بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

1- عربهای جاهلی چون در محیطی که دائم مردم به جنگ و خونریزی مشغول بودند ونیز به جهت وضع بد اقتصادی و اینکه دختران به فحشا رو آورند و...به دختر علاقه ای نداشتند،بلکه دخترداری را ضد ارزش می شمردند و بعضاً به زنده به گور کردن دخترا ن رو می آوردند.

2- چون جنگ وخونریزی دراین محیط امری متداول بودوعرب جاهلی با اندک بهانه ای یکدیگر را می کشتند گزینه«چند زن داشتن» را برای رهایی از مشکل عدم تعادل جمعیتی پذیرفتند.

3ـ درآن وضع نا گوار اقتصادی، زن گرفتن از یک خانواده وقبیله نوعی کمک به آنان محسوب می شد.

4ـ در محیطی که نا امنی وجنگ وخونریزش آسایش را از همگان ربوده بود،ازدواج از مهمترین عامل بازدارنده از جنگ به شمار می رفت.

5ـ در آن وضع زن بیوه اگر شوهر نمی کرد ،خوشایند نبود،بلکه زشت شمرده می شد.

اسلاید 2 :

خديجه کبری:

  او 68 سال قبل از هجرت در يکي از خانواده هاي اصيل و شريف مکه چشم به جهان گشود. پدرش خويلد يکي از اشراف و ثروتمندان قريش به شمار مي رفت و مادرش فاطمه يکي از زنان با عفت و نامدار مکه بود. خديجه رد ايام جاهليت جزيره العرب در اثر پاکي و نجابت به «طاهره» معروف بود. مطابق قول مشهور او قبلا دوبار ازدواج کرده و همسرانش از دنيا رفته بودند و هنگام ازدواج با پيامبر صلي الله عليه و اله، چهل سال داشت. خديجه نخستين زني بود که پيامبر صلي الله عليه و اله در بحبوحه ي جواني و در سن 25 سالگي، يعني در بهار طراوت و شادابي با او ازدواج کرد و قريب 25 سال (پانزده سال قبل از بعثت و ده سال بعد از آن) با وي زندگي کرد. تا وقتي او زنده بود، پيامبر صلي الله عليه و اله همسر ديگري اختيار نکرد. خديجه در سال دهم بعثت (سه سال قبل از هجرت) در مکه از دنيا رفت.

اسلاید 3 :

      خديجه نخستين زني بود که به رسالت پيامبر اسلام ايمان آورد و پشت سر آن حضرت نماز خواند و در راه خدمت به اسلام از هيچ کمکي دريغ نورزيد، تا حدي که بعضي از مورخان کمک هاي مالي اين بانوي فداکار را از عوامل مهم گسترش اسلام قلمداد کرده اند. او که شيفته ي خلق و خوي پيامبر صلي الله عليه و اله شده بود، افرادي را فرستاد تا پيامبر را تشويق به خواستگاري از او نمايند. در نهايت نيز اين امر تحقق يافت.
البته کسي در مورد اين ازدواج پيامبر شبهه اي وارد نساخته است؛ چون اولين ازدواج پيامبر صلي الله عليه و اله بود و خديجه نيز طبق قول مشهور بيوه زني بود که قبلا دوبار شوهر کرده و پانزده سال بزرگ تر از پيامبر صلي الله عليه و اله بود. اگر اين ازدواج پيامبر صلي الله عليه و اله از روي شهوت بود، به جاي خديجه يک دختر جوان انتخاب و يا در کنار او همسران ديگري اختيار مي کرد، اما پيامبر صلي الله عليه و اله با اينکه حضرت خديجه تمام ثروتش را در اختيار او گذاشته بود و کاملا تسليم او بود و هيچ مشکلي حتي ازدواج مجدد برايش ايجاد نمي کرد، تا وقتي خديجه زنده بود، همسر ديگري اختيار نکرد.
همچنين پيامبر هيچ انگيزه و يا منفعت شخصي از ازدواج با خديجه، به خاطر ثروت و سرمايه او نداشت؛ چون از سرمايه ي خديجه جز در راه اعتلاي دين اسلام استفاده نمي کرد.

اسلاید 4 :

    او دختر زمعه بن قيس از تيره عبدشمس بود. نخست با سکران بن عمرو که مسلمان بوده و به حبشه مهاجرت کرده بود، ازدواج کرد. شوهرش در حبشه، در راه خدمت به اسلام درگذشت. او پس از مرگ شوهرش تنها و بي سرپرستماند و براي تأمين زندگاني خود در آن محيط غريب، پر تعصب و شرک آلود، چاره اي جز اين نداشت که براي تأمين معاش خود يا از آيين اسلام دست بردارد و به خاندان بت پرست و مشرک خود بپيوندد يا يک همسر مناسبي از مسلمانان پيدا کند. او اگر به اقوامش برمي گشت يا به قتلش مي رساندند و يا شکنجه اش مي کردند و يا به گرويدن به کفر مجبورش مي کردند،
بنابراين، پيامبر صلي الله عليه و اله که تنها هدفش ترويج دين و تحکيم مباني آن بود، به عنواني قدرداني از خدمات يک مهاجر اسلامي و به عنوان تقويت و دلداري به مسلمانان مجاهد ديگر، و نيز سر و سامان دادن به زندگي يک زن بيوه با او ازدواج کرد. علاوه بر اينکه هيچ کس نگفته است که سوده جمال يا مال و مقامي داشت که اين ازدواج به خاطر آن رخ داده است. اين ازدواج يک سال پس از رحلت حضرت خديجه، يعني سال 11 بعثت صورت گرفت. سوده در اواخر خلافت عمر در مدينه از دنيا رفت.

اسلاید 5 :

     او دختر ابوبکر بود. مشهور است که هفت ساله بود که پيامبر صلي الله عليه و اله در مکه از او خواستگاري کرد. (اين امر از خواسته هاي ابوبکر نيز بوده است.) دو سال در عقد پيامبر، اما در خانه ي پدر بود و بعد از هجرت وارد خانه پيامبر شد. زندگي فردي و اجتماعي عايشه پر از حوادث و داستان هاي گوناگوني است. او يکي از خبرسازترين بانوان تاريخ اسلام است که وقايع و حوادث بسياري رقم زده است. از اين رو، کتاب هاي متعددي درباره ي او نوشته شده است. عايشه در سال 57 هجري از دنيا رفت و در بقيع دفن شد.
چنانچه ازدواج پيامبر صلي الله عليه و اله با عايشه به انگيزه ي زناشويي بود، بايد آن حضرت با يکي از دختران بالغ و يا زنان بيوه ي جوان ازدواج مي کرد تا لازم نباشد دو سال صبر کند تا عايشه بالغ شود. از اين رو، مي توان گفت: اموري همانند نزديکي و پيوند با قبيله ي تميم، برداشتن مشکل از سر راه ابوبکر و دلگرم کردن بيشتر او به اسلام علل اين ازدواج بوده است. هيکل درباره ي ازدواج پيامبر با عايشه و همچنين حفصه دختر عمر مي گويد: «عايشه و حفصه دختران ابوبکر و عمر بودند و محمد صلي الله عليه و اله مي خواست به وسيله ي رشته ي خويشاوندي، آنها را با خود مربوط سازد... . علاقه و محبتي که نسبت به عايشه داشت بعد از ازدواج به وجود آمد و در هنگام ازدواج وجود نداشت، از اين جهت نمي توان گفت او را به اقتضاي محبت به زني گرفت؛ زيرا موقعي که از عايشه خواستگاري کرد هفت سال داشت و دو سال پس از آن زفاف رخ داد، نمي توان باور کرد که محمد صلي الله عليه و اله او را در سن هفت سالگي دوست مي داشته است.

اسلاید 6 :

    وي نوه ي دختري عبدالمطلب و دختر عمه ي رسول خدا بود. شوهر قبلي او عبيده بن حارث بن عبدالمطلب بود که در جنگ بدر به شهادت رسيد. او در مراحل واپسين زندگي خود به سر مي برد که افتخار همسري پيامبر صلي الله عليه و اله را پيدا کرد. اين ازدواج در سال سوم هجرت و در مدينه صورت گرفت. زينب از نظر ثروت و جمال معروفيتي نزد مردم نداشت، و وقتي زن پيامبر شد دوره ي جواني اش گذشته بود. تنها يتيم نوازي و دلجويي او از بيچارگان و درماندگان، زبانزد مردم بود، به حدي که لقب «ام المساکين» يا مادر بيچارگان به او داده بودند. پيامبر صلي الله عليه و اله از روي دلسوزي و به خاطر حفظ آبرو و حيثيت زينب و نيز براي حمايت از او با وي ازدواج کرد.
زينب تقريبا دو سال، يعني تا سال پنجم هجرت، با پيامبر صلي الله عليه و اله زندگي کرد که از دنيا رفت. او تنها زني بود که پس از حضرت خديجه در ايام حيات پيامبر صلي الله عليه و اله درگذشت.

اسلاید 7 :

     او دختر عمر و از زناني بود که به مدينه هجرت کرد. همسرش خنيس بن عبدالله در اثر جراحت هاي فراوان در جنگ بدر از دنيا رفته بود. پس از وفات شوهرش، عمر به ابوبکر پيشنهاد کرد او را به همسري بپذيرد، ولي او قبول نکرد و عمر نگران شد. پس از وفات رقيه (همسر عثمان و دختر پيامبر)، عمر او را به عثمان پيشنهاد کرد و او نپذيرفت. اين موضوع عمر را سخت نگران کرد و زبان به شکايت نزد پيامبر گشود. پيامبر صلي الله عليه و اله فرمود: کسي که بهتر از عثمان است با حفصه ازدواج مي کند (که مراد خودش بود).
بنابراين، ازدواج پيامبر صلي الله عليه و اله با حفصه به خاطر دلداري دادن به عمر بود، بخصوص با توجه به اينکه ابوبکر و عثمان حاضر به همکاري و حل مشکل عمر نبودند. اين ازدواج در سال سوم هجرت و در مدينه رخ داد. حفصه در سال 45 هجري از دنيا رفت.

اسلاید 8 :

    نام او هند دختر ابي اميه حذيفه بن مغيره از قبيله مخزوم است. مادرش عاتکه دختر عبدالمطلب بود. بنابراين، ام سلمه دختر عمه ي پيغمبر بود. او يکي از بانوان پاکدامن و پرهيزکار، و طبق احاديث، پس از خديجه کبرا از محترم ترين زنان پيامبر اسلام صلي الله عليه و اله به شمار مي رفت. نخست با پسرعمويش، ابوسلمه مخزومي، ازدواج کرد و فرزنداني نيز از او داشت. شوهرش در جنگ احد جراحت شديدي برداشت و در اثر آن از دنيا رفت. چند ماهي سرپرستي فرزندان خود را به عهده داشت که در اين مدت افرادي مانند ابوبکر و عمر از او خواستگاري کردند ولي او نپذيرفت. ام سلمه پس از خواستگاري پيامبر صلي الله عليه و اله از وي، ابتدا نپذيرفت، ولي سپس قانع شد. وقايع مهمي درباره ي او نقل مي کنند که حاکي از مقام فضيلت و کمال اوست.
از جمله فضايل اخلاقي و پسنديده او اين بود که دوست نداشت هيچ گونه مزاحمتي براي ديگران ايجاد کند. يکي از دلايل او بر ازدواج نکردن با پيامبر صلي الله عليه و اله نيز همين مسئله بود؛ چرا که وي داراي چهار فرزند از شوهر سابق خود بود و نمي خواست مزاحمتي براي پيامبر صلي الله عليه و اله ايجاد شود. اما چون پيامبر پدر و رهبر امت اسلامي بود، وظيفه ي خود مي دانست که براي تأمين نيازهاي ام سلمه، دلداري دادن به او و سرپرستي فرزندان يتيمش اقدامي کند، از اين رو، فرزنددار بودن ام سلمه را مزاحمتي براي خود و مانع ازدواج ندانست و او نيز موافقت کرد.

اسلاید 9 :

پيداست که هدف پيامبر از اين ازدواج، سرپرستي او و فرزندان يتيمش بوده است. آيا ازدواج با زني بيوه و مسن، و نگهداري چهار کودک يتيم او، خود نوعي رياضت نبود؟ دکتر هيکل نيز در اين باره مي گويد: «خاورشناسان گمان مي کنند که محمد صلي الله عليه و اله ام سلمه را به خاطر جمالش به زني گرفت! اگر چنين بود از دختران مهاجران و انصار کساني بودند که در جواني و جمال و ثروت هزار مرحله از ام سلمه پيش بودند و فرزندي نداشتند که بار دوش او شود، مي توانست آنها را به زني انتخاب کند... . به همين جهت، علاقه ي مسلمانان نسبت به او زياد شد زيرا او به حقيقت براي هر بينوا و ناکام و ناتوان و بيچاره و درمانده و يتيمي که پدرش در جنگ کشته شده بود، مانند پدري دلسوز و مهربان بود.»
اين ازدواج در سال چهارم هجرت رخ داد. ام سلمه در سال 61 هجري در مدينه درگذشت و در بقيع دفن گرديد. او آخرين همسر پيامبر بود که از دنيا رفت.

اسلاید 10 :

    مادرش اميمه، دختر عبدالمطلب بود. و از اين رو، او نيز همچون ام سلمه، دختر عمه ي پيامبر صلي الله عليه و اله محسوب مي شد. پيامبر صلي الله عليه و اله او را در سال پنجم هجرت تزويج نمود. او در سال بيستم هجرت از دنيا رفت و در بقيع دفن شد.
چون شبهات مربوط به اين ازدواج، با تأکيد بيشتري مطرح شده، و حتي در زمان خود پيامبر نيز منافقان به اين مسئله دامن مي زدند، ما نيز علل اين ازدواج را با تفصيل بيشتري بيان مي کنيم.
شوهر سابق زينب، زيد بن حارثه بود. زيد غلام خديجه بود که پس از ازدواج با پيامبر، او را به عنوان خدمتگزار به شوهرش هديه کرد. قبيله زيد براي آزادي اسراي خود به مکه آمدند تا با پرداخت پول، آنها را آزاد نمايند. پدر زيد نيز از پيامبر صلي الله عليه و اله درخواست خريد او را کرد. پيامبر صلي الله عليه و اله بدون هيچ گونه توقع مادي، زيد را بين آزادي و اقامت در مکه مخير گذاشت. روحيات پاک و عواطف عالي و اخلاق نيک پيامبر صلي الله عليه و اله باعث شد زيد اقامت در محضر پيامبر را بر آزادي و رفتن نزد بستگان خود ترجيح دهد. علاقه پيامبر صلي الله عليه و اله نيز به او تا حدي بود که او را به فرزندي برگزيد و مردم به او به جاي زيد بن حارثه، زيد بن محمد مي گفتند.

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید