بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

—قرآن کتاب جدی است و آن را جدی بگیریم ع غ

— 

—وَ السَّماءِ ذاتِ الرَّجْعِ (11) وَ الْأَرْضِ ذاتِ الصَّدْعِ (12) إِنَّهُ لَقَوْلٌ فَصْلٌ (13) وَ ما هُوَ بِالْهَزْلِ (14) طارق /11-14

— سوگند به آسمان پرباران! .

—و سوگند به زمين پرشكاف (كه گياهان از آن سر برمى‏آورند).

—.كه اين يك سخن حق است. و شوخى نيست.

—زندگی را و دین و اموزه های دینی را جدی بگیریم ع غ

—

اسلاید 2 :

—" قول فصل" به معنى سخنى است كه ميان حق و باطل جدايى مى‏افكند

—در حديثى از امير مؤمنان على ع از پيغمبر گرامى اسلام نقل شده كه فرمود:

—انها ستكون فتنة! قلت فما المخرج منها يا رسول اللَّه؟! قال كتاب اللَّه فيه نبا من قبلكم، و خبر ما بعدكم، و حكم ما بينكم، هو الفصل ليس بالهزل من تركه من جبار قصمه اللَّه و من ابتغى الهدى فى غيره اضله اللَّه:" به زودى فتنه‏اى در ميان شما ظاهر مى‏شود، عرض كردم اى رسول خدا! راه نجات از آن چيست؟ فرمود: قرآن است كه اخبار پيشينيان و آيندگان و داورى ميان شما در آن است، آن كلامى است كه حق را از باطل جدا مى‏كند، جدى است و شوخى نيست، هر جبارى آن را ترك كند خداوند او را درهم مى‏شكند، و هر كس هدايت را در غير آن جستجو كند خداوند گمراهش مى‏سازد"! «1».

—

—

اسلاید 3 :

— ***يا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جاءَتْكُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَ شِفاءٌ لِما فِي الصُّدُورِ وَ هُدىً وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ یونس/57

—اى مردم! همانا از سوى پروردگارتان پند و اندرزى براى شما آمد كه مايه‏ى شفا براى آنچه در سينه‏هاى شماست و هدايت و رحمتى براى مؤمنان است.

—نخست به عنوان يك پيام همگانى و جهانى، تمام انسانها را مخاطب ساخته مى‏گويد: يا أَيُّهَا النَّاسُ .....

—

—

اسلاید 4 :

—در اين آيه چهار صفت براى قرآن بيان شده است، كه براى فهم بيشتر بايد نخست روى لغات آن تكيه كنيم.

—وعظ (و موعظه) آن چنان كه در" مفردات" آمده است، نهى آميخته به تهديد است، ولى ظاهرا معنى موعظه وسيعتر از اين باشد، همانگونه كه از" خليل" دانشمند معروف عرب در همان كتاب مفردات نقل شده: موعظه عبارت از تذكر دادن نيكيها است كه توأم با رقت قلب باشد، در واقع هر گونه اندرزى كه در مخاطب تاثير بگذارد، او را از بديها بترساند و يا قلب او را متوجه نيكيها گرداند، وعظ و موعظه ناميده مى‏شود.

اسلاید 5 :

—منظور از شفا دادن بيمارى دلها و يا به تعبير قرآن شفاى چيزى كه در سينه‏ها است، همان آلودگيهاى معنوى و روحانى است مانند بخل و كينه و حسد و جبن و شرك و نفاق و امثال اينها كه همه از بيماريهاى روحى و معنوى است.

—منظور از" هدايت" راهيابى به سوى مقصود، يعنى تكامل و پيشرفت انسان در تمام جنبه‏هاى مثبت است.

—و منظور از" رحمت" همان نعمتهاى مادى و معنوى الهى است كه شامل حال انسانهاى شايسته مى‏شود همانگونه كه در كتاب مفردات مى‏خوانيم" رحمت" هر گاه به خدا نسبت داده شود به معنى نعمت بخشيدن او است و هنگامى كه به انسانها نسبت داده شود به معنى رقت قلب و عطوفت است.

—

اسلاید 6 :

—چهار مرحله از مراحل تربیت و تکامل ع غ (قران این چهار کار را می کند )

—در واقع آيه فوق چهار مرحله از مراحل تربيت و تكامل انسان را در سايه‏ قرآن شرح مى‏دهد.

—مرحله اول مرحله" موعظه و اندرز" است.

—مرحله دوم مرحله پاكسازى روح انسان از انواع رذائل اخلاقى است.

—مرحله سوم مرحله هدايت است كه پس از پاكسازى انجام مى‏گيرد.

—و مرحله چهارم مرحله‏اى است كه انسان لياقت آن را پيدا كرده است كه مشمول رحمت و نعمت پروردگار شود و هر يك از اين مراحل به دنبال ديگرى قرار دارد و جالب اينكه تمام آنها در پرتو قرآن انجام مى‏گيرد.

—--شما قران  را با تدبر بخوانید این نتایج را می بیند ع غ

—

اسلاید 7 :

—على ع در گفتار جامع خود در نهج البلاغه با رساترين تعبيرى اين حقيقت را توضيح داده است آنجا كه مى‏فرمايد:

—...

—فاستشفوه من ادوائكم و استعينوا به على لاوائكم فان فيه شفاء من اكبر الداء و هو الكفر و النفاق و الغى و الضلال‏

—:" از قرآن براى بيماريهاى خود شفا بطلبيد، و به آن براى حل مشكلاتتان استعانت بجوئيد، چه اينكه در قرآن شفاى بزرگترين دردها است كه آن درد كفر و نفاق و گمراهى و ضلالت است" «1».

—و اين خود مى‏رساند كه قرآن نسخه‏اى است براى بهبودى فرد و جامعه از انواع بيماريهاى اخلاقى و اجتماعى و اين همان حقيقتى است كه مسلمانان آن را بدست فراموشى سپرده و به جاى اينكه از اين داروى شفا بخش بهره گيرند درمان خود را در مكتبهاى ديگر جستجو مى‏كنند، و اين كتاب بزرگ آسمانى را فقط يك كتاب خواندنى قرار داده‏اند نه انديشيدنى و عمل‏كردنى.

—

اسلاید 8 :

—--پيامبر اكرم صلى اللَّه عليه و آله فرمود: «اذا التبسَتْ عليكم الفِتن كاللّيل المُظلم فعليكم بالقرآن فانّه شافع مشفّع ...» در هجوم فتنه‏هاى تيره و وحشتناك، به قرآن پناه بريد كه هم موعظه است، هم شفا، هم نور و هم رحمت.

—خلاصه ی تفسیرایه توسط دانشجو

—منبع تفسیر ایه فوق: تفسير نمونه، ج‏8، ص: 318--320

اسلاید 9 :

—وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ لا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلاَّ خَساراً اسرا /82

—و آنچه از قرآن فرو مى‏فرستيم، مايه‏ى شفا (ى دل) و رحمتى براى مؤمنان است و ستمگران را جز خسران نمى‏افزايد.

—دو صفت و یک یاد آوری ع غ

—

اسلاید 10 :

—فرق ميان شفاء و رحمت‏

—مى‏دانيم" شفا" معمولا در مقابل بيماريها و عيبها و نقصها است، بنا بر اين نخستين كارى كه قرآن در وجود انسانها مى‏كند همان پاكسازى از انواع بيماريهاى فكرى و اخلاقى فرد و جامعه است.

—پس از آن مرحله" رحمت" فرا مى‏رسد كه مرحله تخلق به اخلاق الهى، و جوانه زدن شكوفه‏هاى فضائل انسانى در وجود افرادى است كه تحت تربيت قرآن قرار گرفته‏اند.

—به تعبير ديگر" شفا" اشاره به" پاكسازى"، و" رحمت" اشاره به" نو سازى" است، و يا به تعبير فلاسفه و عرفاء اولى به مقام" تخليه" اشاره مى‏كند و دومى به مقام" تحليه".

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید