بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :


اطلاعاتي از جنس پول!
اگر بقدر كافي پول داريد، اصلاً لازم نيست در اين جلسه بمانيد. آدم پولدار هيچ وقت خودش را اسير جوركردن وثيقه هاي سنگين بانك و پركردن فرم هاي طولاني درخواست وام از صندوق هاي دولتي نمي كند. اما اگر جزو اين گروه نيستيد و تصميم گرفته ايد اين جلسه را بمانيد (مثل اون همكارايي كه چندبار چندبار و با چندين طرح قراره وام بگيرن)، بايد همين اول كار به شما يادآوري كنم كه گاهي اوقات گرفتن وام در ايران از انجام دادن طرحهايتان سخت تر مي شود و بيشتر“طول مي‌كشد! (حالا چه جوري سر كلاس نگهتون دارم؟!)در اين جلسه(نه روز!)، من به دنبال اين هستم كه شما را با دو منبع مهم پرداخت وام و تسهيلات در ايران يعني ” بانكها“ و ”صندوق هاي حمايتي“ آشنا كنم.

اسلاید 2 :

 
1. انواع وام ها و تسهيلات بانكي 
 
اگر وام بانك‌ها نبود، خيلي از شركتهاي كوچك اصلاً نمي‌توانستند تشكيل شوند. البته بانك ها هم براي همين كارها به وجود آمده اند. يعني اگر بانك‌ها نتوانند از پس انداز مردم به شركت ها و توليدكنندگان وام بدهند و در سود آن شريك شوند، فرقي با صندوق پول (گاوصندوق باباها) نخواهند داشت!
 

اسلاید 3 :

1. وام قرض الحسنه 
وام قرض الحسنه بهترين و كمياب ترين نوع وام است.(چند سالي است اين موجود انقراض نسل پيدا كرده) بانك در قبال وثيقه، پولي را به شما مي دهد و طي چندين قسط يا پس از مدت مشخصي كه در قرارداد بين شما و بانك معين مي شود، از شما پس مي گيرد. البته مطابق قوانين سيستم بانكي حداكثر وام قرض الحسنه بانك ها براي شركتهاي توليدي، پانصد هزار تومان است كه حداكثر ظرف مدت 5 سال بايد برگردانده شود.
معمولاً بانك ها اين نوع وام ها را در موارد زير مي دهند:
كمك به شركتهاي تعاوني توليدي و خدماتي
كمك به واحدهي توليدي كشاورزي و صنعتي
براي رفع نيازهاي اضطراري افراد
 

اسلاید 4 :

2. مضاربه 
اگر دنبال كار توليدي هستيد كه هيچ؛اما اگر دنبال خريد و فروش و بازرگاني هستيد، مهم ترين راهي كه از طريق آن مي توانيد از بانك پول بگيريد، اين نوع قرارداد است. در اين روش بانك به شما يا شركتتان پولي مي دهد تا با آن تجارت كنيد و سودش را به بانك برگردانيد. البته بانك با شما قرارداد محكمي مي بندد و وثيقه هاي سنگيني مي گيرد كه مطابق آن مي توانيد پول را به روشي كه بانك مشخص مي كند، صرف كنيد.
حواستان باشد كه اگر پاي قرارداد مضاربه را امضا كرديد، ديگر راه برگشت نداريد و حتي اگر روز بعد از امضاي قرارداد، پيشيمان شويد، بايد اصل پول و سود نوشته شده را به بانك پرداخت كنيد.
 

اسلاید 5 :

3. مشاركت مدني
يكي از مهم ترين انواع تسهيلات از نظر بانكي ها، مشاركت مدني است. در اين روش شما بايد حداقل 20% كل پولي را كه براي راه انداختن شركت يا كارگاه و كارخانه خود لازم داريد،به حساب بانك بريزيد و بانك هم بقيه آن را به همان حساب واريز مي كند. در اين مرحله، بانك مدير پول هاي موجود در آن حساب مي شود و شما بايد زير نظر ناظران بانك آن پول را براي راه اندازي يا توسعه كارتان استفاده كنيد، طبق معمول، بانك از شما سود مي خواهد و براي اين كار هم آنقدر از شما وثيقه گرفته كه اگر كار خراب شد، نه تنها ضرر نكند، بلكه بتواند اصل پول و سود مشخص شده در قرارداد را از شما بگيرد. زمان اين نوع تسهيلات معمولاً يك ساله است. البته اگر موضوع مشاركت، كار خدماتي نباشد و شما پول را براي فعاليت هاي توليدي، صنعتي و يا كشاورزي بخواهيد، ممكن است بتوانيد درخواست كنيد دوره بازپرداخت سه ساله باشد. 
 

اسلاید 6 :

4. مشاركت حقوقي
اين نوع تسهيلات فقط به درد شركت هاي سهامي مي خورد. چون در اين روش بانك ها تعدادي از سهام شركتهاي جديد يا موجود را مي خرند و به اين تربيب، هم پول به دست صاحبان و مديران شركت مي رسد و هم بانك تبديل به سهامدار و شريك مي شود. بديهي است كه بانك ها در شرايط عادي فقط سهام شركتهايي را مي خرند كه از سودآوري آن مطمئن باشند. البته در اين روش بانك ها نمي توانند بيشتر از 49 درصد سهام شركت را بخرند و بقيه آن بايد توسط صاحبان شركت و يا اشخاص ديگر تامين شود. ضمناً بانك مي تواند هر زمان كه خواست سهام خود را به ديگران بفروشد و پولش را بيرون بكشد. اگر شركت سهامي داشته باشيد و بتوانيد بانك را براي خريد سهامتان راضي كنيد، برد كرده ايد، چون لازم نيست پولي را نقداً به بانك برگردانيد و از دردسرهاي مربوط به تهيه وثيقه و پس دادن سود و قسط و ... راحت هستيد. 
 

اسلاید 7 :

5. جعاله
در قرارداد جعاله، شما پولي را از بانك مي گيريد تا آن را براي كارهاي خودتان مصرف كنيد و ظرف مدت دو سال يا كم تر پول را با سودش به بانك برگردانيد. در اين روش، دست شما خيلي بازتر از حالت“ مضاربه“ است و مي توانيد با پولي كه به دست مي آوريد، كارهاي مختلف توليدي،خدماتي،بازرگاني و ... بكنيد. مهم اين است كه پول و سود بانك را سرموقع برگردانيد تا وثيقه هايتان را به اجرا نگذاريد. در اين روش بانك ها مي توانند بخشي از پول را به صورت پيش پرداخت از خود شما دريافت كنند.
 

اسلاید 8 :

6. اجاره به شرط تمليك
در اين روش، بانك چيزهايي مثل ساختمان،دفتركار،جنس يا تجهيزات آن را با قيمتي بيشتر و البته به صورت قسطي به شما اجاره مي دهد. شما فقط زماني كه همه اقساطتان را بدهيد مالك آنها مي شويد. براي استفاده از از اين روش، شما بايد مشخصات جنس يا شي موردنظر و قيمت آن را (معمولاً از طريق پيش فاكتور) به بانك اعلام كنيد و بعد از كسب موافقت رئيس بانك و دادن وثيقه هاي معتبر و امضاي قرارداد، پول موردنياز را براي خريد آن بگيريد. البته شما در همان اول كار بايد بيست درصد قيمت كالاي موردنظر را به حساب بانك بريزيد و بقيه را وام بگيريد. لازم است بدانيد كه بانك ها اين وام را براي خريد چيزهايي مي دهند كه عمر مفيد آنها كمتر از دوسال نباشد. بنابراين شما براي خريد اجناس مصرفي كه به سرعت مستهلك مي شوند، نمي توانيد از اين روش استفاده كنيد و بهتر است وقتي مي خواهيد دفتر كار (يا ساختمان و منزل) ماشين، ابزار و ماشين آلات توليدي و ... بخريد، به اين راه فكر كنيد.

اسلاید 9 :

7. فروش اقساطي
در اين روش شما به بانك اعلام مي كنيد كه من مي خواهم فلان چيز را با اين قيمت بخرم. اگر بانك حاضر بود به شما كمك كند،با شما قراردادي امضا مي كند كه قيمت چيزي را كه مي خواهيد بخريد،بپردازيد. درواقع، بانك آن چيز را براي شما مي خرد و شما هم متعهد مي شويد كه معادل قيمت آنچه كه خريده ايد و سودي را كه بانك در نظرگرفته، به آن برگردانيد، البته به صورت قسطي، اين روش با روش اجاره به شرط تمليك فرق هايي دارد كه مهم ترين آنها عبارتنداز:
شما از همان ابتدا مالك جنس هستيد و لازم نيست صبر كنيد تا اقساطتتان تمام شده و بعد سند آن به نام شما شود!
در اين روش مي توانيد چيزهايي بخريد كه عمر كمتر از دو سال دارند و حتي مصرفي هستند. معمولاً از اين روش براي خريد مواد اوليه، لوازم يدكي، ابزار كار و ماشين آلات گرانقيمت استفاده مي شود . معمولاً زمان اين نوع تسهيلات كوتاه مدت و يك ساله است و در بعضي موارد تا دو سال هم طول مي كشد.

اسلاید 10 :

2-1. بانك هاي تخصصي
بانك كشاورزي
بانك كشاورزي فقط وام مي دهد. آنهم به كساني كه در ايران يا كشورهاي ديگر در رشته كشاورزي درس خوانده باشند و طرحشان هم در همين زمينه باشد. اولويت دريافت تسهيلات اين بانك با فارغ التحصيلاني است كه بيشتر از 5 سال از زمان فارغ التحصيلي آنان (بدون لحاظ كردن مدت خدمت سربازي) نگذشته باشد. اگر شركت داريد و مي خواهيد از اين بانك تقاضاي وام كنيد، اول به رشته تحصيلي و شغل سهامدارانتان دقت كنيد زيرا حداقل 50 درصداز سهامداران شركت بايد فارغ التحصيل رشته هاي كشاورزي و فاقد مشاغل دولتي و غيردولتي باشند. 
حداكثر وام قابل پرداخت به هر شخص حقيقي 20 ميليون تومان و به هر شخص حقوقي در قالب شركتهاي سهامي خاص و شركتهاي تعاوني به ازاي هر فرد واجد شرايط عضو شركت 20 ميليون تومان مي باشد. اين بانك حداكثر وامي كه ميدهد، 80 درصد كل سرمايه گذاري ثابت يك طرح است و حداقل 20 درصد  سرمايه گذاري ثابت را بايد شخص متقاضي تامين كند. استفاده كنندگان مي توانند سهم الشركه خود را بتدريج و متناسب با اقساط دريافتي از بانك درمحل اجراي طرح هزينه نمايند.
اغلب وام هاي بانك كشاورزي به معرفي سازمان هاي كشاورزي احتياج دارد و معرفي نمايندگان مجلس، مي تواند نقش تسريع و تسهيل كننده اي در اعطاي وام داشته باشد. 
بانك كشاورزي طرحهاي ديگري هم دارد. مثلاً ”بند ب تبصره 29“ ”تبصره 3“،“اعتبارات غيرتبصره اي بانك“ و ”طرح طوبي“ كه براي اطلاع از شرايط اين طرح ها مي توانيد به شعب اين بانك يا سايت آن مراجعه كنيد. 
 
در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید