بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

گروه بانک جهانی یکی از ارگان هاي سازمان ملل متحد است که در کنفرانس برتون وودز -که ساختار اقتصادي جهان بعد از جنگ جهانی دوم شکل گرفت به وجود آمد.

بانک جهانی بانکی به معناي یک بانک مانند سایر بانکها نیست. این بانک یکی از نهادهاي ویژه کار سازمان ملل متحد می باشد که از هنگام تاسیس تاکنون همواره مورد توجه دولتها و بنگاههاي اقتصادي بوده اند، چرا که یکی از منابع تامین مالی بین المللی به شمار می رود که از امکانات بالقوه بسیاري برخوردار است.

اسلاید 2 :

—1. موسسه بین المللی توسعه(IDA) با هدف وام دادن به کشورهاي فقیر.

—2. شرکت مالی بین المللی(IFC) با هدف همکاري با سرمایه گذاران بخش خصوصی کشورهاي عضو براي احداث وگسترش و اصلاح بنگاههاي تولیدي جهت توسعه اقتصادي کشورها

—3. میگا یا آژانس تضمین سرمایه گذاري چندجانبه(MIGA) با هدف تشویق انواع سرمایه گذاري ها در کشورهاي جهان سوم از طریق پوشش دادن بیمه ا ي به مخاطرات غیربازرگانی نظیر مصادره اموال، تغییر حکومت، بروز جنگ و غیره .

—4. مرکز حل وفصل اختلافات سرمایه گذاري(ICSID) با هدف حل اختلافات میان سرمایه گذار و افراد کشور میزبان

اسلاید 3 :

—تاریخچه

—حوادثی که در سال های ابتدایی دهه 1980 در سطح اقتصاد جهان به وقوع پیوست. کاهش سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) را در پی داشت که از مهمترین علت های آن افزایش خطرات (ریسک های) غیرتجاری یا سیاسی در دنیا بود. شایع ترین خطراتی که سرمایه گذاری مستقیم خارجی را به ویژه در کشورهای در حال توسعه تهدید می کرد، جنگ بین کشورها یا شورش های داخلی، نقض قراردادهای دولتی با سرمایه گذاران خارجی و همچنین مصادره اموال و دارایی های سرمایه گذار بود.

اسلاید 4 :

—بروز این وضعیت باعث کاهش شدید میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در دنیا شد. اقتصاددانان مطرح دنیا با دیدن این وضعیت به فکر تاسیس موسسه ای بین المللی برای جلوگیری از روند فوق  افتادند. به این ترتیب میگا، موسسه تضمین سرمایه گذاری چند جانبه در آوریل 1988 به عنوان بازوی بیمه ای گروه بانک جهانی تاسیس و عملیات خود را رسما از سال مالی 1990 آغاز نمود.

اسلاید 5 :

—گروه بانک جهانی درحقیقت با تاسیس میگا و ایجاد پوشش بیمه ای برای ریسک های غیرتجاری به دنبال افزایش سرمایه گذاری خارجی در جهان بود و در ادامه نیز تا حد نسبتا زیادی به این مهم نایل آمد. در حال حاضر 164 کشور عضو میگا شده اند که بیانگر قدرت اثرگذاری این موسسه در فرآیند سرمایه گذاری مستقیم خارجی در جهان است.

—

—

اسلاید 6 :

—MIGA عضو گروه بانک جهانی است.عضویت‏ در این سازمان برای همه کشورهای عضو بانک‏ جهانی آزاد است.این موسسه حق برداشت‏ مخصوص (SDR) سهام سرمایه‏ای را تا میزان‏ یک میلیارد دلار از بانک جهانی دارد.هیئت‏ رئیسه MIGA در 29 مارس 1999 طی‏ قطعنامه‏ای افزایش سرمایه موسسه تا 850 میلیون دلار را تصویب کرد.به علاوه،بانک‏ جهانی 150 میلیون دلار به عنوان سرمایه جاری‏ در اختیار MIGA قرار داده است.

—

اسلاید 7 :

—بخش اول: معرفي

—ميگا يكي از اعضاي بانك جهاني مي باشد كه در سال 1988 بمنظور تشويق سرمايه گذاريهاي مستقيم خارجي در كشورهاي در حال توسعه با هدف فقرزدايي و بهبود كيفيت زندگي مردم در آن كشورها تاسيس گرديد. ميگا يك آژانس بين المللي است كه 164 كشور جهان عضو آن مي باشند و همين ساختار سازماني بين المللي است كه به آن قابليت منحصر بفردي بخشيده است و ميگا را قادر ساخته است تا در برابر اقدامات دولتي كشورهاي ميزبان كه همواره بعنوان خطري در مسير سرمايه گذاري خارجي وجود دارد

اسلاید 8 :

—چتر حمايتي وسيعي را بگستراند و ضريب اطمينان سرمايه گذاران را افزايش دهد. كاركنان ميگا از 45 كشور جهان انتخاب شده اند و در مجموع به 30 زبان مختلف صحبت مي كنند. اين افراد تجربه هاي فراواني در امور بيمه اي و سرمايه گذاري دارند و در زمينه هاي بانكداري ، سياستهاي زيست محيطي ، ماليه ، حقوق بين الملل و حل و فصل دعاوي تبحر فراوان دارند. يكي از اعضاي ميگا كشور ج.ا.ايران مي باشد كه در 26 آذر 1382 (17 دسامبر 2003) بطور رسمي به جمع اعضاي آن پيوست

اسلاید 9 :

ميگا بمنظور بهبود روند سرمايه گذاري مستقيم خارجي ، با ارائه بيمه ريسكهاي سياسي ( ضمانتنامه ) به نفع سرمايه گذاران و تامين كنندگان مالي سرمايه گذاريها و نيز تشويق صدور سرمايه به كشورهاي در حال توسعه اقدام به صدور ضمانتنامه سرمايه گذاري مي نمايد

اسلاید 10 :

—ريسكهاي تحت پوشش:

—ميگا سرمايه گذاريهاي واجد شرايط را در برابر ريسكهايي همچون محدود يت در انتقال، سلب مالكيت ، نقض قرارداد و جنگ و خشونتهاي داخلي تضمين مي نمايد.

—سقف پوشش:

—در خصوص سرمايه گذاريهاي نقدي ، حداكثر %90 ارزش سرمايه بعلاوه %450 ارزش آن جهت پوشش عوايد ناشي از سرمايه گذاري. براي وامها و تضمينات آنها، %95 ارزش اصل وام بعلاوه 135% ارزش اصل وام جهت پوشش بهره متعلقه مندرج در قرارداد وام.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید