بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

تعریف اقلیم

اقليم، شرايط متوسط آب و هوا براي يك محدودۀ خاص و يكدورۀ خاص است.

تغيير اقليم

بر اساس تعریف IPCC  تغییر اقلیم عبارت است از تغييربرگشتناپذیر در متوسط شرایط آبو هوايييك منطقه نسبت بهرفتاري كه در طول يك افق زماني بلندمدت از اطلاعات مشاهده ياثبتشده درآن منطقه مورد انتظاراست.

عامل اصلی تغییرات اقلیمی

فعالیتهای انسانی است که به انباشت گازهای گلخانهای با قدرت ماندگاریطولانیمدت در جو (دی اکسید کربن، متان، اکسید نیتروژن و هالوکربنها) منجر میشود.

اسلاید 2 :

دوران های یخچالی و میان یخچالی

کمتر نواحی است که از تغییرات اقلیم دوران چهارم به کنار مانده باشد. در عرض های بالا و به خصوص در عرض های میانی به دليل شدت تهاجم یخچال های کوهستانی، اقلیم یخچالی به وضوح از اقلیم کنونی متفاوت بوده است اما اقلیم دوره های بین یخچالی با پیدایش خاک های قرمز که تا حوضه پاریس ادامه داشته اقلیم کنونی مدیترانه ای را  دل زنده می کند.

اسلاید 3 :

پیشنهاد چهار مرحله آب و هوایی برای توده‌های هر سي نين آلمان مرکزی توسط بودل(1980) :

1- مرحله اول، در اواخر کرتاسه و اوایل پالئوسن: ایجاد شدن دشت هایی با دره های زیاد به واسطه هوازدگی شدید تحت شرایط گرمسیری مرطوب خشک که در آن اینسلبرگ هایی با ارتقاع 300 متر نیز باقی مانده است.

2- مرحله دوم: پادگانه های پليوسن: اوایل پلیستوسن، باقی مانده هایی از دره های کم عمق وسیع می باشد که در نتیجه تغییر آب و هوایی گرم- مرطوب گرمسیری قبل از یخچالی تشکیل شده است.

3- مرحله سوم: بریدگی قبل از یخچالی پلیستوسن دره‌های نامتقارنی را به میزان حدود 0.6 متر در هر هزار سال ایجاد نموده است که در حاشیه خود شامل پادگانه‌های رودخانه ای است که بر دوره های یخچالی اصلی در نقاط دیگر اروپا منطبق است.

4- مرحله چهارم: بریدگی دره هایی است که به تازگی در هولوسن ایجاد شده است.

اسلاید 4 :

سیر تحولات اقلیم در دوره های مختلف زمین شناسی

الف) اقلیم در پره کامبرین:

عدم وجود ارزیابی شواهد مورفولوژیکی فراوان در دوره پرکامبرین، نشان از وقوع یخبندان گسترده در امریکای شمالی و افریقای شمالی است. همچنین وجود برخی از رسوب ها و مواریث اقلیمی خشک یا نیمه خشک نشان می دهد که گهگاهی دما در این دوران پایین تر از دوران های بعدی بوده است که این نشان می دهد که حالت گرم اولیه زمین باید به زمان های بسیار دورتر تعلق داشته باشد. همچنین وجود اشکال مورفولوژیکی یخچال متعلق به دوره گذر پره کامبرین به کامبرین بیانگر وقوع یخبندان گسترده در این زمان است.

اسلاید 5 :

ب) اقلیم در پالئوزونیک: 

نشانه های مختلفی حاکي از وقوع یخبندان وسیع در نیم کره جنوبی، در مناطقی است که امروزه اقلیم گرم دارد. این امر به ویژه در زمان گذر از دوره کربنیفر به دوره پرمین صادق است. به نظر می رسد مناطقی که امروز، در فاصله های خیلی دور از یکدیگر قرار گرفته اند( شمال آفريقا، هند، استراليا، جنوب برزيل) در آن زمان پوشیده از یخ بوده است. بر عکس اروپای مرکزی و امریکا از اقلیم حاره ای با جنگل های پر باران برخوردار بوده است. بررسی میدان مغناطیسی زمین در ارتباط با اقلیم نشان می‌دهد که در آن زمان قطب جنوب، در جنوب افریقا و قطب شمال در بخش شمالی اقیانوس آرام واقع بوده و استوا از اروپای مرکزی و امریکا می‌گذشت. در آن زمان یخچال ها ابعاد وسیع داشته. ضمنا در طول مزوزوئیک تا سنوزئیک قطبها و مناطق قطبی تقریبا مطابق موقعيت امروز جابجا شده است و زمین دستخوش تغییرات کلی شده است.

اسلاید 6 :

ج) اقليم در مزوزئيک:

به طور کلي گرم، يخبندان رخ نداده، تغييرات پراکنده و جداگانه در برخي مناطق که از جابجايي مناطق اصلي در نتيجه سرگرداني قطبي نتيجه شده است. بازتاب اين جابجايي ها در يافته‌هاي زمين شناسي که بر اساس آن مي توان دريافت که چگونه مناطق يخبنداني پرموکربنيفر به تدريج در موقعيت فعلي خود استقرار يافته است.

اسلاید 7 :

د) اقليم در سنوزئيک:

 ادامه روند گرم شدن در بيشتر دوره ترشياري به طوري که سرزمينهاي قطبي امروزي، پوشيده از جنگلهاي خزاندار بوده است. در اين دوران به جز يک منطقه گرم در عرضهاي 40 تا 50 درجه شمالي و جنوبي، دو منطقه معتدل وجود داشت که پوشش درختان آن تا قطبين زمين ادامه داشت. کاهش دما در پايان ترشياري منجر به ايجاد يخچالهاي قاره‌اي گسترده شد.

اسلاید 8 :

ه) اقليم در کواترنر:

 تناوب وضعيت آب و هوايي(دوره هاي يخچالي و غير يخچالي متناوب)، جابجايي مناطق آب و هوايي به سمت استوا در دوره هاي يخچالي و در پي آن به سمت قطب در دوره هاي بين يخچالي، دوره کواترنر به دو دوره پليستوسن که مطابقت با عصرهاي يخ و هولوسن که دوره کنوني است که آن را دوره بعد يخچالي توصيف مي‌کنند.

عدم يکسان بودن تعداد و مدت زمان دقيق يخبندانها( در آمريکاي شمالي، اروپا و آلپ) باعث اختصاص نامگذاري به نواحي.

در مجموع چهار عصر يخبندان، در اروپاي شمالي به نام الستر، ساله و وارته و ويستول، در آمريکاي شمالي به نام نبراسکا، کانزاسين، ايلينوين و ویسکانسین و درآلپ گونز، ميندل، ريس و وورم مي باشد.

طول زمان دوره هاي بين يخچالي(پنک و بروخنر): گونز- ميندل 60 هزار سال، ميندل- ريس 240 هزار سال، ریس- وورم : 60 هزار سال

تاريخ اوج يخبندانها(ميلانکويچ): 75 هزار، 200 هزار، 450 هزار و 600 هزار سال محاسبه شده است.

اسلاید 9 :

تغییرات آب و هوایی هولوسن:

این دوره که به دنبال آخرین مرحله یخچالی در عرض های جغرافيايي متوسط ظاهر شده است، با افزایش درجه حرارت همراه است در شرایط خشکی موقعیت آن با پولن‌های فسیلی، با تعیین سن کربن 14 مورد بررسی قرار گرفته است. پولن و اسپر شرایط آب و هوایی گذشته از نظر جزئیات نسبت پولن های امروزی بیشتر مورد تجزیه واقع شده است. در اروپا و شمال امریکا چنین افزایش وسیع درجه حرارت بعد از سرد شدن ، تا حد مطلوب بوده است. تجزیه پولن ها به ما اجازه داده که برخی از جزئیات فصلی را تخمین بزنیم.

اسلاید 10 :

- رابطه دوره های یخچالی وبین یخچالی باتغییرات ائوستاتیکی:

تغییرات ائوستاتیکی در سطح شمالی، میانگین تغییرات سطح درياها می باشد که وابسته به 4 مکانیسم می باشد:

1- علت های تکتونیکی که با تغییرات ظرفیت مخازن اقیانوس در ارتباط است.

2- علت‌هاي يخبندان که مربوط به مقدار آبي مي‌باشد که به وسيله يخچالها حفظ شده و مانع ورود به درياها مي‌شود.

3- علت های رسوبی که می تواند بر اثر رسوبگذاری آهسته ، مخازن اقیانوس را پر کند.

4- علت های مربوط به چگالی اقیانوس ها که در تغییر حجم آب دریاها موثرند.

برخی منابع موثق حاکی از آن است که در دوره پلیستوسن میانگین حرارت آب اقیانوس ها 5 درجه سانتیگراد افت داشته است و با توجه به برآورد ایزوتوپی اکسیژن 18، از رسوب های اقیانوس می توان گفت که سطح آب دریاها به میزان 10 متر پایین تر از حد معمولی بوده است.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید