بخشی از پاورپوینت

 

اسلاید 1 :



 این فصل دیگری ست که
سرمایش از درون درک صریح زیبایی را پیچیده می کند.
یادش بخیر پاییز
با آن توفان رنگاورنگ که بر پا می کند!

(احمد شاملو)

اسلاید 2 :

گفته ی جدید استیون هاوکینگ در مورد سیاهچاله ها:
به تازگی استیون هاوکینگ,فیزیکدان سر شناس ,عنوان خبر سازی رابیان کرد مبنی براینکه سیاهچاله هاوجودندارندویااگر وجودداشته باشدان طور که ما تصورمی کنیم نیستندبرای اینکه متوجه شویم چنین تفکراتی چکونه در فیزیکدان برجسته ای مانند هاوکینگ یا دیگرفیزیکدانان شکل می گیردباید به تاریخ مراجعه کنیم طی این نظریه پردازی هاهرنظریه ی تازه ای درموردخصوصیات سیاهچاله هاگروهی از مشکلات را حل کرده استاما مثل مار هیدراکه باقطع کردن هر کدام از سرهایش سر جدید جوانه می زندهر نظریه ی جدیدهم اگر چه برخی از مشکلات راحل کندام مشکلات جدیدی رانیز با خود به همراه دارد.

اسلاید 3 :

مقدمه :
حتماً تا کنون کلمه ی سیاه چاله را شنیده ایدودرباره ی آن تاحدودی اطلاع داریداخیراً سیاهچاله ها موضوع بحث منجمان و دانشمندان قرار
گرفته است.وجود ماده ی تاریکی در فضا که به دلیل عبور نکردن نور از داخل ان نمی توان اطلاعات زیادی از این بخش عالم بدست اورد.

اسلاید 4 :

گفته های قران کریم در مورد سیاهچاله ها:
اجازه بدهید قبل از اینکه ببینیم اختر فیزیکدان ها در مورد سیاهچاله ها چه می گویند به گفته ای از قران کریم اشاره کنیم.
به راستی سوگندبه اختربازاینده نمی خورم16ان روندگان نهان شونده17
و به شب چون تاریک شود18وبه سهیده چون بدمد19که این سخن فرستاده ای است بزرگوار (جبرئیل)
خداوند در قران فرموده اند:
یکی معجزات علمی که درقران امده است درمورد سیاه چالهامی باشد
خداوند بااشاره به مشخصات خاصی در ایه ی بالا به سیاهچاله هااشاره میکند.
این مشخصات عبارت اند از:
1)انها ستارگانی در حال حرکت هستند.2)انها پنهان هستند.3)انها ستارگانی جارو کننده هستند.

اسلاید 5 :

ایه های قران کریم در مورد سیاهچاله ها:
در سوره ی النمل ایات 25 و26 نوشته شده است:
تا برای خدایی که نهان رادر اسمان هاوزمین بیرون میاوردوانچه راپنهان میداریدوان
چه رااشکار مینمایید داند سجده نکنید( 25)خداوندی که معبودی جزاو نیست و
وصاحب عرش عظیم است.(26)
در سوره ی المرسلات ایه ی 8و9نوشته شده است:
پس وقتی که ستارگان محو شوند(8)وانگاه که  اسمان بشکافند(9)
در سوره ی الانفطارایات اول ودوم نوشته شده است:
انگاه اسمان وزمین بشکافند(1)و چون ستارگان فرو ریزند(2)

اسلاید 6 :

سیاهچاله چیست:
دریک تعریف ساده می توان گفت سیاهچاله ناحیه ای ازفضا وزمان است که مقدار بسیار زیادی جرم دران تمرکز یافته و هیچ چیز نمی تواند از میدان جاذبه ی ان خارج شود.کلمه ی سیاه درنام سیاه چاله به این دلیل که همه نوری که ازخارج به
داخل راه می یابدرا به دام می اندازد. بنابراین یک سیاهچاله به دلیل انکه هیچ نوری از ان خارج نمی گرددنادیدنی است.امامی تواند بودن خود را از راه کنش وواکنش با ماده در پیرامون خودنشان دهد این باور جمعی در میان دانشمندان رو به گسترش است که در مرکز بیشتر کهکشان ها یک سیاهچاله ی پرجرم وجود داردو بر این باورند که یک سیاهچاله در مرکز کهکشان راه شیری ما نیز یک سیاهچاله با جرمی بیش از چهارمیلیون برابر جرم خورشیدوجود دارد.

اسلاید 7 :

چکیده:
اشیاه خارجی امکان دارددر سیاهچاله فروبروند ،اما هیچ چیز که داخل ان است از بیرون مستقیماً دیده نمی شودوبه همین دلیل به انهاحفره ی سیاه (Black holes)یا سیاهچاله می گویند.و در کل کهکشان ها ممکن است هزاران سیاهچاله وجود داشته باشد.

اسلاید 8 :

انواع سیاهچاله ها:
بنابرمطالعات اخترشناسان سیاهچاله ها بر4 نوع هستند:
.Aنوع اول سیاه چاله ی ستاره ای نام دارد که جرم ان چندین برابر جرم خورشید است این سیاه چاله باقیمانده های ستارگان هستند.
.Bنوع دوم سیاه چاله های غول پیکر هستند که در مرکز کهکشان ها ردیابی می شوندوجرم انها معادل چند میلیون یامیلیارد برابرجرم خورشید است.
.Cنوع سوم سیاه چاله های میان جثه ای که همان حلقه های گم شده ی سیاه چاله ها هستند.ممکن است این سیاه چاله ها رابطه ی میان سیاه چاله های کوچک وبزرگ را فاش کنند.
.Dنوع چهارم جرم برخی از این سیاه چاله هابرابر جرم نوع کوچک یاکمتر از ان است که به ان سیاه چاله های ریز می گویند که در اغاز عالم به وجود امده اند ونسبت به دیگر سیاه چاله ها غیر فعال تر هستند.

اسلاید 9 :

ویژگی سیاهچاله ها:
بیشتراخترشناسان براین عقیده اند که بهترین مدل برای توضیح حرکت ستاره هاو ویژگی اجرام وساختار های نزدیک به کهکشان راویژگی سیاه چاله ها بیان می کند.
1)سیاه چاله ها در هنگام انفجار از خود پرتوی گاما تشعشع می کنند.
2)یکی دیگر از ویژگی سیاه چاله ها بعد مکانی وزمانی آن است.
3)شکل سیاه چاله ها به طور تقریبی دایره است .البته این نظریه به طور کامل قطعی نشده است:زیرا سیاه چاله هارا نمی توان به طور مستقیم دید.

اسلاید 10 :

پر کاربرد ترین سیاه چاله در کهکشان راه شیری:
منجمین ژاپنی موفق به شناسایی جسمی مرموز در کهکشان راه شیری شده اند.انها می گویند این جسم اسمانی یک توده ابر گازی است که انرا CO-0.40-0.22نامیده اند و مولکول های گاز این توده ابری از سرعت زیادی برخوردار است.
پیش از این سیاه چاله
Sagittarius در مرکزکهکشان راه شیری بعنوان بزرکترین سیاه چاله شناخته شده بودحال اگر ثابت شود این جسم اسمانی سیاه چاله است می توان گفت که منجمین موفق به شناسایی سیاهچاله ی غول پیکردیگری شده اندکه در مدار 200سال نوری از مرکز کهکشان قرارداردامابه بزرگی سیاهچاله ی فوق نیست.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید