بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

مقدمه:

      يكي از پديده هاي جديد و تاثير گذار در حيطه اينترنت، وبلاگ مي باشد. در سالهاي اخير اين پديده انقلابي در اينترنت و فرهنگ استفاده از آن به وجود آورده است. دليل اين امر قابليت هائي است كه در وبلاگ ها نهفته است. مهمترين قابليت كه تفاوت عمده وبلاگ و سايت نيز به حساب مي آيد اين است كه ايجاد يك وبلاگ احتياج به تخصص و دانش خاصي ندارد و همين امر باعث شده است كه افراد زيادي به وبلاگ نويسي روي بياورند. در ميان اين افراد مي توان طيف بسيار گسترده اي از افراد را مشاهده كرد. از پزشك و پرستار گرفته تا روزنامه نگار و دانشجو. تفاوت ديگر، رايگان بودن ايجاد و استفاده از وبلاگ هاست كه اين تفاوت نيز نقش بسيار مهمي در استقبال افراد و بخصوص جوانان از اين پديده دارد. همين استقبال گسترده باعث شده اطلاعات و مطالب بسيار مفيدي از اين رهگذر به عرصه اينترنت افزوده شود. اطلاعاتي كه ما تا پيش از اين به علت نا آشنائي اين اقشار با طراحي صفحات وب، از آنها محروم بوده ايم. اين پديده بخصوص در ايران با استقبال گسترده تري مواجه شده است. بطوري كه مطالب فارسي كه در سال 1381 به اينترنت افزوده شده از مجموع تمام مطالبي كه تا قبل از آن به زبان فارسي در اينترنت موجود بوده بيشتر است ( اين را نمي دانم كجا خوانده ام). يك تفاوت ديگر بين وبلاگ و سايت هاي معمولي، پويا بودن وبلاگ ها است. اكثر سايت ها ماهيتي ايستا و ساكن دارند و معمولا به سرعت تغير نمي كنند يا اگر تغير كنند، بخش كوچكي از آنها تغير مي كند (به استثناي سايتهاي خبري و برخي سايتهاي ديگر). ولي اگر پس از ده روز به يك وبلاگ فعال مراجعه كنيد، ممكن است اثري از نوشته هاي قبلي نبينيد زيرا وبلاگ ها ماهيتي پويا و روز آمد شونده دارند و به تبع همين ماهيت، بازديد كنندگان وبلاگ ها هم بسيار بيشتر و در فواصل زماني كمتر به وبلاگ ها سر مي زنند (من بعضي از وبلاگ ها را هر روز مي خوانم). در هر حال رشد اين پديده بخصوص در ايران نشانه اي ميمون از يك رويكرد مثبت به علم و دانش و به اشتراك گذاشتن آن با ديگران است. من اين رشد را به فال نيك گرفته و مي كوشم سهمي (هرچند اندك و دير هنگام) در اوج گيري اين پديده داشته باشم. من در اين نوشته قصد دارم روش ايجاد، ارسال مطالب و همه كارهائي كه دانستن آنها براي داشتن يك وبلاگ، لازم و مفيد است را شرح دهم.

اسلاید 2 :

وبلاگ چیست ؟

      وبلاگ پديده اي نوپا در عرصه اينترنت است و بيش از چند سال از پيدايش آن نمي گذرد. وبلاگ كه به آن بلاگنيز اطلاق مي شود- تركيبي است از دو كلمه به معناي شبكه جهاني و به معناي گزارش روزانه يا روز نوشت و به يادداشتهائي گفته مي شود كه توسط يك يا چند نفر بصورت روزانه، هفتگي يا گاه به گاه نوشته شده و در عرصه اينترنت قرار مي گيرد. چند معني فارسي نيز براي آن ابداع شده است. مثل تارنگار يا تارنگاشت كه كمتر مورد استفاده قرار مي گيرند. هر فردي كه به اينترنت دسترسي داشته باشد و مطلبي براي نوشتن داشته باشد مي تواند بطور رايگان (يا در صورت تمايل با صرف هزينه)، صاحب يك وبلاگ شود. مطالبي كه در وبلاگ نوشته مي شوند ممكن است خاطرات شخصي، خبر، مقالات علمي و هرگونه مطلب قابل نگارشي باشند. علاوه بر اين نظرات خوانندگان وبلاگ ها نيز جزو مطالب وبلاگ محسوب مي شود.

اسلاید 3 :

چکونه وبلاگ بسازیم ؟

روش هاي متعددي براي ساخت وبلاگ وجود دارد.
ما ميتوانيم براي ايجاد وبلاگ از خدمات مجاني سايت هاي سرويس دهنده وبلاگ استفاده كنيم و يا فضا و دامين براي خود خريداري كرده و اين كار را روي سايت اختصاصي خود انجام دهيم.
ابتدا از سرويس هاي رايگان شروع مي كنيم.


معروفترين اين سرويسها بلاگر بلاگ فا مي باشند. البته سرويسهاي مـــجاني ديگري نيز در اينترنت وجود دارد. ولي دو سرويس فوق الذكر از بقيه آسان تر و پر طرفدارتر هستند.

سرویس مورد نظر مـــا جـهت آمــــوزش ، سرویس بلاگ فاست.
برای شورع کافیست به آدرس زیر مراجعه کرده و ثبت نام کنید !

www.blogfa.comآدرس:   

اسلاید 4 :

ثبت نام در بلاگ فا

بعد از ورود به آدرس سایت بر روی دکمه ایجاد وبلاگ جدید کلیک میکنم

بعد از ورود به صفحه ی عضویت میبایست مـشخصات خـــود را درون
.سمتهای مشخص شده وارد کنیم عضویت در این سیستم ها انقدر آسان و سادست که فکر
نمی کنم نیازی به توضیح مشخصات خواسته شده باشـــد
در آخر بر روی دکمه فبول فوانین سایت و ایجاد وبلاگ کلیک
میکنم.

بعد از عضویت و ورود به صفحه خوش آمد گویی بلاگ فا
به صفحه نخست برمی گردیم و در منوی سمت راست،
با نوشتن یورز و پسورد وارد بخش مدیریتی وبلاگ خود
می شویم.

اسلاید 5 :

مدیریت وبلاگ

  • پس از ورود به مدیریت بلاگ شما می توانید به راحتی مطالب دلخواه خود را در دنیای وسیع اینترنت انتشار دهید. البته در عین حالی که می توانید مطالب خود را انتشار دهید بلاگفا دنیایی از امکانات را برای شــروع وبلاگ نویسی حرفه ای در اختیارتان گذاشته است. به ترتیب این امکانات را برای شما شرح خواهم داد ...!


بعـــد از ورو به قسمت مدیریت وبلاگ
برای شروع، از قسمت میز کار، گزینه
ارسال مطلب رو انتخاب می کنیم.

اسلاید 6 :

ارسال مطلب

عنوان مطلب: سعی کنید همیشه عنوانی را در رابطه با موضوع پست در این قسمت وارد کنید.

ابزارهای تراز کردن متن: ابزاری برای مرتب کردن نوشته ها که به طور خودکار عمل می کند و باعث مـی شود چیدمان و قرار گرفتن نوشته هابه گونه ای مرتب و یک نواخت صورت گیرد مانند چپ چین٬ وســط چین٬ راست چین٬ تراز شده که البته ما فارسی زبانها معمولا از گزینه راست چین آن استفاده می کنیم.

سبکهای متنی: سبکهای متنی ابزاری هستند برای جلب توجه بازدید کننده به متون مورد نظر کته اگــر از
آنها به درستی استفاده کنیم خیلی مفید مــی باشند. البته استفاده نابجا از این ابزار ظاهــر آراسته و تمیز وبلاگ شما را از بین خواهد برد. سبکهای متنی سیستم بلاگفا شامل گزینه های پررنگ٬کج٬ زیر خـط و خط خورده می باشد. لازم به ذکر است گزینه زیرخط بیشتر برازنده متون انگلیسی می باشد

زیر نویس و بالا نویس: گزینه های زیرنویس و بالانویس
باعــــث می شوند هنگام تایپ کردن در گزینه زیــر نویس
نشانگر تایپ بالای متن نوشته شده و در گزینه بالانویـس
پایین متن نوشته شده قرار گیرد.

  • جهت های نوشتاری: گـــزینه چپ به راســـت بــاعث
    می شود نشانگر تایپ ما به سمت چپ رفته و مـــتونی
    را که ما در حین تایپ کردن آن هستیم به سـمت راست
    حرکت کند. در گزینه راست به چپ عکس این عــمل رخ
    می دهد. این گزینه برای تایپیست های حرفه ای کاربرد
    دارد آن هم به این دلیل که نشانگر تایپ خود را گم نکنند.

    اندازه و انتخاب قلم: هـــــمانطور که از نامش پیداست
    برایانتخاب و اندازه قلم به کار می رود.

اسلاید 7 :

ارسال مطلب

درج شکلکهای حالات صورت: شما می توانید در کنار نوشتن٬ نسبت بــه متن های خــــود از شکلکهای
گوناگون بلاگفا استفاده کنید. البته استفاده بی رویه از این شکلکها بازدید کننده را خسته می کند.

ویرایش یا درج لینک: اگر در حین نوشتن قصد لینک به سایت یا ایمیلی (به طور همزمان) و یا ... را داشته باشیم از این گزینه استفاده می کنیم. برای مثال اگر ما قصد داشته باشیم به یک آدرس ایمیل لینک بدهیـم بهتر است از این گزینه استفاده کنیم. بدین صورت٬ وقتی که پنجره (ویرایش یا درج لینک) بـاز شد از زیر نـوی تایپ گزینه میل تو را انتخاب کنیم و سپس در قسمت یو آر ال آدرس ایمیل مورد نظر را تـایپ نماییم. پــس از زدن دکمه اوکی آدرس به صورت اتوماتیک درج خواهد شد.

  • افزودن لینک: این لینک هم تقریـــــــبا در مواردی کار هـــمان
    گزینه "ویرایش یا درج لینک" لینک را انجام می دهد ولی با این
    تــفاوت که بــرای کلمه خود مــی توانید عــبارتی غیر از آدرس
    اینترنتی کـــه قصد داشتید بــه آن لــینک بدهید را وارد کـــنید.
    منظورم این است که اگــــر بخواهید به آدرسی لــــینک بدهید
    می توانید این لینک را به کلمه .::طراح قالب::. نسبت دهید
    و با کلیک روی عبارت .::طراح قالب::. وارد آدرس مورد نظر شوید.اما در گزینه "ویرایش یا درج لینک” این امر امکان پذیر نبود. مزیت دیگر این گزینه بخش پنجره مقصد است که می توانید نحوه باز شدن لینک خود را به دو صورت یعنی (در پنجره جدید باز شود یا در پنجره خود وبلاگ باز شود) تعیین کنید.

اسلاید 8 :

افزودن تصویر:

 خب٬ بالاخره میرسیم به این گزینه یعنی قرار دادن تصویر در وبلاگ که به یکی از احتیاجات اصلــــــی وبلاگ
نویسان تبدیل شده است. کلا کار چندان سختی نیست ولی خوب اگر هم از آن بی اطلاع باشـی ســـخت می توان راه حل آن را به دست آورد. طریقه قرار دادن عکس در وبلاگ به دو صورت انجام می شود.

۱- طریقه قرار دادن عکس ذخیره شده در اینترنت٬ توسط افراد دیگر.
۲- طریقه قرار دادن عکسی که بر روی هارد شخصی شما قرار دارد.

توضیح روش اول:
اگر عکس دلخواه شما روی یک صفحه وب باشد کافی است روی آن عکس راســــت کلیک کـــرده و گـزینه پروپرتیس را انتخاب کنید. اکنون تمام عبارتی را که مقابل( آدرس یو آر ال ) نوشته شده است را به دقـــــت انتخاب کنید "دقت داشته باشید که کل عبارت انتخاب شده باشد". روی عبارت انتخاب شده کلیک راســت کرده و گزینه کپی بر گزینید.

حالا به واژه پرداز بلاگفا برگشته و در محل مناسبی که می خواهید عکس
درج شود کلیک کنید. سـپـس روی افزودن تصـویر
کلیک کنید. پنجره باز می شود. آدرس کپی شده
را در فیلد "آدرس تصویز" پیست کنید. با این کـــار
عکس مورد نظر به یادداشتتان افزوده می شــود.
برای فایلهایی با فرمت گیف نیز می توانید همین
کارها را انجام دهید.

 

 

توضیح روش دوم :

 

 

خط افقی: معمولا هنگامی که قصد داشته باشیم مطلبی را از مطلبی دیگر جدا کنیم از این

خط استفاده می کنیم.

جدول: این گزینه چندان مورد استفاده وبلاگ نویسان معمولی قرار نمی گیرد. اما گاهی

هم برای بعضی از کارها استفاده می شود مثلا اگر یک وبلاگ نویس٬ بازاریابی کتابهای

مغازه خود را انجام می دهد و حال قصد دارد لیستی از قیمت کتابهای مغازه خود را در

وبلاگ خود قرار دهد خوب قطعا بهتر است که این وبلاگ نویس از جدول برای درج لیست

کتابها٬ قیمت کتابها٬ نام ناشر٬ نام نویسنده و... استفاده کند.

اسلاید 9 :

توضیح روش دوم :

 خط افقی:
معمولا هنگامی که قصد داشته باشیم مطلبی را از مطلبی دیگر جدا کنیم از این خط استفاده می کنیم.

جدول:
این گزینه چندان مورد استفاده وبلاگ نویسان معمولی قرار نمی گیرد. اما گاهی هم برای بعضی از کارهــــا استفاده می شود مثلا اگر یک وبلاگ نویس٬ بازاریابی کتابهای مغازه خود را انجام می دهد و حال قصـد دارد لیستی از قیمت کتابهای مغازه خود را در وبلاگ خود قرار دهد خوب قطعا بهتر است که این وبــلاگ نویس از جدول برای درج لیست کتابها٬ قیمت کتابها٬ نام ناشر٬ نام نویسنده و ... استفاده کند.

اسلاید 10 :

      مشاهده کد: این گزینه چندان کار خاصی انجام نمی دهد فقط کدی را که واژه پرداز بلاگفا (همان محلی که نوشته های خود را در آن می نویسید) همان محلی که نوشته های خود را در آن می نویسید ایجاد کرده است را به نمایش می گذارد. این کد همان کدی است که ساختار نوشته ها و... را که در صفحه "پست مطلب جدید" ایجاد کرده اید را به زبان اچ تی ام ال نمایش می دهد.

      همان محلی که نوشته های خود را در آن می نویسید رنگ قلم: چندان لازم به توضیح نیست. رنگ نوشته های خود را می توانید با این گزینه تغییر دهید فقط سعی کنید حتی الامکان رنگی را انتخاب کنید که به پس زمینه رنگ قالب شما هم خوانی داشته باشد"چشم خواننده را خسته نکند". بیشتر سعی کنید نوشته های معمولی خود را با یک رنگ ثابت بنویسید به علت اینکه اگر غیر از این باشد شکل ظاهری وبلاگ شما را سبک جلوه می دهد.

       رنگ زمینه نوشته ها: استفاده زیاد از این گزینه را توصیه نمی کنم. زیرا پستها و نوشته هایتان را نامنظم نشان می دهد. این گزینه به نوشته های شما پس زمینه ای با رنگ دلخواه شما ایجاد می کند.

       لیست شماره دار و لیست علامت دار: گاهی شما می خواهید نوشته ها و یا توضیحات خود را به صورت موردی بیان کنید. طریقه انجام کار بدین صورت است که شما یک بار گزینه را فعال می کنید و به نوشته خود ادامه می دهید و با هر بار فشار دادن کلید اینتر یک شماره به موارد شما افزوده می شود. این گزینه ها این امکان را به شما می دهند تا به سادگی هر چه تمام تر این امکان را عملی کنید.
مانند:

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید