بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

الف – غور و تعمق در محتوای نهج البلاغه برای شناخت مکتب امام علی علیه السلام در زمینه های مختلف

ب – تحقیق در اسناد و مدارک نهج البلاغه که خوشبختانه کارهای خوبی در این مورد انجام یافته است

اسلاید 2 :

اين مجموعه نفيس و زيبا به نام " نهج البلاغه " كه اكنون در دست ما می باشد و روزگار از كهنه كردن آن ناتوان است ، منتخبی از " خطابه‏ها " و " دعاها " و " وصايا " و " نامه‏ها " و " جمله‏های‏ كوتاه " مولای متقيان امام علی ( علیه السلام ) است كه بوسيله سيد شريف بزرگوار " رضی‏ " رضوان الله عليه ، در حدود هزار سال پيش گردآوری شده است .

اسلاید 3 :

سيد رضی شخصا شيفته سخنان علی (علیه السلام ) بوده است ، او مردی اديب و شاعر و سخن شناس بود سيد رضی به خاطر شيفتگی كه به ادب عموما و به كلمات امام علی (علیه السلام ) خصوصا ، داشته است

اسلاید 4 :

 سید رضی «ره»  بيشتر از زاويه فصاحت و بلاغت و ادب به سخنان مولی‏ می‏نگريسته است ، از اين رو نام مجموعه منتخب‏ خويش را " نهج البلاغه " نهاده است ،

و ی به همين جهت اهميتی به‏ ذكر ماخذ و مدارك نداده است ، فقط در موارد معدودی به تناسب خاصی نام‏ كتابی را می‏برد كه آن خطبه يا نامه در آنجا آمده است .

اسلاید 5 :

كلمات اميرالمومنين (علیه السلام ) از قديم‏ترين ايام با دو امتياز همراه بوده‏ است:

يكی فصاحت و بلاغت ، و ديگر چند جانبه بودن و به اصطلاح امروز چند بعدی بودن .

اسلاید 6 :

اين امتياز نهج البلاغه برای فردی كه سخن شناس باشد و زيبايی سخن را درك كند نياز به توضيح و توصيف ندارد ،

اساسا زيبايی درك كردنی است‏ نه وصف كردنی .

اسلاید 7 :

آنان كه پای منبرامام علیه السلام می‏ نشستند سخت تحت تاثير قرار می‏گرفتند ، مواعظ  آن حضرت  دلها را می‏لرزانيد و اشكها را جاری می‏ساخت .

اسلاید 8 :

سيد رضی پس از نقل خطبه معروف " الغراء ” می‏گويد : وقتی كه علی‏ (علیه السلام ) اين خطابه را القا كرد بدنها لرزيد ، اشكها جاری شد ، دلها به طپش‏ افتاد !

اسلاید 9 :

حضرت امام علی (علیه السلام ) يگانه كسی است بعد از رسول خدا - صلی الله علیه واله - كه مردم به حفظ و ضبط سخنانش اهتمام داشتند .

اسلاید 10 :

ابن ابی الحديد از " عبدالحميد كاتب " كه در فن نويسندگی ضرب المثل‏ است  و در اوايل قرن دوم هجری می‏زيسته است نقل می‏كند كه گفت‏ هفتاد خطبه از خطبه‏های علی (علیه السلام ) را حفظ كردم و پس از آن ذهنم جوشيد كه‏ جوشيد .

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید