بخشی از پاورپوینت
اسلاید 1 :
پيدايش و حيات سيمبيان
- داستان بوجود آمدن Symbian نیز در نوع خود جالب است . داستان ما از شرکت کوچک انگلیسی-کانادائی با نام Psion آغاز می شود که در سال 1980 با هدف تولید نرم افزارهای سرگرمی که عمدتاً بازی های مبتنی بر کامپیوترهای اولیه ZX81 بود ، بوجود آمد (نام Psion برگرفته از Potter Scientific Instruments Or Nothing). در سال 1983 شرکت همکار Psion با نام Sinclair به آن پیشنهاد تولید نرم افزاری کاربردی نظیر Office امروزی را داد که نتیجه آن تولید پکیجی با نام QL شد که دارای نرم افزارهای Quill (پردازنده متن)، Archive (بانک اطلاعاتی)، Abacus (برنامه مشابه Excel) و Easel (برنامه گرافیکی مدیریت) بود که این مجموعه بعدها با نام PC-Four یا Xchange وارد سیستم عامل MS-DOS نیز شد. علاوه بر آن در سال 1984 شرکت Psion با ارائه Psion Organiser ،که در حقیقت نسخه ابتدائی PDA های امروزی ست، پا در عرصه سخت افزاری نیز گذاشت که شباهت زیادی به یک ماشین حساب بسیار بزرگ داشت. در سال 1986 شرکت Psion با اعمال تغییرات و اصلاحیه های فراوان Psion Organiser II را معرفی نمود که شرکت Psion را به آینده روشن PDA و سیستم عامل پرتاب کرد و تمرکز اصلی شرکت را بروی این مقوله متمرکز نمود. در سال 1987 شرکت Psion با ارائه محصولات جدید خود بر پایه پلاتفرم جدید آن شرکت با نام SIBO ، سیستم عامل جدید مخصوص به محصولات خود را نیز معرفی کرد
اسلاید 2 :
سیستم عاملی با نام EPOC (Electronic Piece Of Cheese). اولین نسخه این سیستم عامل جدید بر پایه تکنولوژی 16 بیتی ارائه شد و بر همین اساس EPOC 16 نام گرفت و زبان برنامه نویسی که در ساختار آن به کار گرفته شده بود زبان اسمبلی و C بود. تا ارائه نسل جدید این سیتم عامل سالهای نسبتاً زیادی گذشت تا اینکه در سال 1997 نخستین نمونه از سیستم عامل جدید با نام EPOC 32 در جدیدترین PDA شرکت به نمایش گذاشته شد. در حقیقت تنها وجه تشابه میان این دو سیستم عامل بدون شک نام های نسبتاً مشابه آنها بود جائیکه سیسم عامل جدید (که اینک به اختصار تنها EPOC نامیده می شد) با زبان برنامه نویسی قدرتمند C++ و ساختار جدید کد نویسی خود کاملاً از رقیب کهنسال خود بالاتر و سریع تر بود. یکی از نکات مهم در ساختار این سیتم عامل این بود که EPOC تنها برای پردازنده های ARM نوشته و بهینه شده بود. در همین اثنا بود که Psion تصمیم گرفت امتیاز تولیدمحصولات بر پایه این سیستم عامل را با شرکت دیگری شریک شود، اولین شرکت در این میان شرکت کوچکی بود با نام "Geofox" که تنها با تولید چیزی نزدیک به 1000 عدد از محصولات Psion کناره گیری خود را اعلام کرد. سپس شرکت بزرگ Ericsson و چندین نام کوچکتر در این میان مطرح گردیدند . تا اینکه در سال 1998 شرکت Psion با شراکت با بزرگان دنیای موبایل یعنی Ericsson، Motorola و Nokia به کل متحول گردید و سیستم عامل EPOC از ویرایش ششم به بعد با نام Symbian خوانده شد.
اسلاید 3 :
Symbian چیست؟
- در ابتدا تلفنهای همراه دارای ساختار پیچیدهای نبودند. سخت افزار محدود نیاز به نرمافزارهای پیچیده نداشت، تا اینکه شرکتهای مطرح ساخت گوشیهای تلفن همراه نسلهای دوم و سوم گوشیهای خود را عرضه کردند. این گوشیها دارای امکانات سخت افزاری بیشتری بودند که شامل پردازنده، حافظه و دیسک سخت بوده و تقریباً به صورت یک رایانه کوچک طراحی شدند. در این زمان بود که این شرکتها به اهمیت نرمافزار در این گوشیها پی برده و رقابت نرمافزاری در کنار رقابت سختافزاری شروع شد. مایکروسافت یکی از شرکتهایی بود که قبلا روی سیستم عامل رایانههای جیبی خود کار کرده بود و ویندوز سیای را به همین منظور طراحی کرده بود. این ویندوز قابلیت این را داشت که روی موبایلها نیز نصب شود. بعد از رسمیت یافتن موبایلهای نسل جدید شرکتهای مطرح در این صنعت که به مشکلات بی شمار ویندوز سیای پی برده بودند و نمیخواستند نرمافزار این صنعت را در انحصار یک شرکت نگه دارند با همکاری هم سیستم عامل جدیدی برای موبایلها به وجود آوردند که سیمبیان نام گرفت. البته رقبای دیگری نیز مثل سیستم عامل لینوکس در این صنعت وجود دارند که فعلا به صورت عمده استفاده نشدهاند. در اصطلاح به موبایلهایی که از این سیستم عامل استفاده میکنند SmartPhone گفته میشود.
اسلاید 4 :
فناوری سیمبیان
- Symbian سیستم عاملی ست که شاید مهمترین توصیف در قبال آن این است: Symbian سیستم عاملی ست برای وسایل دستی و همراه پس می بایست قدرت ارائه بالاترین کارائی در پائین ترین امکانات سخت افزاری را داشه باشد بنابراین و با در نظر گرفتن این ویژگی بسیار کم پیش می آید که در این سیستم عامل با موضوع کمبود حافظه روبرو شویم . یکی دیگر از ویژگیهایی که Symbian را از سیستم عاملهای دیگر نظیر دسک تاپ ها متمایز می کند این است که ممکن است این سیستم عامل برای ماهها و شاید سالها روشن و مشغول به کار باقی بماند بنابراین قدرت پایداری و Stability این سیستم می بایست در سطح بسیار بالائی قرار بگیرد. از دیگر ویژگی های Symbian ویژگی ست با نام Active Objects که در آن در لحظاتی که از CPU استفاده نمی شود بطور کلی آن را خاموش می کند و به این ترتیب در مصرف باتری بسیار صرفه جوئی می گردد. زبان برنامه نویسی اصلی Symbian همانگونه که اشاره شد C++ می باشد که البته این بدان معنی نیست که نمی توان برنامه های دیگر را در ساختار آن استفاده کرد . در حقیقت می توان توسط زبان های برنامه نویسی دیگری نظیر OPL،Python ،ویژوال بیسک و یا حتی Perl و جاوا نیز برای Symbian برنامه نوشت
اسلاید 5 :
از لحاظ ساختاری در پائین ترین لایه، هسته یا کرنل سیستم عامل بهمراه کتابخانه توابع قرار دارد که به توسط آن برنامه های اجرا شده توسط کاربران اجازه می یابند که به این توابع کتابخانه ای دسترسی پیدا کنند. در حقیقت هسته اصلی Symbian بر پایه معماری میکرو کرنل (MicroKernel Architecture) بنا شده است بدین معنی که در ساختار آن کمترین رجوع و استفاده از کرنل توسط سیستم عامل انجام می شود و کلا این هسته شامل دو عنصر مدیریت حافظه و Schedular می باشد و در آن خبری از پشتیبانی از فایل های سیستمی و یا عناصر شبکه وجود ندارد و در حقیقت اینگونه وظایف به عهده سرور های خارج از کرنل واگذار شده است تا با محدود کردن وظایف کرنل سیستم عامل کند و سنگین نگردد. اندکی بالاتر و در لایه بعدی سیستم، قسمت System Libraries قرار دارد که در آن اندازه و ظاهر تمام شکل ها و کاراکتر ها بهمراه بانک اطلاعاتی DBMS قرار دارد که جزئی حیاتی از کارکرد متعادل سیستم می باشند. لایه بعدی Networking and communication نام دارد که در آن سه بخش قابل تفکیک دیده می شود با نام های : ETEL ، ESOCK و C32 که هر کدام وظایف خاصی در رابطه با ارتباطات پیرامون این سیستم عامل بعهده می گیرند بهعنوان مثال قسمت C32 مسئول بخش ارتباطات سریال دستگاه می باشد. علاوه بر این قسمت هایی برای ارتباطات کوتاه نظیر بلوتوث IrDA و USB نیز در این بخش تعبیه شده است. بخش عمده دیگری که در ساختار سیستم عامل یافت می شود بخشی ست با نام UIKON که مسئول شیوه نمایش رابط کاربری (User Interface) می باشند و چون معمولاً این قسمت توسط برنامه های جانبی (Themeها بهعنوان مثال) قابل تغییر است لذا تنها رابط کاربری پیش فرض در اینجا دیده می شود
اسلاید 6 :
مشخصات ورژن های مختلف سیمبیان
تا کنون 10 سیستم عامل با نام Symbian منتشر شده اند که آخرین نسخه استفاده شده در گوشی های معمول نسخه 9.2 آن است .آخرین نسخه هایی هم که به نمایش درآمده ولی هنوز خبری از استفاده آنها در گوشی های موبایل نیست نسخه های 9.3 و 9.5 می باشد که به ترتیب در جولای 2006 و مارچ 2007 به نمایش درآمده اند. از تغییراتی که در نسخه 9.5 نسبت به نسخه های دیگر دیده می شود یکی اینکه برنامه ها تا 75% سریعتر اجرا میشوند و دیگری بهینه سازی جهت تکنولوژی DVB-HTV در آن است علاوه بر این پشتیبانی از SQL نیز توسط SQLite در آن فراهم شده است. هم اکنون ورژن های جدید سیمبین مانند 9.5 بر روی گوشیهایی مانند نوکیا N97 و نوکیا 5800 XpressMusic استفاده میشوند.
اسلاید 7 :
زبانهای برنامه نویسی برای سیمبیان
بدون شک زبان اصلی برنامه نویسی برای سیمبیان زبان ++C است اما زبانهای مختلفی برای برنامه نویسی در این سیستم عامل به وجود آمدهاند.
++C
سیستم عامل symbian با زبان c++ نوشته شده و بهمین دلیل این زبان بهعنوان زبان اولیه برای برنامه نویسی در آن انتخاب شده است .C++ بیشترین امکان دسترسی به API های سیستم عامل سیمبیان را فراهم میکند و بهترین کارکرد در حافظه و سرعت اجرا را داراست. اما در گزینه های زیر باید ازین زبان استفاده شود :
برنامه هایی که مانند سرور عمل میکنند مانند برنامه هایی که در پشت صحتنه کار میکنند و یکی از بخش های سیستم را مدیریت میکنند. مانند پورت های COM PLUG in ها که محیطی را بر پایه سیستم عامل ایجاد میکنند . بطور مثال برنامه ای که فایل های html را به فایل های word سیمبیان تبدیل میکند از کتابخانه مبدل سیستم عامل استفاده میکند . درایور های دستگاه که با Kernel کار متعامل میکنند. استفاده از زبان C++ در سیستم عامل سیمبیان بر روی مناسب بودن کارکرد گوشی ها متمرکز شده است ، که بدین معناست که چند تا از عملگرهای استاندارد زبان C++ مانند مدیریت استثناها قابل استفاده در برنامه نویسی سیمبیان نیستند .
اسلاید 8 :
JAVA زبان
جاوا اکثرا بهعنوان زبان برادر c++ و جایگزین آن در سیمبیان کاربرد دارد. سیستم عامل symbian یک MIDP (Mobile Information Device Profile)را فراهم کرده است که MIDP یک گروه از API های جاوا را در خود جای داده که این API ها برای استفاده در گوشی های موبایل طراحی شده اند . مثلاً برای مقاصد طراحی واسط کاربر ، شبکه و برنامه ها . MIDP تحت کلاس های ایجاد شده توسط CLDC اجرا میشود و از ماشین مجازی K استفاده میکند که یک ماشین مجازی طراحی شده برای گوشی های موبایل است.پشتیبانی سیمبیان از نصب و اجرای برنامه های MIDP در راهنمای MIDP جاوا توضیح داده شده است.
PersonalJava 1.1.1 و JavaPhone که در سیمبیان ورژن 6 آمدند در ورژن 7 دیگر بخشی از سیستم عامل نیستند.
زبان Python
زبان پایتون و برنامه نویسی اپن سورس جدیدا وارد دنیای سیمبیان و برنامه نویسی موبایل شده است . مفسر ها و ابزاری چون py2sis (برای تبدیل کد پایتون به فایل sis) نیز توسط شرکت نوکیا اراءه شده است . هم اکنون برنامه های نوشته شده با پایتون بخوبی بر روی سری ۶۰ نوکیا اجرا می گردند .