بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

 مقدمه

بیماری های پوستی یکی از بیماری های شایع می باشد.جوش صورت نیز یک بیماری پوستی بسیار شایع در بین نوجوانان و جوانان است.جوش یک بیماری است که غدد چربی پوست را درگیر می کند.منافذ کوچک روی پوست بدن در زیر پوست با غدد چربی در ارتباط میباشد.اغلب جوش بر روی صورت – گردن – کمر – سینه و شانه ها دیده می شوند.جوش یک مشکل تهدید کننده حیات نیست اما می تواند منجر به ایجاد اسکار گردد.

اسلاید 2 :

آکنه:

آکنه شایع ترین بیماری مزمن پوستی در سنین بلوغ ونوجوانی است .  ضایعات آکنه دارای اشکال غیر التهابی (  کومدون های سر سیاه و سر سفید ) و التهابی ( پاپول ، کیست وندول) هستند . اسکار نلشی از آکنه  میتواند ، برای بیمار مشکلات روحی ایجاد نماید و از این نظر نیز درمان آن مهم است.    

از نظر بالینی ، آکنه به دو گروه تقسیم میشود .

در گروه اول، بیماری ، خفیف تا متوسط است ؛ ضایعات فقط در صورت ، وجود دارند و اسکاری مشاهده نمیشود. در گروه دوم، بیماری، اغلب متوسط تا شدید است؛ تنه گرفتار، و ممکن است اسکار نیز دیده شود.

اسلاید 3 :

اتیولوژی وپاتولوژي:

  آکنه بیماریی است که واحد پیلوسباسه را گرفتار میکند و بیشترین فراوانی و شدت آن در مناطقی است که غدد سباسه از همه جا بیشتر و بزرگتر باشد .آکنه در افراد مستعد هنگامی که تولید سبوم افزایش می یابد شروع میشود . پروپیونی باکتریوم آکنه درسبوم تزاید پیدا میکند و پوشش اپی تلیال فولیکول تغییر می یابد و توپی هایی به نام کومدون تشکیل میدهد . یک بررسی این احتمال را مطرح نموده که اظطراب و عصبانیت فاکتورهای قابل ملاحظه ای در مبتلایان به آکنه ی شدید هستند.

اسلاید 4 :

اپیدمیولوژی جوش صورت:

جوش صورت یک بیماری پوستی بسیار شایع می باشد.

نزدیک به 17 میلیون نفر در ایالت متحده مبتلا هستند .افراد با هر نژاد و سنی به این بیماری مبتلا می شوند. اما این بیماری در جوانان و نوجوانان شایع تر است.نزدیک به 85% از افراد در سن 12 تا 23 سال به این بیماری مبتلا می شوند.در اکثر افراد جوش در 30 سالگی بهبود می یابد اما در برخی افراد در 40 تا 50 سالگی به این بیماری مبتلا می شوند.

اسلاید 5 :

ضایعات آکنه :

ضایعات آکنه به ضایعات التهابی و غیر التهابی مشتمل بر کومدون های باز و بسته میباشند. ضایعات التهابی آکنه با وجود یکی یا بیشتر از انواع ضایعات ذیل مشخص میگردند : پاپول ، پوستول وندول (کیست) قطرپاپولها کمتر از 5mm میباشد . پوستول ها یک هسته ی مرکزی قابل مشاهده از مواد چرکی دارند .قطر ندول ها بیش از 5mm است. ندول ها ممکن است چرکی یا هموراژیک شوند . ضایعات ندولر چرکی به علت شباهت آنها به کیست های ملتهب اپیدرمی ، کیست نامیده میشوند .پارگی مکرر و اپی تلیالیزه شده مجدد کیست ها منجر به پیدایش مجاری (tracks sinus) پوشیده از اپیتلیوم میشود که اغلب با اسکارهای بدریخت کننده همراه است.

اسلاید 6 :

انواع درمان:

درمان انتخابی:

الف- درمان انتخابی در موارد خفیف تا متوسط ( گروه اول)

ب- درمان انتخابی در موارد متوسط تا شدید (گروه دوم)

درمان جایگزین:

الف- درمان جایگزین در موارد خفیف تا متوسط(گروه اول)

ب- درمان جایگزین در موارد متوسط تا شدید( گروه دوم)

درمان کمکی:

اسلاید 7 :

عوامل ایجاد کننده و تشدید کننده ی جوش:

 

 

رژیم غذایی

نور خورشید

فرآورده های آرایشی

بهداشت فردی

 

اسلاید 8 :

اثرات روانی و اجتماعی:

آکنه اغلب به عنوان یک گرفتاری جزئی که ارزش درمان کردن ندارد ، نادیده گرفته میشود . والدین کودکان مبتلا به آکنه ، با این باور که این بیماری مرحله ای از فرایند رشد است و ضایعات بزودی ناپدید خواهد شد ، مراجعه به پزشک را به تعویق می اندازند . اینگونه دست روی دست دست گذاشتن ممکن است باعث جراحت دائمی پوست و روان بیمار شود . پیامدهای احتمالی این بیماری بسیار فراتر از نشانه های اندکی است که ممکن است در جهره ظاهر شود .ضایعات را نمیتوان زیر لباس پنهان کرد ؛ هر یک به نحو بارزی نمایان است و از زیبایی ظاهر و عزت نفس شخص به طور چشمگیری می کاهد .متلک پرانی و تمسخر همسن و سالان روحیه ی فرد را تخریب میکند . ظاهر شدن در انظار موجب خجالت و سر خوردگی میشود . از آنجا که نوجوانان متوجه میشوند که آکنه پیامدهای شخصی و اجتماعی منفی مهمی دارد ، درمان طبی با بهبود در این زمینه ها همراه است. پس از آن ظاهرچهره برای هم سن و سالان قابل قبول تر شده ، خجالت کمتر میشود وبیماران موانع اجتماعی کمتری را احساس می کنند.

اسلاید 9 :

عوامل درمانی برای درمان آکنه:

عوامل موضعی و خوراکی در مراحل مختلفی از پیدایش ضایعات آکنه عمل می کنند و می توان آنها را به تنهایی بکار برد یا جهت افزایش اثر بخشی ، در ترکیب با یکدیگراستفاده کرد . اکثر موارد با ترکیبی از اسید ویتامین A، بنزوئیل پراکسید ، داروهایی که پوست را خشک و پوسته پوسته میکنند و آنتی بیوتیک ها کنترل میشود . داروهای موضعی باید درسراسر منطقه ی مبتلا آلوده شوند تا ضایعات موجود را درمان نموده و از پیدایش ضایعات جدید پیشگیری کنند . کرم های استروئید های موضعی قوی ، در کوتاه مدت هیچگونه بهبودی در بیماران مبتلا به آکنه ی متوسط ایجاد نمی کنند.

اسلاید 10 :

داروها:

آنتی بیوتیک ها

تتراسیکلین

اریترومایسین

مینوسیکلین

داکسی سیکلین

کلیندامایسین

آمپی سیلین

سفالوسپورین

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید