بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

مقدمه

رشته مخابرات یکی از رشته های مهندسی برق می باشد. اکثر سیستم های گیرنده- فرستنده از سیستم های مخابراتی بهره می گیرند. این سیستم ها شامل یک فرستنده و یک گیرنده و یک کانال مخابراتی می باشند.

اسلاید 2 :

در این سیستم حنجره انسان به عنوان فرستنده و گوش انسان به عنوان گیرنده و نخ به عنوان کانال عمل می کند. همچنین صدا به عنوان پیام عمل می کند.

اسلاید 3 :

در زمان های قدیم بشربرای ارتباط با یکدیگر از علائمی از قبیل دود، صدای طبل، انعکاس نور استفاده می کرده است.کاربرد این روش ها بعد مسافت را زیاد می کرده است ولی پیام به صورت محرمانه باقی نمی ماند. سر انجام در سال 1876 الکساندربل اولین سیستم  تلفن را اختراع کرد.با پیشرفت علم مخابرات سیستم های بی سیم اختراع شد و سرانجام سیستم تلفن همراه به صورت متنوع ایجاد شد. با استفاده از تلفن همراه می توان پیام متنیSMS ، پیام کوتاه صوتی VMS، پیام کوتاه چندرسانه ایMMS  فرستاد.

مخابرات نوری در حالت فعلی جای گزین سیستم های مخابراتی سیمی شده است و باعث پیشرفت زیادی در مخابرات با سیم شده است.

اجزای سیستم های مخابراتی و نحوه ارتباط رادیویی

هر سیستم مخابراتی از اجزای زیر درست شده است.

1- فرستندهTRANSMITTER

2- گیرنده RECEIVER

3- کانال CHANNEL

اسلاید 4 :

در سیستم مخابراتی ساده، فرستنده دهان انسان و گیرنده گوش انسان و کانال هوا می باشد.در زیر سیستم مخابراتی رادیویی نشان داده شده است. در این سیستم از طریق آنتن فرستنده امواج به فضا ارسال می شود و از طریق آنتن گیرنده امواج از فضا گرفته می شود. کانال مخابراتی فضای بین فرستنده و گیرنده می باشد. باید دقت کرد امواج با سرعت نور حرکت می کنند و کانال مخابراتی تحت تاثیر عوامل محیطی قرار دارد.

اسلاید 5 :

عوامل موثردر سیستم های مخابراتی

سیگنال های مخابراتی از هنگام تولید ، ارسال و دریافت مسیرهای متفاوتی طی می کنند لذا تحت عواملی ناخواسته قرار گرفته و دست خوش تغییرات می شوند. این عوامل عبارتند:

1- تضعیف

2-اعوجاج

3- نویز

4- تداخل

Attenuationتضعیف

 سیگنال تولید شده پس از ارسال از کانال، در گیرنده ضعیف می شود.اگر این سیگنال خیلی ضعیف شود قابل بازسازی نیست.

اسلاید 6 :

Distortion اعوجاج

اعوجاج به معنی تغییر شکل دادن است. سیگنال با عبور از کانال ممکن است تغییر شکل پیدا کند در این حالت در سیگنال اعوجاج بوجود می آید.

اسلاید 7 :

NOISE نویز یا اغتشاش

نویز عبارت است سیگنال الکتریکی غیر تصادفی و تصادفی پیش بینی نشده که در داخل یا خارج سیستم تولید می شود. حرارت یک نوع نویز داخلی است. منابع انسانی ، مدارهای کلید زنی و جرقه زنی، خطوط ولتاژقوی نویز خارجی می باشند.

تداخل Interference

تداخل به معنی تاثیر گذاری ناخواسته نویز روی سیستم های مخابرات می باشد. در شکل های زیر سیگنال و نویز و تداخل نشان داده شده است.

اسلاید 8 :

دسته بندی فرکانس ها

فرکانس های مختلف در مدارهای الکترونیکی رفتارهای مختلفی از خود نشان می دهند. همین رفتار متفاوت باعث می شود هر کدام کاربرد خاصی داشته باشند و دسته بندی می شوند. ابتدا واحدهای فرکانس نام برده می شود.

اسلاید 9 :

محدوده فرکانسی هایی که باید به خاطر سپرد

محدوده فرکانس های زیر را باید به خاطر سپرد.

1- سیگنال DC: فرکانس آن صفر است و بیشتر به عنوان منبع تغذیه به کار می رود.

2- فرکانس ده تا یک کیلو هرتز:این فرکانس ها در مولد قدرت و نیروگاها و خطوط انتقال به کار می روند.

3- فرکانس های صوتی: این فرکانس ها در محدوده 20 هرتز تا 20کیلو هرتز می باشند. این فرکانس ها در محدوده گویش و شنوایی انسان قرار دارند.

4- امواج اولتراسونیک یا ماورای صوت: این امواج در محدوده 20 کیلو هرتز تا 2 مگاه هرتز می باشند. برای کنترل از راه دور استفاده می شود.

5- فرکانس های تصویر یا ویدئو: این فرکانس ها در محدوده 50 هرتز تا 5 مگاه هرتز قرار دارد و فرکانس های تصویر و ویدئو را تشکیل می دهد.

6- فرکانس رادیویی خیلی کمVLF :این فرکانس ها در محدوده 3کیلو هرتز تا 30کیلو هرتز می باشند. امروزه به عنوان سیگنال رادیویی مورد استفاده قرار نمی گیرد.

7- فرکانس رادیویی کمLF: این فرکانس ها در محدوده 30کیلو هرتز تا 300 کیلو هرتز قرار دارند. در گیرنده های قدیمی استفاده می شده است.

اسلاید 10 :

8- فرکانس های رادیویی متوسط:

محدوده این فرکانس ها 300 کیلوهرتز تا 3 مگا هرتز می باشند.باند موج متوسط رادیو را پوشش می دهد.

9- فرکانس رادیویی زیاد HF : محدوده این فرکانس ها سه تا سی مگاه هرتز می باشد.موج کوتاه رادیورا تشکیل می دهد.

10- فرکانس رادیویی خیلی زیاد VHF : محدوده این فرکانس ها 30 مگا هرتز تا 300 مگا هرتز می باشد. فرکانس رادیویی آماتور و کانال های تلویزیون را تشکیل می دهد.

11- فرکانس رادیویی خیلی خیلی زیاد : محدوده این فرکانس 300 مگا هرتز تا 3 گیگا هرتز می باشد. کانال UHF تلویزیون و موبایل را تشکیل می دهد.

12- فرکانس رادیویی فوق العاده زیادSHF : محدوده این فرکانس 3 گیگا هرتزتا 30 گیگا هرتزمی باشد.

13- فرکانس رادیویی بی نهایت زیادEHF: محدوده این فرکانس 30 گیگا هرتزتا 300 گیگا هرتزمی باشد. SHFو EHF باند میکروویو را تشکیل می دهد.

14- امواج نورانی: فرکانس های بیشتر از 1000 گیگا هرتز را شامل می شود.طیف نور مرئی و غیر مرئی تشکیل می دهد.

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید