بخشی از مقاله

چکیده

بعد از جنگ جهانی دوم و تحولات عظیمی که در صنایع تولیدی جهان به وجود امد که شامل رقابت سنگین در بازارهای جهانی تحولات در فناوری و پیشرفت سیستم های اطلاعاتی بود این تحولات باعث می شود که آن شرکت هایی که توانستند خود را با شرایط جدید هماهنگ کنند

در جهان موفق و شرکت هایی که این توانایی را نداشتند از بازار خارج شوند با افزایش تولیدات جدید و اجزای هزینه های سربار در تولیدات کالاها واراِئه ی خدمات روش هزینه یابی سنتی آمار دقیقی از هزینه ها به حسابدارن و مدیریت نمی داد برای اینکه بتوانند اطلاعات مدیریت را توسط سیستم های هزینه یابی به درستی دهند ناچارا مجبور کرد سیستم های جدیدی ابداع کنند که به شود توسط آن جوابگوی مدیریت بود که واحد اقتصادی را به سمت هزینه یابی پیشرفته که شامل -1هزینه یابی بر مبنای هدف و -2هزینه یابی برمبنای فعالیت بود متمایل کنند که بتواند هزینه های واقعی محصولات و خدمات را به مدیریت بدهد ما در مقاله بحث درمورد هزینه یابی بر مبنای هدف که همان سودآوری باشد بحث می کنیم که بدانیم چه مقدار هزینه واقعی برای محصولات داشته باشیم که بتواند سود قابل توجهی برای شرکت داشته باشد که شرکت مورد بحث ما شرکت بادران می باشد.

مقدمه

هدف اصلی همه ی شرکت ها به دست اوردن سود در زمان حال و اینده است اگر شرکتی قادر نباشد سود خود را تامین کند در حاله ای از ابهام قرار می گیرد که کم کم از چرخه ی حیات شرکت ها آن شرکت نابود و از بین می رود برای سهامداران و سرمایه گذاران اصلا قابل قبول و جالب نیست در شرکتی سرمایه گذاری کنند که سود حداقل یا صفر داشته باشد بخاطر همین امر شرکت ها با استفاده از مدیریت در هزینه ها و تولیدات محصولات و ارائه خدمات مناسب مجبور هستند که به مدیریت هزینه و ایجاد اقتصادی آن روی آورند شرکت های بزرگ در جهان با استفاده از ابزارهای نوین و حذف فعالیت های زائد خود در بهتر شدن فرایند ها به مدیران کمک میکنند.

امروزه در محیط تجاری بسیاری از شرکت های تولیدی در مواجه با نیروهای رقابتی در بازارهای محلی و جهانی ابزارهای مدیریت استراتژیک را به منظور افزایش قدرت رقابت به کار می برند هزینه یابی بر مبنای هدف و هزینه یابی برمبنای فعالیت هر دو از چنین ابزارهای مدیریت استراتژیک هستند. - احمد احمد پور-قدرت االله برزگر - اساسا هزینه یابی بر مبنای هدف و فعالیت به طور متداول رو ش های مجزا مورد استفاده می باشند

در سال های اخیر بسیاری از محققان موضوع ترکیب این دو نگرش را برای ایجاد یک سیستم یکپارچه ی هزینه یابی مطرح نمودند. - احمد احمد پور-قدرت االله برزگر - هزینه یابی برمبنای هدف یکی از راه های به دست آوردن قیمت بهای تمام شده محصولات روش قیمت فروش به بازار و حاشیه ی فروش و سود مورد انتظار برای مدیریت است

در اصل هزینه یابی بر مبنای هدف میزان فروش و سود را به صورت پیش فرض محاسبه می کند و در تلاش است که با طراحی و تولید محصولات قیمت تمام شده محصولات را به اندازه ای برساند که سود مورد انتظار تامین شود هدف یک پارچه کردن هزینه یابی برمبنای هدف آن است که در بهتر شدن به دست آوردن اطلاعات هزینه ها و قابلیت سود آوری و رقابت تجاری بین شرکت های دیگر می باشد اطلاعات هزینه به تنهایی این امکان را نمی دهد که در تصمیمات مورد نیاز تولیدات محصولات و ارائه خدمات از آن ها به طور درست تصمیم گیری بشود تصمیم گیری ضعیف خواهد بود.

هزینه یابی بر مبنای هدف به عنوان جدیدترین روش بر سودآوری شرکت می تواند موثر باشد. هدف اصلی سرمایه گذاران در شرکت برای تولیدات محصولات کسب سود بیشتر است که این موضوع برای مدیریت و حسابداران مهم می باشد بهبود بهتر و بیشتر تولیدات یکی از اهداف مهم هزینه یابی بر مبنای هدف می باشد.

شرکت ها برای بقا باید در زمینه تولید و عرضه محصولات تخصصی پیدا کنند که علاوه بر تأمین سود مورد نظر آنها واجدکیفیت و کارکرد مورد نظر مشتریان نیز باشد.هزینه یابی برمبنای هدف از شیوه های کسب اطمینان نسبت به کفایت سودآوری محصولات می باشد.

این روش هزینه یابی در واقع روشی برای مدیریت راهبردی سودهای آتی شرکت است طبق این روش بر خلاف روش سنتی قیمت گذاری محصولات بهای تمام شده محصول تعیین کننده قیمت فروش نیست در هزینه یابی بر مبنای هدف اساس کار طراحی محصول به گونه ای است که رضایت مشتری جلب شده و در عین حال شرکت به بهای تمام شده هدف نیز دست یابد. - فاطمه سادات هاشمی – عارفه جوادپور - 2015 هزینه یابی هدف یک عمل منظم برای مشخص شدن هزینه های تولیدات که مشخص می کند یک واحد محصول به چه اندازه کیفیت و چه مقدار قیمت برای آن مناسب است که بتواند سود آوری شرکت را به مقدار مناسب تعیین کند که چه مقدارتولید و با چه قیمتی آن محصول چه مقدار سود خواهد داد.

به بیان دیگر هزینه یابی هدف عملی است که می توان به وسیله ی آن کیفیت و کارکرد یک محصول و قیمت آن را مشخص کرد و سطح رضایت مندی برای سود آوری مقدار سود تعیین شده از قبل را فراهم کند و به وسیله ی آن میزان رضایت مشتریان از نظر زمان کیفیت هزینه های تولید محصول را مقدور کرد که همچنین مشخص می کند که برای چه فرهنگی چه فصلی چه کالایی مناسب است و نیاز دارند و به وسیله ی آن ارزش مشتریان را با آن تعیین و هدایت می کند.

می توان هزینه یابی هدف را یک برنامه ی سیستماتیک برای هزینه و سود دانست که با نظارت بر روی قسمت های مختلف شرکت هزینه را به حداقل برساند فروش و سودی که از قبل مشخص شده است را باید به حدی رساند که هزینه ها و بهای تمام شده ی محصول با قیمتی که از قبل تخمین زده شده است مقدار هزینه ها کمتر از فروش باشد که شرکت با کنترل روی هزینه ها هم کیفیت را بالا ببرد و هم سود را به اندازه ی قابل توجه ی که از قبل تعیین شده است برساند.

هزینه یابی هدف بخشی از فرآیند مدیریت جامع برای بقاء سازمان در محیط رقابت فزاینده است - فاطمه سادات هاشمی – عارفه جوادپور - 2015 هزینه یابی هدف یک رویکردی است برای رسیدن به بهای محصول و ارائه خدمات در شرایطی که قیمت فروش براساس رقابت تعیین می گردد و سود مورد انتظار را از پیش مشخص و تعیین شده است.

اهمیت استفاده از هزینه یابی برمبنای هدف:

همه ی شرکتها برای آن که در چرخه ی حیات شرکت باقی بمانند نیاز دارند با استفاده از تکنولوژی روز دنیا بهرمند و تخصص کامل در آن را فرا بگیرند تا بتوانند در تولیدات محصولات به روز و ارائه ی خدمات به بهترین نحوه ممکن نیازهای مشتریان را تامیین کنند که هم در سود آوری برای شرکت اهمیت فراوانی دارد و هم کیفیت و کاربرد محصولات را بیشتر می کند هر چه محصول با کیفیت و نیاز مشتریان به روز باشد فروش برای شرکت نیز بیشتر خواهد بود و این روش بهترین راه برای مدیریت راهبردی سودهای آتی است.

در زمان های قدیم که از روش های سنتی برای قیمت گذاری محصولات استفاده می کردند.

روش هزینه یابی بر مبنای هدف برخلاف روش سنتی است که هم میزان هزینه ها را برای مدیریت نشان می دهد که چه مقدار باید هزینه ها را کاهش بدهیم و هم اساس کار طراحی محصول را با کیفیت می دهد تا بتواند میزان رضایت برای مشتریان را فراهم کند و هم بهای تمام شده ی کالا را هم نیز به ما دهد.

ضرورت هزینه یابی بر مبنای هدف:

امروزه، کسبوکار با رقابت در سطح جهان روبهرو است، جهانی که تغییرات پرشتاب را تجربه میکند و دارای قواعدی خاص خود است. دستیابی به کیفیت از طریق پیشرو بودن درفناوری، راهبردی سنتی است که دیگر در دنیای کنونی، فرصتی خاص تلقی نمیشود.

مثلاً، اکثر شرکتهایی که در صنایع الکترونیک امریکا فعالیت میکنند، بازگشت سرمایه مورد انتظار خود را تجربه نمیکنند.اکنون، تفاوت کیفیت بین رقبا کاهش یافته و تمایز آنها تنها براساس کیفیت، کاری دشوار است. دمینگ معتقد بود: »افزایش کیفیت، باید منجر به کاهش هزینهها شود« و شرکت تویوتا، این موضوع را بخوبی دریافته است: »کم هزینهترین تولیدکنندگان با کیفیتترین محصولات، به بهترین شکل ممکن از پس رکود کنونی برخواهندآمد. آنها برخورداری از رشد و سودآوری خود رامجدداً آغاز می کنند.

بعضیها هرگز متوقف نمی شوند... هزینهها، عواملی بسیار قطعی و مسلمی هستند، اما تفاوت بزرگ باقیمانده بین آنها، ساختار هزینههاست... مدیریت هزینه از دهه 90 وارد صنعت خودروسازی شده، در حالی که QC در دهه 70 و 80 به این صنعتها پا گذاشته است - ..«فاطمه سادات هاشمی – عارفه جوادپور - 2015 هزینه یابی برمبنای هدف عملی است که می توان با آن تعیین کرد که سودهایی که از فروش محصولات به دست می آید

درسال آتی با سودی که تعریف شده برای شرکت برای آن که آن میزان سود در بلند مدت به دست بیاورد هماهنگی دارد که این هدف زمانی به دست می آید که رضایت مشتریان را داشته باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید