بخشی از پاورپوینت
--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----
اسلاید 1 :
متدولوژیهای ایجاد نرمافزار
چارچوبی برای اعمال فعالیتهای مهندسی نرمافزار با هدف ایجاد سیستمهای نرمافزاری
اسلاید 2 :
متدولوژیهای نسل اول
نمونه: Coad‑Yourdan، Booch، OMT، OOSE
- تمرکز بر فعالیتهای ایجاد و عدم پوششدهی فعالیتهای چتری
متدولوژیهای نسل دوم و سوم
نمونه: RUP، EUP
- پوششدهی کامل فعالیتهای ایجاد
- استفاده از چارچوبهای استاندارد مدیریت پروژه برای اعمال فعالیتهای چتری
متدولوژیهای چابک
- نمونه: XP، SCRUM، ASD، Crystal Clear ، FDD
- تمرکز بر فعالیتهای چتری با ارائه چارچوبی نوین برای فرایندهای ایجاد نرمافزار
اسلاید 3 :
وجه تمایز پروژههای ایجاد نرمافزار از سایر پروژهها:
اسلاید 4 :
مفاهیم پایهای
مهندسی متد
- مهندسی فرایندهای ایجاد نرمافزار
- مهمترین زیرشاخه: مهندسی متد وضعیتی
- تطبیق و ساخت فرایندهای ایجاد نرمافزار با توجه به ویژگیهای خاص هر پروژه
- شامل سه رویکرد اصلی:
–رویکرد مبتنی بر الگو
–رویکرد مبتنی برهمنهی
–رویکرد مبتنی بر گسترش
الگوهای فرایند
- شامل سه مؤلفه پایهای:
- فاز
- مرحله
- وظیفه
اسلاید 5 :
چارچوب استاندارد مدیریت پروژه PMBOK
تدوین شده توسط PMI (Project Management Institute)
- آخرین نسخه: ارائه شده در سال 2008
ارائه چارچوبی جامع از فرایندهای مدیریت پروژه
- ارائه مدل رفتاری از فعالیتهای مدیریت پروژه
- اتخاذ تحلیل مبتنی بر فرایند
–ورودی – فرایند – خروجی
اسلاید 6 :
نحوه مدلسازی رفتاری
- مدلسازی خطی از فرایندهای مدیریت پروژه
اسلاید 7 :
طبقهبندی فرایندهای مدیریت پروژه:
اسلاید 8 :
گروههای فرایند و زمینههای دانش در PMBOK
اسلاید 9 :
اصول چابکی
اولویت اول در پروژهها: فراهم آوردن رضایت مشتری از طریق تحویل سریع و مداوم نرمافزار
پاسخگویی به تغییر نیازها در هر زمان، حتی در اواخر پروژه؛ اجتنابناپذیر بودن تغییر در نیازهای تولید نرمافزار
تحویل نرمافزار قابل اجرا در بازههای زمانی، از دو هفته تا دو ماه، با ارجحیت بازههای کوتاهتر
تعاملمستمر و روزانه میان تولیدکنندگان و کاربران نهایی نرمافزار
ساخت تیمهای پروژه بر گرد افراد توانمند
انتقال شفاهی اطلاعات : موثرترین روش انتقال اطلاعات به و یا درون تیم تولید
بهترین معیار اندازه گیری پیشرفت پروژه: نرمافزار قابل اجرا
پشتیبانی فرایندهای چابک از تولید یکنواخت و پایدار
اسلاید 10 :
اصول چابکی (ادامه)
تاکید بر مهارت فنی و طراحی خوب؛ توجه به مهارت فنی اعضای تیم و طراحی اولیه خوب
سادگی به معنای حداکثر کردن حجم کارهای غیرضروری
تولید بهترین معماریها، نیازمندیها، و طراحی در تیمهای خود سازمانده بازبینی
بازبینی کارآیی تیم در فواصل معلوم و بهبود و تنظیم رفتار تیم به منظور رسیدن به کارآیی بهتر