بخشی از پاورپوینت
--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----
اسلاید 1 :
آلن تورینگ (1950) یکی از بحث برانگیزترین پرسشهای فلسفی تاریخ را پرسید:
آیا ماشین میتواند فکر کند؟
آیا یک کامپیوتر میتواند بازی تقلید را با موفقیت پشت سر بگذارد؟
آیا ماشین میتواند از انسان چنان تقلید کند که در یک آزمون محاورهای نتوانیم تفاوت انسان و ماشین را تشخیص دهیم؟
تورینگ نتوانست پاسخ قطعی این پرسش ها را پیدا کند. اما برای یافتن پاسخ مناسب در آینده یک راهبرد خلاقانه پیشنهاد کرد:
آزمون بازی تقلید
اسلاید 2 :
در سال ۱۹۵۶ جان مک کارتی، یکی از نظریهپردازان پیشگام این نظریه در آن زمان، اصطلاح (هوشمند مصنوعی) را برای اولینبار در نخستین کنفرانسی که به این موضوع اختصاص یافته بود، به کار برد.
دانشمندان بعدا این تاریخ را به عنوان تاریخ تولد علم هوش مصنوعی انتخاب کردند.
تقریبا در همان زمان جان فون نیومان نظریه بازیها را معرفی کرد. این نظریه نقش موثری در پیشبرد جنبههای نظری و علمی هوش مصنوعی داشت.
مككارتي در آن زمان معتقد بود كه ميتوان كاري كرد كه ماشين نيز هوشي همانند هوش انساني داشته باشد و LISP زباني است كه ميتواند اين هوش را توصيف كند.
اسلاید 3 :
در سال ۱۹۶۸ آرتور سرکلارک، در رمان معروف خود، یعنی اودیسه فضایی ۲۰۰۱ اصطلاح (آزمون تورینگ) را به جای (بازی تقلید) سر زبانها انداخت.
همه كساني كه نخستين گامها را در راه معرفي هوش مصنوعي برداشتند، يك هدف را در سرداشتند و آن رساندن سطح هوش ماشيني به سطح هوش انساني بود.
اسلاید 4 :
هنوز تعریف دقیقی که مورد قبول همه دانشمندان این علم باشد برای هوش مصنوعی ارائه نشدهاست.
هوش مصنوعی عبارت است از مطالعه این که چگونه کامپیوترها را میتوان وادار به کارهایی کرد که در حال حاضر انسانها آنها رابهتر انجام میدهند.
هوش مصنوعي، شاخهايست از علم كامپيوتر كه ملزومات محاسباتي اعمالي همچون ادراك (Perception)، استدلال (reasoning) و يادگيري (learning) را بررسي كرده و سيستمي جهت انجام چنين اعمالي ارائه ميدهد.
هوش مصنوعي، مطالعه روشهايي است براي تبديل كامپيوتر به ماشيني كه بتواند اعمال انجام شده توسط انسان را انجام دهد.
اسلاید 5 :
هوش مصنویی علم و مهندسی ایجاد ماشینهایی با هوش با به کارگیری از کامپیوتر و الگوگیری از درک هوش انسانی و نهایتا دستیابی به مکانیزم هوش مصنوعی در سطح هوش انسانی میباشد.
شیوهها و تکنیکهای هوش مصنوعی، در واقع، برای حل آن دسته از مسائل به وجود آمده است که به طور سهل و آسان توسط برنامهنویسی تابعی (Functional programming)، یا شیوههای ریاضی قابل حل نبودهاند.
روشهاي هوش مصنوعي روشهايي هستند كه به درد حوزههايي مي خورند كه مسائل آنها بهخوبي تعريف نميشوند.
هوش مصنوعی که همواره هدف نهایی دانش رایانه بودهاست، اکنون در خدمت توسعه علوم رایانه نیز است.
اسلاید 6 :
آيا صرف اينكه ماشيني بتواند نحوه صحبت كردن انسان را شبيهسازي كند، به معني آن است كه هوشمند است؟
Chatter Bots : ELIZA
اين روبات را ژوزف وايزن بام، يكي ديگر از پژوهشگران نامدار اين حوزه اختراع كرد. اليزا در برخي مكالمات ساده ميتواند طرف مقابل خود را به اشتباه بيندازد. طوري كه مخاطب ممكن است فكر كند در حال گپ زدن با يك انسان است. البته اليزا هنوز نتوانسته است آزمون تورينگ را با موفقيت پشت سر بگذارد.
اسلاید 7 :
يكي از مشهورترين انتقادات در اين زمينه را فيلسوفي به نام جان سيرل (John Searle) مطرح كرده است.
سيرل ابتدا نقد خود درباره هوش ماشيني را در 1980 مطرح كرد و سپس آن در مقاله كاملتري كه در 1990 منتشر كرد، بسط داد.
او معتقد است بحث هوشمندي ماشينهاي غيربيولوژيك اساساً بيربط است.
جان سیرل «بحث اتاق چيني» را برای اثبات ادعای خود بیان می کند.
انتقادات ديگري نيز به آزمون تورينگ وارد ميشود. ازجمله اينكه:
¡ ممكن است يك ماشين هوشمند باشد، ولي نتواند همچون انسان ارتباط برقرار كند.
¡دانش پيشزمينه يا آرشيو ذهني يك موجود هوشمند نقش مؤثري در هوشمندي او بازي ميكند.
اسلاید 8 :
امروزه دانش مدرن هوش مصنوعي به دو دسته اصلي تقسيم ميشود:
¡«هوش مصنوعي سمبوليك يا نمادين» (Symbolic AI)
¡هوش «غيرسمبوليك» یا «پيوندگرا» (Connection AI)
هوش سمبوليك ميكوشد سيستم و قواعد آن را در قالب سمبولها بيان كند و با نگاشت اطلاعات به سمبولها و قوانين به حل مسئله بپردازد. در ميان معروفترين شاخههاي هوش مصنوعي سمبوليك ميتوان به سيستمهاي خبره (Expert Systems) و شبكههايBayesian اشاره كرد.
در هوش مصنوعي پيوندگرا، قواعد از ابتدا در اختيار سيستم قرار نميگيرد، بلكه سيستم از طريق تجربه، خودش قوانين را استخراج ميكند. متدهاي ايجاد شبكههاي عصبي (Neural Networks) و نيز بهكارگيري منطق فازي (Fuzzy Logic) و الگوريتم ژنيتك كه با استفاده از ايده تكامل دارويني و انتخاب طبيعي پيشنهاد شده، در اين دسته قرار ميگيرند.
¡
اسلاید 9 :
البته هنگامي كه از گرايشهاي این علم سخن ميگوييم، هرگز نبايد از گرايشهاي تركيبي غفلت كنيم. گرايشهايي كه خود را به حركت در چارچوب شناختي يا بيولوژيك يا منطقي محدود نكرده و به تركيبي از آنها ميانديشند. شايد بتوان پيشبيني كرد كه چنين گرايشهايي فرا ساختارهاي (Meta Structure) رواني را براساس عناصر ساده بيولوژيك بنا خواهند كرد.
اسلاید 10 :
سيستمهاي خبره، برنامههاي كامپيوترياي هستند كه نحوه تفكر يك متخصص در يك زمينه خاص را شبيهسازي ميكنند.
اين نرمافزارها، الگوهاي منطقياي را كه يك متخصص بر اساس آنها تصميمگيري ميكند، شناسايي مينمايند و سپس بر اساس آن الگوها، مانند انسانها تصميمگيري ميكنند.
به محدوده اطلاعاتي از الگوهاي خبرگي انسان كه به يك سيستم خبره منتقل ميشود، task domain گفته ميشود.
اين محدوده، سطح خبرگي يك سيستم خبره را مشخص ميكند و نشان ميدهد كه آن سيستم خبره براي چه كارهايي طراحي شده است.
سيستم خبره با اين task ها يا وظايف ميتواند كارهايي چون برنامهريزي، زمانبندي، و طراحي را در يك حيطه تعريف شده انجام دهد.