بخشی از مقاله

چکیده

در یک دوره آزمایشی 60 روزه اثر باکتري Pediococcus acidilactici تنظیم اسمزي ماهی گرین ترور بررسی شد. براي این آزمایش 2 تیمار غذایی شاهد و باکتري P.acidilactici در نظر گرفته شد. براي این آزمایش از 300 عدد ماهی گرین ترور - 2/45±0/11 - Aequidens rivulatus - green terror - استفاده شد. در انتهاي دوره آزمایشی میزان یون هاي موثر در تنظیم اسمزي سرم این ماهیان مورد اندازه گیري قرار گرفت. با آنالیز آماري مشخص شد که اختلاف معنی داري بین میزان یون سدیم - 178/5 mmol/l - ، کلر - 123/8mmol/l - در تیمارهاي آزمایشی وجود دارد . - p< 0/05 - همچنین نتایج نشان داد که مقدار گلوکز - - 0/9 µg/ml و لاکتات - - 2/7µg/ml در تیارهاي تغذیه شده با باکتري به طور معنی داري نسبت به تیمار شاهد اختلاف آماري دارد - . - p< 0/05 نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که باکتري P.acidilactici تاثیر مثبتی بر تنظیم اسمزي ماهی گرین ترور دارد و این باکتري را میتوان در جهت مقاوم کردن این ماهی در برابر تنش هاي موثر بر تنظیم اسمزي به عنوان پروبیوتیک، به کار برد.
کلمات کلیدي: پروبیوتییک، P.acidilactici ، گرین ترور، تنظیم اسمزي

.1 مقدمه
ماهی گرین ترور به عنوان یکی از ماهیان زینتی پرطرفدار از این خانواده مطرح میباشد - Kullander and Ferraris, . - 2003, Schaafsma and Groothuis, 2012 این ماهی به طور گسترده به عنوان یک ماهی زینتی در کشورهاي مختلف تکثیر و پرورش میشود . - Gregory, 2005 - اهداف گوناکونی از کاربرد و استفاده از پروبیوتیکها در آبزي پروري وجود دارد یکی از اهداف مهمی که میتواند براي کاربرد این مکمل هاي غذایی میکربی در نظر گرفته شود بالا بردن توانایی موجود در تنظیم اسمزي می باشد - . - Goncalves et al., 2011 استفاده از پروبیوتیک ها می تواند باعث افزایش توانایی موجودات آبزي در سیستم تنظیم اسمزي شود. به دنبال استفاده از پروبیوتیک Lactobacillus rhamnosus در جیره ماهی تیلاپیاي نیل Oreochromis niloticus که در معرض استرس افزایش تراکم قرار گرفت در تیمار تغذیه شده با پروبیوتیک نسبت به تیمار شاهد میزان گلوکز و اسملاریته پلاسما بهبود یافت و یونهاي سدیم و کلر در ماهی تحت تغذیه با پروبیوتیک بالاتر بود. باکتري پروبیوتیک ممکن است با افزایش انرژي در دسترس براي سوخت و ساز، ظرفیت مقابله با استرس تراکم را در ماهی بالا ببرد - . - Goncalves et al., 2011 امروزه، تعداد زیادي از فراوردههاي پروبیوتیکی، به صورت تجاري، به صورت افزودنی به غذا و آب در پرورش ماهی، میگو و دوکفهايها استفاده میشوند . Cech در سال 2000 بیان کرد که یونهاي سدیم و کلر در تنظیم تعادل اسیدي بازي و فرایندهاي تنظیم اسمزي اهمیت زیادي دارند. تحت پاسخ به استرس نفوذپذیري آبششها و یونهاي کوچک به آب افزایش پیدا میکند که منجر به افزایش آب و کاهش یونهاي مختلف در ماهیهاي آب شیرین میشود - - Barton and Iwama, 1991 , Shelby et al., 2007 فرایند تنظیم یونی به انرژي مصرفی بالایی نیاز دارد - - Tseng and Hwang, 2008 منبع مواد معدنی جیره ممکن است در جذب یونی مهم باشد و میزان یونهاي کلر و سدیم بیشتري در تیمار حاوي پروبیوتیک تخمین زده میشود - Goncalves et . - al., 2011 بنابراین هدف اصلی در این پژوهش، امکان کاربرد باکتري P.acidilactici به عنوان پروبیوتیک در بهبود تنظیم اسمزي در ماهی گرین ترور    عنوان میگردد.

.2 مواد و روشها

تهیه جیره غذایی:

0/1 درصد وزن جیره مصرفی از باکتري P.acidilactici به جیره ماهی گرین ترور در طول دوره مصرفی اضافه شد. در ابتدا مواد اولیه تشکیل دهنده جیرههاي غذایی طبق فرمول مربوط به هر جیره وزن کشی و سپس در آسیاب به خوبی مخلوط شدند، مخلوط حاصل با آب به صورت خمیري در آمد، خمیر به دست آمده با چرخ گوشت به صورت رشته هایی به قطر -2/5 2 میلیمتر در آمد. براي به دست آوردن جیرههاي غذایی با اندازه مناسب جیرههاي غذایی پس از خشک شدن به ذرات کوچکتري خرد شدند . - Rawling et al., 2009 - جیرههاي غذایی با توجه به تیمارهاي آزمایشی شماره گذاري و درون پاکت پلاستیکی به یخچال منتقل شدند.
.3طرح آزمایش:

300 قطعه بچه ماهی گرین ترور در طی یک دوره تغذیه 8 هفته تحت 2 تیمار غذایی شامل: تیمار اول تیمار شاهد - 1 - ، تیمار - 2 - جیره غذایی حاوي باکتري Bacillus subtilis مورد تغذیه قرار گرفتند براي هر تیمار 3 تکرار در نظر گرفته شد. میزان غذادهی 2 بار در روز و تا حد سیري بود. در شروع آزمایش 50 قطعه بچه ماهی داراي میانگین وزن 2/45±0/011 به هر واحد آزمایشی اضافه شد.

.4 تجزیه و تحلیل آماري داده ها:

نرمال بودن دادهها با استفاده از آزمون کولموگراف اسمیرنف بررسی شد. براي مقایسه میانگین دادهها از تجزیه واریانس یکطرفه انجام و سطح معنیدار بودن در بین تیمارها از طریق آزمون در سطح احتمال 5 درصد انجام گردید. تجزیه و تحلیل آماري به وسیله نرمافزار SPSS 17 و ترسیم نمودارها با استفاده از نرمافزار Excel, 2007 در محیط ویندوز انجام شد.

.5 نمونهبرداري از ماهیان و اندازه گیري یونهاي موجود در سرم

در پایان آزمایش از ماهیان هر واحد آزمایشی نمونه برداري شد - هر واحد 3 قطعه ماهی - از هر ماهی با قطع ساقه دمی خونگیري صورت گرفت، پس از خونگیري سرم با سانتریفیوژکردن خون حاصله در - g13000 - به مدت 5 دقیقه صورت گرفت. نمونه هاي سرم ماهی در فریزر -20 درجه سانتیگراد تا زمان اندازهگیري میزان سدیم و کلر پلاسماي خون نگهداري شدند.

.5.1یون کلر و سدیم

یونهاي سدیم و پتاسیم با دستگاه فلیم فتومتر - مدل SEGAM.d.FP ساخت کشور ایتالیا - و کلر با روش کالریمتر - کیت زیست شیمی ساخت ایران - اندازه گیري شدند - . - Audet and Claireaux, 1992, Folmar and Dickhof, 1980

.5.2 گلوکز و لاکتات

براي سنجش میزان گلوکز و لاکتات از spectrophotometric assays توسط کیتهاي 15UV و 826UV سیگما و با روشهاي شرح داده شده توسط - - Pankhurst and Carragher, 1992, Pankhurst, 1992 استفاده شد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید