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

خلافت امام علی(ع): وقتی امام علی(ع) به خلافت رسید با مشکلاتی از درون جامعه اسلامی مواجه شد که ازمهمترین پیامدهای آنها جنگ جمل و صفین و نهروان بود.

اسلاید 2 :

طلحه و زبير كه سوداي خلافت در سر مي پروراندند و به همين دليل در زمان عثمان در صف مخالفان او قرار داشتند، پس از كشته شدن عثمان به دليل عدم برخورداري از پايگاه مردمي و فراهم نبودن زمينه خلافتشان از خواسته خود تنزل كرده، به اميد تصدي پست و مقامي در حكومت حضرت علي عليه السلام با او بيعت كردند. ولي به زودي پي بردند كه علي(ع)  كسي نيست كه بتوان در پرتو حكومت او به ناحق به نوايي رسيد.

از سوي ديگر، عايشه كه تا ديروز مردم را به كشتن عثمان تشويق مي كرد با به حكومت رسيدن حضرت علي عليه السلام به بهانه خونخواهي عثمان پرچم مخالفت با حكومت آن حضرت را برافراشت. مخالفان حضرت نيز از هر سو به گرد او جمع شدند.

اسلاید 3 :

امام علی در واگذاری مقام به افراد تنها از شیوه لیاقت و توانایی آنها استفاده می کرد. اگرافرادی توانایی مدیریتی قوی داشتند آنها را به مناصب مهم اداری و حکومتی منصوب می کرد. به هیچ وجه خویشاوندان خود و یا افرادی که صلاحیت نداشتند را انتخاب نکرد برخلاف عثمان که خویشاوندان خود را به مناصب مهم رساند. طلحه و زبیر نیز چون مطمئن بودند علی (ع) کسی نیست که آنها را بر دیگر مسلمانان برتری دهد و مقامی به آنها واگذار کند به مخالفت با ایشان پرداختند.

 

اسلاید 4 :

 در ۱۰ جمادی‌الاولی ۳۶ هجری قمری بین عایشه و تابعانش و علی(ع) رخ داد. در این جنگ عایشه بر روی شتری به‌نام عسکر سوار بود از این رو این جنگ جمل (شتر نر) نامیده شد.

در ابتدا طلحه و زبیر در مدینه با امام علی(ع) بیعت کردند و بعد از مدت کوتاهی بیعت خود را شکستند و راهی مکه شدند و در آنجا پس از ملاقات با عایشه همسر پیامبر(ص) مردم را به خونخواهی عثمان تحریک نمودند و با حدود سه هزار نفر بسوی بصره حرکت کردند. از طرف دیگر امام علی (ع)با قوای خود به میان دو صف لشکر رفت و به گفتگو با عایشه و طلحه و زبیر پرداخت. ولی چون گفتگوها بی اثر بود، حضرت علی(ع) یکی از مسلمانان را با قرآن در میان مخالفان فرستاد تا آنها را به صلح دعوت نماید. آنها شخص فرستاده شده را کشتند و با این عمل آتش جنگ شعله گرفت. در این جنگ تعداد زیادی از هر دو گروه کشته شدند. جنگ با پیروزی امام علی(ع) پایان گرفت.

 

اسلاید 5 :

با وجود اینکه طلحه و زبیر به بهانه عمره از مدینه به سمت مکه رفتند تا  اقداماتی در جهت مخالفت با علی(ع) انجام دهند امام در مدینه اقدام به دستگیری آنها نکرد. آن حضرت هرگز از روش دستگیری، شکنجه و برخورد غیر انسانی با مخالفان استفاده نکرد. زمانی نیز که مطمئن شد آنها قصد مقابله نظامی دارند سعی کرد آنها را به صلح فرا خواند. در این مدت نیز به هیچ وجه از شیوه های غیر معمول چون نیرنگ، فریب، حیله، ترور مخالفان و ... استفاده نکرد.

اسلاید 6 :

امام علی(ع)  بارها سعی کرد سپاه جمل را از جنگ منصرف کند اما آنها اصرار بر جنگ داشتند. جنگ با پیروزی امام علی(ع) خاتمه یافت اما ایشان در برخورد با بازماندگان جمل به شیوه ای کاملا اسلامی عمل کرد و فرمان داد از تعقیب فراریان بپرهیزند، زخمی ها را مدوا کنند و عایشه را با چهل زن که در لباس مردان در آمده بودند با احترام به مدینه برگرداند.

 

اسلاید 7 :

پیامبر در حدیثی به عایشه گفته بود که مبادا سگ های حوأب به تو پارس کنند . حوأب آبگاهی بود در مسیر بصره که سپاه جمل شب را در آنجا گذراند. چون آنها به این مکان رسیدند سگ ها بر عایشه پارس کردند و وی به یاد این حدیث پیامبر(ص) افتاد و قصد بازگشت به مدینه نمود . اما طلحه و زبیر پنجاه نفر را برانگیختند که شهادت دهند آنجا منطقه حوأب نیست و با این ترفند عایشه را از بازگشت منصرف کردند.

اسلاید 8 :

امام علی(ع) پس از  جنگ جمل به کوفه رفت و آنجا را مرکز حکومت خود قرار داد زیرا شهر کوفه به دلیل موقعیت مناسبی که نسبت به حجاز، ایران و شام داشت می توانست برای اداره جامعه اسلامی مفید باشد.

اسلاید 9 :

معاویه در دوره خلفای قبلی به حکومت شام رسیده بود. وی که در سال فتح مکه اسلام آورده بود به منصب مهم امارت شام رسید. زمانی که علی(ع) به خلافت رسید در صدد بر کناری وی از حکومت شام بر آمد اما معاویه حاضر به برکناری نشد و به بهانه خونخواهی عثمان در مقابل خلیفه مسلمین قرار گرفت. مردم شام که اسلام را از طریق معاویه و خویشاوندان او فرا گرفته بودند سر سپرده او بوده و به تقابل با امام علی پرداختند.

اسلاید 10 :

اقدامات معاویه در مقابله با امام علی:

-به خدمت گرفتن عمروعاص زیرک و حیله گر با وعده حکومت مصر

-ادعای خونخواهی عثمان

-بخشیدن اموال به مردم شام و مخالفان امام علی برای جذب آنها

-ایجاد تهدید، رعب و وحشت و دادن پول به فرماندهان و فرمانداران امام علی(ع) برای جذب آنها

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید