بخشی از پاورپوینت

 

اسلاید 1 :

خصوصيات گياهشناسي پنبه

بيشتر ارقام مورد كشت و كار پنبه از دو گونه تتراپلوييد G.barbade se و G.hirstitum مي باشد كه از زماني جديد است ارقام دنياي قديم عمدتا بوسيله دنياي جايگزين شداه اند.

پنبه گياهي است ذاتاً چند سالعه كه بطور يكساله كشت مي شود. پنبه بصورت درختچه اي كوچك به ارتفاع 60 تا 120 سانتي متر كه طول و در رشد اين گياه 200 روز مي باشد.

پنبه داراي ريشه مستقيمي است كه به سرعت زيادي به اعماق خاك نفوذ مي كند كه اين عمق در شرايط آبي به 2 متر مي رسد.

پنبه داراي ساقه اصلي و چند شاخه جانبي است. بر روي ساقه برگهاي بزرگ پنجه اي و عمدتاً تار دار بطور متناوب قرار گرفته اند.

گلهاي پنبه بطور منفرد بر روي ساقه گل دهنده مشاهده مي شود. گلها ابتدا سفيد بوده ولي با گذشت زمان برنگ قرمز يا صورتي متمايل شده و پس از 2 روز چروكيده شده و مي ريزد تخمدان عمدتاً 4 تا 6 خانه اي است و در هر خانه 8 الي 12 تخمك قرار دارد. پنبه گياهي خود گشن است ولي در صد دگر گشني است به 20 درصد برسد.

اسلاید 2 :

ميوه بصورت كپسول يا غوزه است غوزه در زمان رسيدگي از محل اتصال برچه ها باز شده پرده هاي پنبه ظاهر مي شود اندازه غوزه به رقم پنبه بستگي دارد.

دانه پنبه تخم مرغي شكل به طول 7 تا 15 ميلي متر و به رنگ قهوه اي تيره تا سياه است. دانه پنبه در ميان سلولهاي فيبري محصور شده اند. سلولهاي فيبري به دو گروه تقسيم مي شود يا سلولهاي فيبري طويلي به رنگ كرمي كم رنگ تا سفيد به طول 2 تا 5 سانتي متر كه الياف پنبه است 2 سلولهاي فيبري كوتاهي به طول چند ميلي متر و به رنگ خاكستري كه كرك ناميده
مي شود. وزن هزار دانه پنبه 90 تا 160 گرم است و الياف 30 الي 40 درصد وزن كل وش را تشكيل مي دهد.

بيشتر ارقامي كه امروزه در جهان كاشته مي شود به گونه G.hirsutum تعلق دارد ارقام اين گونه داراي غوزه هاي بزرگ و عملكرد بالا و اليافي با طول متوسط است از مهمترين ارقامي كه
 مي تواند در نواحي گرم و خشك عملكرد بالايي داشته باشد رقم پر محصول ورامين است كه براي كشت و كار در حوالي تهران، ورامين و گرمسار مناسب است.

اسلاید 3 :

عمليات قبل از تهيه زمين در پنبه:

شروع كار براي كشت پنبه را بايد از پخش كردن كود دامي در زمين دانست. پنبه را معمولاً پس از گياهاني كه از گياهاني كه كود سبز آنها به زمين بر گردانده مي شود كشت مي شوند مثل شبدر ، زميني را كه براي كشت پنبه درنظر دارند در زمستان مقدار 20 تا 30 تن درهكتار كود دامي مي دهند بايد سعي شود كود دامي تا حد امكان پرسيده باشد و به خوبي و بطور يكنواخت درزمين پخش گردد.

اسلاید 4 :

يخ آب زمستاني

پس از از پخش كود دامي بايد زمين را در زمستان يخ آب داد، يخ آب معمولاً در ماه دي داده مي شود.

يخ آب زمستاني به كنترل آفات و امراض كمك مي كند همچنين با يخ زدن زمين به حجم آن افزوده شده اكسيژن گيري خاك بهتري مي شود و زمين نيز باري شخم خوردن در بهار آماده
 مي گردد. يخ آب زمستاني يكي از كارهاي مهم زراعي مي باشد كه اجراي آن كمك زيادي به عواملي كه در بالا ذكر شد مي كند.

اسلاید 5 :

عمليات تهيه زمين

عمليات تهيه زمين معمولاً با اجراي شخم عميق شروع مي شود در اوايل بهار( فروردين ) زميني را كه قبلاً كود را مي داد. و يخ آب داده اند وقتي خاك زمين در عمق 30 سانتي متري گاورو شد ابتدا ديسك مي زنند تا حركت تراكتور براي اجراي شخم راحتتر باشد سپس شخم زدن زمين شروع
مي شود بايد سعي شود عمق شخم كمتر از 25 سانتي مرت نباشد و عمق شخم مطلوب بين 30 تا 35 سانتي متر است چون پنبه گياهي است با ريشه راست و ريشه آن تا عمق زيادي در خاك فرو
مي رود.

پس از اجراي شخم بايد زمين ديسك زده شود تا كلوخه هاي ناشي از شخم خرد گرديد.

و زمين نيز مقداري صاف گردد پس از ديسك زمين بوسيله ماله هاي بزرگ زارعي Leveler La d بايد خوب صاف و يكدست شود تا شيب ملايمي نسبت به جهتي كه آبياري انجام مي شود داشته باشد.

پس از تسطيح زمين نوبت به ايجاد فارد يا جوي و پشته درزمين مي شود جوي پشته هاي ايجاد شده بايد به فاصله هاي 40 تا 50 سانتي متر از يكديگر باشد. پس از ايجاد جوي و پشته نوبت به ايجاد جوي هاي اصلي در زمين مي شود و كرت بندي زمين كه اين آخرين كار در تهيه زمين است.

اسلاید 6 :

روش كاشت پنبه:

روش كاشت پنبه به دو نوع است بدين صورت كه در زمينهايي كه سالهاي زيادي است در آنها كشت و كار صورت مي گيرد و به اصطلاح آباد هستند بوسيله رديف كار پنبه كه به تراكتور وصل مي شود كشت صورت مي گيرد در اين نوع كشت فاصله رديفهاي از هم 40 سانتي متر و فاصله بوته از هم 15 تا 20 سانتي متر خواهد بود. درپشت سر دستگاه رديف كار يك فاروئر براي ايجاد جوي و پشته وجود دارد.

اسلاید 7 :

در روش دوم كه در زمينهايي كه هنوز مقداري شور هستند و تازه شروع به كشت در آنها شده صورت مي گيرد كشت بدين صورت مي باشد كه ابتدا جوي و پشته ايي با فاصله 50 سانتي متر از يكديگر ايجاد شده پس از آبياري اوليه ( خاك آب ) اقدام به كشت دردو طرف جويچه ها با دست مي شود بدين صورت كه بوسيله بيل در بالاي داغ آب گودالي ايجاد و 2 تا3 عدد دانه پنبه در بر گودال قرار مي گيرد در اين روش فاصله بوته ها از يكديگر تقريباً 20 سانتي متر خواهد بود. روشهاي كشت ديگري نيز براي پنبه وجود دارد كه در اين شركت از آنها استفاده نمي شود.

مقدار بذر لازم براي هر هكتار پنبه 40 كيلو گرم مي باشد.

اسلاید 8 :

تاريخ كاشت

تاريخ كاشت پنبه در منطقه گرمسار معمولاً بعد از رفع خطر سرماي بهاره و همچنين بارانهاي شديد بهاره كه موجب سله بستن و سبز نشدن پنبه مي شود است.

پنبه در دماي 15 درجه سانتي گراد جوانه زني خود را شروع
مي كند اما بهترين درجه حرارت براي جوانه زني پنبه حدود 30 در جه سانتيگراد است. بهترين زمان براي كشت پنبه زماني است كه درجه حرارت ميانگين شبانه روز به 15 درجه سانتيگراد رسيده باشد.

با توجه به مسائل ذكر شده در بالاي بهترين تاريخ كاشت پنبه در اين منطقه از اواسط ارديبهشت در زراعتهاي هر اكشت تا اواخر خرداد در زراعتهاي كرپه است.

اسلاید 9 :

عمليات داشت

پس از كاشت پنبه نياز به عملياتي مثل : واكاري- آبياري ، وجين و سله شكني، تنك كردن، كوددهي – سمپاشي و مراقبت از بوته ها مي باشد كه به آنها عمليات داشت گويند.

اسلاید 10 :

آبياري

پس از كاشت كه معمولاً بصورت خشكه كاري است بايد آبياري صورت گيرد.

آبياري اول را خاك آب گويند كه بسيار حساس است و زمين بايد يكنواخت آب نخورد تا سبز شدن بوته ها نيز يكنواخت باشد پس از آبياري اول به فاصله يك هفته آبياري دوم و بعد از يك هفته ديگر آبياري سوم صورت مي گيرد پس از آبياري سوم و سبز شدن كامل بوته ها و واكاشت ها نياز آبي پنبه كم شده و فواصل آبياري را به دو هفته افزايش مي دهند تا زمان گلدهي ، حساس ترين مرحله آبي پنبه است و نياز به آب براي بارور شدن گلهاي پنبه در اين مرحله زياد است به اين منظور از زمان شروع گلدهي فواصل آبياري دوباره به هفته اي يكبار مي رسد تا پايان آبياري كه در زراعتهاي براكشت اواسط شهريور مي باشد و در زراعتهاي كرپه پايان آبياري اواخر تا اوايل مهر ماه است.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید