بخشی از پاورپوینت

 

اسلاید 1 :

عفونت های ویروس هرپس سیمپلکس

عفونت ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) از طیف گسترده ای برخوردار است.

ممکن است باعث ایجاد تبخال ساده خود محدود شونده یا مننگوآنسفالیت کشنده بشود، که از این نظر به عنوان شایع ترین عامل منفرد مولد آنسفالیت مرگبار به حساب می آید.

هرپس سیمپلکس می تواند عفونت نوزادی در نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به فونت هرپسی ژنیتال ایجاد نماید .

اسلاید 2 :

عامل یا عوامل اتیولوژیک

DNA ویروس از جنس ویروس های هرپس و از خانواده هرپتوویریده است.

تظاهرات بالینی ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1 و 2 دامنه ی وسیعی دارند که عفونت بدون علامت و تبخال ساده گرفته تا آنسفالیت کشنده متغیر است.

اسلاید 3 :

دوره نهفتگی و سیر طبیعی

دوره کمون بیماری حدود 2 تا 12 روز است .

تماس با ویروس سیمپلکس در محل خراش پوستی یا مخاط ها موجب ورود ویروس به بدن و تکثیر در سلولهای اپیدرم و درم میشود.

چه علایم موضعی مشخصی ایجاد کند یا ننماید تکثیر ویروس به اندازه ای که بتواند انتهای اعصاب حسی و اتونوم را آلوده کند، صورت می گیرد.

ویروس هرپس یا نوکلئوکایسید ویروس از طریق آکسونها به جسم سلولی اعصاب در گانگیلون ها میرسد و به حالت نهفته در می آید .

مدت زمان لازم برای انتقال ویروس و رسیدن به محل ذکر شده در انسان مشخص نیست.

اسلاید 4 :

سیر طبیعی

عفونت های هرپسی ، در اغلب موارد، عود میکند ولی علایم بیماری در حملات بعدی، خفیف تر از حمله ی اول است و به استثنای عفونت مادرزادی، در مواردی که بیماری در زمینه ی ایمنی سالم ایجاد شود، تنها به ندرت ممکن است باعث بروز عوارض خطیری گردد.

عود عفونت های هرپسی ، به وسیله هر دو نوع ویروس ممکن است، حاصل شود. البته فاصله ی عودها از چند هفته یکبار تا چند ماه یکبار متغیر است.در بیشاز 80درصد افرادی که برای اولین بار دچار عفونت ژنیتال شده اند. بیماری مجددا عود می کند و به نحو شایعی باعث گرفتاری ژنیتالهای خارجی میگردد.

اسلاید 5 :

انتشار جغرافیایی

الف – وضعیت جهانی و منطقه ای بیماری

عفونت ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس آنقدر شایع است که می توان آن را جزو عفونت های بومی منطقه ای از جهان به حساب آورد و ضمنا جمعیت بالغ هر منطقه ای از نظر ایمونولوژیک می توان به افراد هرپتیک و غیر هرپتیک طبقه بندی نمود.

میزان عفونت که بر اساس وجود آنتی بادی های ضد ویروس در بدن تعیین میشود، از منطقه ای به منطقه ی دیگر متفاوت و از 36 تا 96 درصد در مطالعات مختلف ، گزارش شده است. این میزان مستقیما در رابطه با میزان تماس و تراکم جمعیت است و به طور کلی بیش از 60 درصد جمعیت بالای 5 تا 6 ساله با ویروس هرپس تماس یافته اند. فراد هرپتیک افرادی هستند که قبلا دچار عفونت هرپسی شده و آنتی بادی های ضد ویروس با عیار بالایی در بدن آنها یافت میشود. البته وجود آنتی بادی، صرفا به مفهوم تماس قبلی با این ویروس است و به معنی مصونیت کامل در مقابل آن نیست.

ب- وضعیت بیماری در ایران

متاسفانه مطالعه قابل استنادی در این زمینه صورت نگرفته است.

اسلاید 6 :

روند زمانی

عفونت های هرپسی، روند زمانی خاصی ندارند و این روند، بیشتر تحت تاثیر عوامل زمینه ساز بروز یا فعالیت مجدد این گونه عفونت ها است.

اسلاید 7 :

تاثیر سن، جنس   شغل و موقعیت اجتماعی

عفونت ناشی ازویروس های نوع 1 معمولا در سنین قبل از 5 سالگی عارض می شود در حالی که عفونت های ناشی از ویروس های نوع 2 به نحو شایعی در سنین حداکثر فعالیت جنسی،40-15 سالگی، مشاهده می گردد.

اسلاید 8 :

تاثیر عوامل مساعد کننده

عوامل فیزیکی،تب،استرس های روانی، ضربه ی موضعی، دستکاری عصب سه قلو، تابش نور خورشید،قاعدگی،سن(افراد مسن تر بیشتر دچار عود عفونت های هرپسی و از جمله عفونت تناسلی می شوند).

اسلاید 9 :

حساسیت و مقاومت در مقابل بیماری

پاسخ های ایمنی میزبان در کسب عفونت هرپسی، شدت عفونت و فراوانی عودهای بعدی دخالت دارد و دو بازوی ایمنی سلولی و همورال در این مورد دخیل می باشد.

میزبان های سازشکاری که دچار نقص بازوی سلولی هستند نسبت به افرادی که مبتلا به نقص بازوی همورال می باشند به عفونت شدیدتری مبتلا می گردند.

آنتی بادی LGG به آسانی از جفت عبور می کند.

اغلب شیرخوارانی که از مادران هرپتیک متولد می شوند در چند ماهه ی اول بعد از تولد در مقابل عفونت های هرپسی مقاومند و این گونه عفونت ها در ماههای اول بعد از تولد نادر می باشد.

اسلاید 10 :

در صورتی که آنتی بادی های ضد ویروس، قبل از تماس با ویروس، در بدن موجود باشد، از بروز عفونت جلوگیری می نماید.

 در ماه های ششم و هفتم بعد از تولد، اغلب آنتی بادی های مادری در بدن شیر خواران محو می شود و از آن پس کودکان در مقابل عفونت های هرپسی حساس بوده، با کسب این گونه عفونت ها در بدن آنها آنتی بادی تولید می شود.

حدود 70% عفونت های هرپسی نوزادان ناشی از ویروس نوع دوم در کشورهای پیشرفته بی ارتباط با بهبود وضع بهداشت فردی و کاهش عفونت ناشی از ویروس نوع یک نیست؛ زیرا ایمنی متقاطعی که در اثر عفونت ناشی از این نوع ها حاصل می شود، در جوامع مورد بحث، به علت کاهش بروز عفونت های ناشی از نوع یک حاصل نمی گردد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید