بخشی از مقاله

چکیده

حفظ کیفیت عملکرد یک فرش از مشخصههای بسیار مهم در ارزیابی آن میباشد. بهطور کلی کیفیت عملکرد در شرایط بازار فروش فرش ها، در دو فاکتور حفظ ظاهر فرش و راحتی مصرف و راه رفتن بر روی آن میباشد.در پژوهش حاضر هدف، بررسی تاثیر تغییر برخی مشخصات نخ پرز در تعیین شاخصهای عمده فیزیکی و ظاهری آن میباشد. این تحقیق از نوع کاربردی و بر پایه یافتههای آزمایشگاهی می باشد. داده ها به روش کمی تجزیه و تحلیل شدند. در این پژوهش، شش عدد فرش دستباف تحت دو عامل متغیر ساختمانی نخ پرز - سه نوع لای نخ و دو نوع تاب نخ چند لا - با مشخصات 30 رج و گره فارسی - نا متقارن - مورد آزمون قرار گرفتند. تاثیر خواص ظاهری فرش ها تحت بارگذاری دینامیکی - شبیه سازی راه رفتن - و استاتیکی، تحت رویه تکنیک پردازش تصویر مدنظر گرفت. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که حالت بهینه مشخصات فیزیکی نخ پرز که بهترین عملکرد را در تعیین خواص فیزیکی برای بافت فرش دستباف با رجشمار 30، نخ پرز 6 لا و با تعدا تاب 106تاب می باشد.

مقدمه

یکی از مهمترین خصوصیات فرش دستباف، تغییرات ضخامت آن در برابر نیرو است. احساس نرمی، پوشش و عایق بودن در برابر صدا، از جمله عواملی هستند که به رفتار فشار پذیری و تاخوردگی فرش وابستهاند.[1] انواع کفپوش ها به ویژه فرش دستباف در طول مدت زمان استفاده از آن ممکن است دراثر عوامل و شرایط محیطی همچون نیروهای فشاری، کششی و خمشی، رطوبت، حرارت و غیره دچار تغییراتی شوند که بر کیفیت و عملکرد نهایی آنها اثرگذار باشد..[2] به طور کلی فرشها در حین استفاده معمولاً درمعرض دو نوع بار استاتیکی - مانند پایه میز و صندلی - و دینامیکی - مانند راه رفتن بر روی فرش - قراردارند که نخهای پرز فرش در اثراین بارگذاریها، متراکم شده و هر ساق پرز بطور جداگانه تحت حالتهای مختلف تغییرشکل ناشی از فشار محوری، خمشی، پهن شدن، کشیدگی و برش قرار میگیرد.کارنابی و وود1، فرش ماشینی را تحت تاثیر یک فشار تدریجی قرار داده و سپس با حذف نیرو، نمودار ضخامت تغییرات آنرا به دست آوردند. بررسی منحنی ضخامت فشار به دست آمده نشان داد که ضخامت فرش ابتدا به سرعت کاهش یافته و در نهایت با افزایش تدریجی فشار، در حدودی مشخص باقی میماند. با رفع بار، ضخامت فرش افزایش مییابد اما هیچگاه به ضخامت اولیه خود بر نخواهد گشت. همچنین این دو مشخص کردند که یک ارتباط غیر خطی بین فشار به کار رفته و کرنش پرزها در اثر فشار وجود دارد.>3@ کوک 2 و همکارانش نیز فرش های ماشینی از نوع Wilton با جنس های مختلف را تحت بارهای ثابت قرار داده و سپس با رفع بار، تغییرات ضخامت آن را متناسب با زمان مورد بررسی قرار دادند. ایشان دریافتند که متفاوت بودن جنس پرزها، تعداد الیاف در سطح مقطع نخ پرز و ارتفاع پرز در برگشت پذیری آنها موثر است .>4@ در این پژوهش سعی بر آن شده است که با انجام آزمایشات فیزیکی بر روی فرش دستباف وارزیابی نتایج با استفاده از نرم افزار، جزئی ترین نتایج مورد محاسبه قرار گیرد.

-2 روش تحقیق و آزمایشها

در اینجا به معرفی مواد مصرفی، وسایل رنگرزی، پرداخت و تنظیم ارتفاع پرز یکسان و بررسی خواص آزمون بارگذاری استاتیکی پرداخته شدهاست. همچنین در مورد شاخصهای در صد فشردگی پس از دو دقیقه از رفع بار و در صد افت ضخامت پس از 24 ساعت رفع بار و درصد بازگشت پذیری پس از 60 دقیقه رفع بار و بررسی تاثیر خواص ظاهری فرش ها تحت بارگذاری دینامیکی - شبیه سازی راه رفتن - تحت رویه تکنیک پردازش تصویر پرداخته شده است.

به منظور بار گذاری دینامیکی از روش آزمون استاندارد ملی ایران شماره ی 890 ، کفپوش های نساجی- تعیین ضخامت تحت فشار بار متحرک، و روش آزمون بارگذاری استاتیکی از استاندارد ملی ایران شماره ی 895 ، کفپوش های نساجی-روش تعیین کاهش ضخامت تحت اثر بار ثابت، استفاده شده است

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید