بخشی از مقاله

چکیده

مقاله ذیل راهکارهاي علمی و عملی و الزامات اساسی حصول پیشرفت منطقی مدیریت ایمنی مراقبت پرواز ایران را مطرح نموده وشاخصهاي اساسی ارتقادهنده یک کمیته ایمنی پویا را براساس الگوي ساختار جهانی کمیته مدیریت ایمنی هوانوردي بررسی می نماید و در نهایت پس از بیان اصول لاینفک یک ساختار مدیریت پویا که مد نظر طرح بازرسی جهانی ایمنی ممیزي نمایندگان ایکائو جبAقحسعض میباشد خصوصیات علمی و عملی یک بازرس ایمنی که میبایست از آنها برخوردار باشد مطرح و مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

مقدمه

طرح جهانی ممیزي نمایندگان ایکائو1 براي ایجاد و ارتقاي ساختار مدیریت ایمنی جفطپwکعهطً yطپصهئأ؟کل yصکسهحض و همچنین جهت پیشبرد و حصول اهداف سیستم مدیریت ایمنی چهار زیرساخت را مورد توجه و بحث و بررسی قرار میدهد. از چهار زیرساخت مطرحشده توسط نمایندگان ایکائو یکی از آنها از اصلیترین و بنیاديترین ساختار تشکیلاتی مدیریت ایمنی می باشد و آن منابع انسانی کارامد و پرتوان میباشد. لذا به دنبال این مطلب، در مرحله نخست پس از تبیین الزامات اساسی تشکیل کمیته مدیریت ایمنی مراقبت پرواز جحقحض2، میبایست امکانات اصلی کمیته اﻳﻤﻨﻲ مراقبت پرواز را، که در واقع ضمانت اجرایی ساختار بنیادي و تشکیلاتی یک سیستم پویا را فراهم میآورد، ایجاد نمود و آن برخورداري از منابع انسانی کارامد و متخصص میباشد که موجبات ارتقاي بهرهوري کاري منبعث از اهداف کلی کمیته ایمنی را فراهم خواهد نمود.

اما ساختار و تشکیلات یک کمیته پویا و استاندارد در خصوص مدیریت ایمنی مراقبت پرواز همان طوریکه اکثر کشورهاي پیشرفته و صاحب تکنولوژي از آن برخورداربوده و پیشرفتهاي قابل توجه اي را بدلیل وجود این چنین ساختار تشکیلاتی منسجم کسب نموده اند می بایست متشکل از یک هیئت رئیسه همراه با سه زیر مجموعه کاري به عنوان معاونتهاي اجرایی که در نمودار زیر آمده است عمل نمایند.

همانطور که از عنوانهاي هر سه معاونت یاريدهنده سیستم مدیریت ایمنی مشخص است کلمه  - مدیر اجرایی - نشاندهنده این حقیقت است که کارکرد کاري مسئول ضمانت اجرایی داشته و از اهمیت خاصی برخوردار است نه مدیریت مسئولان. کلمه مشخص کننده و نمایانگر این امر مهم میباشد که کار اجرایی و پیگیري مداوم توسط یک شخص مسئول مد نظر بوده و شخص مسئول مسئولیت اجرا و پیگیري و به نتیجه رساندن کارهاي زیرمجموعه کارياش را به عهده دارد؛ اما بالعکس یک مدیر، مسئول رفع تنگناهاي کاري مسئولان اجرایی خود میباشد نه به نتیجه رساندن تک تک کارها.

مسئولیت و حیطه کاري گروه Safety Oversight Team

مسئولیت و حیطه کاري آن است که طی یک برنامه زمانبنديشده، به طور مداوم و پیدرپی نظارت بر عملکرد قانونگذاران و اجراکنندگان قانون را بر عهده داشته و هرگونه اختلاف عملکرد توسط هر دو گروه را فقط گزارش مینماید.

اما رفع تنگناها و بررسی نقایص موجود در اثر کمبود یا کجفهمی از قوانین و یا هرگونه کوتاهی در اجراي قوانین تصویبشده داخلی منبعث از قوانین بینالمللی در حیطه وظایف کاري عهک1 ؟غطصط2أA ف غپطصطکژکغع میباشد. این گروه کاري مسئولیت بررسی مشکلات و ارائه راهکارهاي موردي و حتی فردي شفاف در حداقل زمان ممکن جهت رفع معضلات احتمالی را به عهده داشته و سیاستگذاري مینمایند.

یکی از مسئولیتهاي مهم و اساسی این گروه کاري برگزاري جلسات منطقهاي و فرامنطقهاي میباشد. به عنوان مثال، مسئولیت شرکت در جلسات منطقهاي قAهع یا تشکیل جلسات چندجانبه فرامنطقهاي کشورهایی که در همسایگی هر کشور قرار دارند براي رفع تنگناهاي کاري احتمالی و یا تبیین قوانین جدید براي حصول یک ساختار منسجم و مطمئن در امر مدیریت ترافیک هوایی از مسئولیتهاي کاري میباشد.

در نهایت مسئولیت بررسی و تحقیق و پژوهش در امر مدیریت ایمنی در هریک از واحدهاي مراقبت پرواز در خصوص رعایت الزامات ایمنی و شاخصهاي آن و همچنین ارائه آموزشهاي لازم در این خصوص در حیطه کاري  میباشد.

یکی دیگر از مسئولیتهاي مهم کاري این گروه شرکت در کلیه همایشها و کنفرانسهاي بینالمللی ذيربط جامعه بینالمللی حرفه مراقبت پرواز میباشد. همچنین مسئولیت برگزاري و رهبري هریک از همایشها و کنفرانسهاي داخلی و کارگاههاي آموزشی مراقبت پرواز به عهده این گروه کاري میباشد.

در هریک از همایشها و کنفرانسها و حتی کارگاههاي آموزشی که به شکل بین المللی و خارجی برگزار میگردد هیچیک از مدیران ارشد کاري بهعنوان مجري و مدیریت کاري موارد یادشده حضور نداشته بلکه زمینه حضور کارشناسان و محققان و صاحبنظران و زمینه بروز و ارائه خلاقیتهاي نیروهاي جوان را در مورد بحثهاي ارائهشده مدیریت مینمایند.

یکی از بخشهاي بسیار مهم تشکیلدهنده کمیته مدیریت ایمنی مراقبت پرواز بخش لپژوهش و تحقیقات و فناوري اطلاعاتل میباشد که در حیطه وظایف معاونت عهک1 لاطهکککل ف غپطصهطأ2غ میباشدح با تشکیل آن این امکان فراهم میگردد تا:

1.    دسترسی و دستیابی به تازه ها و اطلاعات جدید و به روز حرفه بسیار حساس و مهم مراقبت پرواز سهل الوصول گردد.
2.    فضایی پویا را براي استفاده از نیروهاي بسیار مستعد و پرتوان داخلی به منظور حل معضلات کاري موجود فراهم آورد.

3.    محیطی بسیار خوب براي ارزیابی قانون هاي تصویب شده فراهم آورد و امکان اجراي آن و یا تمهیدات لازم جهت رفع نواقص احتمالی را فراهم آورد.
4.    راهکارهاي علمی و عملی جدید را با وجود پتانسیل بالاي منابع انسانی داخلی جهت پیشبرد اهداف حقح داخلی و تطابق با اهداف حقح جهانی فراهم آورد.
5.    امکان ارزیابی قوانین جدید و نظارت مداوم بر توزیع و ارتقاي توان علمی و عملی منابع انسانی را فراهم آورد.

خصوصیات بازرسان ایمنی

ایالات متحده امریکا با داشتن 29000 کنترلر و 4000 بازرس متخصص و خبره به صورت متمرکز و غیرمتمرکز مسئولیت نظارت و اجراي اهداف کمیته ایمنی مراقبت پرواز زیرمجموعه کاري خود را به عهده دارند.
وجود 4000 منبع انسانی نظارتی و بازرسان ایمنی در امور هوانورديمخصوصاً در حرفه مراقبت پرواز نشانگر این حقیقت است که حساسیت امر نظارت و بازرسی از اهمیت خاصی برخوردار میباشد. 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید