بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

موقعيت طبيعي اثر

  • مشهد ، مرکز استان پهناور خراسان ، اکنون با حدود دویست کیلومتر مربع و دو میلیون جمعیت دومین شهر ایران پس از تهران است . این شهر میان دو رشته کوه هزار مسجد و بينالود قرار گرفته است. شهر مشهد در ساحل راست کشف رود و شمال شرقی ایران و خراسان واقع است. میانگین ارتفاع آن از سطح دریا حدود یکهزار متر و طول و عرض جغرافیایی آن از نصف النهار گرینویچ59 درجه و 38 دقيقه و از خط استوا در شمال 36 درجه و 16 دقيقه است. هوای آن بسیار متغیر و باران سالانه اش بین 20 تا 60 سانتیمتر است.شهر مشهد بر روي خط زلزله قرار دارد.
  • شهرستانهای همسایه مشهد در مشرق سرخس ،در شمال غرب شهرستانهای درگز و چناران و در غرب و جنوب شهرستانهای نیشابور و فریمان است.
  • به سبب وجود حرم مطهر امام علی بن موسی الرضا (ع) در مشهد همه ساله بیش از جمعیت آن زائروارد این شهر می شوند . جمعيت زائر کنونی مشهد حدود چهار ده میلیون نفر در سال است که عمده در ایام نوروز و تابستان براي زیارت و سیاحت عازم مشهد می شوند.

اسلاید 2 :

موقعيت فعلي اثر

  • ـ منزل مسكوني بهزاديان در بلوار وحدت ـ وحدت 21 (خيابان شهيد سالاري مقدم) ـ بين كوچه حسنقلي و حاج ابراهيم ـ پلاك 168 واقع مي باشد.

اسلاید 3 :

تاريخچه و وجه تسميه اثر

  • منزل مسكوني بهزاديان در فروردين 1323 هجري شمسي
  • توسط معمار معروف حاج ذكر ا... معمار شروع به
  • ساخت شد و در سال 1325 ه.ش به اتمام رسيد. دوران ساخت آن به زمان پهلوي دوم باز مي گردد.
  • مالك اوليه اين بنا مرحوم حاج محمد ولي بهزاديان بوده كه شغل ايشان خريد و فروش گندم و جو و حفاري بوده است. ايشان به همراه دو همسر و سه فرزند دخترش در اين منزل سكونت داشته است كه در حال حاضر تنها يكي از دختران آن مرحوم در قيد حيات مي باشد. از خانواده مرحوم بهزاديان, دو نسل در اين منزل سكونت داشته اند. حدود 3 سال پيش نوه مرحوم بهزاديان كه مالك خانه بوده است اين بنا را به ‌‌آقاي حاج حسين خوشرام فروخته است و درحال حاضر آقاي خوشرام مالك منزل مي باشد. اما بنا هنوز در بين افراد محلي به نام بهزاديان مشهد مشهور مي باشد.

اسلاید 4 :

ويژگي اثر

  • مهمترين ويژگي اين اثر شيوه ساخت و اصول معماري قابل توجهي است كه در بناي اين منزل بكار برده شده است. معمار اين بنا حاج ذكر ا... معمار از معماران آستان قدس و از خدام حرم مطهر بوده است كه در ساخت اين منزل ذوق و تجربه اي فوق العاده اي به خرج داده است. خصوصاً شيوه ساخت انحناهايي كه در بنا وجود دارد, بسيار قابل توجه مي باشد. از ديگر ويژگيهاي بنا فرم خاص آجر كاري و گچ كاري هاي آن مي باشد.

اسلاید 5 :

مشخصات اثر

  • تاكنون هيچ اقدامي در خصوص تعيين حريم اين بنا صورت نگرفته است.
  • منزل بهزاديان داراي 3 درب ورودي مي باشد, درب كوچك ضلع غربي درب اصلي بوده كه در حال حاضر كتيبه اي با گچبري زيبا بالاي اين درب وجود دارد كه تاريخ 1323 هجري شمسي(زمان ساخت بنا) بر آن نقش بسته است. اين ورودي سالهاست كه مسدود شده و رفت و آمد از آن صورت نمي گيرد. دو ورودي ديگر بنا در حياط قرار دارند كه يكي در وسط ضلع جنوبي و ديگري كه معلوم است بعدها به منظور تردد اتومبيل ايجاد شده است, در كنج جنوب غربي بنا وجود دارد.
  • كف حياط در حال حاضر به ارتفاع 3 پله از كف كوچه پايينتر است. درب ماشين رو كنج حياط چند سالي است كه ديگر جهت تردد ماشين استفاده نمي شود و رامپ داخل حياط به 3 پله تبديل شده است. در ضلع جنوبي بنا يك كوچه بسيار باريك بن بست قرار دارد كه شيب نسبتاً زيادي در جهت غربي به شرقي دارد و اين مسئله باعث شده كه درب كوچك ضلع جنوبي, تنها با يك پله به حياط راه يابد. قسمت اعيان كه در شمال حياط قرار گرفته مي باشد. در طبقه همكف از وسط ساختمان يك ورودي متصل به راهرو وجود دارد كه در انتهاي راهرو پلكان اتصال به طبقه اول و در دو طرف آن دو اتاق قرار دارد كه هر كدام به اتاق بزرگتري راه دارند كه اين اتاقهاي بزرگتر ورودي مجزايي از حياط دارند. در طبقه اول نيز سه اتاق وجود دارد هر راهرويي در پشت اتاقها قرار دارد كه هم از پلكان طبقه وسط بنا و هم از پلكاني در قسمت ورودي غربي به اين راهرو مي رسيم. سقف طبقه اول داراي دو لايه مي باشد كه سقف خارجي آجري و سقف داخلي چوبي مي باشد و هواكش هاي فلزي كوچكي در نماي ساختمان قرار دارد كه امكان عبور هوا بين اين دو پوسته را فراهم مي كند. تزئينات بنا شامل آجركاريها و گچكاريهاي برجسته در قسمت بالاي نماي ساختمان مي باشد.

اسلاید 6 :

نوع بهره برداري  اثر ( قبلي ، فعلي)

  • اين بنا از ابتداي ساخت تا زماني كه در مالكيت خانواده بهزاديان بوده،تنها به صورت مسكوني استفاده مي شده است. اما از زماني كه آقاي خوشرام منزل را خريداري كرده است (3 سال پيش) در طبقه همكف آن كارگاه تجاري كوچكي ايجاد كرده است و در آن مشغول به كار مي باشد.
  • و از طبقه دوم جهت مسافرخانه استفاده می شود.بطوریکه در بعضی از اتاقها آشپزخانه کوچکی تعبیه شده که بعنوان یک سوئیت به مسافران اجاره داده شده است

اسلاید 7 :

توضيح دخل و تصرفات انجام شده و مشهود در اثر

  • مهمترين دخل و تصرف انجام شده در بنا كه در سالهاي اخير در زمان مالكيت آقاي خوشرام صورت گرفته, تغيير كاربري طبقه همكف بنا از مسكوني به كارگاه نجاري مي باشد. و طبقه اول منزل را نیز به مسافرخانه تبدیل کرده است بطوریکه در دو اتاق بزرگ طبقه اول یک اپن آشپزخانه تعبیه کرده است .همچنين به جهت همين تغيير كاربردي, سايباني از جنس ايرانيت با داربستي جهت نگهداشتن آن در تراز سقف طبقه همكف در حياط ايجاد شده است. و زیر آن را دیوار کشیده است .همچنين درب بزرگي كه در كنج جنوب غربي بنا قرار دارد. از ابتدا وجود نداشته و بعدها جهت تردد اتومبيل ايجاد شده است و درب کوچک شمالی اصلی منزل را هم مسدود کرده است . و کلا باغچه ها و حوز آب را خراب کرده

اسلاید 8 :

توضيحات ضروري و اختصاصي اثر

  • اين بنا به لحاظ شيوه ساخت و دوران ساخت (پهلوي دوم) و نيز تزئينات ‌‌‌آجر و گچكاري كه در آن وجود دارد, داراي ارزش مي باشد. لذا ثبت آن در فهرست آثار ملي مي تواند مفيد باشد

اسلاید 9 :

سلسله مراتب

  • سلسله مراتب این بنا به این صورت است
  • 3 ورودی دارد ( شمالی وجنوبی ) که بیشتر از سمت جنوبی آن رفت و آمد می شود – بعد از وارد شدن از راهروی ورودی و پله ها به سمت طبقه همکف وارد اتاقها و بعد از آن منتهی به پله های پشت بام و خود پشت بام می شویم .
  • از ورودی اصلی و شمالی فقط صاحب خانه جهت رفت و آمد استفاده می کند و درب دوم شمالی که درب کوچکی است کلا مسدود شده است.
  • در طبقه همکف بعد از ورودی اصلی وارد حال که البته درحال حاضر آنجا را به انبار تبدیل کرده اند اما در زمان قدیم وارد حال و اتاقهای مجاور می شده است که برای دسترسی به حیاط باید از راهرویی که مابین اتاقها قراردارد عبور می کردند. و پله هایی که به سمت زیر زمین منتهی می شده را کلا پوشانیده و زیر زمین را پر از مواد آشغال و درد نخور و زایعات ساختمانی کرده و کلا آن را پوشانیده است .

اسلاید 10 :

شرح  وضعيت موجود ، خطر پذيري و آسيبهاي وارده

  • وضعيت موجود بنا از لحاظ ظاهری نسبتا مرمت شده وسالم بنظر میرسد اما با بازدید کوتاهی که انجام دادیم متوجه شدیم این بنا باید بصورت جدی تعمیر شود.همان طور که در عکسهای زیر مشاهده می کنید آثار صدمه های وارده مانند ریختن کچ و گاه گل دیوارها که صاحب فعلی آن فقط جاهائی را که در منظر دید قراردارد را مرمت کرده اما بقیه جاها مانند پشت بام دیواره های خرپشته ونورگیر بالای پشت بام وضعیت خیلی بدی دارد.در قسمت سقف این پوسیدگیها بچشم می خورد که صاحب خانه با رنگ روی آن را پوشانده است اما در قسمت هواکش روی پشت بام و سقف خرپشته بخوبی می توان آن را دید.و کلا هدف آن تخریب منزل تا بتواند جای آنرا یک هتل یا مسافرخانه بسازد آن هم بعلت مکانی مناسب و همجواری با حرم مطحر علی ابن موسی الرضا (ع) و
در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید