دانلود مقاله درس روش تحقیق – زنان و پرده نشینی

word قابل ویرایش
61 صفحه
7700 تومان

مقدمه :
شکست امپریالیست جهانی به ویژه آمریکا برای خاموش ساختن شعله های فروزان انقلاب اسلامی به با انواع حیله ها و توطئه های سیاسی ، نظامی ، اقتصادی و فرهنگی و با مساعدت ویاری ایادی داخلی اش همراه بوده آنها را از ضربه پذیری سریع انقلاب مایوس ساخته ، به فکر سرمایه گزاری بلند مدت جهت مقابله با انقلاب و تمهید شرایط و لوازم بازگشت مجدد به این مرز و بوم وا داشت . بخشی از سرمایه گذاری بلند مدت استکبار به اشاعه و گسترش فساد ، بدحجابی ، مواد مخدر ، بی بندوباری و دامن زدن به مصرف هر چه بیشتر کالاهای مصرفی و غیر ضروری در جامعه به ویژه در بین نسل جوان اختصاص یافته ، تا از این طریق نیروهای جوان و مقاوم جامعه را نابود و زمینه ی سلطه ی دوباره ی خویش را فراهم سازد . ( رزاقی ، ۱۳۷۱ ، صفحه ۱۱ )

پوشش و آراستگی و بررسی حجاب این سمبل عفت و پاکدامنی جلوه ی زیبای دیگری از اهتمام دانشگاه های آزاد اسلامی در زمینه تبیین و گسترش احکام اسلامی در جامعه ی دانشگاهی است . در دنیای امروز که به نام روشنفکری و تجدد می کوشند زنان و دختران ما را از پس پرده عفت و حیا بیرون کشند و وسیله ی کامیابی شهوت پرستان خود کامه قرار دهند و در تلاشند با ترویج فرهنگ برهنگی و زیست عروسکی نیروهای فعال و پر توان جامعه و منابع و ذخایر مادی و معنوی آنان را به یغما برند . حجاب ارتجاع و کوته فکری ولی

خودنمایی و تبرج که زمینه ی بسیاری از بی بندو باری ها و انحرافات است ارضاء حس ذاتی و فطری بشر قلمداد می گردد اما اسلام دین فطرت است و طبق سرشت زن که علاقه ی خاصی به زیبایی و جلوه نمایی دارد مقرر داشت که زنان از زینتها ولباسهای زیبا و جواهرات استفاده کنند و نظافت و آرایش برای همسر را از وظایف و حقوق همسری قرار داده است ،آراستگی را در چاچوب محیط خانواده تحسین و تمجید نموده و اینگونه با حفظ شان و منزلت زن غریزه ذاتی و فطری او را پاسخ داده است . اگر همین غریضه ی عشق به زیبایی ، خود آرایی و خود نمایی ، گامی فراتر از خانواده نهاده و از حدود و مرزهایی که شرع معین کرده خارج شود و به معابری که مملو از نگاههای آلوده و شهوت انگیز شیادان است کشیده شود . آدمی را می فریبد ، غریزه را تحریک می کند و در غیر جای خود شعله ور می سازد تا بنیان عفت و پاکی را بسوزاند .
(WWW.Kiau.ac.ir/persian/mfarhangi/Heiab1.htm)

(نویسنده : همایش سراسری بود دبیر همایش حجاب : معصومه محمدی )

بیان مساله :
دانشگاه ها از جمله مراکز حساس و مهمی هستند که در مصالح و مفاسد استقلال و یا وابستگی کشور نقش بسیار موثر و مفیدی داشته اند . اغلب مسئولان ،کارشناسان و کارگزاران جامعه از بین فارغ التحصیلان دانشگاهی انتخاب و انتصاب می شوند . امروزه یکی از عوامل مهم انحطاط و انحراف مردم اکثر کشورهای تحت سلطه وابستگی و فساد حاکم بر سیستم دانشگاهی این کشورها می باشد . دانشگاهها از اولین مراکز یورش فرهنگ ضد اسلامی ضد اخلاقی و مادیگری بوده اند . استعمار گران همواره حکام و سلاطین مزدور و

متخصصین و کارشناسان وابسته محلی خود را از میان تحصیل کرده های دانشگاهها انتخاب می کنند . ضمنا مهاجرت جوانان روستایی و شهرستانی به شهرهای بزرگ جهت ادامه تحصیل در دانشگاهها و به تبع آن اصطکات فکری فرهنگی و اخلاقی در بین آنان از یک سو و عدم نظارت و کنترل اولیا و احساس رهایی از نظارت همگانی که در محل سکونت سابق وجود داشت از سوی دیگر از جمله عواملی هستند که بعضی از دانشجویان مهاجر را در گرایش به انحرافات اجتماعی و مفاسد اخلاقی تهدید و یا تشویق می کند . ( رزاقی ، ۱۳۷۱ ، ص ۳۱ ، ص ۳۲ ، ص ۳۳ )

آیا اسلام طرفدار پرده نشینی زن است ؟
همچنان که لغت حجاب بر این معنی دلالت می کند یا اسلام طرفدار این است که زن در حضور مرد بیگانه بدن خود را بپوشاند بدون آنکه مجبور باشد از اجتماع کناره گیری کند و در صورت دوم حدود و پوشش چقدر است آیا چهره و دو دست تا مچ نیز باید پوشیده شود ؟ یا ماورای چهره و دو دست باید پوشیده شود . اما چهره و دو دست تا مچ پوشیدنش لازم نیست آیا در اسلام مسئله ای به نام حریم عفاف وجود دارد یا نه ؟ یعنی آیا در اسلام مسئله سومی که نه پرده نشینی و محبوسیت و نه اختلاط باشد وجود دارد یا خیر و به عبارت دیگر آیا اسلام طرفدار جدا بودن مجامع زنان و مردان است یا نه ؟ ( استاد مطهری ، ۱۳۶۸ ، ص ۷ )

این فکر که زن فقط و فقط در کنج خانه محبوس بماند و حتی با حفظ حریم و رعایت عفاف هم از علم و از هر کمالی الزاما باید محروم بماند و کاری جز اطفاء شهوت مرد و خدمتکاری او ندارد که علاوه بر اینکه با اسلام جور نمی آید بر ضد عواطف انسانی است . ( استاد مطهری ، ۱۳۶۸ ، ص ۶۶ )

شرافت زن اقتضا می کند که هنگامی که از خانه بیرون می رود متین و سنگین و با وقار باشد ، در طرز رفتار و لباس پوشیدنش هیچ گونه عمدی که باعث تحریک شود به کار نبرد عملا مردم را به سوی خود دعوت نکند ، زباندار لباس نپوشد ، زباندار راه نرود ، زباندار و معنی دار به سخن خود آهنگ ندهد . چه آنکه گاهی اوقات ژست ها سخن می گویند ، راه رفتن انسان سخن می گویند ، طرز حرف زدنش یک حرف دیگری می زند . ( استاد مطهری ، ۱۳۶۸ ، ص ۲۹و ۲۸ )

آنچه امروزه امنیت اجتماعی جامعه را به مخاطره انداخته و بیم آن می رود که اساس و شالوده ی فرهنگ اصیلمان را متزلزل سازد پدیده ی بدحجابی است که در نوع خود در تاریخ ۲۶ ساله ی انقلاب اسلامی بی سابقه بود و نیازی به یک آسیب شناسی کلی دارد و استفاده از راهکارها وشیوه های نوین را می طلبد . در این میان مسئولیت خطیر جامعه ی دانشگاهی ، صاحبنظران و اندیشمندان مسلمان و حوزه های علمیه ، بیشتر احساس می شود که لازم است با تحرکی تازه در این زمینه وظیفه اطلاع رسانی و تعلیمی خود را به خوبی به انجام رسانند . عدم تهیه و تدوین طرح و برنامه های جامع و متنوع و جذاب در زمینه های مختلف فرهنگی و اجتماعی مسئله حجاب و پوشش را با چالش جدی مواجه نموده است .

www. Kiau.ac . ir/Persian/ mfarhangi / Heiab1.html))
( نویسنده : همایش سراسری است .)

ضرورت انجام تحقیق :
دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی به خوبی دریافته اند که غارت و چپاول منابع و منافع مادی و معنوی ملل و ممالک جهان خصوصا کشورهای اسلامی موکول به تحریف و تعمیق فرهنگ و ارزشهای ملی و مذهبی و تحمیل عادات و طرز تفکر و طرز زندگی و قالبهای غربی و بالاخره اشاعه فساد و تباهی و بی تفاوتی در بین مردم بویژه جوانان دختر و پسر آن سازمان می باشد . دقیقا به همین دلیل استکبار جهانی پس از تحمل شکست های پی در پی علی رغم به کار گیری توطئه های گوناگون سیاسی نظامی و اقتصادی اکنون تهاجم فرهنگی همه جانبه ای را علیه جمهوری اسلامی به عنوان مرکز ثقل تحولات و تحرکات اسلامی در سراسر جهان تدارک می بیند . اگر چه بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای

بازگشت به فرهنگ فاسد و منحط غربی در جامعه انقلابی و اسلامی ما محکوم و محال است و تحقق چنین چیزی ممکن نیست لکن قبل از آنکه دامنه این آفت خطرناک ( هر چند به طور محدود ) پیکره اجتماع را در برگرفته و دسته دسته جوانان بی گناه و کم تجربه و غافل را به سوی منجلاب فساد و آلودگی و از جمله بی حجابی سوق دهد می بایست با این هجوم فرهنگی استعمار برخوردی جدی و مستمر به عمل آید . با انجام این تحقیق مشخص می شود حجاب به صورت زندانی کردن زن و محروم ساختن او از فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی نیست ، بلکه اسلام می خواهد جوانان ما را در دانشگاههای آزاد اسلامی خصوصا زنان ما هم مانند مردان با حفظ حریم و حجاب مناسب در تمام فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی شرکت کنند .

فرضیات تحقیق :
حجاب در دانشگاه توسط دانشجویان رعایت می شود .
مفاهیم و اصطلاحات ( تعریف عملیاتی واژه ها ) :
میزان ( balance ) معنای لغوی میزان : ترازو ، اندازه ، مقدار .

میزان یعنی معیار و اندازه گیری هر چیزی که باید در حد تعادل از آن استفاده شود .( فرهنگ عمید ، ج ۲ )
رعایت ( consideration ) معنای لغوی رعایت : ملاحظه ، مراقبت ، جانبداری ، نگهدار ی و پاسبانی ، رسیدگی به کار کسی .
رعایت یعنی نگاه داشتن حرمت و حق کسی است . ( فرهنگ عمید ، ج ۱ )

حجاب ( veil ) معنای لغوی حجاب : پرده ، چادر ، روپوش ، روبند .
حجاب یعنی آنچه که با آن چیزی را بپوشانند و چیزی که مانع بین دو چیز دیگر باشد جمع حجب . ( فرهنگ عمید ، ج ۱ )
دانشگاه ( university ) معنای لغوی دانشگاه : محل دانش ، جای دانش . دانشگاه : یعنی مدرسه ی عالی که تمام علوم در آنجا تدریس شود ، موسسه علمی بزرگ که شامل چندین دانشکده است و در هر یک از دانشکده های آن رشته ای از علوم تدریس می شود ، (( اونیورسیته )) . ( فرهنگ عمید ، ج ۱ )

دانشگاه آزاد ( Azad university ) : دانشگاه به عنوان شاخص ترین نهاد تولید و انتقال دانش وظیفه ی تحقق این امر را با تربیت نیروی انسانی متخصص بر عهده دارد . در این راستا دانشگاه آزاد اسلامی که نهادی مردمی است با آگاهی از نیازهای جامعه اقدام به گسترش دوره های تحصیلات تکمیلی نموده و در صدد است با بهره گیری از روشهای عملی و نوین گزینش دانشجو فرصت ادامه تحصیل برای دانش پژوهان این مرز و بوم را فراهم نماید . دانشگاه آزاد اسلامی موسسه ای غیر انتفاعی و غیر دولتی است . هیچ شخصی اعم از حقیقی یا حقوقی در آن سهمی نداشته و تمام دریافتهای آن در خود دانشگاه هزینه می شود . هیچ کس حق برداشت مبلغی به عنوان سهم یا سود ندارد . تراز مالی دانشگاه هر ساله به تصویب مراجع قانونی می رسد و قابل ارائه به عموم مردم است . از فرمایشات مقام معظم رهبری دانشگاه آزاد اسلامی ، دانشگاهی مردمی و اسلامی است . ( راهنمای آزمون ورودی دوره کارشناسی ناپیوسته )

مقدمه :
یکی از اصولی را که دانشجو حتما باید رعایت کند مسئله حجاب در دانشگاه است گرچه این خصلت برای همگان لازم و ضروری می نماید .

مبانی نظری تحقیق :
نظریه آیت الله مظاهری :
مظاهری گفت : رعایت فرهنگ عفاف و حفظ کرامت حجاب در همه دانشگاهها توجه به دانشجویان واهتمام به پیشرفت سطح علمی ، دینی اساتید از جمله مسائل مهمی است که اخلاقی ضروری به نظر برای اسلامی شدن دانشگاهها می رسد . ضرورت توجه بیشتر به مسائل آیت الله مظاهری در پایان ویژه دانشگاه آزاد عقیدتی و دینی را در دانشگاهها به فرهنگ اسلامی خاطر نشان ساخته و تاکید کرد رعایت حجاب و عفاف در همه دانشگاهها توجه به حفظ کرامت دانشجویان واهتمام به پیشرفت سطح علمی ، دینی و اخلاقی می باشد .
(http://www.bfnews.ir/vdchinkjldiljknlnglggfmhjfdgpfhklhlolnekonglicaphfgbabjbcbobkobnonebmn)
نویسنده : آیت الله مظاهری ) )

نظریه حجت الاسلام محمدیان :
برخی دانشگاهها تبدیل به سالنهای مد شده اند . مسائل فرهنگی بطور عمیق تر معنویت ، باید در دانشگاههای آزاد کشور توسعه داده شود . و خروج دانشجویان و کارکنان ارزیابی در دانشگاهها برنامه ریزی شود .

(http:// senfiha.blogfa.com/post-13.aspx)
(نویسنده : وبلاگ صنفی و سیاسی و دانشجویان )

نظریه حجت الاسلام و المسلمین قرائتی :
حجاب برای چیزهای قیمتی است : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در این همایش طی سخنرانی مبسوطی به بیان جایگاه ارزشمند و والای زنان در مکتب اسلام پرداخت و ضمن اشاره به نمونه هایی از زنان بزرگ در طول تاریخ به نقش مهم آنان اشاره کرد و گفت در طول تاریخ در کنار مردان بزرگ زنان بزرگی نیز حضور داشته اند . مانند حضرت خدیجه ( ع ) در کنار حضرت محمد ( ص ) حضرت زینب ( س ) در کنار امام حسین ( ع ) هاجر ( ع ) در کنار حضرت ابراهیم ( ع ) و موارد بسیار دیگر ایشان فرمودند اگر زنان جامعه ما قدر جایگاه وارزش خود را بدانند شخصیت و منزلت خود را به سادگی پایین نمی آورند .

(http://www.kiau.az.ir/persian/news/8408:htm)
( نویسنده : همایش حجاب در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج )

نظریه دکتر مظاهری معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی :
در زمینه ی حجاب ابزار تشویقی موثر تر از ابزار کیفری است . آقای دکتر مظاهری معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این همایش ضمن قدردانی از مسئولین واحد کرج در برگزاری این همایش گفت : از سال ۸۳ برگزاری سلسله همایش های حجاب در دانشگاه آزاد اسلامی مطرح شد که ماهیت حجاب بصورت علمی ، مورد بررسی قرار گیرد ایشان در ادامه به بیان دیدگاه فقها در مورد حجاب پرداخت و گفت :

فقها بر این باورند که پوشش از ضروریات اسلام است . و افرادی که حجاب را قبول ندارند اسلام را قبول ندارند در این زمینه ابزار تشویقی موثرتر از ابزار کیفری است دکتر مظاهری در ادامه گفت : نتایج یک تحقیق که از دانشجویان صورت گرفت ۸۱/۹ درصد از پاسخ دهندگان حجاب را ضامن امنیت زنان دانستند که این نشان دهنده دیدگاه مثبت دانشجویان در مورد حجاب است .

(http :// www. Kiau. az.ir / Persian/news/8408:htm)
(نویسنده : همایش حجاب در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج )

نظریه دکتر فردوسی :
پوشش نشانه ایدئولوژی ، طرز تفکر و شخصیت است . خانم دکتر فردوسی نیز در سخنانی از دیدگاه روانشناسی به موضوع حجاب پرداخت و گفت : هر چه افراد بهره هوشی بالاتری داشته باشند سازگاری بیشتری نیز دارند . امروزه اختلال های شخصیت متعددی وجود دارد مانند اختلال شخصیت نمایشی ، اختلال شخصیت آنورکیا ، اختلال شخصیت بلومیا ، افرادی که مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی هستند قصد دارند همیشه کانون توجه باشند و از هر وسیله برای مطرح شدن استفاده می کنند . در افراد مبتلا به اختلال شخصیت آنورکیا و بلومیا مد و مدگرایی و همچنین وجود جنس مخالف در زندگی باعث چنین اختلال در بین افراد می شود و این افراد به علت عزت نفس پایین اینگونه خود را مطرح می کنند . و پوشش هر کسی نشانه ایدئولوژی و طرز تفکر و شخصیت افراد است .

(http://www.kiau.az.ir/persian/news/8408:htm)
نویسنده : همایش حجاب در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج ) )
نظریه دکتر محمد باقر خرمشاد استاد علوم سیاسی دانشگاه طباطبایی :
دکتر می گوید : اساسی ترین کار مسئولان آموزشی کشور آموزش مناسب کارمندان دانشگاه برای برخورد اصولی و مناسب با دانشجویان است . وی در ادامه می افزاید : در اکثر ادارات دولتی هنگامی که دانشجویان برای انجام کاری مراجعه می کنند برخوردهای توهین آمیز و سردی با آنها می شود که غرور و شخصیت آنها را زیر سوال می برد در این رابطه بحث مربوط به حجاب خانمها در دانشگاه به یک معضل اساسی و پردردسر تبدیل شده است .

(http://www.azadeyasuj.blogfa.com/post-7.aspx)
(نویسنده : دکتر محمد باقر خرمشاد )

نظریه محمد رسولی نژاد جامعه شناس و استاد دانشگاه :
می گوید : مسئله حجاب در دانشگاه نمی تواند همراه با زور و اجبار باشد . یعنی یک زن باید بتواند حجاب را انتخاب کند . حجاب از نتایج و مظاهر ایمان و تقوا است . بنابراین برای تقویت آن باید در درجه اول به تحکیم ایمان و تقویت دینی جامعه که در حکم روح و ریشه و اخلاق و رفتار آنان است توجه شود در توسعه ی فرهنگ عفاف و حجاب لازم است به تحکیم ارزشها و مفاهیم اخلاقی خاصی از قبیل شرم و حیا و غیرت که با عفاف و حجاب رابطه نزدیک و با واسطه دارند و خود از ثمرات ایمان و تقوا محسوب می شوند . و نیز به آموزش احکام و شرعی مربوط به عفاف و حجاب و آموزش صحیح رفتار زن و مرد با یکدیگر در جامعه و خانواده توجه کافی مبذول شود . عفاف و حجاب یک امر تربیتی خانواده است . در توسعه و ترویج عفاف و حجاب نباید تنها زنان مخاطب قرار گیرند و نقش و مسئولیت زنان فراموش شود بلکه باید عفاف و حجاب به عنوان امری که به هر دو جنس زن و مرد مربوط می شود تلقی شود .
(http://www.azadeyasuj.blogfa.com/post-7.aspx)

( نویسنده : محمد رسولی نژاد )
نظریه دکتر نظر دهمرده :
همایش روز ملی دختران در دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان همایش روز ملی دختران به مناسبت ولادت مسعود حضرت معصومه ( س ) روز سه شنبه مورخه ۲۲/۸/۸۶ با حضور حدود ۱۰۰ دانشجوی دختر در دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان برگزار شد .رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان در این آیین بر تقویت ارزشهای فرهنگی و اجتماعی دختران در جامعه تاکید کرد . دکتر نظر دهمرده گفت : معرفی وارتقا ارزش های فرهنگی با تکیه بر فرهنگ اهل بیت بهبود و توسعه سلامت روانی دختران توسعه مقام و منزلت مادی دختران تعمیق و گسترش آموزه های دینی از مهم ترین ضرورتهای نامگذاری روز دختر در جامعه است . دهمرده بیان کرد : کشورهای غربی بدحجابی را اصل قرار داده اند در حالی که در کشور ما اصل حجاب و عفاف است و همه زنان جامعه باید به این مهم توجه ویژه داشته باشند . وی افزود کالبد حجاب به روح عفاف نیازمند است و عفاف سازنده لایحه های حجاب است .
( http://www.iscanews.ir/fa/shownewsItem.aspx?news sitemid = 152387)

( نویسنده : خبر است )

نظریه مریم بهروزی دبیر کل جامعه زینب :
ایشان در خصوص مسئله حجاب در ایران گفت : حجاب برای پاسداری از عفت عمومی و کرامت انسانی است ، وبه سالم سازی جامعه کمک می کند . وی در پایان تصریح کرد : محدودیتهای سلیقه ای بحث حجاب را دچار مشکل کرده است وگرنه حجاب با فطرت انسان همخوانی دارد .
(http://www.azadeyasuj.blogfa.com/post-7.aspx)
نویسنده : مریم بهروزی ))

نظریه شهید مرتضی مطهری :
شهید مرتضی مطهری در این باره می فرماید : آیا اگر زن ساده و سنگین به دنبال کار خود برود برای اجتماع بهتر است یا آن که برای یک بیرون رفتن چند ساعت پای آئینه و میز توالت وقت خود را تلف کند و زمانی هم که بیرون رفت تمام سعی اش این باشد که افکار مردان را متوجه خود سازد و جوانان را که باید مظهر اراده و فعالیت و تصمیم اجتماع باشند به موجوداتی هوس باز و چشم چران و بی اراده تبدیل کند ؟ عجبا ! به بهانه اینکه حجاب نیمی از افراد اجتماع را فلج کرده است .
( رزاقی ، ۱۳۷۱ ، ص ۲۰۰ )

نظریه ویل دورانت :
در صفحه ۳۰ جلد ۱۲ تاریخ تمدن راجع به قوم یهود و قانون (( تلمود )) می نویسد : (( اگر زنی به نقض قانون یهود می پرداخت چنانکه مثلا بی آنکه چیزی بر سر داشت به میان مردم می رفت و یا در شارع عام نخ می رشت و یا با هر سنخی از مردان درددل می کرد یا صدایش آنقدر بلند بود که چون در خانه اش تکلم می نمود همسایگانش می توانستند سخنان او را بشنوند در آن صورت مرد حق داشت بدون پرداخت مهریه زن را طلاق دهد . ( رزاقی ، ۱۳۷۱ ، ص ۱۹۹ )

نظریه استاد شهید مرتضی مطهری :
استاد می فرماید (( کشانیدن تمتعات جنسی از محیط خانه به اجتماع ، نیروی کار و فعالیت اجتماع را ضعیف می کند . برعکس آنچه که مخالفین حجاب خرده گیری کرده اند و گفته اند : حجاب موجب فلج کردن نیروی نیمی از افراد اجتما ع است ، بی حجابی و ترویج روابط آزاد جنسی موجب فلج کردن ( تمامی ) نیروی اجتماع است . )) حجاب و عفاف برای دختران و زنان جوان ( حتی غیر مسلمان ) به مثابه یک حایل و مانع ظاهری و صلاح موثر در پیشگیری از سرایت فساد و فحشاء و لاابالیگری و مقابله با نا امنی های اجتماعی و غیره به شمار می آید . و دقیقا به همین دلیل رعایت حجاب و قائل شدن حایل بین زنان و مردان حتی قبل از ظهور اسلام در میان قبایل ، طوایف و ادیان مختلف مورد توجه و قبول بوده است . ( رزاقی ، ۱۳۷۱ ، ص ۱۹۹و ۱۹۸ )

نظریه استاد شهید مطهری :
استاد می فرماید (( تا آنجا که من در کتابهای تاریخ خوانده ام در ایران باستان و نیز در میان قوم و احتمالا در هند حجاب وجود داشته و ( به مراتب ) از آنچه که در قانون اسلام آمده سخت تر بوده است . ( رزاقی ، ۱۳۷۱ ، ص ۱۹۹ )
نظریه آیت الله محسن حیدری :
آیت الله محسن حیدری نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری اهواز پوشش و حجاب را در میان جوامع دارای قدمتی طولانی بیان کرد و با اشاره به آیات فرهنگ پوشش یک فرهنگ الهی و نظری است که تمام آدمیان به آن احتیاج دارند و شناسایی و اشاعه فرهنگ پوشش اسلامی را در جامعه بسیار مفید خواند . تفسیر آیات سوره اعراف در باب پوشش و حجاب هستند .
(http://www.shabestan.ir/news detail.asp?newsid = 86091411592279 & code = 80 )
نویسنده : همایش استانی فرهنگ پوشش واحد اهواز ) )

نظریه معاون دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان :
حجاب دژی مستحکم و مطمئن برای محافظت از حریم اجتماعی و افراد و خانواده ها است .
(http://www.rahyaftegan.com/asp/index.asp?link = Des.asp & code = 157 & onvan ID = 2 )
(نویسنده : همایش دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی )

نظریه حجت الاسلام سید جواد موسوی :
حجاب فلسفه عمیقی دارد و چیزی نیست که تازه به وجود آمده باشد وی با اشاره به اینکه از دیرباز انسان با حجاب و پوشش مناسب زندگی کرده است خاطر نشان کرد حفظ اصول و حرمتها زندگی انسان را از سقوط رهایی می بخشد و سلامت زندگی ها را تضمین می کند .
(http://www.rahyaftegan.com/asp/index.asp?link= Des.asp&code = 157 & onvan ID = 2 )
(نویسنده : همایش دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی )

نظریه علی رضا برادران عضو گروه سیره تفحص شهدای قم :
گفت : مساله حجاب و عفاف باعث آرامش قلب و روح است و رضایتمندی خانواده ها و جامعه را به همراه دارد وی با تاکید بر اینکه شهدا تاکید زیادی در حفظ حجاب و عفاف از سوی مردان و زنان جامعه را داشته اند اضافه کرد نادیده گرفتن حرمتها برنامه ای است که از سوی غرب به سمت ما تزریق شده است و هدف نهایی آن تسلط و سودجویی است .
(http://www.rahyaftegan.com/asp/index.asp ? link = Des.asp&code = 157 & onvan ID = 2 )
(نویسنده : همایش دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی )

نظریه معصومه ظهیری عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا :
با اشاره به خلقت انسانها گفت : هر انسانی در بعد حجاب مامور حفظ حریم خود است . خداوند متعال از آفرینش مردان و زنان هدف بزرگی داشته و مرد و زن را یک گروه ذات مشترک آفریده است .
(http://www.rahyaftegan.com/asp/index.asp ? link = des.asp&code = 157 & onvan ID = 2 )
(نویسنده : همایش دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی )

نظریه امام خمینی ( ره ) :
به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم شورای فرهنگی دانشگاه در این نشست مقرر گردید همایش کشوری رسالت دانشگاه ها از دید امام خمینی از سوی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد ابلاغ شده است در ۲۷ آذر در تالار حافظ برگزار می شود از دیگر مصوبات این جلسه اردوی توجیهی دانشجویان ورودی ۸۶ بود که دفتر فرهنگ اسلامی موفق به برنامه ریزی و گزارش به ریاست دانشگاه گردید . در پایان مقرر گردید با آغاز ترم جدید به دانشجویان بدحجاب که ارزش های اسلامی هنجاری دانشگاهی را رعایت نمی کنند تذکر داده شود و انتظامات دانشگاه تذکرات لازم را به صورت جدی انجام دهند و علاوه بر این دانشجویانی که حجاب اسلامی را رعایت می کنند در حضور دانشجویان مورد تشویق قرار گیرند .
(http://jahromnews.com/index.php?option = com.content & task = view & id = 92 & Itemid = 1 )
( نویسنده : شورای فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم )

نظریه حاج آقا صفوی نماینده ولی فقیه در دانشگاه های آزاد اسلامی استان زنجان :
به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر ، نشست دانشجویی چرا حجاب ؟ با حضور مسئولین واحد در سالن اجتماعات برگزار گردید . این نشست که با هدف بحث و تبادل نظر در مورد حجاب و ویژگی های آن برگزار شد حاج آقا صفوی نماینده ولی فقیه در دانشگاه های آزاد اسلامی استان زنجان با اشاره به ویژگی های حجاب و تاکیدات دین اسلام به حفظ پوشیدگی را به سود انسانها دانست .
(http://www.abhar.ir/mambo learn/index.php?option = com-content & task = view & id = 1499 & Itemid.)
(نویسنده : اخباری از دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر )

نظریه دکتر محمد مهدی مظاهری معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی قم :
در بعضی از واحدهای منطقه هشت دانشگاه آزاده اسلامی بودجه های فرهنگی به خوبی در بین دانشجویان تقسیم نمی شود هنوز در بعضی واحدهای دانشگاهی نشریاتی بدون مجوز شورای فرهنگی به چاپ می رسد که امیدواریم سامان یابد وی افزود برخورد با بد حجابی کار ما نیست بلکه سیاست گذاری های آن وظیفه ماست .
(http://www.tasnim.ir/html/index.php?name = news & file = article & sid = 21 )
(نویسنده : پژوهش است )

نظریه دکتر جاسبی :
جاسبی در پاسخ به سوال گزارش فارس گفت : وضعیت حجاب در دانشگا ه های آزاد با توجه به این مسئله که اکثر منتقدان این موضوع را برای زیر سوال بردن دانشگاه آزاد مطرح می کنند گفت : متاسفانه منتقدان بدنه اصلی جامعه را ندیده و تنها بخش کوچکی از دانشگاه را می بینند در حالیکه من به یقین می گویم در مورد حجاب دانشجویان دانشگاه های آزاد نسبت به دانشگاه های سراسری از وضع بهتری برخوردارند وی ادامه داد باید به منتقدان گفت که دانشگاه عضو کوچکی از جامعه است و نمی توان توقع داشت که تنها دانشگاه محیطی سالم داشته باشد . و اگر گذر کوتاهی در جامعه داشته باشیم خواهیم دید که این موضوع مبتلا به کل جامعه است و تنها دانشگاه آزاد ، گرفتار و دچار آن نیست .
(http://www.avalinkhabar.com/?p = 15111)
(نویسنده : گزارش فارس )

نظریه آیت الله امینی :
نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری ضمن اشاره به مسئله حجاب در دانشگاه ها اظهار داشت : دانشجویان ما باید احساس کنند داشتن حجاب در یک محیط دانشگاهی لازم و به نفع آنان بوده و نوعی امنیت و مصونیت برای آنها است وی توجه به سنت ازدواج در دانشگاه ها را لازم دانست و از مسئولان دانشگاه خواست تا در خصوص ترویج فرهنگ ازدواج در بین دانشجویان اقدامی فرهنگی صورت گیرد تا دانشجویان به سهولت بتوانند به مسئله حجاب بیندیشند .
(http://www.iranpress.ir/Afarinesh/afarinesh/Article.aspx?AID = 190 )
( نویسنده : خبر روزنامه مستقل صبح ایران )

نظریه دکتر محسن حیدری :
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت اهواز نیز در یک همایش یک روزه ، پوشش و عفاف را در میان جوامع دارای قدمتی طولانی خواند و با اشاره به آیات قرآن کریم تصریح کرد فرهنگ پوشش یک فرهنگ الهی و فطری است که تمام آدمیان به آن احتیاج دارند و مخالفت با امر در جهت وسوسه های شیطانی است . وی شناسایی و اشاعه فرهنگ پوشش اسلامی در جامعه را بسیار مفید خواند و خواستار تشکیل گروههای تحقیقاتی ، تفسیر آیات سوره اعراف قرآن کریم که در باب حجاب و پوشش هستند با هدف ارائه جدید ترین راهکارهای پوشش شد.
(http://iqna.ir/khouzestan/news-detail.php?prodID = 198054)
(نویسنده : نخستین همایش فرهنگ پوشش در اهواز )

نظریه حجت الاسلام بگی :
وی افزود از جمله فرهنگ کمیته ۵ نفره جهت ارائه راهکارهای اجرایی گسترش پوشش و عفاف در موضوع بخشنامه سازمان مرکزی حمایت مالی از رساله های دانشجویی در موضوع حجاب و از پروژه ها و از دانشجویانی که حجاب را در حد مطلوب رعایت می کنند تشویق و قدر شناسی شود .
(http://iaushk.az.ir/news//index.php?article = 56 )
نویسنده : شورای فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر کرد ))

نظریه مریم بهروزی دبیرکل جامعه زینب :
در خصوص مسئله حجاب در ایران گفت : حجاب برای پاسداری از عفت عمومی و کرامت انسانی است و به سالم سازی جامعه کمک می کند وی در پایان تصریح کرد محدودیتهای سلیقه ای بحث حجاب را دچار مشکل کرده است و گرنه حجاب با فطرت انسان همخوانی دارد .
(www.azadeyasuj.blogfa.com/cat- 3.aspx)
(نویسنده : وبلاگ آزاد دانشجویی )

نظریه شیرین عبادی :
حقوقدان و مدافع حقوق زنان در ایران می گوید با وجود اینکه جمهوری اسلامی در بسیاری از موارد حقوق زنان را سلب کرد اما تحمیل حجاب و جدایی جنسی عاملی شد که زنان اقشار سنتی تر از خانه ها بیرون آیند و راهی عرصه اجتماعی شوند بنابراین مساله حجاب راه را برای زنان باز می کند .
(www.azadeyasuj.blogfa.com/cat- 3.aspx)
(نویسنده : وبلاگ آزاد دانشجویی )

نظریه محمد رسولی نژاد :
جامعه شناس و استاد دانشگاه می گوید : مساله حجاب در دانشگاه نمی تواند همراه با زور و اجبار همراه باشد یعنی یک زن باید بتواند حجاب را انتخاب کند . وی افزود مقررات دانشگاه آزاد می تواند هر نوع پوششی را برای دانش آموختگان خود معین کند . البته در این مقررات نیامده است که عکس و مشخصات افراد بدحجاب قابل پیگیری است .
(www.azadeyasuj.blogfa.com/cat- 3.aspx)
(نویسنده : وبلاگ آزاد دانشجویی )

نظریه محمد رسولی نژاد :
در توسعه و فرهنگ حجاب و عفاف نباید تنها زنان مخاطب قرار گیرند و نقش و مسئولیت زنان فراموش شود بلکه باید عفاف و حجاب به عنوان امری که به هر دو جنس زن و مرد مربوط می شود تلقی شود .
(//ksorasgan.persianblog.ir/)
نویسنده : نشریه دانشجویی اینترنتی دانشگاه خوراسگان ) )

مبانی عملی تحقیق :
۱۰ سال پس از شهادت استاد مطهری انتشارات صدرا کتابی منتشر کرد که حاوی حاشیه هایی بر کتاب مسئله حجاب بود و پاسخ هایی که به آنها داده شده بود به نام پاسخهای استاد به نقدهایی بر کتاب مسئله حجاب اهمیت کتاب دوم از آن جهت بود که نشان دهنده حواشی واکنشهای قشر خاصی از مذهبیون جامعه و بیانگر فضایی که کتاب اول یعنی مسئله حجاب در آن شکل گرفته بود . انتشار کتاب مسئله حجاب در میان دو قشر متعدد و سنتی بازتاب داشت تاثیر زیادی روی قشر متجدد گذاشت ، به طوری که تعداد قابل توجهی

از بانوان به اصطلاح متجدد که خیال می کردند پوشش اسلامی با تحصیل و پیشرفت قابل جمع نیست و از سوی دیگر دروجدان خود به خاطر بی حجابی ناراحت بودند به حجاب رو آوردند و آثار این کتاب در جامعه خصوصا دانشگاهها به سرعت ظاهر شد این کتاب در میان برخی افراد سنتی هم بازتاب داشت برخی از آنها معتقد بودند که این کتاب چون حجاب را منحصر به چادر ندانسته است بنابراین موجب بی حجابی خواهد شد . ولی استاد معتقد بودند که باید اسلام را آنطور که هست به مردم معرفی کنیم نه چیزی به آن اضافه کنیم و نه چیزی از آن کم کنیم .

این فقط قسمتی از متن مقاله است . جهت دریافت کل متن مقاله ، لطفا آن را خریداری نمایید
wordقابل ویرایش - قیمت 7700 تومان در 61 صفحه
سایر مقالات موجود در این موضوع
دیدگاه خود را مطرح فرمایید . وظیفه ماست که به سوالات شما پاسخ دهیم

پاسخ دیدگاه شما ایمیل خواهد شد