بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

فلسفه احياء نسخه‌هاي خطي، ايجاد موزه‌هاي تصويري نيست.

هدف اصلي، ايجاد زمينه براي دست‌يابي به محتواي اطلاعات كتاب‌هاست.

فلسفه الكترونيكي كردن كتب خطي و انتشار در شبكه اطلاعات جهاني ايجاد موزه‌هاي مجازي نيست.

هدف اصلي، ايجاد دسترسي بهينه به محتواي اطلاعات است.

اسلاید 2 :

هويّت نمايه‌زني بر متن

تعريف و فلسفه نمايه:

نمايه مفهومي است كه مطلب خاصي در محتوا را نشان مي‌دهد و كاربر را به جايگاه آن در متن هدايت مي‌كند. (index & index heading)

نمايه مفهومي عنوان‌مانند است كه اشاره به جوهرة قسمتي از محتوا دارد. نمايه نقشه موضوعي كتاب است و فهرست مندرجات جايگزين نقشه موضوعي نمي‌تواند بشود.

نمايه، دامنه شمول و عمق نگرش مولف نسبت به مضامين خاص را نشان مي‌دهد. تمام عناصر و مفاهيم مهم در يك اثر بايد معادلي در فهرست نمايه‌ها داشته باشند.

فلسفه نمايه اين است كه قابليت دست‌يابي به اطلاعات جاي‌جاي متن را صرف‌نظر از ترتيب متن ايجاد نمايد.

اسلاید 3 :

lنمايه‌هاي درون‌بافتي، نمايه‌هايي هستند كه به هر پاراگراف زده مي‌شوند و به محورهاي اصلي محتواي پاراگراف اشاره دارند.

lدر فرآيند نمايه‌سازي، پس از تشخيص و درك محتواي متن، بايد مفهومي انتخاب شود كه نزديك‌ترين مفهوم به جوهرة مطلب باشد و سبب شود خواننده با ديدن نمايه، بتواند سريع‌ترين و صحيح‌ترين حدس را نسبت به محتواي متن داشته باشد.

اسلاید 4 :

يعني در فيلدِ عنوان در نرمافزاهاي طراحي صفحات الكترونيكي، بهجاي اكتفا به نوشتن عنوان، ساختار عنوان در علوم و معارف، قبل از عنوان نوشته شود و نمايه‌هاي مربوط به آن متن نيز بعد از عنوان نوشته شود. مثلا عنوان صفحه‌ايي كه به بيان شبهه ظلم در شفاعت مي‌پردازد به‌صورت زير نوشته شود:

دين/ اسلام/ عقائد/ معاد/ شفاعت/ شبهات/ شبهه ظلم: شفاعت به‌دليل مجازات نشدن مستحق، ظلم است، پاسخ شبهه: شفاعت مربوط به حقوق مردم و ظلم‌ها نيست.

اسلاید 5 :

شيوه پياده‌سازي در نرم‌افزار:

نرم‌افزارها براي تبعيت از روند منطقي ارتباطات درون متن، فيلدهايي را براي دريافت مشخصات اطلاعات وارد شده تدوين كرده‌اند كه با دقت بر تكميل نمودن آنها، مي‌توان از حداكثر انطباق با رفتار جستجوگرها بهره‌ برد. به مثال توجه فرماييد:

اسلاید 6 :

نتيجه:

اميد است احياء‌‌گران و دست‌اندركاران نسخ خطي الكترونيكي، ضرورت نمايه بر متن را از محورهاي پروتكل استاندارسازيِ نشر نسخ خطي در فضاي الكترونيك قرار دهند.

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید