بخشی از پاورپوینت
اسلاید 1 :
بسم الله الرحمن الرحیم
تفسیر سوره حمد: کلمه «الله»
کاربرد اسامی و نام ها:
اسم از نوع علامت: دارای معنا است ولی معنای آن منظور نشده است
اسم: حکایتگر شنای از شؤون صاحب آن یا مبین صفاتی از اوصاف او
تمامی اسامی خداوند: نمایانگر حقیقتی از حقایق ذات مقدس خداوند
نمایانگر ذات مستجمع جمیع صفات کمالیه و مبرا از هر گونه نقص و عیب
الله
هیچ نامی جامعیت این نام را ندارد (هر نام جز الله: بیانگر یکی از کمالات خداوند)
اسلاید 2 :
ریشه « الله» «اله»( عبد):ذات شایسته پرستش که کامل از جمیع جهات است
«وله» (تحیر و شیدایی): عقل ها در مقابل ذات اقدس او حیران اند
معنای «الله»: ذاتی که مستجمع جمیع صفات کمالیه است و همه موجودات ناآگاهانه واله و حیران اویند و او تنها حقیقتی است که شایستگی پرستش دارد.
نکته: شهید مطهری : در فارسی لغتی مترادف «الله» وجود ندارد.
مروری بر برخی واژگان فارسی واژه «خدا»: «خودآی» [واجب الوجود]
واژه «خداوند»: صاحب اختیار
نتیجه: هر نام بیانگر یک شأن از شؤون الله
ترجمه:
جانم را نشان دار می کنم به آن کسی که همه کمالات و خوبی ها از اوست، که اگر کسی به این ذات (واله کننده) توجه کند، پر مهر و محبت، شیدا و عاشق می شود.
اسلاید 3 :
جلسه دوم: کتاب «آزادی انسان»
موضوع: بررسی دو نمونه آزادی اجتماعی
روابط بین الملل
آزادی تفکر و آزادی عقیده
اسلاید 4 :
مبحث اول) روابط بین الملل
اقسام روابط فرد مسلمان با فرد غیرمسلمان
جامعه اسلامی با جامعه غیر اسلامی
با فرد غیرمسلمان
سوال: فرد مسلمان یا جامعه اسلامی با افراد غیرمسلمان یا جوامع غیراسلامی ارتباط داشته باد یا خیر؟ حدود این ارتباط چیست؟
ضرورت های بحث:
تعیین جقوق و تکالیف فرد مسلمان یا جامعه اسلامی در قبال افراد و جوامع دیگر
آسیب شناسی و نقد رویه ها و رویکردهای مطرح در روابط بین الملل
بیداری اسلامی: ضرورت آگاهی از رویکرد اسلام و نحوه تعامل با دولت های دیگر
شناسایی دوست و دشمن
تحلیل برخی محدودیت های مطرح در معاملات، نکاح و...
اسلاید 5 :
دیدگاه های مختلف در روابط بین الملل اسلامی:
الف) دین: امری شخصی و سلیقه ای(دین یک امر فانتزی)≠ واقعیات
مقدمه: انسان دو نوع مساله دارد 1.مسایل شخصی و سلیقه ای:رنگ لباس، طعم غذا
2.مسایل واقعیات: آموزش ، سلامت
یک سلسله دیدگاه ها: درصدد محدود کردن دین در امور شخصی و سلیقه ای:
مسلک صلح کل: دین یک امر وجدانی و عدم تاثیر در روابط اجتماعی
اصل روشنفکری و عدم تعصب (تدین ≈تعصب): عدم دخالت دین در حوزه روابط اجتماعی
محبت عمومی
نقد این دیدگاه توسط شهید مطهری:
اولا: تصحیح نگاه به دین: واقعیات
ثانیا:دین یک طرح و ایدئولوژی : تامین سعادت فرد و جامعه اسلامی
اسلاید 6 :
ب) دین: یک ایدئولوژی ایجاد حقوق و تکالیف
تشخیص مصالح و خطرات بر اساس حقایق
ضرورت اقدام در جهت محافظت از خطر
برخی ضابطه در تنظیم روابط بین الملل اسلامی:
جواز ارتباط : در صورت عدم وجود تاثیر منفی
عدم جواز ارتباط: وجود تاثیر منفی و تضعیف مسلمانان
توجه دائمی به: خطری که از ناحیه جوامع غیراسلامی، اسلام را تهدید می کند.
روایت فوق العاده مهم: «اهل کفر چیزی از دنیای شان به شما نمی دهند، مگر اینکه قبل از آن، دین شما را بگیرند.»
اسلاید 7 :
مبحث دوم: آزادی عقیده و فکر
جایگاه بحث: آزادی فکر وعقیده از انواع آزادی های اجتماعی
معنای تفکر: قوه ای در انسان، ناشی از عقل انسان
- تجزیه و تحلیل معلومات و رسیدن به از معلوم به مجهول ≠ وهم و خیال
- کشف حقایق تا آنجا که مقدور است
معنای عقیده: در اصل لغت «اعتقاد» از ماده «عقد و انعقاد»
- به معنای بستن و منعقد شدن: دل بستن به چیزی
اسلاید 8 :
راه های ایجاد عقیده از راه تفکر
از روی عادت، تقیلد وجهل: زنجیر و مانع برای تفکر
موضوع + محمول قضیه
قضیه + دل عقیده: دل بستگی
دیدگاه اسلام آزادی کامل اندیشه (دلیل و برهان)
آزادی محدود عقیده: عدم پذیرش عقاید بدون اندیشه و استدلال
اسلاید 9 :
دیدگاه اسلام در مورد آزادی تفکر:
- به رسمیت شناختن آزادی تفکر: بلکه از واجبات و عبادت ها
- عبادت: روایت از معصوم (ع): تفکر ساعه خیر من عباده سنه/ ستین سنه/سبعین سنه
- واجبات: اصول عقاید: تحقیقی و عقلی ≠ تقلیدی
دیدگاه اسلام در مورد آزادی عقیده:
- عقیده بر مبنای تفکر: پذیرش آزادی عقیده
- عقیده بر مبنای جهل/ تقلید: منافع فردی و جمعی مقابله و مبارزه با آزادی عقیده
- نمونه های عقاید باطل :
عقیده بت پرست ها،
عقیده پرستش گاو در هندوستان
عقیده پرستش اسافل در ژاپن
اسلاید 10 :
دیدگاه دنیای امروز و نظام جهانی حقوق بشر: مغالطه دنیای امروز
از یک سو: پذیرش آزادی فکر و عقیده
از سوی دیگر: پذیرش مطلق آزادی عقیده
نتیجه: آزاد بودن عقایدی که دست و پای فکر را می بندد و در تعارض با تفکر است.
ریشه طرح غلط آزادی عقیده در اروپا:
محاکم تفتیش عقاید قبل از رنسانس
ممنوعیت تفکر در اصول دین
دین : امری وجدانی و سلیقه ای