بخشی از مقاله

بررسی و اموزش نرم افزار Adobe premiere
پیشگفتار لطف خداوند متعال به من اجازه داد که بار دیگر تحفه ناچیزی به دوستداران علم و هنر و علاقه مندان نرم‌افزارهای کامپیوتری خصوصا نرم‌افزارهای شرکت Adobe تقدیم می‌کند.
این کتاب را می‌توان به عنوان راهنمای جامع نرم‌افزار Adobe Premire 6,0 که برای تدوین برنامه‌های ویدئویی به کار می‌رود در نظر گرفت. کلیه نکات و دستورات لازم برای استفاده حرفه‌ای از این نرم‌افزار در این کتاب مطرح شده اند. پس از مطالعه این کتاب قادر خواهید بود به راحتی Premire را به خدمت گرفته و تصاویر ویدئویی خود را به شکل دلخواه سر هم کنید. در فصل اول کتاب Premire را به شکل اجمالی مرور خواهیم کرد. با مطالعه این فصل با بسیاری از ویژگی‌های مهم این برنامه آشنا می‌شوید و دیدگاهی کلی از نحوه کار با آن به دست خواهید آورد. در واقع این فصل برای مبتدیان و کسانی با این برنامه آشنا نیستند گنجانده شده است.


دوستان عزیزی که پیش از این با Premire آشنایی داشته و از آن استفاده کرده‌اند می‌توانند این کتاب برا به عنوان مرجع نسخه جدید آن مورد استفاده قرار دهند و در صورت تمایل مطالعه کتاب را از فصل دوم که ویژگی‌های جدید Premire را معرفی می‌کند آغاز نمایند.
سایر فصل‌های این کتاب هر کدام یک موضوع خاص را به خود اختصاص داده و به طور جزئی به آن می‌پردازند. پس از این که روش استفاده از Premire را به طور کلی آموختید می توانید هر یک از فصل‌ها را بر حسب نیاز کاری خود مطالعه کنید برای مبتدیان مطالعه فصول اول، سوم، چهارم ، پنجم، ضروری به نظر می‌رسد تامبانی کار را یاد گرفته و بتوانند از سایر ویژگیهای Premire بهره ببرند. نکته دیگری که ذکر آن ضروری به نظر می‌رسد این است که هر یک از فصل‌های این کتاب موضوع مربوط به خود را به طور کامل و موشکافانه بررسی می‌کند و این مسئله ممکن است قدری شما را خسته کند.

به عنوان مثال در فصل چهارم تمام مطالب لازم برای انتقال تصاویر ویدئویی از دوربین‌های فیلم برداری یادستگاه‌های پخش به Premire توضیح داده شده است که شاید همه آنها در وحله اول برای شما ضروری نباشد . در این صورت نیازی نیست نگران باشید. می‌توانید از مطالعه این گونه مطالب صرف نظر کنید. به عنوان مثال اگر یک دوربین فیلم‌برداری دیجیتال (DV Camera) ندارید، نیازی به مطالعه قسمت‌هایی که روش وارد کردن تصویر از این گونه دوربین‌ها را توضیح می‌دهند ندارید. به هر حال فراموش نکنید که این کتاب یک راهنمای جامع است، نه یک کتاب آموزشی، مزیت کتاب‌های آموزشی نیز در این است که در ارائه مطالب مبتدیان را در نظر می‌گیرند و به همین دلیل ذکر کلیه مطالب و معرفی کلیه دستورهای یک مطالب مبتدیان رادر نظر می‌گیرند و به همین دلیل ذکر کلیه مطالب و معرفی کلیه دستورهای یک نرم افزار به طور جامع و کامل در یک کتاب آموزشی امکان پذیر نیست. شما یک راهنمای جامع در اختیار دارید و اگر کمی صبر . حوصله به خرج دهید با کمک همین کتاب نیز می‌توانید به هدف خود دست پیدا کنید مطمئن باشید که از این کار پشیمان نخواهید شد.


بعضی ها تصور می‌کنند که چون این کتاب با نام Adobe Premire منتشر می شود باید به گونه‌ای مرتب و فصل‌بندی گردد که دانشجویان سینما و تدوین‌گران برنامه های ویدئویی نیز بتوانند به عنوان یک کتاب آموزش تدوین از آن بهره ببرند. در پاسخ به این سروران گرامی باید عرض کنم همان طور که از نام این کتاب بر‌می‌آید، هدف گردآوری یک مرجع کامل برای استفاده از یک نرم‌افزار کامپیوتری بوده است. اگر قصد داشتیم چنین کتابی منتشر کنیم بدون شک نام روش‌های تدوین برنامه‌های ویدئویی با استفاده از نرم‌افزار Adobe Premire یا نام مشابه دیگری را برای آن انتخاب می کردیم . در این صورت در چنین کتابی اصول تدوین برنامه‌ها و روش اجرای آنها با Premire رامطرح کردیم شما فرض کنید که شخصی بخواهد با استفاده از کتاب‌های راهنمای نرم‌افزار Photoshop هنر گرافیک را بیاموزد. فرموش نکنیم که Photoshop صرفا ابزاری است که برای گرافیست‌ها و خبرگان این رشته تهیه شده است و فرض بر این است که کاربران ان با اصول گرافیک آشنا هستند در این صورت این نرم‌افزار به آنها امکان می‌دهد که ایده‌های خود را بسیار راحت‌تر به مرحله اجر در آورند. غرض این که با فراگیری استفاده از Photoshop یا Premire یا خود را گرافیست یا تدوین‌گر سینما ندانیم و این حرفه‌ها را به حرفه‌ای‌ها بسپاریم.


با توجه له این که این جانب از دریای بی کران علم بهره چندانی نبرده‌ام و این کتاب نیز از لغزش‌ها و اشتباهات احتمالی مبرا نیست، و با تشکر و قدردانی فراوان از تمامی دوستان عزیز و خوانندگان محترم تالیف های پیشین که مرا از گوشزد نمودن این خطاها بی‌نصیب نگذاشتند، این بار نیز آرزومندم که لطف آنها شامل حالم گردد و با صرف اندکی وقت مطلعم سازند تا با تالیفات بهتر و بیشتر بتوانم رسالت خود را دنبال نمایم. دوستان عزیز، پست الکترونیکی mani – hamedanni @ yahoo . com در اختیار شماست تا پیشنهادات خود را به من اعلام فرمایید.


محبت‌ها و کمک‌های دوستانم که در تهیه این کتاب مرا یاری نمودند شایان ذکر و قدردانی است. جناب آقای تجملی، مدیر محترم انتشارات ناقوس این بار مانند گذشته یاریم نمودند. لازم می‌دانم محبت‌های بی‌دریغشان را که همچون برادری دلسوز نثارم کردند سپاس گویم. سنگ صبور و چراغ راه زندگیم را سپاسگذارم که با محبت‌ها و راهنمایی‌های گرانقدرش همواره پشتیبان و یاورم بوده، و خدا را شکر می‌گویم که نفسی می آید و می‌رود تا بگویم پدر دوستت دارم.


مروری بر برنامه Adobe Premire
با استفاده از برنامه Adobe Premire می‌توانید کلیپ‌های ویدئویی‌، صوتی و حتی تصاویر ثابت را به شکل دلخواه خود تغییر داده و برنامه مورد نظر خود را تولید کنید. این برنامه پنجره‌ها و پالت‌های بسیار قدرتمندی دارد که با کمک آنها می‌توانید از هر نظر بر پروژه‌های ویدئویی‌ خود تسلط کافی داشته و آنها را به راحتی توسعه دهید. امکانات جدیدی که برای استخراج فایل‌ها به این برنامه افزوده شده‌اند، خود را مستقیما بر روی نوار ویدئو یا CD کپی کنید.


این قسمت از کتاب شامل درس جداگانه‌ای است که هر یک از آنها یکی از ویژگی‌های جذاب Premire را به طور خلاصه معرفی کرده و دورنمایی از توانایی‌های آنها را ارائه می‌دهد. عزیزانی که تازه با این نرم‌افزار آشنا شده‌اند، با مطالعه این فصل روش کار برنامه را به طور اجمالی یاد گرفته و برای بررسی جزئیات بیشتر و آشنایی کامل با امکانات آن آماده خواهند شد. شما می توانید این دروس را به ترتیب دنبال کنید و یا اگر بعضی‌ از آنها آشنایی قبلی دارید، بر حسب موضوع مورد نظر خود یک یا چند درس از انها را به طور انتخابی مطالعه کنید. هنگامی که مبانی استفاده از برنامه را یاد گرفتید می توانید به فصل‌هی بعدی کتاب مراجعه کرده و مطالب بیشتری در مورد تدوین و ترکیب فیلم‌ها و نیز امکانات جدید این نرم‌افزار به دست آورید. اگر برای انجام تمرین آزمایش نکات مطرح شده در این درس به چند کلیپ ویدئویی نیاز داشتید، می‌توانید از کلیپ هایی که در پوشه Sample بر روی CD موجود هستند استفاده کنید.

آغاز کردن Premire
آماده سازی کارگاه
می‌توان محیط برنامه Premire را به یک کارگاه تدوین فیلم های ویدئویی تشبیه کرد. همان طور که در یک کارگاه می‌توانید ابزارهای مورد نیاز خود را به سلیقه خود و به شکلی منظم طبقه‌بندی کنید، Premire نیز به شما امکان می‌دهد که پنجره‌ها و خصوصیات ظاهری آنها را به شکل دلخواه تنظیم کرده و پالت‌ها رامطابق میل خود دسته بندی ظاهر و یا مخفی کنید و ابزارهایی را که بیش از بقیه مورد استفاده قرار می‌دهید در دسترس قرار دهید. Premire شامل چهار حالت از پیش تعیین شده برای تنظیم محیط کارگاه می باشد. حالت تدوین یا ویرایش A/B تدوین با یک تراگ افکت‌ها و صدا شما نیز می‌توانید این کارگاه موجود را به سبک دلخواه خود مرتب کنید و اطلاعات مربوط به آن سبک رادر یک فایل ذخیره کنید و در پروژه‌های بعدی نیز از آن استفاده کنید.


آغاز کردن یک پروژه
پس از این که برنامه Premire را آغاز کرده و کارگاه مورد نظر خود را انتخاب کردید، کادر محاوره‌ای Load Project Setting باز می شود. در این پنجره آیتم‌های متنوعی وجود دارند که هر یک از آنها تنظیم‌های مختلف یک محیط ویرایشی را به طور پیش‌فرض ارائه می دهند به عنوان مثال، Qucick Time , DV و یا Video for windows اگر قصد دارید پارامترهای تنظیم کننده پروژه را خودتان به طور جداگانه تعیین کنید بهتر است که ابتدا یکی از ایتم‌های پیش فرض را که به پروژه شما نزدیک‌تر است انتخاب کنید و سپس دکمه Custom را کلیک کنید تا کادر محاوره‌ای Load Project Setting ظاهر شود. در این پنجره می‌توانید هر یک از پارامترها را به طور دلخواه تنظیم کنید. اگر می‌خواهید یک پروژه موجود را باز کنید، دکمه Open را کلیک کنید.


ایجاد یک پروژه جدید یا باز کردن یک پروژه موجود
برای این که یک پروژه جدید بسازید، می‌توانید برنامه Premire را آغاز کرده و یکی از آیتم‌های پیش‌فرض تنظیم‌های پروژه را از کادر محاوره‌ای Load Project Setting انتخاب کنید.
اگر برنامه Premire را قبلا باز کرده‌اید، برای آغاز یک پروژه جدید کافیاست دستور File> new را اجرا کنید تا کادر محاوره‌ای Load Project Setting باز شود.
شما می توانید پنجره‌ای را که در هنگام شروع برنامه Premire باز می‌شود بر حسب نیاز تغییر دهید. روش انجام این کار در قسمت تغییر دادن پنجره شروع توضیح داده شده است.
آشنایی با محیط کاری برنامه


مروری بر محیط کاری
پس از این که یک پروژه را آغاز کنید، محیط کاری برنامه Premire ظاهر می‌شود. اگر پیش از این با نرم‌افزارهای دیگر شرکت Adobe کار کرده باشید محیط کاری Premire نیز برای شما بسیار آشنا خواهد بود. واسط کاربر این برنامه نیز مانند سایر محصولات Adobe شامل یک منوی فرمان در بالای پنجره پنجره‌هایی برای سرهم کردن و ویرایش در این برنامه برای کلیپ های ویدئویی جعبه‌ابزار و پالت‌های شناور می‌باشد.

نگاهی به پنجره Project
تمام کلیپ‌هایی که به پروژه خود اضافه می‌کنید ، اعم از کلیپ‌های ویدئویی، تصاویر ثابت، تصاویر سلسله‌ای و کلیپ‌های صوتی، درون لیست موجود در پنجره Project قرار می‌گیرند. هر پروژه فقط یک Project دارد. اگر این پنجره را ببندید، در واقع پروژه را بسته‌اید. این پنجره نیز قابل تغییر است. و می‌توان بر حسب نیاز و در شرایط مختل کار تدوین فیلم، کلیپ‌های موجود در آن را به شکل دلخواه مرتب کرده و نمایش داد.
جهت کسب اطلاعات بیشتردر مورد پنجره Project قسمت تغییر دادن حالت نمایش پنجره Project را که در فصل سوم کتاب آمده است مطالعه کنید.


مشاهده کلیپ‌ها در پنجره Project
برای سهولت کار در هنگام تدوین می‌توانید به هر یک از کلیپ‌های موجود در پروژه خود توضیحات اضافه کنید. به این ترتیب به راحتی می‌توانید کلیپ‌های موجود در لیست را نیز تغییر دهید. هنگامی که یک کلیپ را در پنجره Project انتخاب می‌کنید، قسمت نمایشی موجود در بالای پنجره یک فریم از آن کلیپ را به صورت یک تصویر بندانگشتی نمایش می‌دهد. این فریم را در Poster Frame می‌نامیم. در این کتاب برای این منظور از واژه پوستر استفاده خواهیم کرد. در این قسمت از پنجره Project اطلاعات دیگری از قبیل نام و نوع کلیپ، اطلاعات ویدئویی، مدت زمان و نرخ داده ‌های آن نیز درج می شوند. منظور از نرخ داده‌ها، مقدار اطلاعات در واحد زمان است. به عنوان مثال 101 .35 k per Second یعنی 101.35 کیلوبایت در هر ثانیه در این صورت اگر مدت زمان کلیپ مورد نظر یک دقیقه باشد حجم فایل آن خواهد بود:


101.35*60=6081 KB= 5.938 MB
اگر کلیپ انتخاب شده یک کلیپ ویدئویی باشد، می توانید دکمه Play موجود در زیر تصویر بندانگشتی را کلیک کنید تا در همین قسمت به نمایش درآید.
(A قسمت نمایش تصویر بندانگشتی ( پوستر) B جعبه‌ها – C کلیپ – D اطلاعات کلیپ – E دکمه F – Search : دکمه G – New Bin : دکمه H – Create Item دکمه تنظیم اندازه و منطقه نمایش جعبه‌ها – j دکمه تغییر وضعیت به حالت نمایش آیکون K- دکمه تغییر وضعیت به حالت نمایش تصاویر بندانگشتی L- دکمه تغییر وضعیت به حالت نمایش لیست.
نگاهی به پنجره Timeline


پس از این که کلیپ‌های دلخواه خود را ضبط کرده و به پروژه اضافه کردید، با استفاده از پنجره Timeline می توانید آنها را پشت سر هم بچینید مدت زمان و محل قرار گیری آنها را تغییر دهید، برای انتقال از یک کلیپ به یک کلیپ دیگر بین آنها ترانزیشن قراردهید، کلیپ‌ها را ترکیب کنید، افکتهای متنوع و جالب به کار ببرید، میزان شفافیت کلیپ‌ها را تنظیم کنید و یا آنها را حرکت دهید. پس از تکمیل مراحل ویرایش و تدوین، می‌توانید محتویات موجود بر روی محور زمان را به فرمت‌های متنوع استخراج کنید و یا مستقیما بر روی نوار کاست ویدئو ضبط کنید.
بررسی پنجره Timeline
پنجره Timeline برنامه Premire تمام کلیپ های موجود در برنامه ویدئویی شما را به طور کلی نمایش می‌دهد. همچنین مدت زمان، محل قرارگیری، افکت‌ها، شفافیت و دیگر ویژگی‌های آنها نیز در این پنجره قابل رویت وتشخیص است. شما می‌توانید بین کلیپ های موجود در تراک ویدئویی شماره یک ترانزیشن قرار دهید و کلیپ‌هایی را که در تراک ویدئویی شماره دو یا بالاتر هستند با هم ترکیب کنید.


این شکل پنجره Timeline را در حالت تدوین Single نمایش می دهد: A نوار ناحیه کاری، B: خط ویرایش، C تراک Superimpose ، E قاب قابل تنظیم ابتدای تراک F: آیکون‌های تنظیم کدری و کلید فریم G آیکون Shy تراک ویدئویی، H تراک ویدئویی، I تراک صوتی ، J آیکون‌های شکل موجی، کلید فریم، ولوم، و بالانس صدا، K آیکون قفل تراک، L آیکون Shy تراک صوتی، M منوی بزرگنمایی محور زمان N: دکمه منوی پنجره Timeline O: دکمه منوی پنجره Timeline، دکمه نمایش کادر محاوره‌ای Track Option P: دکمه Q , Toggle Snap to Edaes .
نگاهی به پنجره Monitor


برای مشاهده کلیپ‌ها، پیش‌نمایش برنامه موجود بر روی محور زمان تنظیم نقاط ورودی و خروجی هر کلیپ تنظیم نشانه‌ها افزودن یا حذف کلیپ‌ها از محور زمان و بریدن کلیپ‌ها از پنجره Monitor استفاده می شود. هنگامی برای تدوین برنامه ویدئویی خود ازکارگاه Single – Track استفاده می کنید، پنجره Monitor شامل دو قسمت می باشد. قسمت سمت چپ این پنجره View Source و قسمت راست Program View را نمایش می دهد. اگر برای تدوین برنامه ویدئویی خود از کارگاه A/B استفاده کنید، پنجره Monitor تنها قسمت Program View را نمایش می‌دهد. در این حالت برای نمایش هر یک از کلیپ‌ها به جای قسمت View Sourc از پنجره‌های جداگانه استفاده می‌شود که هر یک از این پنجره‌ها را پنجره کلیپ می نامیم. قسمت View Sourc پنجره Monitor یا پنجره‌های کلیپ هر یک از کلیپ‌ها را همان گونه که بر روی دیسک ذخیره شده اند نمایش‌می‌دهند. پارامترهای تنظیم کننده پروژه بر نمایش کلیپ ها در این دو پنجره تاثیری ندارند. با استفاده از قسمت View Sourc یا پنجره کلیپ می‌توانید هر یک از کلیپ ها را به طور جداگانه نمایش داده و قبل از این که آنها را بر روی محور زمان قرار دهید، به طور دلخواه ویرایش کنید. حتی پس از این که یک کلیپ را بر روی محور زمان قرار دهید و در واقع به برنامه ویدئویی خود بیافزایید نیز می‌توانید آن را در قسمت View Sourcیا یک پنجره جداگانه باز کرده و برحسب نیاز خصوصیات آن را تغییر دهید. قسمت View Sourc مسئولیت نمایش برنامه ویدئویی موجود بر روی محور زمان را به عهده دارد. هنگامی که دستور پیش‌نمایش برنامه موجود بر روی محور زمان را صادر کنید، در قسمت View Sourc به نمایش درمی‌آید.


ویژگی‌های جدید Premiere
با انتشار نسخه ششم Adobe Premire همچمنان سرامد نرم‌افزارهای تخصصی تدوین و ویرایش برنامه‌های ویدئویی است و اینک ویژگی‌ها و ابزارهای بسیار بهتر و جدیدترین در اختیار علاقه مندان قرار می دهد. حالا Adobe Premire مستقیما از کابل IEEE 1394 برای هردو سیستم عامل ویندوز و مکینتاش پشتیبانی می‌کند . امکان تهیه فایل خروجی را به گونه‌ای که برای انتشار و نمایش بر روی اینترنت مناسب باشد پشتیبانی می‌کند که این کار را به وسیله نرم افزارهای جانبی شرکت‌های Microsoft , Terran Interactive و Real Networks انجام می دهد و به این ترتیب برداشت تصویر به وسیله یک دوربین ویدئویی دیجیتال و تدوین استخراج آن برای نمایش بر روی اینترنت کار بسیار ساده و سریعی می‌باشد.

همچنین از 30 عدد از نرم‌افزارهای افزودنی adod After Effects را به خدمت گرفته به طوری که با استفاده از آنها می توانید برنامه‌های ویدئویی منحصر به فرد و جذاب بسازید، به علاوه یک پنجره Audio Mixer که امکان تنظیم خصوصیات صدا را به صورت زنده برای شما فراهم می کند. از دیگر ویژگی‌های جدید و قدرتمند Premire 6,0 می توان به ابزارهای پیشرفته‌تری که برای سازماندهی فایل‌های درون پروژه به کار می روند اشاره کرد. مثل جعبه‌های موجود در پنجره Project که برای سازماندهی و دسته‌بندی کلیپ‌ها به کار می‌روند پنجره Storyboard که با استفاده از آن می‌توانید قبل از قرار دادن کلیپ‌ها بر روی محور زمان موجود در پنجره Time line آنها را به صورت کاملا بصری سرهم کرده و در واقع فیلم‌نامه‌ خود را به صورت مصور آماده کندی، به محور زمان منتقل می‌کند و پنجره Settings Viewer که با کمک آن می‌توانید خصوصیات و تنظیم‌های اجزای مختل پروژه خود رامشاهده و مقایسه کنید.

پشتیبانی قوی از از ویدئوی دیجیتال
Permiere 6 از IEEE 1394 (Fire Wiere/o.Link)) برای هر دو سیستم عامل ویندوز و مکینتاش پشتیبانی می کند. تنها با استفاده از پورت DV کامپیوتر خود یک کابل IEEE 1394 و یک دوربین فیلمبرداری دیجیتال می توانید تصاویر ویدئویی را به صورت دیجیتال و با کیفیت بسیار بالا مستقیما توسط Premiere ضبط کنید. هنگامی که از این روش استفاده می کنید Premiere تصویر ضبط شده را با نسبت منظری مناسب نمایش می دهد تا به شکل معوج و تغییر یافته بر روی مانیتور کامپیوترتان ظاهر نشود. همچنین یک روش تدوین برای ویدئوی دیجیتال ارائه می دهد به طوری که می توانید تصاویر ضبط شده را با کیفیت کاملا عالی بر روی دستگاه ویدئوی دیجیتال خود پخش کنید. Premiere شامل تنظیم های از پیش تعیین شده ای برای ویدئوی دیجیتال بوده و از سیستم DV Device control نیز پشتیبانی می کند. با استفاده از این سیستم می توانید هنگام ضبط تصویر یا استخراج آن به دستگاه ویدئوی دیجیتال از کنترل های موجود در Premiere استفاده کنید و به این ترتیب مراحل کار خود را بدون نقص و بسیار سریع تر انجام دهید.

تنظیمات پیش فرض ویدئوی دیجیتال
Premiere گروهی از تنظیمات پروژه ها را که از پیش تعیین شده اند در فایل هایی که آنها را Preset یا تنظیمات پیش فرض می نامیم ذخیره می کند. این فایل ها شامل اطلاعاتی از قبیل تنظیمات فشرده کننده اندازه فریم، نسبت منظری پیکسل ها تعداد فریم ها بر ثانیه عمق رنگ، صدا و فیلدها می باشند. هنگامی که یک پروژه را آغاز می کنید. Premiere کادر محاوره ای Load project settings را نمایش می دهد. در این پنجره می توانید یکی از تنظیمات پیش فرض موجود را برای پروژه خود انتخاب کنید. اگر این تنظیمات برای پروژه شما مناسب نیستند دکمه customرا کلیک کنید و پارامترهای مختلف را خودتان برحسب نیاز تنظیم کنید.
با توجه به این که امروزه بسیاری از تدوین گران از سیستم ویدئوی دیجیتال استفاده می کنند Premiere شامل تنظیمات پیش فرض خاصی برای این سیستم می باشد و شما می توانید به همراه دستگاه ویدئوی دیجیتال خود از آنها استفاده کنید.


تفاوت این تنظیمات پیش فرض تنها در موارد زیر می باشد:
- سیستم تلویزیونی NTSC یا PAL
- نسبت منظری استاندارد 4:3 یا widescreen
- Sample rate صدا که 32 khz باشد

می توان هر یک از این تنظیمات پیش فرض را با تغییر پارامترهای زیر به شکل دلخواه در آورد:
- رندر کردن ویدئو: که می تواند standard interlaced یا progressive scan باشد.
- نمایش زمان NTSC: که می تواند drop-frame timecode باشد ( این حالت به عنوان پیش فرض در نظر گرفته می شود) یا non-drop frame timecode.
- نرخ نمونه گیری صدا : که می تواند یکی از مقادیر زیر را انتخیار کند: 32 khz, 48 khz, 44.1 khz با توجه به بسیاری از دستگاهه های DV از فرکانس 44.1 khz پشتیبانی نمی کنند لذا این مقدار به طور پیش فرض در نظر گرفته نشده است ولی یکی از انتخاب های ممکن در بخش پارامترهای صدا در کادر محاوره ای Project seetings می باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید