بخشی از پاورپوینت

 

اسلاید 1 :

Symbian چیست؟

سیمبیان یک سیستم عامل کوچک برای دستگاه های موبایل و کامپیوتر های جیبی است. امروزه اکثر گوشی های شرکت نوکیا از این سیستم عامل در گوشی های خود استفاده میکنند . این سیستم عامل با زبان ++ C نوشته شده و بهمین دلیل برنامه هایی که شما تحت آن مینویسید اگر با ++ C باشند بهترین کارایی را خواهند داشت.
در ابتدا تلفن‌های همراه دارای ساختار پیچیده‌ای نبودند. سخت‌افزار محدود نیاز به نرم‌افزارهای پیچیده نداشت، تا اینکه شرکتهای مطرح ساخت گوشی‌های تلفن همراه نسل‌های دوم و سوم گوشی‌های خود را عرضه کردند. این گوشی‌ها دارای امکانات سخت‌افزاری بیشتری بودند که شامل پردازنده، حافظه و دیسک سخت بوده و تقریباً به صورت یک رایانه کوچک طراحی شدند. در این زمان بود که این شرکتها به اهمیت نرم‌افزار در این گوشی‌ها پی برده و رقابت نرم‌افزاری در کنار رقابت سخت‌افزاری شروع شد. مایکروسافت یکی از شرکتهایی بود که قبلا روی سیستم‌عامل رایانه‌های جیبی خود کار کرده بود و ویندوز سی‌ای را به همین منظور طراحی کرده بود. این ویندوز قابلیت این را داشت که روی موبایل‌ها نیز نصب شود. بعد از رسمیت یافتن موبایل‌های نسل جدید شرکت‌های مطرح در این صنعت که به مشکلات بی شمار ویندوز سی‌ای پی برده بودند و نمی‌خواستند نرم‌افزار این صنعت را در انحصار یک شرکت نگه دارند با همکاری هم سیستم‌عامل جدیدی برای موبایل‌ها به وجود آوردند که سیمبیان نام گرفت.

اسلاید 2 :

پیدایش و حیات سیمبیان

داستان بوجود آمدن ‏Symbian‏ نیز در نوع خود جالب است . داستان ما از شرکت کوچک انگلیسی-کانادائی با نام ‏Psion‏ آغاز ‏می شود که در سال ۱۹۸۰ با هدف تولید نرم‌افزارهای سرگرمی که عمدتاً بازی‌های مبتنی بر کامپیوترهای اولیه ‏ZX۸۱‎‏ بود ، ‏بوجود آمد (نام ‏Psion‏ برگرفته از ‏Potter Scientific Instruments Or Nothing‏). در سال ۱۹۸۳ شرکت همکار ‏Psion‏ با نام ‏Sinclair‏ به آن پیشنهاد تولید نرم‌افزاری کاربردی نظیر ‏Office‏ امروزی را داد که نتیجه آن تولید پکیجی با نام ‏QL‏ شد که دارای ‏نرم‌افزارهای ‏Quill‏ (پردازنده متن)، ‏Archive‏ (بانک اطلاعاتی)، ‏Abacus‏ (برنامه مشابه ‏Excel‏) و ‏Easel‏ (برنامه گرافیکی مدیریت) ‏بود که این مجموعه بعدها با نام ‏PC-Four‏ یا ‏Xchange‏ وارد سیستم‌عامل ‏MS-DOS‏ نیز شد. علاوه بر آن در سال ۱۹۸۴ شرکت ‏Psion‏ با ارائه ‏Psion Organiser‏، که در حقیقت نسخه ابتدائی ‏PDA‏های امروزی ست، پا در عرصه سخت‌افزاری نیز گذاشت ‏که شباهت زیادی به یک ماشین حساب بسیار بزرگ داشت.در سال ۱۹۸۶ شرکت ‏Psion‏ با اعمال تغییرات و اصلاحیه‌های ‏فراوان ‏Psion Organiser II‏ را معرفی نمود که شرکت ‏Psion‏ را به آینده روشن ‏PDA‏ و سیستم‌عامل پرتاب کرد و تمرکز اصلی ‏شرکت را بروی این مقوله متمرکز نمود. در سال ۱۹۸۷ شرکت ‏Psion‏ با ارائه محصولات جدید خود بر پایه پلاتفرم جدید آن ‏شرکت با نام ‏SIBO‏، سیستم‌عامل جدید مخصوص به محصولات خود را نیز معرفی کرد سیستم‌عاملی با نام ‏EPOC‏ ‏‏(‏Electronic Piece Of Cheese‏).

اسلاید 3 :

اولین نسخه این سیستم‌عامل جدید بر پایه تکنولوژی ۱۶ بیتی ارائه شد و بر همین اساس ‏EPOC ۱۶‎‏ نام گرفت و زبان برنامه نویسی که در ساختار آن به کار گرفته شده بود زبان اسمبلی و ‏C‏ بود. تا ارائه نسل جدید این ‏سیتم عامل سالهای نسبتاً زیادی گذشت تا اینکه در سال ۱۹۹۷ نخستین نمونه از سیستم‌عامل جدید با نام ‏EPOC ۳۲‎‏ در ‏جدیدترین ‏PDA‏ شرکت به نمایش گذاشته شد. در حقیقت تنها وجه تشابه میان این دو سیستم‌عامل بدون شک نام‌های ‏نسبتاً مشابه آنها بود جائیکه سیسم عامل جدید (که اینک به اختصار تنها ‏EPOC‏ نامیده می‌شد) با زبان برنامه نویسی ‏قدرتمند ‏C++‎‏ و ساختار جدید کد نویسی خود کاملاً از رقیب کهنسال خود بالاتر و سریع تر بود. یکی از نکات مهم در ساختار ‏این سیتم عامل این بود که ‏EPOC‏ تنها برای پردازنده‌های ‏ARM‏ نوشته و بهینه شده بود. در همین اثنا بود که ‏Psion‏ تصمیم ‏گرفت امتیاز تولیدمحصولات بر پایه این سیستم‌عامل را با شرکت دیگری شریک شود، اولین شرکت در این میان شرکت کوچکی ‏بود با نام "‏Geofox‏" که تنها با تولید چیزی نزدیک به ۱۰۰۰ عدد از محصولات ‏Psion‏ کناره گیری خود را اعلام کرد. سپس شرکت ‏بزرگ ‏Ericsson‏ و چندین نام کوچک‌تر در این میان مطرح گردیدند . تا اینکه در سال ۱۹۹۸ شرکت ‏Psion‏ با شراکت با بزرگان دنیای ‏موبایل یعنی ‏Ericsson، ‏Motorola‏ و ‏Nokia‏ به کل متحول گردید و سیستم‌عامل ‏EPOC‏ از ویرایش ششم به بعد با نام ‏Symbian‏ ‏خوانده شد.‏

اسلاید 4 :

شرکتهای به وجود آورنده

۱۴ شرکت اصلی و چند شرکت فرعی از به وجود آوردندگان این محصول بودند، بعضی از این شرکتها در زمینه نرم‌افزار و بعضی از آنها در زمینه سخت‌افزار به رشد این سیستم‌عامل و موبایل‌های آن کمک کرده‌اند. در این زمینه نوکیا با ‏‏۴۷.۹% پیشتاز است و پس از آن ‏Ericsson‏ با ۱۵.۶% ، ‏SonyEricsson‏ با ۱۳.۱%، پاناسونیک با ۱۰.۵% ، ‏Siemens‏ با ۸.۴% و ‏سامسونگ با ۴.۵% قرار دارند

اسلاید 5 :

ویژگیهای سیمبیان

Symbian‏ سیستم‌عاملی ست برای ‏وسایل دستی و همراه پس می بایست قدرت ارائه بالاترین کارائی در پائین‌ترین امکانات سخت‌افزاری را داشته باشد بنابراین ‏و با در نظر گرفتن این ویژگی بسیار کم پیش می‌آید که در این سیستم‌عامل با موضوع کمبود حافظه روبرو شویم . یکی دیگر ‏از ویژگیهایی که ‏Symbian‏ را از سیستم‌عاملهای دیگر نظیر دسکتاپ‌ها متمایز می‌کند این است که ممکن است این ‏سیستم‌عامل برای ماهها و شاید سالها روشن و مشغول به کار باقی بماند بنابراین قدرت پایداری‏ این ‏سیستم می بایست در سطح بسیار بالائی باشد. از دیگر ویژگی‌های ‏Symbian‏ ویژگی است با نام ‏Active Objects‏ که در ‏آن در لحظاتی که از ‏CPU‏ استفاده نمی‌شود بطور کلی آن را خاموش می‌کند و به این ترتیب در مصرف باتری بسیار صرفه ‏جوئی می‌گردد. زبان برنامه نویسی اصلی ‏Symbian‏ همانگونه که اشاره شد ‏C++‎‏ می‌باشد که البته این بدان معنی نیست ‏که نمی‌توان برنامه‌های دیگر را در ساختار آن استفاده کرد . در حقیقت می‌توان توسط زبان‌های برنامه نویسی دیگری نظیر ‏ Python‏، ویژوال بیسک و یا حتی ‏Perl‏ و جاوا نیز برای ‏Symbian‏ برنامه نوشت.‏ از لحاظ ساختاری در پائین‌ترین لایه، هسته یا کرنل سیستم‌عامل بهمراه کتابخانه توابع قرار دارد که به توسط آن برنامه‌های ‏اجرا شده توسط کاربران اجازه می‌یابند که به این توابع کتابخانه‌ای دسترسی پیدا کنند.

اسلاید 6 :

در حقیقت هسته اصلی ‏Symbian‏ بر ‏پایه معماری میکرو کرنل (‏MicroKernel Architecture‏) بنا شده است بدین معنی که در ساختار آن کمترین رجوع و استفاده از ‏کرنل توسط سیستم‌عامل انجام می‌شود و کلا این هسته شامل دو عنصر مدیریت حافظه و زمانبند می‌باشد و در آن ‏خبری از پشتیبانی از فایل‌های سیستمی و یا عناصر شبکه وجود ندارد و در حقیقت اینگونه وظایف به عهده سرورهای خارج ‏از کرنل واگذار شده است تا با محدود کردن وظایف کرنل سیستم‌عامل کند و سنگین نگردد.

اسلاید 7 :

ورژن‌های مختلف سیستم عامل سیمبیان
نسخه 1 تا 5 از این سیستم عامل -پیش از تغییر نام- با نام EPOC منتشر میشد.
ورژن 6.0 : اولین نسخه سیمبیان ! از نسخه 6 نام این سیستم عامل به SYMBIAN تغییر یافت. در این نسخه امکان بلوتوث هم اضافه شد. همچنین بنیاد سیمبیان تصمیم گرفت رابط های کاربری مختلفی را برای دستگاه های مختلف روی سیستم عامل سیمبیان ارائه دهد.
ورژن 7.0: در سال 2003 ارائه شد. از پیشرفت های این نسخه ارائه شدن ورژن های جاوایی بود که روی موبایل های سیمبیان نصب میشد. گوشی 6600 از این نسخه ی سیستم عامل سیمبیان استفاده می کرد.
ورژن 8.0 : در سال 2004 منتشر شد.این نسخه بر روی دو کرنل مختلف قابل پیاده سازی بود که برخی کمپانی ها را بسوی کرنل EKA1 و برخی را بسوی کرنل EKA2 سوق داد.
نسخه 9.0 در سال 2004 منتشر شد و کارهای اساسی بر روی کد سیمبیان برای بالابردن امنیت سیستم عامل اجرا شد. این نسخه به دلیل تغییرات زیربنایی در سورس کد سیمبیان ارائه شد.
نسخه 9.1 در سال 2005 منتشر شد و بازهم تاکید بر روی بالا رفتن امنیت سیستم عامل بود. همچنین پشتیبانی از تکنولوژی بلوتوث 2.0 اضافه شد. رابط کاربری S60 نسخه سوم با این سیستم عامل ارائه می‌شد.

 

اسلاید 8 :


نسخه 9.2 :در سال 2006 منتشر شد و گوشی های Nokia E71, Nokia E90, Nokia N95, Nokia N82, Nokia N81 , Nokia 5700 با این سیستم عامل ارائه شدند.
نسخه 9.3 در نیمه دوم سال 2006 ارائه شد و پشتیبانی از wifi به هسته سیستم عامل اضافه شد. گوشی های Nokia E72, Nokia 5730 XpressMusic, Nokia N79, Nokia N96, Nokia E52, Nokia E75, Nokia 5320 XpressMusic, Sony Ericsson P1 از این سیستم عامل بهره می برند.
نسخه 9.4 :در سال 2007 منتشر شد و ادعا میکند که برنامه ها تا 75% سریعتر از قبل اجرا می شوند.
نسخه AnnA و بعد مدت کوتاهی Belle در سال 2011 منتشر شدند و به روز رسانی ای بر اساس نسخه 9.5 هستند. در این دو نسخه از سیمبیان، هسته سیستم عامل همان نسخه 9.5 است، اما امکانات جدیدی به آن اضافه شده.
امکانات اضافه شده در نسخه آنا : طراحی آیکون های جدید، یک مرورگر وب جدید، نرم افزار نقشه جدید(با قابلیت ذخیره نقشه ی یک کشور بر روی حافظه گوشی از طریق اتصال به WIFI) و پشتیبانی از java Runtime 2.2 به سیستم عامل سیمبیان نسخه 9.5 اضافه شد.

اسلاید 9 :

معرفی سیستم‌عامل "سیمبین آنا”

سیستم‌عامل جدید سیمبین با نام "سیمبین آنا" همراه با دو گوشی نوکیا X7 و نوکیا E6 عرضه ‌می‌شود.این نسخه که سابقا با نام PR2 شناخته می‌شد، Symbian Anna نام دارد. Symbian Anna مرورگر سریع‌تری دارد، تایپ متن در آن بسیار بهتر شده و از آیکون‌های جدیدتری برخوردار است. در این نسخه سیستم‌عامل سیمبین از آخرین و جدیدترین نسخه Ovi Maps استفاده شده است. بارزترین و نمایان‌ترین ویژگی Symbian Anna آیکون‌های جدید آن است.تایپ متن هم بهتر شده است; یک صفحه‌کلید QWERTY افقی عالی نیز برای این کار تعبیه شده و صفحه‌نمایش به گونه‌ای طراحی شده است که هنگام تایپ متن در صفحات وب، امکان مشاهده برنامه‌های کاربردی نیز وجود دارد. بنابراین هیچ چیز از چشم کاربر پنهان نمی‌شود. مرورگر نیز کارایی سریع‌تری دارد و استفاده از آن راحت‌تر است.استفاده از گالری عکس نیز بهتر شده است.

اسلاید 10 :

رابط‌ کاربری S60 
سیستم عامل سیمبیان بر روی رابط کاربری های متفاوتی ارائه میشود. تاکنون دو رابط کاربری برای سیمبیان نوشته شده است. اولین و محبوب ترین رابط کاربری سیمبیان، S60 نام دارد (نام پیشین: Series 60) و توسط نوکیا ایجاد شده است. این رابط کاربری دارای نسخه‌های 1 و 2 و 3 و 5 است. در میان این نگارش‌ها نیز هر از چند گاهی اصلاحیه‌هایی با نام ‏Feature Pack‏ها ارائه می‌گردد. ‏مشخصه عمده گوشی‌های دارای رابط کاربری ‏S۶۰‎‏ این است که در آنها می‌توان از برنامه‌های مبتنی بر ‏Java MIDP، ‏C++‎‏ و ‏Python‏ نیز استفاده نمود.
رابط‌ کاربری UIQ 
رابط کاربری دیگر سیمبیان با نام UIQ به وجود آمد که دارای امکان استفاده از صفحه ی لمسی با قلم بود. رابط کاربری ‏UIQ‏ بر مبنای زبان برنامه نویسی ‏C++‎‏ شکل گرفته است و در آن می‌توان از برنامه‌های ‏Java‏ نیز استفاده ‏کرد (خبری از پشتیبانی از ‏Python در آن نیست). UIQ دارای سه نسخه اصلی و چند ریزنسخه است.

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید