بخشی از پاورپوینت

 

اسلاید 1 :

سوء رفتار در خانواده  Abuse

سوء رفتار یعنی انجام یا مسامحه در انجام هر عملی که منجر به صدمه رساندن به فرد و ایجاد مشکلات بهداشتی گردد. بنابراین سهل انگاری ، بهره برداری ، پرخاشگری ، عمل خارج از نزاکت ، بی احترامی و یا هر عملی که منجر به جراحت یا صدمه شود سوء رفتار نامیده می شود.

واژه سوء رفتار بصورت وسیعی در جوامع شنیده می شود و بد رفتاری و فراموش کردن ، کتک زدن زنان وبی اعتنایی نسبت به سالمندان مثالهایی از سوء رفتار در خانواده می شود.

سوء رفتار در خانواده نتایج جسمی و روانی به دنبال دارد و باعث نقصان در رشدو تکامل خانواده می شود .

اسلاید 2 :

سوء رفتار نسبت به همسر

بد رفتاری زوجها ، در ابتدا یک مشکل اجتماعی می باشد که نیاز به توج دارد .در گذشته این مشکل عموماً بصورت سرپوشیده باقی می ماند اما امروزه در کشورهای توسعه یافته ، به آن توجه شده و قوانینی در مورد آن نیز صادر شده است .البته هنوز در بعضی فرهنگها ، کتک زدن زن جزء حق مرد است و آنرا یک مسئله شخصی می داند که مسئولین قضایی و بهداشتی حق مداخله ندارند . زمانی که سوء رفتار زوجها برای اولین بار در خانواده اتفاق می افتد ، امکان عود رفتار نیز وجود دارد.

تمایل زوجها به انجام سوء رفتار یکسان می باشد ، اما مردان بیشتر و بصورت خطرناکتری عامل سوء رفتار هستند. در پی سوء رفتار جسمی و احساسای برای زنان وجود دارد. سوء رفتار عاطفی بصورت رفتار و نگرش بحرانی ، خود را نشان می دهد و زمانی اتفاق می افتد که تطابق بالقوه فرد با دیگران دچار اشکال می شود.

اسلاید 3 :

زنان آسیب دیده دارای علایم شکستگی ، کوفتگی ، کبودی و... در بدن خود هستند که بیشتر در نقاط پوشیده بدن می باشد.

سوء رفتار نسبت به زنان به صورت ضربه و صدمه جسمی و تجاوز به همسر می باشد . منظور از تجاوز به همسر ، تحمیل رفتارهای جنسی ، رفتار خشن حین ارتباط جنسی ، فشار برای هم جنس بازی و... می باشد .

اسلاید 4 :

علل سوء رفتار زوج ها

1- تاریخچه سوء رفتار : سوء رفتار دوران کودکی ، سوء رفتار والدین نسبت به یکدیگر

2- خصوصیات شخصی صدمه زننده : ضعف در کنترل حرکات ، عدم حمل ناکافی ، نیاز به تحکم کردن ، حالت تملک داشتن ، مقصر دانستن محیط خارج ، وابستگی عاطفی به همسر ، حسادت زیاد ، عدم اعتماد ، انتظارات غیر واقعی .

3- خصوصیات شخصی فرد قربانی : اعتماد به نفس و تصور از خود در سطح پایین ، به سختی کلیشه نمودن نقشهای جنسی ، در نظر گرفتن کلیه مسئولیت ها برای ازدواج ، ازدواج سن پایین ، سریع فرزند دار شدن و حاملگی.

4- خصوصیات خانواده : خانواده سخت گیر با مرزهای بسته ، ایزوله بودن عاطفی و اجتماعی و آزادی بیش از حد.

اسلاید 5 :

عواملی که موجب پایداری سوء رفتار می شود ( تحمل وضعیت سکوت )

1- ترس ازتغییر رفتار شوهر و تلافی وی

2- ترس از طلاق

3- ترس از مشکلات اقتصادی اجتماعی طلاق

4- محدودیت ارتباط زنان با اجتماع

اسلاید 6 :

بارداری و سوء رفتار

بارداری ، زنان را از خطر ضربات محروم نمی کند ، بلکه در حقیقت ممکن است ، فشارهای موجود در خانواده و انگیزه حمله را افزایش دهد . زنان بارداری که مورد سوء رفتار قرار می گیرند دو برابر دیگر زنان دچار مشکلات حاملگی و چهار برابر دچار زایمان زودرس ، کودک نارس و کم وزن می شوند.

اسلاید 7 :

سوء مصرف مواد و سوء رفتار

بین سوء مصرف مواد و سوء رفتار رابطه وجود دارد . یعنی مصرف مواد مخد رو الکل می تواند ایجاد اغتشاشات عاطفی کرده و در نتیجه موجب سوء رفتار شود و از سویی قربانیان سوء رفتار و نیز بعنوان یک مکانیزم دفاعی به مصرف مواد مخدر روی می آورند.

اسلاید 8 :

سوء رفتار نسبت به فرزندان

سوء رفتار در کودکان به هرگونه عملی که با قصد و یا بدون قصد به وسیله افراد بزرگسال ، اجتماع یا کشور انجام گیرد و اثر منفی بر سلامت کودک و رشد فیزیکی و روانی وی داشته باشد ، گفته می شود .

خانواده نخستین  و مؤثرترین محیط اجتماعی است که بر کودک تأثیر بسیاری دارد . وجود غفلت و سوء رفتار نسبت به کودک ، نشانه ای از عملکرد نامناسب خانواده است. کودکان به خاطر کوچک بودن ، نداشتن قدرت در ساختار خانواده ، تمایل والدین به کنترل زیاد و عدم توجه آنها به نیازهای ایشان ممکن است مورد سوء رفتار واقع شوند.

سوء رفتار به کودکان تازه متولد شده به علت ناخواسته بودن یا وجود نقص مادرزادی نیز جزء مثال های سوء رفتار نسبت به کودکان می باشد .

اسلاید 9 :

بروز خشونت نسبت به کودکان با سطح درامد ، سطح تحصیلات ، اعتیاد والدین ارتباط مستقیم دارد.

درسال 1974 در آمریکا قانون جلوگیری از خشونت نسبت به کودکان وضع شد و تسهیلات پیشگیری ، درمان و مراکز نگهداری کودکان در معرض خطر ، برای کودکان در نظر گرفته شد. در سال 1989 نیز حداقل استاندارد موافقتنامه بین المللی درباره رفتار با کودکان پذیرفته شد.

در سال 1994 در بیست و دومین اجلاس وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی از جمله ایران قطعنامه حمایت از کودکان به تصویب رسیده است که با توجه به تعالیم اسلام و توصیه های قرآن کریم و سنت نبوی ، این قطعنامه به تصویب رسیده است.

اسلاید 10 :

انواع سوء رفتار با کودکان

1- سوء رفتار جسمی Physical Abuse :

-صدمه و جرح جسمی کودکان

-کشتن کودکان

-سپردن کارهای سنگین به کودکان ( کارگران خردسال )

2- غفلت و بی اعتنائی جسمی Physical Neglect :

-ترک کردن کودکان و رها کردن آنها

-نارسایی در رشد به علل روانی اجتماعی

-بی توجهی به بهداشت فردی کودکان و درنهایت بروز صدمات و بیماری

-محرومیت از ضروریات زندگی مثل غذا ، لباس و سرپناه

-نظارت و رسیدگی ناکافی به کودک

-چشم پوشی یا اجازه به کودک برای انجام رفتارهای نابهنجار مثل جرایم ، فحشاء ، سوء مصرف مواد

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید