بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

   ازجمله اساسي‌ترين كاركردهاي مديريت عالي در هر سازمان، تلاش در جهت تقسيم عادلانه منابع آن سازمان مي‌باشد، در يك نگرش كلي، منابع اساسي هر سازمان شامل منابع فيزيكي، منابع انساني، اطلاعاتو منابع مالياست،  كه تقسيم و تخصيص عادلانه و منطقي اين منابع بين واحدها و زيرمجموعه‌هاي وابسته به يك سازمان عامل مهمي جهت رشد همگون و متناسب آنها در راستاي اهداف از پيش تعيين شده مي‌باشد.

    نقش مديريت عالي جهاد دانشگاهي در توزيع منابع فيزيكي، انساني و تا حدودي اطلاعات بدليل پراكندگي جغرافيايي واحدها و استقلالي كه دارند، بسيار ناچيز بوده و نقش مديريت عمدتاً در تقسيم منابع مالي مي تواند تجلي يابد.

اسلاید 2 :

تعاريف و اصطلاحات:

- بودجه متمركز:

بودجه متمركز قسمتي از بودجه دولتي است كه در طي سال در راستاي برنامهها و سياستهاي حوزهها  يا معاونتهاي مختلف، به فعاليتهاي واحدهای سازمانی اختصاص مييابد.

- بودجه غير متمركز:

بودجه غير متمركز، قسمتي از بودجه دولتي است كه عمدتاً جهت پرداخت هزينههاي پرسنلي، ستادي و حفظ و نگهداري تجهيزات و ساختمانها به واحدهای تابعه اختصاص مييابد.

اسلاید 3 :

معرفي شاخصهاي اصلي مدل فعلی

  نحوه توزيع اعتبار غير متمركز به چهار شاخص زير تقسیم شده است:

1- شاخص نيروي انساني شاغل با درصد اهمیت 45

2- شاخص دارايي ثابت با درصد اهمیت 25

3- شاخص نسبت پستهاي اشغال شده به مصوب با درصد اهمیت 10

4- شاخص سرانه درآمد اختصاصی با درصد اهمیت 20

نحوه تأثير شاخصها در مدل:

1- شاخص  نيروي انساني:

اين شاخص به منظور تأمين بخشي از هزينههاي پرسنلي اعضاء شاغل و جهت تعيين سهم اعتبار غير متمركز هر واحد سازمانی در نظر گرفته شده است.

اسلاید 4 :

  درصدهاي مربوط به عوامل مذكور و زير مجموعه هر يك از اين عوامل در نمودارهاي 1 و 2 و 3 و 4  پيوست مشخص شده است.

  اطلاعات مربوط به اين  شاخص از آمار مربوط به نيروي انساني پايان سال هر واحد سازمانی که در نرم افزار سیاق منظور شده است، استخراج ميگردد

اسلاید 5 :

اين شاخص به منظور سوق دادن وضعيت موجود تشكيلات واحدهای سازمانی با تشكيلات مصوب، مدنظر ميباشد.

با توجه به آنكه حركت در جهت تطبيق تشكيلات فعلي با تشكيلات مصوب يكي از اهداف جهاد دانشگاهي است، لذا به هر ميزان كه پستهاي داراي تصدي به تعداد كل پستهاي مصوب در واحد  نزديكتر باشد امتياز (يا سهم) آن واحد بيشتر خواهد بود.

   بديهي است فاصله بيشتر اين دو، امتياز واحد را كمتر خواهد نمود و سهم كمتري از اعتبار به آن واحد اختصاص خواهد يافت.

اسلاید 6 :

نحوه تأثيرگذاري شاخص دارايي ثابت:

هدف از اين شاخص اولاً تأمين بخشي از هزينههاي حفظ و نگهداري داراييهاي ثابت است و ثانياً افزايش انگيزه براي ايجاد و توسعه فضاهاي فيزيكي و تجهيزات ميباشد. داراييهاي ثابت در این مدل شامل موارد ذیل می باشد:

الف- زمين و ساختمان

ب- اموال و ماشين آلات و تجهيزات

ج- وسائط نقليه

* اطلاعات این موارد از تراز  عملكرد هر واحد استخراج ميگردد.

اسلاید 7 :

نحوه تأثيرگذاري شاخص سرانه درآمد اختصاصي:

    با توجه به اين كه بيش از 75% بودجه كل جهاد دانشگاهي از محل درآمدهاي اختصاصي واحدهای سازمانی تامين ميگردد، لذا به منظور ايجاد انگيزه در بين واحدها براي افزايش درآمدهاي اختصاصي ، شاخص مذكور مدنظر قرار گرفته است

    سرانه درآمد اختصاصي هر واحد ( تقسيم درآمد اختصاصي بر تعداد شاغلين واحد) به عنوان شاخصي جهت تعيين امتياز يا سهم اعتبار واحد در نظر گرفته ميشود.

   به اين ترتيب هر واحد كه سرانه درآمد اختصاصي بيشتري داشته باشد سهم اعتبار بيشتري را به خود اختصاص ميدهد.

   درآمد اختصاصي هر واحد از عملكرد صورت سود و زيان استخراج مي گردد.

اسلاید 8 :

مجموع امتيازاتي كه يك واحد ميتواند از شاخصها كسب نمايد در چهار بخش اصلي خلاصه شده است كه عبارتند از :

N= امتياز هر واحد از شاخص نيروي انساني

P= امتياز هر واحد از شاخص پستهاي اشغال شده به مصوب

D= امتياز هر واحد از شاخص ميزان دارايي های ثابت

E= امتياز هر واحد از شاخص سرانه درآمد اختصاصي

جمع كل امتياز يك واحد برابر با جمع امتيازات كسب شده در هر يك از شاخصهاي  فوق بوده و از فرمول زير محاسبه ميگردد:    T=N+P+D+E 

اسلاید 9 :

از آنجاكه شاخص نيروي انساني خود متأثر از چند عامل ديگر است  لذا:

 وزن شاخص نيروي انساني× (N=(A+B+C

A= امتياز مربوط به عامل نوع استخدام

B= امتياز مربوط به عامل ميزان تحصيلات

C= امتياز مربوط به عامل حوزه فعاليت

اسلاید 10 :

* سهم بودجه ای كه مديريت عالي جهاد دانشگاهي توزيع آن را بين واحدهای سازمانی بر عهده دارد، کمتر از 15درصد کل اعتبارات دولتي این نهاد انقلابی است.

** سهم اعتبار دولتي از كل بودجه جهاد دانشگاهي نيز كمتر از 25% است، که این اعتبار در سال 1394 بالغ بر 230 ميليارد ريال می باشد.

*** سهم اعتبار غیر متمرکز (دولتي) واحدهای سازمانی نسبت به بودجه كل آنها  از 5 تا 100 درصد اعتبار كل را در بر ميگيرد. در واقع برخي از واحدها تمامي بودجه خود را از اين محل تأمين مينمايند.

با توجه به اهميت موضوع، در سال های اخير تلاش شده است تا مدل نحوه توزيع بودجه به نحوي منطقي بازنگری گردد و در اين راستا بررسيهاي زيادي در سطح ستاد دفتر مرکزی صورت گرفته و در سال گذشته نیز طی نامه شماره 94/5489/ص مورخه 94/04/06 از رؤساي واحدها و كارشناسان و افراد مطلع نيز درخواست گردید تا هرگونه نظر و پیشنهاد در این خصوص را به دفتر بودجه، تشکیلات و روشها اعلام نمایند. که ماحصل اطلاعاتي دریافت شده (پیوست شماره 1) از واحدهای تابعه به صورت به همراه بررسی های به عمل آمده در حوزه های تخصصی دفتر مرکزی به صورت مدل پیشنهادی ارائه شده است.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید