بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----


اسلاید 1 :


تاریخچه و فلسفه شکل‌گیری گات

پس از پایان جنگ جهانی دوم در سال 1946، کشورهای بزرگ و درگیر جنگ به‌دنبال چاره‌ای برای برون‌رفت از وضعیت بد اقتصادی خود بودند. بر این اساس، کشورهای مختلف جهان به‌خصوص کشورهای صنعتی غرب، اقدام به برقراری یک سیستم جهانی تجارت برای مقابله با عدم تعادل‌های اقتصادی و استفاده از رویه‌های حمایتی، به‌منظور حمایت از صنایع داخلی آن‌ها کردند. در این ارتباط، قدم اول در برتون وودز آمریکا برداشته شد و کنفرانسی متشکل از نمایندگان دو کشور صنعتی جهان آن روز؛ یعنی آمریکا و انگلستان برگزار شد. در اولین اقدام صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی تأسیس شد. ولی این دو سازمان جواب‌گوی رشد شتابان تولید و تجارت جهانی نبودند. به‌همین دلیل در سال 1946، کنفرانسی در هاوانا تشکیل شد؛ که در جریان این اجلاس، منشور هاوانا تدوین شد. در این منشور جهت ساماندهی به بازرگانی بین‌المللی، تأسیس نهادی تحت عنوان سازمان تجارت جهانی بین‌الملل (ITO) پیش‌بینی شد.  اما مذاکرات هاوانا در جهت تشکیل این سازمان، نتیجه نداد و در سال 1947، فقط منجر به تصویب یک قرارداد 38 ماده‌ای، تحت عنوان موافقت‌نامه عمومی تعرفه و تجارت (GATT)، با امضای 23 کشور (عمدتا صنعتی) گردید.

 

اسلاید 2 :


موافقت نامه عمومي تعرفه و تجارت GATT

گات

(GATT) مخفف "General Agreement on Tariffs and Trade" به‌معنای "موافقت‌نامه عمومی تعرفه و تجارت"، سندی(قراردادی یا موافقت‌نامه‌ای) است، مشتمل بر 38 ماده و 4 فصل که در 30 اکتبر 1947 بین 23 کشور عمدتا پیشرفته و صنعتی، به امضا رسید. این موافقت‌نامه همان موافقت‌نامه عمومی تعرفه و تجارت بود، که یک چارچوب شکلی و سیاست‌گذارانه را برای مذاکره در مورد آزادسازی دسترسی به بازارها دربرداشت و تا سال 1994 که پایان حیات این موافقت‌نامه به‌عنوان تنها نهاد ناظر بر تجارت بین‌الملل بود، اعضای آن به حدود 123 کشور افزایش یافت.گات امروز به‌عنوان کارگزاری بین‌المللی وجود ندارد (البته موافقت‌نامه گات هنوز زنده است) و هم‌اکنون جای خود را به سازمان تجارت جهانی داده است.

از نظر تشکیلاتی، گات یکی از مؤسسات تخصصی وابسته به سازمان ملل بود؛ اما از نظر حقوقی یک سازمان محسوب نمی‌شد. کشورهای عضو گات از طریق مذاکرات چندجانبه ادواری و در قالب یک مجموعه سازمان‌یافته، اقدام به اتخاذ تصمیمات و سیاست‌گذاری‌های تجاری می‌کردند؛ که به‌عنوان طرف‌های متعاهد از آن‌ها نام برده می‌شد. فعالیت‌های عمده طرف‌های متعاهد، مذاکرات تجاری و تعرفه‌ای بود که در آن، کشورها به یکدیگر امتیازاتی اعطا کرده و یا محدودیت و ممنوعیتی را در خصوص عدم افزایش برخی انواع عوارض گمرکی در نظر می‌گرفتند.

اسلاید 3 :


موافقت نامه عمومي تعرفه و تجارت GATT

محور اصلی فعالیت‌های گات براساس تشکیل جلسات میان اعضا و حصول توافق‌های دوجانبه و چندجانبه میان کشورها بوده است و براساس آن از 1947 به بعد، جلسات گات در مقاطع زمانی مختلف برگزار شد، به‌گونه‌ای که در طول عمر نزدیک به نیم قرن خود(از 1947 تا 1994)، هشت دور مذاکره صورت گرفت؛

اسلاید 4 :


اهداف گات :

          .دستیابی به یک نظام تجاری بین المللی آزاد بدون تبعیض

ارتقا سطح زندگی مردم در کشورهای عضو؛
فراهم ساختن امکانات نیل به اشتغال کامل در اثر گسترش جهانی؛
افزایش درآمد واقعی و سطح تقاضای مؤثر؛
بهره‌برداری کامل و کارآ از منابع جهانی؛
گسترش تولید و تجارت بین‌المللی کالا؛
رفع موانع و مشکلات موجود در زمینه گسترش تجارت جهانی.


اسلاید 5 :


آشنایی با سازمان جهانی تجارت

سازمان جهانی تجارت از ابتدا سال 1995 میلادی برای مدیریت مناسبات تجاری چند جانبه بین المللی جایگزین گات شد .این سازمان در واقع مکانی برای مذاکرات مستمر میان کشورهای عضو با هدف آزاد سازی بیشتر تجارت کالا وخدمات و نیز موضوعات مرتبط با تجارت  است  WTOبطور منظم سیاست های تجاری کشورهای عضو را مورد بازبینی قرار میدهد و از سوی دیگر امکان حل وفصل اختلافات تجاری اعضا را فراهم می آورد.

اسلاید 6 :


اعضای سازمان تجارت جهانی کشورهایی هستند که موافقت‌نامه‌های (حدود ۳۰ موافقت‌نامه) این سازمان را امضا کرده‌اند. مقر سازمان تجارت جهانی در ژنو، سویس قرار دارد. تا مارس ۲۰۱۳، ۱۵۹ کشور عضو این سازمان شده‌اند. تاجیکستان در حال حاضر جدیدترین عضو این سازمان محسوب می‌شود.

اسلاید 7 :


تفاوت  WTOبا GATT

1.گات از یک مبنای حقوقی به عنوان یک نهاد بین المللی برخوردار نبود و به طور موقت شکل گرفته بود اما سازمان جهانی تجارت یک نهاد بین المللی با ساختار سازمانی دائمی است .

2.تفاوت در مقررات گات وسازمان جهانی تجارت : مقررات گات تنها شامل تجارت کالاها بود درحالیکه سازمان تجارت علاوه برتجارت کالا تجارت خدمات وجنبه های تجارت مرتبط بامالکیت معنوی رانیزدربرمیگیرد.

  3.تفاوت در نظام حل و فصل اختلافات در سازمان جهانی تجارت محدودیت زمانی برای حل اختلافات وجود دارد واحتمال کارشکنی وتاخیرکمتراست واز این لحاظ نسبت به گات از سرعت بیشتری درحل اختلافات برخوردار است.

اسلاید 8 :


اهداف WTO

Øارتقای سطح زندگی

Øتامین اشتغال کامل در کشورهای عضو

Øتوسعه تولید و تجارت و بهره‌وری بهینه از منابع جهانی

Øدستیابی به توسعه پایدار با بهره‌برداری بهینه از منابع

Øحفظ محیط زیست

Øافزایش سهم کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته از رشد تجارت بین‌المللی

اسلاید 9 :


اصول سازمان جهانی تجارت

Øاصل عدم تبعیض

Øاصل آزاد سازی تجارت

Øاصل تجارت عادلانه

Øاصل شفافیت

Øاصل رفتار ویژه و متفاوت با کشورهای در حال توسعه

اسلاید 10 :


1.اصل عدم تبعیض و اصل دولت کاملة الوداد (به معنی (MOST FAVORED NATION (MFN) CLAUSE): طبق این اصل، اگر کشوری امتیاز بازرگانی یاتعرفه‌ای را در مورد یکی از کشورهای عضو اعمال نماید، این امتیاز یا تعرفه می‌بایست در مورد تمام شرکای تجاری عضو سازمان تجارت جهانی تعمیم یابد. البته این اصل یک استثنا نیز دارد که به همگرایی‌های اقتصادی مانند اتحادیه‌های گمرکی بین چند کشور مربوط می‌شود. این استثنا بدین معناست که سازمان تجارت جهانی، سایر پیمان‌های تجاری (مانند اتحادیه اروپا یا نفتا) را نیز به رسمیت می‌شناسد.

 

2.استفاده از محدودیت‌های غیرتعرفه‌ای در تجارت همچون سهمیه‌بندی و صدور پروانه واردات ممنوع است و کشورها تنها با استفاده از وضع تعرفه‌های گمرکی مجازند از صنایع داخلی حمایت نمایند

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید