بخشی از پاورپوینت
اسلاید 1 :
عنوان : چکیده کتاب گزیده نکات مدیریتی در نهج البلاغه
بر اساس کتاب : دکتر لطف الله فروزنده و افتخار السادات نوابی نژاد
انتشارات : پیام نور
تهیه و تنظیم : علی بستان
منبع : وبلاگ علی بستان
اسلاید 2 :
آشنایی با نهج البلاغه
این کتاب جلیل، مجموعه ای است از سخنان سید مولای ما،امیرمؤمنان، علی بن ابی طالب ( کرم الله وجهه) که سیدشریف رضی از سخنان متفرق آن حضرت، گزینش و گردآوری کرده و نام آن را نهج البلاغه نهاده است.
روش شناسی در نهج البلاغه
در این روش، موضوعی خاص، مورد نظر قرار می گیرد و به نهج البلاغه عرضه می شود و کلیه مطالبی که مستقیم یا غیر مستقیم، موضوع مورد نظر را تبیین می کند، استخراج می شود و پس از بررسی دسته بندی می شود و سپس جمع بندی آن مطالب ارائه می شود.
اسلاید 3 :
فصل اول
انسان و کاربرد باورها و اعتقادات وی در مدیریت
از آنجایی که موضوع اصلی مدیریت (( انسان)) است لذا بحث در خصوص مدیریت ، مرتبط بر شناخت انسان است در واقع شناخت انسان از جهاتی پیش نیاز مدیریت است. مدیریت متضمن بایدها و نبایدهایی در رفتار فردی و اجتماعی و سازمانی افراد است لذا بر مبنای باورها و اعتقادات افراد، اصول و سبک مدیریت اسلامی بر اساس نوع (( نگاه اسلام به انسان)) شکل خواهد گرفت.
اسلاید 4 :
دین و شناخت خدا
سرآغاز دین خداشناسی است، و کمال شناخت خدا، باور داشتن او، و کمال باور داشتن خدا، شهادت به یگانگی اوست، و کمال توحید اخلاص، و کمال اخلاص خدا را از صفات مخلوق جدا کردن است.
عوامل هلاکت انسان
عبرت نگرفتن از گذشته
عدم ایمان به غیب
در گرداب شهوات فرو رفتن
تکیه بر رأی و نظر خویش داشتن ( خودرأیی)
اسلاید 5 :
علت سکوت و کناره گیری از خلافت
پیامبر(ص) خطاب به حضرت علی(ع) فرمودند: اگر در امر حکومت کار به جدال و خونریزی کشیده شود، سکوت کن.
بر اساس فرمایش حضرت علی (ع) ثقل اکبر، قرآن و ثقل اصغر عترت پیامبر(ص) می باشد.
خطبه 164- برترین انسان ها
پس بدان برترین بندگان خدا در پیشگاه او رهبر عادل است که خود هدایت شده و دیگران را هدایت می کند، و بدترین مردم نزد خدا رهبر ستمگری است که خود گمراه است و مایه گمراهی دیگران نیز می باشد.
اجل نگهبان خوبی است(حکمت 306)
اسلاید 6 :
حکمت 78- آزادی و اختیار انسان
خداوند بندگان خود را فرمان داد در حالی که اختیار دارند و نهی فرمود تا بترسند و چیز دشواری را تکلیف نفرمود.
حکمت 47- ارزش های والای انسانی
و درود خداوند بر او فرمود: ارزش مرد به اندازه همت اوست، و راستگویی او به میزان جوانمردیش، و شجاعت او به قدر ننگی است که احساس می کند، و پاکدامنی او به اندازه غیرت اوست.
و درود خدا بر او فرمود: قناعت ثروتی است که پایان نمی پذیرد ( حکمت57)
اسلاید 7 :
حکمت 147- اوصاف انسان های بی ارزش
اقسام مردم ( مردم شناسی) : مردم سه دسته اند، دانشمندان الهی و آموزنده ای بر راه رستگاری و پشه های دست خوش باد و طوفان و همیشه سرگردان، که به دنبال هر سرو صدایی می روند.
ارزش والای دانش : دانش بهتر از مال است، زیرا علم تو را نگهبان است، و مال را تو باید نگهبان باشی، مال با بخشش کاستی پذیرد اما علم با بخشش فزونی گیرد.
ارزش دانشمندان : ثروت اندوزان بی تقوا مرده گرچه به ظاهر زنده اند، اما دانشمندان! تا دنیا برقرار است زنده اند، بدن هایشان گرچه در زمین پنهان اما یاد آنان در دل ها همیشه زنده است.
نامه 53- اخلاق رهبری با انسان ها ( روش برخورد با مردم) به مردم نگو، به من فرمان دادند و من نیز فرمان می دهم، باید اطاعت شود، که این گونه خودبزرگ بینی دل را فاسد، دین را پژمرده، و موجب زوال نعمت هاست.
اسلاید 8 :
فصل دوم
اعتقاد و باور به خدا ( خداباوری)
اساس دین اسلام بر خداپرستی و توحید استوار است و هدف خلقت، خداپرستی و عبادت خداوند کریم است.
اصل(( اعتقاد به یگانگی خداوند)) پایه و اساس هر رویکرد و پارادایم مدیریت اسلامی است که بر تمام اصول و فنون و روش ها حاکم است.
اسلاید 9 :
اعتقاد به قدرت و نظارت خداوند
چنان آشکار است که فراتر از او چیزی نیست و چنان نهان است که مخفی تر از او یافت نمی شود.
اقرار به عظمت خداوند: شناخت انسان به قدرت خداوند او را خاضع و متواضع خواهد کرد.
" هر واحد و تنهایی جز او اندک است و هر عزیزی جز او ذلیل و هر نیرومندی جز او ضعیف و ناتوان است"
ترس از خدای متعال : ترس از خداوند لازمه عدالت مداری یک مدیر اسلامی است.
هرگاه خدا بخواهد بنده ای را خوار بگرداند دانش را از او دور می گرداند( حکمت 228)
اسلاید 10 :
فصل سوم
آخرت گرایی
صفات پرهیزکاران : نفس او از دستش به زحمت ولی مردم از او در آسایشند برای قیامت خود را به زحمت می افکند ولی مردم را به رفاه و آسایش می رساند. پرهیزکاران گرامی ترین افراد نزد خدا هستند.
فلسفه وجودی انسان انجام عمل نیکوست.
مدیر اسلامی در مجموع دنیا را فرصت طلایی و در عین حال کوتاه می داند.
روحیه تعادل در اثر آخرت گرایی در انسان ایجاد می شود.
روحیه مبارزه با ستمگری از آثار آخرت گرایی است.