بخشی از مقاله

آدم ها وقتی به دنیا می آیند در گوششان اذان می گویند و
وقتی از دنیا میروند برایشان نماز می خوانند .
پس زندگی فا صله ی کوتاه بین اذان تا نماز است .


فاصله ای بین خوب بودن وبدبودن فاصله ای که خدامسافت آنراتعیین می کند .
پس بیایید ...
پنجره های مهربانی را باز کنیم و دل هارا با نور الهی صفا دهیم .

فلسفه ی زندگی
1. فراهم کردن محیطی که جوانان به کا رآیی های خود پی ببرند .
2. افزایش توانایی در برابر آسیب های اجتماعی
3. کشف استعدادهای درونی جوانان


4. ایجاد انگیزه برای کسب مهارتهای زندگی در بین جوانان و نوجوانان
5. فراهم کردن مسئولیت پذیری در بین جوانان

سخنی از اهل دل
اصبغ بن نباته گفت : شنیدم امیر المومنین به فرزندش حسن فرمود : پسرم چهار سخن به تو بیاموزم که از طب و اطباو طبیب بی نیاز شوی !
گفت :آری پدرم . فرمود : بر طعام ننشین مگر گرسنه باشی .
ازطعام برمخیزمگر هنوز گرسنه باشی . غذارا خوب بجو و هنگام خواب به آبریز برو.


غلط انداز
جهانگرد بخت بر گشته ای به دست آدم خواران گرفتار آمده است .
آدم خوارهابه او این فرصت را می دهند که جمله ای ابراز کند به این شرط که اگر درست بود ، وی را کباب کنند و اگر نادرست بود ، اورا آب پز نمایند . ! اگر جهانگرد بگوید :«من آب پز خواهم شد » تکلیف آدم خوارها چیست ؟


به جمله های پشت و روی یک کارت توجه کنید :
روی کارت :
جمله ی پشت این کارت «دروغ» است .
پشت کارت :
جمله پشت این کارت «راست» است.
کدام جمله راست و کدام دروغ است ؟

خونه ی خاله کدوم وره ؟
1. ساده ترین روش جهت یابی ،طلوع وغروب آفتاب است .خورشید همواره از شرق طلوع کرده و در غرب ،غروب می کند البته در عرضهای جغرافیایی بالاتر (یعنی جاهای نزدیک تر به قطب شمال مثلاً تهران) خورشید تقریباً ازجنوب شرق طلوع کرده و درجنوب غرب ،غروب می کند
2. اما روش دیگری برای جهت یا بی به وسیله خورشید در هر ساعت از روز وجود دارد . این کار به کمک یک ساعت عقربه ای به صورت زیر انجام می گیرد :


صفحه ساعت را به صورت افقی قرار داده ، عقربۀ ساعت شمار را سمت خورشید قرا می دهیم . برای این کار می توانیم قطعه چوبی را کنار ساعت بگذاریم و عقربه را زیرسایه ی چوب و رو به آن قرار دهیم . آنگاه نیم ساز زاویه ی بین عقربه وشماره 12سمت جنوب را نشان می دهد (چرا؟)
3. تمام ستارگان ، سیارات و ماه نیز خورشید از شرق طلوع می کنند و پس از

مدتی به بالاترین نقطه در اسمان می رسند ( ظهر هر ستاره ) و مدتی بعد


در غرب ، غروب می کنند . بنابراین نمی توان از ستارگان برای جهت یابی
استفاده کرد به غیر از یک ستاره که (تقریباً) به دور خود می چرخد و سمت شمال را نشان می دهد که به ان ستاره قطبی( جدی) می گویند .
برای پیدا کردن ستاره قطبی در آسمان ، می توان از دو صورت فلکی کمک گرفت . اولی ، صورت فلکی ذات الکرسی است که به شکل یک W بزرگ درآسمان مشاهده می شود و دومی ، صورت فلکی دب اکبر است که به صورت یک ملاقه U در آسمان قرار گرفته است . اگر زا ویه بزرگ ذات الکرسی را به صورت کمان 5 برابر امتداد دهیم ، یا فا صله دو ستاره دب اکبر به نام قراولان را 5 برابر امتداد دهیم . به ستاره قطبی می رسیم.


چترشبانه
زهره و مشتری
سیاره مشتری در تیر ماه ، در آسمان شا م گاهی تنهاست و از سیارات پر فروغ اسمان خبری نیست . مشتری آنقدر پر نورا ست که می توانیدبه را حتی هرشب بعد از غروب خورشید آن در را غرب آسمان ببینید در اوایل تیرماه ، مشتری تابعد از نیمه شب هم در آسمان دیده میشود ولی در اواخر این ماه نزدیک ساعت 22:30 غروب خواهد کرد .


زهره پس از آن گذر پر سر و صدا ، بعد از شانزدهم تیر به آرامی در شرق اسمان ظاهر خو اهد شد و می توانید قبل از غروب خورشید ان راببینید شما با وسایل ساده و آماتوری مانند یک دوربین چشمی 50 20 نیز می توانید این دوسیاره ر ا رصد کنید. حتی با دوربین دو چشمی به را حتی می توانید 4 قمر گالیله ای مشتری و هلال زهره را هم ببینید. چون لرزش دستتان ما نع کار خواهد شد.کافی است دوربین رابرروی یک سه پایه یا هر جای دیگری محکم کنید تا نلرزد.


صورت فلکی ماه :عقرب
بر خلاف بیشتر صورتهای فلکی ، صورت فلکی « عقرب» وا قعا ً شبیه عقرب است . این صورت فلکی زیبا را می توانید در آسمان جنوبی پیدا کنید بهترین وقت برای دیدن عقرب،بین ساعت های 22 تا 1 بامداد می باشد .درخشان ترین ستاره این صورت فلکی « قلب العقرب »نام داردو درآسمان به رنگ قرمز دیده می شود . این خورشیدبزرگ و قطرآن حدود300 برابر قطر خورشید است . در شبهای دهم و یازدهم تیر ماه کنار این صورت فلکی قرار دارد و را هنمای خوبی برای یافتن عقرب است .

نی نی خودرو
هیدروژن بنزین هزاره سوم
نفت کم کم دارد تمام می شود . این زنگ خطر سال هاست که برای سا کنان زمین به صدا در آ مده است و کشورهای پیشرفته را نگران کرده و انها را برای پیدا کردن جایگزینی مناسب برای نفت و کلاً سوخت های فسیلی و به اتمام زمین ،به تکاپو اندا خته است . سخن ازانرژی هسته ای ، انرژی خورشید، آب ، باد و انرژی های نو ظهورو تجدید پذیر دیگر فرا وان است ودعوابرسرآنهاهنوزهم ادامه دارددعوایی برسرآلودگی های دفع نا پذیر هسته ای و محدودیت ها ی انرژی های طبیعی . اما در یک مورد به نظر می رسد که بزرگان دنیا برای جانشینی یک سوخت فسیلی به توافق رسیده اند : در مورد بنزین خودروها و جایگزین آن ، یعنی هیدروژن !
اما هیدروژن چگونه می تواند جای بنزین را بگیرد ؟ بای پاسخ این پرسش ، نخست بگذارید هیدروژن را بهتر بشناسیم.


هیدروژن چیست ؟
حتما می دانید که هیدروژن ، ساده ترین عنصری است که بشر می شناسد . یک گاز دو اتمی تک پروتونی و فراوان ترین گاز جهان . با همه فرا وانی این گاز ،
هیدروژن به صورت عنصر خالص 2 در طبیعت وجود نداردو همیشه در ترکیب با عناصر دیگر در مولکول های گوناگون مانند آب (H2O ) و متان (CH4) یا فت می شود . همه مشتقات نفتی هم دارای هیدروژن هستند.

هرچندکوتاه
چرا ، چراغ خطر قر مزاست ؟
نو ر قرمز ، بلندترین طول موج را در طیف نور مرئی دارد . بنابراین تو سط ذرات معلق در هوا کمتر از سایررنگها پر ا کنده ی شود د لیل ، نور قرمز برد بیشتری دارد .
این مو ضوع از لحاظ به دست آوردن بیشترین دید ممکن برای راننده که بتو اند قبل از رسید ن به ما نع ، وسیله نقلیه خود را متوقف کند ا همیت زیاد ی دارد.به دلیل اینکه جودرمقابل طول مو ج های بلند شفافیت زیادی دارد(عبور می کند)


ستاره شناسان برای عکس برداری از سیارات ( به خصوص مریخ ) از فیلترهای ما دون قرمز استفاده یم کند .
دلیلی دیگری برای انتخاب نور قرمز در مورد چرا غ های خطر ، این است که چشم ما حساسیت بیشتری به نور قر مز دارد ( تا آبی و سبز)

مسابقه ، مسابقه

1. 9 لیوان خالی روی میز قرار دارد در هر مرحله می توان پنج لیوان را سرو ته کردآیا شما می توانید پس از چند مر حله ، همه لیوانها را سرو ته کنید ؟


2. شخصی کناریک بسته دریک صحرای بی آب و علف وخالی ،بی جان افتاده است . علت مرگ اورا مشخص کنید .

ترینها ، از شماست که بر شماست
قوی ترین عضله
قوی ترین عضله در بدن انسان یک جفت عضله ی ماستر است که در دو طرف لب قرار دارد .« ریچارد هوفمن» رکورد جدیدیی در کار این عضله از خود بر جای گذاشت و موفق شد با انقباض این عضله فشاری معادل 442 کیلو گرم رابرای 2 ثانیه فشار سنج مربوطه ثبت کند .
پر کارترین عضله
پر کارترین عضله ها عضلات چشم هستند که درطی شبا نه روز 000/000/1بار حرکت می کنند که بخش عمده ای از این رقم مربوط به زمانی است که انسان در خواب است و خواب می بیند .
قدرت بینایی
در اکتبر 1972 مقا مات دانشگاه اشتوت گارت در آلمان غربی اعلام داشتند که قدرت بینایی یک دختر دانشجو به نام « فری ورونیکا سید »( متولد 1935) بیست برابر قدرت بینایی حد متوسط است . او قادر بود که در فا صله ی یک مایل ]6/1 کیلو گرم [ چیز ها را تشخیص دهد .


دندانهای اولیه
معمولاً در 24 ماهگی دندان های آسیا ظاهر می شوند.ولی بر اساس گزارشی که دردانمارک منتشر گردیدیک نوزاد نارس 6 هفته ای با 8 دندان مشاهده شد که تمام دندا نهای متعلق به قبل ازتولدو4 عدد ازاین 8 عدد دندان نیز دندانهای آسیا بوده اند.


سومین گنبد آجری دنیا
یکی بود یکی نبود ، زیر گنبد سلطانیه ......
تاریخچه سلطانیه


شهر سلطانیه در 30 کیلو متری جنوب شرقی شهر زنجان قرار دارد . قبل از حمله مغول، در سلطانیه کنونی تنها مرغ زار وچمن زار به چشم می خورد سلا طین مغول پساز استقرار در ایران و پایتخت قرار دادن تبریز ، کم کم برای شکار و گذرانیدن ایام تابستان به ان سو روانه می شدندوبا افراشتن چادرها ، ایام استراحت تابستانی رادر این جا سپری می کردند و کم کم به خاطر خوش آب و هوا بودن سلطانیه تصمیم به ایجاد تاسیسات و سا ختمانهایی برای اسکان خویش و لشگریان و اطرافیان خود گرفتند .
بابه حکومت رسیدن اولجایتو ، در سال 702 هـ .ق، وی دستور داد در چمن زار سلطانیه از هنرمندان وصنعتگران وتجار ایران را به شهر سلطانیه کوچ داد وبرای اسکان انها جا و مکان مناسبی ساخت . لذا نام شکارگاه به سلطانیه یعنی محل شاه نشین تغییر یافت.

 

ویژگیهای معماری بنای گنبد سلطانیه:
بنای سلطانیه بروی یک طرح هشت ضلعی سا خته شده و انتخاب چند وجهی بودن بنابه دلیل ایستایی و استحکام بنابوده است . پلان داخلی بنا نیز هشت ضلعی منظم است که هر ضلع آن 30/10 متراست . خطر داخلی بنانزدیک به 5/26 متر و فا صله بین دو وجه خارجی ان 5/39 متر می باشد . ضخامت دیوارهای بنا حدود 40/7 متراست و در هر دو وجه دا خلی یک ایوان قرار گرفته و بین هر دو ایوان جرزی وا قع شده است . بدین طریق بنا را 8 جرز قطور تشکیل شده که از کف زمین تا ارتفاع زیر گنبد امتداد داردودر آنجا به وسیله قوسهای ایوان ها به هم متصل می گردد.


ایوان :
بر اضلاع هشت گانه نمای داخلی ، 8 ایوان بلند وسیع به ارتفاع 80/18 وعرض70/7 متر وا قع شده اند . این ایوان های یکنواختی حاصل از وجود جرزهای ( ترک های ) قطوررا از بین برده وبا عث شده که بنا زمخت به نظر


نیاید . این ایوان ها در ار تفاع 9 متری به دوطبقه تقسیم شده اند .
ایوا نها ی طبقه اول ورودی های ا صلی و ورودی های کو چک به فضا های ویژ ه عبادت را تشکیل می دهند.به طوری که می توان در این طبقه تمامی نمارا دور زدبه علاوه ایوا نهای خارجی نیز در نما دیده می شود . در گذشته هر که از ایوانهای هشت گانه را به سه اطاق تبدیل نموده و از ان برای حل سکونت طلاب استفاده میکردند.


فقط با آب طلا...................... خطوط اسلامی
یکی از مشهورترین هنرهای اسلا می « هنرخوشنویسی» است . این هنر در حالی میان هنرمندان گسترش یا فت که هد ف آنان کتابت کلا م الهی بود . هنرمندانی که برای دردست گرفتن قلم وضو می گرفتند وبرای کتابت آداب ویژه ای قا ئل بودند .ارا مشی که در و جود خو شنویسان است در میان دیگر هنرندان ، نه تنها بی نظیر است زیرا آنان هم فن و هنر خوشنویسی را آمو خته اندو هم با طن خود را آراسته و پیراسته اند .


از آنجا که مهم ترین نشانه ی مسلمانان کتاب قرآن است از ابتدای نزول وحی مسلمانان برا ی نگه داری و کتابت ان همت گماردند ؛ هر چند در میان اعراب آ ن روز اتکا به حافظه بیشتر معمول بود اما برای حفظ کتاب خدا از خطر تحریف دستور به کتابت ان صادر شد سرآمد کاتبان وحی حضرت امیر المومنین (ع) بود . خطی که در قرن اول هجری بدان کتابت می شد خطی بسیار ساده بود ، خطی بدون نقطه و اعراب که برخی آن را « خط حجازی » نامیده اند.

خلیج همیشه فارس
خلیج فارس ، یکی از قدیمی ترین، مشهورترین و جنجالی ترین در یاهای جهان ویکی از مهم ترین میراث تاریخی و طبیعی سرزمین ایران می باشد . موقعیت بسیار حساس و کلیدی این دریا که به عنوان پلی ار تباطی میان اب های شرق جهان و دنیای غرب می باشد. با عث شده تا این در یا در طول تاریخ همواره مورد توجه حکا م و کشور گشایان قرار گرفته و کمتر حکمرانی رادر طول تاریخ می توان یافت که چشم طمعی به تصا حب خلیج فارس داشته باشد از یونانی ها و رومی ها گر فته تا اعراب و نیز در قرون اخیر ، انگلیسی ها ، پرتقالی ها و بالا خره امروز ه دو لتهایی چون آمریکا ، همگی رویای تصا حب این شاهراه استراتژیک واین گنج عظیم طبیعی را در سر می پرورانند.
اهمیت استراتژیک خلیج فارس:


خلیج فارس همانند یک راه آبی و دریایی از اغاز تاریخ موقعیت برجسته سیاسی داشته است وبه نوعی خا ستگاه تمدنهای بزرگ شرق باستان با پیشینه ای چند هزار ساله است . از قرنها پیش ایلامیان از بندر بوشهر و جزیره ی

خارک برای سکونت و کشتیرانی نیز حکم فر مایی بر سواحل خلیج فارس و
بازرگانی با هند غربی و درۀ نیل استفاده می کردند.
اکثر مور خان یو نانی- از جمله هرودوت - معتقدند که بابلی ها وسایل مورد نیاز خودرا که از عربستان و هندوستان تهیه می کردند از طریق خلیج فارس حمل می کردند.


رشته به رشته
اسکریپت نویسی ، پنجره ای به دنیای مجازی
مقدمه
در این مجومعه سعی می کنیم تا مفاهیم اسکریپت نویسی در صفاحت وب را به همراه مثالهایی برای شما بیان کنیم . در یک مفا هیم اسکریپت نویسی، البته نیاز به یک سری پیش نیاز هایی دارد که به اختصار در این مجموعه ها بیان خواهد شد . بنابراین سعی می کنیم حداقل ، مفاهیم اولیه را بیان کنیم .
این مباحث تنها می کوشند تا ضمن ارائه یک تصویر کلی در مورد اسکریپت نویسی ،باب ورود به ان را برای علا قمندان نشان دهندو پیشرفت در اسکریپت در اسکریپت نویسی ، البته با مطالعه سایر منابع و هم چنین تمرینهای زیاد امکان پذیر است .
وب (Web)چیست؟
« وب در عالم رایانه به مجموعه ای از صفحات گفته می شود که توسط لینکهائی(Links) به هم مرتبط شده اند .» و شاید به همین دلیل وب را به تار


عنکوبت شبیه می دانند . در واقع شما می توانید از طریق یک لینک ازیک صفحه به یک صفحه دیگر و در جائی دیگر دسترسی داشته باشید.
رشد وب
رشدوب بیشتر به استانداردهای صفحات مربوط می شود تا به قرار دادها وشیوه های(protocols) ارتباطی ، منظور از پروتکل های ارتباطی نمونه های TCP/IP ویا ftp می باشد ]باید به یاد داشت صفحات وب اولیه وا قعاً مشابه صفحات امروزی نبودند ودر انها از عکس و صدا و فیلم و انیمیشن و غیره خبری نبود.[

خبر دار ،زمین لرزه وارد می شود
تعریف زلزله
هر گونه ارزش وتکان خوردن سنگهای نزدیک به سطح زمین در طی چند لحظه چه توسط انسان احساس شود یا نشود و ناشی از عوامل بیرونی ودرونی زمین باشد ، لرزه یا زمین لرزه نامیده می شود.
انواع زلزله ها ازنظرعلت وقوع
1. زلزله های مصنوعی یا زلزله هایی که بشر در آنها دخالت دارد و بنابراین قابل کنترل هستند .
2. زلزله های طبیعی یا زلزه هایی که بشر درآنها نقشی نداشته وشما مجبور به تحمل آن هستید.
زلزله های مصنوعی
زلزله هایی که به عنوان نمونه ناشی از پر کردن مخازن ودریا چه های سد های بزرگ که بیش از80 تا 100 متر عمق دارند .یا آزمایشات هسته ای وغیره هستند .


زلزله های طبیعی
1. زلزله های ناشی از چگونگی تغییر در سا ختمان داخلی زمین ( بیش از 90 درصد زلزله هارا تشکیل می دهند .)
2. زلزله های آتشفشانی
3. زلزله های ناشی از آبشارها
4. زلزله های ناشی از ریزش های طبیعی مانند جابه جایی زمین وریزش سقف های غارها
5. زلزله های ناشی از برخورد اجسام آسمانی ( شهاب سنگها) به سطح زمین

من که تاپ تاپ می کنم برات...
ایرانیان به مهمان نوازی معروفند امابدن آنها نیز مانند سایر ملل میزبان خوبی برای اعضاء پیوندی نیست. در هر حال باید به نحوی رضایت میزبان را فر اهم کرد چون در غیراین صورت درطی چند دقیقه همان ، خانه را یعنی بدن میزبان را ترک می کند. چرا این اتفاق می افتد ؟
درباره ی بیمارهایی که به علت با کترویها وویروس ها و انگل هاایجاد می شوند چیزهایی شنیده اید. بیماری زمانی رخ می دهد که این مهان نا خوانده وارد بدن انسان می شوند . وقتی بدن متو جه حضور انها شد شروع به بیرون کردن انها می کند . این کار را د ستگاه ایمنی بدن یعنی مجموعه ای از گلبولهای سفید ( مثل لنفوسیت ، مونوسیت ، نوتروفیل و...)و پادتن ها (آتنی بادی ها) وبرخی مواد دیگر انجام می دهند د ستگاه ایمنی تا پای جان مبارزه می کند تا از شر مهمان های مزاحم را حت شود . اگر خیلی زود پیروز شود ا صلا ً بیمار نمی شو یم . اگر دیرتر پیروز شود پس از چند روز خوب یم شویم واگر هیچ وقت پیروز نشود...
عضو پیوندی نیز برای بدن انسان حکم مهمان نا خوانده را دارد اگر چه خیلی

وقتها با عث خوب شدنش می شود . بدن انسان می تواند سلولهایی رابه عنوان
بیگانه یا مهمان شناسایی کند که در سطح خود دارای مولکولهایی به نام انتی ژن با شند .
آنتی ژن ها سا ختارهایی سه بعدی ازجنس پروتئین یا پلی ساکارید ( نوعی قند ) هستند و انواع بسیار گوناگونی دارند .یکی از آنها آنتی ژنهای گروه های خونی است.

نی قلیان ، هیکل میزان ، چربی فراوان
ماکارونی را بشناسیم
«ماکارونی»به گروهی از محصولات خمیری آماده پخت گفته می شود که از سمولینا( نوعی آرد که از گندمی به نام دوروم به دست می اید ) آرد گندم و یا مخلوطی از آنها وآب بدست می آید .
« اسپاگتی» به نوعی ماکارونی گفته می شود که به صورت رشته های بلند ، باریک و توپر تولید می شود.
«ورمیشل»به نوعی ماکارونی گفته می شودکه به صورت رشته های باریک ،( باریک تر از اسپاگتی)، توپر و پیچ خورده ی تولید می شود.
« لازانیا»به نوعی ماکارونی گفته می شود که به صورت ورقه های نازک وپهن تولید می شوند .
ویژگی های ماکارونی:
ماکارونی تولید شده ، بادی فاقد ترک خوردگی ، تکه های خردشده ، حباب هوا ، لکه های سیاه ، قهوه ای و سفید و برجستگی تیره باشد . از سوی دیگر باید دارای بوی مخصوص به خود ورنگ زرد کهربایی باشد . ماکارونی باید عاری از هر


نوع مواد خارجی نظیر شن ، خاک ، قطعات فلزی و غیره باشد . ضمناً تولید ما کارونی بلندی که دارای شکل عصا مانند هستند ، مجاز نیست.
بیشتر مواد مغذی موجود در ماکارونی عبارتند از : کربوهیدرات ، پروتئین ، کلسیم ، فسفر، پتاسیم ، منیزیوم و ...
ماکارونی جزء گروه غلات است وبرای دریافت انرژی لازم روزانه هر فرد به عنوان غذایی مقوی و مفید به حساب می آید .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید