بخشی از مقاله

انرژی هسته ای
تعهدات ايران تعليق فعاليتها، تبديل، فرآوري و غني‌سازي اورانيوم را در بر مي‌گيرد
خبرگزاري فارس: نخست وزير فرانسه با درخواست از ايران براي پايبندي به توافق خود با اتحاديه اروپا در مورد تعليق برنامه غني‌سازي اورانيوم گفت: «اين تعهدات شامل تعليق همه فعاليتها، تبديل، فرآوري و غني‌سازي اورانيوم مي‌شود.»


به نقل از خبرگزاري فرانسه از پاريس، «دومينيك دوويلپن» امروز در گفت‌وگو با راديو يك اروپا گفت: «ايران بايد به تعهداتي كه بر عهده گرفته، احترام بگذارد.»
وي افزود: «اگر تهران اين مساله را رد كند، جامعه بين‌الملل مجبور به نتيجه‌گيري با اجماع و گفت‌وگو مي‌شود.»
نخست وزير فرانسه تاكيد كرد: «و در صورتي كه ايران به تعهداتش عمل نكند، بايد نشست شوراي امنيت در اين خصوص تشكيل شود.»
اين اظهارات در حالي بيان مي‌شود كه ايران از تصميم خود براي ازسرگيري فعاليتها در سايت تبديل اورانيوم در اصفهان خبر داده است.
ايران شب گذشته با تاخير دو روزه ازسرگيري فعاليتها در تاسيسات تبديل اورانيوم در اصفهان موافقت كرد.


تهران پيش از اين تهديد كرده بود در صورت عدم دريافت پيشنهادهاي اروپا تا اول آگوست، مهر و موم‌ها را از دستگاههاي اين سايت برداشته و فرآوري هسته‌اي را دوباره آغاز مي‌كند.
مذاكره‌كنندگان اتحاديه اروپا از ايران خواسته‌اند هيچ اقدام يكجانبه‌اي را انجام ندهد.
آنها گفتند تنها چند روز با ارائه پيشنهادهاي امنيتي، سياسي و اقتصادي و هسته‌اي به ايران فاصله دارند.


اين در حالي است كه رييس مركز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه عقب نشيني از مواضع منطقي و پذيرفتن تعهدهاي اجباري موجب تعطيلي تمام علوم در كشور مي‌شود، تصريح كرد: خواسته‌هاي غير منطقي اروپايي‌ها تمامي ندارد.
احمد توكلي : استفاده از انرژي اتمي را طبق مقررات بين‌المللي حق جمهوري اسلامي ايران دانست و بيان داشت: فناوري هسته‌اي ايران بطور بومي محقق شده و تاكيد بيگانگان بر عدم دستيابي ايران به اين فناوري بمعناي تعطيلي علوم است.


توكلي با بيان اينكه طولاني شدن مذاكرات اگر تاكنون منافعي براي جمهوري اسلامي ايران داشت از اين به بعد ضرر ما تمام خواهد شد، افزود: تاخير در آغاز غني سازي موجب از دست دادن ظرفيت‌ها و متخصصان داخلي خواهد شد.

واشنگتن‌ پست: ايران تا ساخت مواد مورد نياز توليد بمب اتمي يك دهه فاصله دارد
يك روزنامه آمريكايي گزارش داد ارزيابي‌هاي اطلاعاتي آمريكا نشان مي‌دهد ايران حداقل 10 سال ديگر تا ساخت تركيبات اصلي مورد نياز براي توليد تسليحات هسته‌اي فاصله دارد


روزنامه واشنگتن‌ پست در شماره امروز خود به نقل از منابع دولتي كه به اين گزارش دسترسي دارند، نوشت: «اين درحالي است كه پيش از اين گزارش‌هاي اطلاعاتي دولت آمريكا در مورد برنامه هسته‌اي ايران حاكي از آن بود كه ايران تنها پنج سال تا ساخت تركيبات اصلي مورد نياز براي توليد تسلحيات هسته‌اي فاصله دارد.»
اين تحقيقات تحت عنوان "ارزيابي اطلاعات ملي" (NIE) انجام شده است.


روزنامه ياد شده افزود: «اين تحقيقات جامع كه بيانگر اجماع ميان سازمان‌هاي اطلاعاتي آمريكا است به شدت با اظهارات علني كاخ سفيد در مورد برنامه هسته‌اي ايران مغايرت دارد. مقامات دولت آمريكا پيش از اين بدون ارائه هرگونه مدركي ارزيابي كرده‌اند تهران قطعا در جهت زرادخانه‌هاي هسته‌اي در حركت است.»


واشنگتن‌ پست افزود: «"ارزيابي اطلاعات ملي" جديد همچنين شامل اين نكته است كه سازمان‌هاي اطلاعاتي از آن بعنوان نشانه‌هاي معتبر مبني بر اينكه ارتش ايران در حال انجام فعاليت‌هاي مخفيانه است، مي‌شود. اين درحالي است كه منابع اعلام كرده‌اند هيچ اطلاعاتي كه بتواند اين پروژه‌ها را مستقيما به برنامه تسليحات هسته‌اي مرتبط سازد وجود ندارد. آنچه كه مشخص است اين است كه ايران بيشتر از طريق برنامه انرژي خود در حال دستيابي و خبره شدن در فن‌آوري‌هايي است كه مي‌تواند در جهت ساخت بمب بكار رود.»


به گفته سه تن از منابع آمريكايي در اين ارزيابي‌ها مشخص نيست كه حكومت ايران در مورد ساخت زرادخانه‌هاي هسته‌اي تصميم گرفته است يا خير. اين درحالي است كه يكي از مقامات ارشد اطلاعاتي آمريكا كه از اين ارزيابي‌ها اطلاع دارد گفته است "اين برداشت سازمان‌هاي اطلاعاتي است كه ايران اگر به حال خود رها شود، متعهد به ساخت تسليحات‌ هسته‌اي است.»
بنابر اين گزارش طي سه سال گذشته كاخ سفيد هرگز برآوردهاي خود از (برنامه هسته‌اي) ايران را همچون عراق در اختيار سازمان‌هاي اطلاعاتي خود قرار نداده است.


بلكه در عوض به سال‌ها برنامه مخفيانه ايران اشاره و اين سوال را مطرح مي‌كند كه كشوري همچون ايران با اين ميزان نفت چرا به يك برنامه انرژي هسته‌اي با اين وسعت نياز دارد.
واشنگتن پست به نقل از برخي مقامات دولتي آمريكا افزود: «سياست‌گذاران ارشد آمريكا در حالي كه كاخ سفيد در حال تنظيم گام‌هاي بعدي سياست خود در قبال ايران است در حال بررسي كردن اين ارزيابي‌ها هستند.»


ارزيابي اطلاعات ملي بنا به دستور "شوراي اطلاعات ملي" در ماه ژانويه تهيه شده است كه از آن بعنوان اساسي ترين تحقيقات شناخته شده و ناشناخته در مورد ايران از سال 2001 ياد مي‌شود.
اين درحالي است كه برآوردهاي ديگري كه در دوره اول رياست جمهوري "جرج بوش" در مورد ايران انجام شده بود در مقياسي كوچك تر انجام شده بود و برخي از آنها بخاطر مغايرت با استدلال‌هاي اطلاعاتي، رد شده بود.


به گفته مقامات كنوني و اسبق آمريكا كه خواستند نامشان فاش نشود يكي از اين تحقيقات در سال 2002 توسط "استيفن هادلي" مشاور امنيت ملي آمريكا كه در آن زمان معاون مشاور امنيت ملي آمريكا بود و با هدف برآورد احتمال "تغيير رژيم" در ايران انجام شده بود.
يك مقام ديگر آمريكايي نيز اظهار داشت يكي ديگر از موارد بررسي شده در مورد آينده سياسي ايران اين است كه آيا حكومت ايران تا زمان رسيدن اين كشور به توانايي ساخت مواد شكاف پذير همچنان در قدرت خواهد بود يا خير ولي اين تحقيقات قادر به پاسخگويي به اين سوال نيست.


به نوشته واشنگتن پست اين تحقيقات كه از آن بعنوان تحقيقاتي جامع در مورد ايران ياد مي‌شود شامل موضوعاتي همچون توانايي‌هاي نظامي، برآورد ميزان رشد جمعيت و صنعت نفت ايران مي‌شود و برآوردهاي انجام شده در مورد برنامه هسته‌اي ايران نيز بعنوان ضميمه‌‌اي در اين تحقيقات جاي داده شده است.
نتايج اين تحقيقات كه در ماه ژوئن به پايان رسيده در حالي منتشر شده است كه مقامات آمريكايي از سال 1995 تاكنون مكررا ادعا كرده بودند ايران پنج سال تا دستيابي به چنين توانايي‌هايي فاصله دارد.
براساس اين تحقيقات احتمالا ايران دست‌كم تا سال 2015 قادر به توليد مقدار كافي اورانيوم بسيار غني‌شده نخواهد بود و اين درحالي است كه اين آمار به آمار اعلام شده از سوي انگليس و اسراييل نزديك‌ تر است.
به گفته چهار تن از منابع آمريكايي، نتايج بدست آمده از اين تحقيقات بيانگر كمرنگ شدن سوء ظن‌ها در اين مورد است كه ارتش ايران در حال انجام برنامه‌هاي مخفيانه غني‌سازي مستقل خود است ولي مداركي دال بر انجام فعاليت‌هاي مخفيانه نظامي بر روي موشك‌ها، تحقيقات و توسعه سانتريفيوژ كه مي‌تواند با برنامه هسته‌اي مرتبط باشد، وجود دارد.
ارزيابي اطلاعات ملي درحالي انجام شده است كه سازمان‌هاي اطلاعاتي آمريكا در گزارش ماه اكتبر 2002 به اشتباه گزارش داده بودند "صدام حسين" رييس جمهوري مخلوع عراق داراي تسليحات‌ كشتار جمعي بوده است و در حال بازنگري برنامه هسته‌اي خود بوده است و دولت "جرج بوش" نيز از همين گزارش براي توجيه كردن حمله خود به عراق در مارس 2003 استفاده كرد.
حاجي بابايي: نواقص مذاكرات هسته اي به هيات مذاكره كننده مرتبط است
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تصريح كرد: برخي نواقص مذاكرات به هيات مذاكره كننده مرتبط است چون هيات مذاكره كننده به آن اندازه كه ديپلماسي قوي داشت به اين موضوع كه بايد بايستد و از مواضع كشور دفاع كند، اعتقاد نداشت


حميدرضا حاجي‌بابايي نماينده همدان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري فارس در ارزيابي تيم مذاكره كننده بيان داشت: در مورد اين موضوع بايد ارزيابي دو جانبه از كل وقايع امكان صورت گيرد، بدين معنا كه بايد در نظر گرفت كه طرف مقابل تا چه اندازه در مذاكرات به اهداف خود مصمم بوده است.
وي با اشاره به گزارش دبير شوراي عالي امنيت ملي خطاب به رئيس جمهوري اظهار داشت: اگر در يك فضاي عقلاني قرار داشتيم شايد به نتايج بلندتري در مذاكرات مي‌رسيديم اما زماني كه اراده طرف مقابل اين است تا فن‌آوري هسته‌اي وجود نداشته باشد و در اين زمينه از تمام كشورهاي دنيا به صورت هماهنگ دعوت مي‌كند بايد در چنين وضعيتي اراده تيم مذاكره كننده ارزيابي شود.


وي با بيان اين مطلب كه تصميمات اتخاذ شده دبير شورايعالي امنيت ملي تاكنون موثر و قابل قبول بوده است، گفت: البته به اين تصميمات ايرادات و اشكالاتي هم وارد است زيرا هيات مذاكره كننده بهتر از اين مي‌توانست عمل نمايد.


وي افزود: قسمت عمده اين ايرادات و نقدها به قدرت پشت صحنه مذاكرات باز مي‌گردد و قطعاً اگر شخص ديگري به جاي آقاي روحاني پاي ميز مذاكره مي‌نشست، شامل اين نقشه‌ها مي‌شد.
به اعتقاد وي برخي نواقص مذاكرات مرتبط با هيات مذاكره كننده است چون هيات مذاكره كننده به اندازه ديپلماسي قوي خود به اين موضوع كه بايد بايستد و دفاع كند اعتقاد نداشت.


وي افزود: خطرات هنوز رفع نشده و در آينده بايد با تدبير، انديشه و شجاعت آنها را رفع كنيم.
نماينده همدان گفت: باب مذاكره با اروپايي ها بسته نخواهد شد، اما آنچه مهم است اين است اگر پيشنهاد اروپا متضمن خواسته‌هاي عيني و علني جمهوري اسلامي باشد پذيرفتني است اما در غير اين صورت هر پيشنهادي كه متضمن غني سازي نباشد از نظر ما مردود است


ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت بسيار دشوار است
يك ديپلمات مستقر در وين گفت كه متقاعد كردن اعضاي شوراي حكام آژنس بين المللي انژي اتمي براي ارجاع پروند هسته اي ايران به شوراي امنيت بسيار دشوار است.
وي كه خواست نامش فاش نشود، اظهار داشت:‌جمهوري اسلامي بعد از امضاي بيانيه پاريس همه نوع همكاري را براي اثبات حسن نيت خود با كشورهاي اروپايي انجام داده اما با اين وجود اروپا پاسخ مناسبي به اين اقدامات نداد و انتظار بيش از اين براي ايران غير ممكن است.
وي اضافه كرد: منطق ايران منطقي قوي و محكم است و نمي‌شود ايران را با توجه به اين منطق محكوم كرد.


اين ديپلمات با اشاره به احتمال برگزاري نشست فوق‌العاده شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به دليل آغاز فعاليت هسته‌اي ايران در هفته آينده گفت: با اين وجود احتمال ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت كم بوده و با توجه به اعتمادسازي كامل و همه جانبه ايران در طول ماههاي گذشته و عدم وجود گزارشي منفي از سوي بازرسان آژانس، كار براي اروپا و آمريكا جهت ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت بسيار سخت است.
وي در پايان تصريح كرد: ايران همچنان با اعتقاد به پايبندي به پروتكل بين‌المللي آماده همكاري در زمينه برنامه هسته‌اي صلح‌آميز خود است اما از حقوق قانوني و مشروع خود عقب نشيني نخواهد كرد..


ايران در مسائل هسته‌اي به تعهدات و دفاع از حقوق ملت ايران پايبند است
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: جمهوري اسلامي ايران در مسائل هسته‌اي به تعهدات خود متعهد و بر حقوق ملت ايران پايبند و مصر است و به هيچ كس اجازه نخواهد داد تا با ادبيات تكليفي و وظيفه‌اي صحبت كند و حقوق ملت ايران را ناديده بگيرد


كاظم جلالي در مصاحبه با بخش گفتگوي ويژه شبكه دو افزود: فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران پس از ماهها مذاكره با طرف اروپايي زماني آغاز شد كه جمهوري اسلامي ايران تمام راههاي ديپلماتيك را طي و با پيمودن راههاي درست و غلط ارائه شده با اروپائيها اتمام حجت كرده بود.
وي با بيان اينكه بر اساس قوانين ان. پي. تي و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي داشتن فناوري هسته‌اي حق تمام كشورهاست اما آژانس و كشورهاي دارنده دراين مسير تخطي كرده‌اند، گفت: جمهوري اسلامي ايران و بازرسان آژانس را پذيرفت و آنها بازرسي‌هايي طولاني انجام دادند و اكنون جمهوري اسلامي ايران با خيالي راحت مي‌تواند فعاليت‌هاي هسته‌اي خود را آغاز كند.


جلالي تصريح كرد: مردم ايران نمي‌توانند تصميمات اروپايي‌ها را قبول كنند.
اين نماينده مجلس با تاكيد بر بيان واقعيت‌ها و خودداري از متشنج جلوه دادن فضاي كنوني تصريح كرد: آمريكا و اروپايي‌ها در آستانه تشكيل دولت جديد درصدد بحران سازي هستند و بايد از اين بحران به درستي عبور كرد.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه مركز يو. سي. اف اصفهان در تفسير آژانس نيز مركز غني سازي نيست، گفت: جمهوري اسلامي ايران درست يا غلط مذاكرات هسته‌اي را با اروپائي‌ها آغاز كرد بنابراين نبايد از ادامه مذاكرات خودداري كند مگر آنكه شرايط مذاكرات رعايت نشود.


وي گفت: در صورت ارائه پرونده هسته‌اي ايران به شوراي امنيت اروپائي‌ها اولين شكست خورده اين مذاكرات خواهند بود زيرا نتوانستند يك مسئله جهاني را حل نمايند و همچنين سازمانهايي مانند آژانس، سازمان ملل و شوراي امنيت نيز تضعيف خواهد شد زيرا هيچ مبنايي براي ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت وجود ندارد.


كاظم جلالي با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران آغاز گر توسعه فن آوري صلح آميز هسته‌اي به كشورهاي متقاضي است، گفت: ايران به عنوان الگوي استفاده از انرژي اتمي در جهان مطرح شده است و مذاكرات و اقدامات ايران در موفقيت استفاده كشورهاي ديگر از اين انرژي عظيم تاثير گذار خواهد بود.
هيچ قانوني نمي‌تواند كشوري را از داشتن فن‌آوري صلح آميز هسته‌اي باز دارد


بشار اسد رئيس‌جمهور سوريه خواستار برابري كشورها در استفاده از برنامه هسته‌اي شد و گفت: «اگر كشوري در منطقه داراي برنامه اتمي است، كشورهاي ديگر نيز حق دارند برنامه اتمي داشته باشند و هيچ قانوني نمي تواند كشوري را از داشتن فن آوري صلح آميز هسته اي منع كند
اسد در مصاحبه‌ با روزنامه "ورميا نواستي" روسيه در خصوص مسائل هسته‌اي ايران گفت: «هيچ قانوني وجود ندارد كه كشوري را از در اختيار داشتن راكتورهاي هسته‌اي براي اهداف صلح‌جويانه منع سازد و ايران بارها آشكارا اعلام كرده كه قصد استفاده از انرژي هسته‌اي در اهداف نظامي را ندارد.»
وي افزود:«ما بر اين عقيده هستيم كه مسئله استفاده از انرژي هسته‌اي نبايد تنها در مورد يك كشور بررسي شود و بايد به آن در ابعاد كلي خاورميانه نگاه شود و اگر يك كشوري در منطقه حق استفاده از اين فن آوري را دارد، كشورهاي ديگر هم چنين حقي را دارند.»


رئيس جمهور روسيه گفت:«اگر ما مي‌خواهيم منطقه‌اي عاري از سلاح هسته‌اي داشته باشيم، اين قانون بايد در خصوص همه كشورهاي منطقه اجرا شود ، منظور من اسرائيل است زيرا اسرائيل تنها رژيم خاورميانه است كه داراي سلاح هسته‌اي است.»
وي با اشاره به اينكه سوريه در سال 2003 پيشنهاد پاكسازي كل منطقه خاورميانه از وجود سلاح‌هاي هسته‌اي را به شوراي امنيت سازمان ملل تقديم كرد، گفت: «اگر كشوري از از اين مي‌ترسد كه كشوري مثل عراق سلاح هسته‌اي داشته باشد، بايد ابتدا مسئله وجود اين سلاحها در اسرائيل را حل كند، در غير اين صورت منطقه رو به بي‌ثباتي خواهد رفت.»


وي خاطرنشان كرد، اين خطر وجود دارد كه طي سال‌هاي آينده سلاح هسته‌اي گسترش پيدا كند و جهان بهاي سنگيني از اين بابت خواهد پرداخت بنابراين هر چه زودتر بايد در خصوص عاري شدن كل منطقه از اين سلاح، اقدامي صورت بگيرد.
بشار اسد در باره فشارهاي آمريكا و غرب بر اين كشور گفت:«اختلاف بين سوريه و برخي كشورهاي غربي عميق بوده و ناشي از عدم شناخت درست آنها از كشور ما، واقعيات موجود، فرهنگ، تاريخ و ريشه اصلي مشكلاتي است كه در منطقه خاورميانه وجود دارد در حالي كه غرب بايد نقطه نظرات ما را مد نظر قرار دهد.»
وي با تاكيد بر اينكه هر مشكلي از راه گفت‌وگو قابل حل و فصل است و در اين امر استثنايي وجود ندارد، خاطر نشان كرد:«سوريه عامل ثبات در منطقه است و هيچ يك از موازين بين‌المللي را نقض نكرده و هرگز در جهت بي ثباتي اوضاع گامي برنداشته است ، علاوه بر اين همواره با كشوهاي دوستي كه مواضع ما را درك مي‌كنند، روابط خوبي داشته است.»
رئيس‌جمهور سوريه گفت:« كشورهايي مثل روسيه و چين علاوه بر حمايت از مواضع دمشق در شوراي امنيت به ثبات و حل مسائل منطقه علاقه‌مندند و به همين دليل از سوريه حمايت مي‌كنند.»
بشار اسد در خصوص بحران در روابط سوريه و غرب بر اثر نتايج بدست آمده از تحقيق گروه تحقيقات سازمان ملل متحد تاكيد كرد:«قتل رفيق حريري تنها بهانه‌اي براي افزايش اعمال فشا

رها بر دمشق شد، در حالي كه دليل واقعي، ترور حريري نبود ، با وجود اين ما اعلام كرده‌ايم كه با تحقيقات بين‌المللي همكاري لازم را خواهيم كرد.»
وي گفت:«ما مطمئن هستيم كه سوريه در اين جريان نقشي نداشته است و اگر تحقيقات صحيح انجام شود، چنين نتيجه اي حاصل خواهد شد.»
اسد گفت:« اگر ثابت شود كه كسي از اتباع سوري حتي از نزديكان من در اين قضيه دست داشته است، بر اساس قوانين كشور به اشد مجازات (اعدام) خواهد شد اما مساله اينجاست كه كميته مذكور صادقانه و بطور مستقل كار نمي‌كند و آشكارا مسائل سياسي در تصميم گيريهاي آن دخيل است.»


رئيس‌جمهور سوريه احساسات خود را به عنوان رهبر كشوري كه نيروهاي نظامي‌اش سالهاي سال در لبنان حضور داشتند و به ناگهان تغييراتي در اين زمينه صورت گرفت، اين گونه توصيف كرد كه « پس از پايان جنگ داخلي سال 1990، اقدامات خرابكارانه، ناآرامي‌ها و كشتار رجال سياسي مختلف ادامه داشت و با وجود حضور نظامي سوريه در اين كشور هرگز از قبل اطلاعاتي در اين خصوص نداشتيم، البته ما همانطور كه اكثر كشورهاي جهان انتظار تغييرات ناگهاني را پس از 11 سپتامبر سال 2001 و حمله به افغانستان و عراق نداشتند، واقعا انتظار چنين تغييراتي را نداشتيم.»


اسد در خصوص اتهامات آمريكا در مورد دست داشتن سوريه در وخامت اوضاع در عراق نيز گفت:«آمريكاييان ما را متهم مي‌كنند در حالي كه خودشان قادر به كنترل مرزشان با مكزيك نيستند ، پس چه انتظاري از سوريه دارند؟ ما حداكثر تلاش خود را براي كنترل مرز خود با عراق مي‌كنيم و امكان نفوذ به آن را به حداقل رسانده‌ايم ولي براي چنين اقداماتي همكاري دو طرف لازم است.»
اسد گفت:«مشكل اينجاست كه آمريكايي‌ها نمي‌خواهند بپذيرند كه بخشي از مردم عراق هم در مخالفتها و درگيريها با آنان شركت دارند و همواره دم از عناصر خارجي مي زنند در حاليكه كه چنين نيست.»


وي تاكيد كرد:«دليل اصلي انتقادات از سوريه در واقع شكست آمريكا در عراق است.»
رئيس جمهور سوريه در پاسخ به اين سئوال كه آيا آينده قراردادهاي نظامي سوريه و روسيه در زمينه گاز و ساير ابعاد اقتصادي به موضعگيري مسكو هنگام بررسي مسئله سوريه در شوراي امنيت بستگي دارد يا نه، خاطر نشان كرد روابط اقتصادي بين مسكو و دمشق تنها به يكي دو قرارداد نفتي مربوط نمي‌شود و بسيار گسترده‌تر است.

دستيابي ايران به چرخه سوخت منع حقوقي ندارد
استاد جغرافياي سياسي و ژئوپلتيك دانشگاه تربيت مدرس دستيابي ايران به چرخه سوخت صلح‌آميز هسته‌اي و مطابق NPT را داراي منع حقوقي ندانست
محمد رضا حافظ نيا پيش از ظهر امروز دوشنبه در ميزگرد علمي تحليل ژئوپلتيك مسائل هسته‌اي ايران كه در دانشگاه تربيت مدرس برگزار شده بود به تحليل ژئوپلتيكي مسائل هسته‌اي پرداخت و به مباحثي چون فلسفه ژئوپلتيكي فعاليت هسته‌اي، ساختارهاي نهادي متولي پديده هسته‌اي در سطح بين‌المللي و بحران هسته‌اي ايران اشاره كرد.


وي بحران هسته‌اي ايران را به دو بخش حقوقي و ديپلماتيك و پيامدهاي ژئوپلتيكي بحران هسته‌اي تقسيم كرد و پيامدهاي ژئوپلتيكي بحران هسته‌اي ايران را شامل نقش تكنولوژي هسته‌اي در قدرت ملي، منزلت ايران در منطقه و جهان، حساسيتهاي مثبت و منفي در سطح منطقه به اين پديده و الگوي تعاملاتي ايران در منطقه عنوان كرد.


اين استاد دانشگاه در خصوص فلسفه ژئوپلتيكي فعاليت هسته‌اي به ديدگاههاي كلان در حوزه روابط بين‌الملل و در ارتباط با مولفه قدرت اشاره كرد و با بيان اينكه ديدگاههاي آرمانگرايي و واقعگرايي در مناسبات بين‌المللي وجود دارد، گفت: در چارچوب نگرش واقعگرايانه به بحث قدرت صحبت از اين است كه در مفهوم قدرت ملي هر كشوري در جهان به دنبال حفظ موجوديت، منافع ملي، امنيت ملي و ارزشهاي خود مي‌باشد كه براي حفاظت از اين موارد نيازمند دستيابي به سطح قابل قبولي از قدرت مي‌باشد.


حافظ نيا قدرت را مولفه بنيادي در موجوديت كشورها خواند و افزود:زماني قدرت ملي را كالبد شكافي مي‌كنيم حداقل به 9 مولفه بنيادين دست مي‌يابيم كه از آن بين 2 مولفه علم و تكنولوژي و نظامي در بحث هسته‌اي مورد توجه است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید