بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

ملامین در مواد غذایی

ملامین یک ماده کریستالی سفید رنگ  با 66% نیتروژن ودارای ساختمان شیمیایی تریمر سیانامید می باشد که از عناصر کربن ،نیتروژن وهیدروژن تشکیل شده است،سیانامید بوسیله فرمالدیید متراکم گردیده وبه یک رزین گرماسخت تبدیل              می شود.

این ماده درسال 1830 توسط دانشمندان آلمانی ساخته شد وبطور وسیعی در صنایع تولید پلاستیک ،چسب،رزین ،ظروف غذا ،قفسه ووایت بوردمورد استفاده قرار گرفت.

ملامین در اثر کاربرد  آفت کش سیرومازین درکشاورزی ودامپروری درگیاهان ودامها دیده شده است ،همچنین در ترکیبات ضد عفونی کننده آب استخرها (dicloroisocyanurate) وجوددارد واز همین طریق ازراه شناکردن ویا مصرف ماهیهای پرورشی دراستخر به بدن انسان راه می یابد.

اسلاید 2 :

آلودگی  گسترده مواد غذایی به ملامین در چین

  • ملامین در سال ۲۰۰۷ در گلوتن گندم و پروتئین برنج صادراتی چین که در تولید غذای حیوانات در آمریکا به کار می‌رود، یافت شدو باعث مرگ شمار زیادی از سگ‌ها و گربه‌ها به علت نارسایی کلیه در آمریکا گردید. دراواخر سال 2008 یک اپیدمی گسترده بیماری سنگهای مجاری ادراری دربیش از10 ایالت چین رخ دادو 294000 نوزاد وکودک چینی را مبتلا کرد. دراین اپیدمی که توسط 22 کمپانی تولید کننده چینی ایجاد شده است ، تا تاريخ ۲۲ سپتامبر، تعداد ۵۳ هزار نفر در سراسر جهان، بيمار و ۱۲۸۰۰ نفر بستري و چهار كودك نيز فوت شده اند.در تحقیقات انجام شده ، کریستالهای ملامین در ادرار کودکان ونوزادان بیمارمشاهده شدکه منشا آن آلودگی شیر خشک به ملامین تعیین گردید.
  • وزارت بهداشت چین اعلام کرد که شیربه مقدار کمی ملامین ظروف بسته بندي را جذب میکند واین آلودگی مشاهده شده در اثر افزایش ملامین به شیر به منظور بالا بردن میزان نیتروژن وافزایش کاذب پروتئین در این ماده غذایی می باشد،ملامین به دلیل دارابودن 66/6% نیتروزن می تواندسبب خطا دراندازه گیری میزان پروتئین با روش کجلدال شودومیزان پروتئین را 16% افزایش دهد.افزودن ملامین به شیر ،از انواع تقلب های مضاعف محسوب          می شود .بدین صورت که ابتدا به شیر آب اضافه کرده وسپس برای پوشاندن این تقلب ملامین به آن می افزایند.

اسلاید 3 :

آلودگی مواد غذایی به ملامین در کشورهای مختلف

  • در همین زمان در فیلیپین نیز ملامین در شیرهای وارداتی ازچین یافت شدوبه دنبال آن 12کشور ورود فرآورده های لبنی را ازچین ممنوع كردند.
  • وزارت بهداشت کشور ایران نیز از مهرماه واردات شیر خشک وسایر فرآورده های حاوی شیر یا برپایه شیر را از کشور چین ممنوع اعلام کرد.
  • WHO به دنبال این وقایع میزان آلودگی به ملامین در مواد غذایی تولیدی کشورچین را طبق نتایج اعلام شده ازطرف کشورهای مختلف به قرار زیر اعلام کرد.

       

اسلاید 4 :

اثرات سمی ملامین

  • ملامین در بدن متابولیزه نمي شودو نیمه عمر آن در پلاسما حدود 3ساعت است وبه سرعت به سیستم ادراری راه می یابد.در آزمایشات انجام شده بر روی حیوانات آزمایشگاهی مشاهده گردید که ملامین سبب ایجاد سنگ مثانه می گردد.
  • ملامین می تواند در ترکیب با اسید سیانوریک، که ممکن است در پودر ملامین یافت شود، بلورهایی را تشکیل دهد که منجر به ایجاد سنگ‌ کلیه شود.
  • بلورهای کوچک ملامین همچنین ممکن است نفرون ها را که وظیفه تشکیل ادرار را به عهده دارند، مسدود کند و سبب ایجاد نارسایی کلیه و در مواردی مرگ شود.
  • مسمومیت با ملامین باعث تحریک‌پذیری، ظاهرشدن خون در ادرار، کاهش میزان ادرار یا بندآمدن ادرار، نشانه‌های شبیه به عفونت کلیه ،افزایش فشار خون واختلالات توليد مثل می‌شود. اثر سرطان زايي ملامين به ويژه سرطان مثانه، در حيوانات به اثبات رسيده است، اما در انسان هنوز اين موضوع ثابت نشده است. تماس با ملامين سبب تحريك چشم، پوست و دستگاه تنفس مي گردد. 
  • درمان این مسمومیت شامل انفوزیون مایعات، قلیایی كردن ادرار، تصحیح وضعیت الكترولیتی و اسید و باز بدن، همودیالیز و جراحی سنگ های كلیوی است.
  • دوز كشنده ۵۰ درصد(LD50) ملامين براي انسان، بر اساس مطالعات حيواني، 3161میلی گرم به ازاي هر كيلوگرم وزن بدن است.

اسلاید 5 :


حد مجاز ملامین در مواد غذایی

     سازمان FDA میزان   /day 0.63mg/kg of body weight : (Tolerable daily intake) TDIبرای مجموع ملامین((Ammeline,Ammelide,Cyanurcacid

      سازمان EFSA،0.5mg/kg of body weight  بهداشت کانادا ،0.35mg/kg of body weight تخمین زده ومیزان مجاز ارزیابی شده برای غذای کودک 3.3mg/kg در نظر گرفته شده است.

    اداره کل نظارت بر مواد غذايي، آشاميدني، آرايشي و بهداشتي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي ایران طی بخشنامه شماره 15102/2/1/د مورخ 9/10/87 را به شرح زير اعلام نموده است:

     با توجه به بررسي‌هاي صورت گرفته و براساس آخرين منابع علمي معتبر حداکثر مقدار مجاز ملامين در فرآورده‌هاي غذايي حاوي شير و يا مشتقات آن (به استثناء شير خشک اطفال) 2.5mg/kg اعلام مي‌گردد. همچنين در خصوص کليه مواد غذايي وارداتي حاوي شير يا مشتقات آن از کشورهاي جنوب شرقي آسيا با توجه به ارزيابي خطر به عمل آمده ارائه گواهي آناليز مقدار ملامين موجود در فرآورده‌هاي مذکور اندازه‌گيري شده توسط يک آزمايشگاه معتبر بين‌المللي داراي ISO 17025 و مقايسه آن با حد مجاز اعلام شده الزامي است.

     بحران ناشی از ملامین درجهان وبه خصوص چین لزوم کنترل جدی تر ودقیق تر  موادغذایی را باثبات رسانید.

 

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید