بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

ديناميك پرواز

يكي از مباحث اصلي در پرواز وسايل پرنده( اعم از هواپيما، موشك، هليكوپتر و ...) ديناميك پرواز است. اين مبحث شامل سه موضوع اصلي زير ميباشد:

الف- كارايي يا عملكرد پروازي(Performa ce)

ب- پايداري و كنترل (Stability & Co trol)

ج- آيرو الاسيسيته (Aeroelasticity)

در مباحث كارايي عمدتا تعادل نيروها مد نظر بوده و موضوعات در محدوده زماني ساعت بررسي ميگردد.

در مبحث پايداري و كنترل عمدتا تعادل گشتاورها مد نظر ميباشد و موضوعات در محدوده زماني ثانيه بررسي ميگردد.

در مبحث آيرو الاسيسيته، بحث سازهاي وسيله پرنده بررسي شده و نيروهاي اينرسي نيز در كنار تعادل و گشتاورها منظور ميشوند.

 

اسلاید 2 :

ديناميک پرواز را میتوان شاخهای از مکانيک کاربردی دانست که به بررسی چگونگی حرکت وسائل پرنده، در درون و برون جو می پردازد. منظور از وسيله پرواز هر سيستمی که بتواند بار مفيدی را از طريق فضا جابجا نمايد ميباشد.

وسيله پرنده بايد به گونه ای طراحی شود که در برابر وروديها، اعم از داخلی و يا خارجی، پاسخ رفتاری مناسبی داشته باشد و خلبان آن قادر باشد تا ماموريت و مانورهای لازم در يک پرواز را به طور مناسب، ايمن و بدون کوشش بيش از اندازه انجام دهد.

بحث پايداری و کنترل بر خلاف عملکرد پرواز، بيشتر به رفتار کوتاه مدت هواپيما در برابر وروديهای مختلف میپردازد، هر چند که تبين لفظ کوتاه مدت در وسايل پرنده مختلف متفاوت است و به ماموريت و کلاس وسيله بستگی دارد.

 

اسلاید 3 :

مرکز ثقلCe ter of Gravity

.1 توزيع وزن کل هواپيما در يک نقطه را مرکز ثقل ميگويند.به عبارت ديگر مرکز ثقل نقطه ايست که گويي تمام وزن هواپيما در آن نقطه متمرکز شده است و در صورتي که از طريق اين نقطه هواپيما را نگه داريم،هواپيما کاملا" متعادل و بالانس خواهد بود.

.2هنگامي که يک هواپيما مانور ميدهد،در واقع، در حال گردش پيرامون نقطهمرکز ثقل است.

اسلاید 4 :

زاویه نصب  A gle of I cide ce

  • زاویه بال (یا دم) نسبت به بدنه هواپیما که نسبت به محور بدنه اندازه گیری میشود.

 

 

اسلاید 5 :

زاويه حمله     A gle of Attack

تعریف: زاويه حمله كه آنرا با نماد    آلفا نشان مي دهند ، اصطلاحي در آيروديناميك مي باشد كه بيان كننده زاويه برخورد بين وتر يك ايرفويل و بردارهاي سرعت حركت نسبي هوا مي باشد.
در هوانوردي ، زاويه حمله براي تشريح زاويه بين وتر يك بال و بردارهاي حركت نسبي هوا كه به بال برخورد مي كنند استفاده مي شود.

÷

اسلاید 6 :

زاويه حمله     A gle of Attack

ضريب برا بال هواپيما به زاويه حمله وابسته مي باشد.افزايش زاويه حمله تا حد معيني باعث افزايش ضريب برا مي شود كه از آن حد به بعد با افزايش زاويه حمله ضريب برا كاهش مي يابد. به اين حالت كه ضريب برا و به تبع آن نيروي برا كاهش مي يابد حالتواماندگي (Stall) گفته مي شود.

با افزایش زاويه حمله هواپیما از حد معینی، جدايي جريان هوا در قسمت سطح بالايي بال اتفاق افتاده و باعث كاهش ضريب برامیشود.زاویه
حمله ای که در آن واماندگی اتفاق میافتد،
زاويه حمله بحراني نامیده میشود. در این زاویه بال ديگر تحمل وزن هواپيما را نخواهد داشت. به همين دليل هواپيما به سمت پايين كشيده مي شود.

اسلاید 7 :

زاويه حمله     A gle of Attack

اسلاید 8 :

در ناحيهي1، هواپيما ميتواند پرواز خود را در زواياي حملهي مثبت و منفي به صورت ايمن انجام دهد. در ناحيهي 2، علامت نمودار تغيير پيدا ميكند و ضريب برا كاهش مييابد. اين كاهش به خاطر جدايي جريان روي بال است. به دليل اين جدايي جريان، كنترلپذيري هواپيما رو به وخامت ميرود. در زاويهي حمله بحراني واماندگي اتفاق ميافتد و در ادامه يك شتاب زاويهاي  زيادي ايجاد ميشود و هواپيما در رژيم نزول در حالت واماندگي (Autorotatio ) ميافتد. واماندگي بعد از اين زوايا، منجر به خودچرخشي (Spi ) خواهد شد.

اسلاید 9 :

زاويه حمله بحراني ايرفويلها معمولا  حدود 15 درجه مي باشد.

بيشتر هواپيما ها داراي هشدار دهنده اي مي باشند كه حالت واماندگيرا هشدار مي دهند:

1-هشدار دهنده صوتي:زمانيكه زاويه حمله به حالت بحراني خود نزديك

مي شود، هشدار دهنده شروع به هشدار دادن خلبان مي كند.

2-در هواپيماهاي ترابري علاوه بر دارا بودن هشدار صوتي، داراي
 لرزاننده اي نيز مي باشند كه به هنگام نزديك شدن به زاويه حمله بحراني فرمان کنترل شروع به لرزش و تكان مي كنند.

3- برخي دیگر از هواپيماها داراي عمل كننده هاي اتوماتيكي نيز
 مي باشند، كه بطور اتوماتيك رسيدن راويه حمله به حالت بحراني را تشخيص داده و بطور اتوماتيك از رسيدن آن به زاويه حمله بحراني جلوگيري مي كند.

اسلاید 10 :

زاويه حمله بالا

در برخي از هواپيماهاي نظامي نيازي به نمايش زاويه حمله بحراني متداول نمي باشد، در برخي از آنها هواپيما نياز دارد تا به يك زاويه بحراني خيلي بالا دست يابد. اين امر براي هواپيما يك حالت چالاكي و فرزي ايجاد مي كند.

در حال حاضر بالاترين زاويه حمله ثبت شده 120 درجه و آنهم در مدت زمان 2 تا 3 ثانيه بوده است. اين امر بوسيله خلبان مشهور روسي ويكتور پوگاچف بوسيله هواپيماي Su-27 و در نمايش هوايي سال 1989 در پاريس انجام شد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید